DrueSmoothie Skrevet 6. desember 2017 #1 Skrevet 6. desember 2017 Vi skal ned å se på skiflyvning i Planica i Mars, og flyr da til Munchen hvor vi leier bil og kjører videre nedover. Dermed blir det å kjøre fra Tyskland, via Østerrike, hvor vi også overnatter mens vi er der, og så over grensen til Slovenia for å se på hopprennene. Er det noen som har kjørt i disse landene? Er det noe spesielt vi må tenke på? Vet vi må ha oblat for å kjøre på motorveiene i Østerrike, er det ikke noe sånt i Slovenia også? Og er det noen som vet hvordan grensepasseringene der er? Er det så enkelt som f eks på Svinesund eller andre grensepasseringer mellom Norge og Sverige, mao bare å kjøre over? Har naturlig nok sjekket at leiebilen kan tas med inn i disse landene Ellers tar jeg gjerne i mot andre tips også. Vi skal bo i Villach i Østerrike. Det jeg er usikker på er parkering ift hoppbakken i Planica, men det skal vi nok finne ut av. Tipper vi kan parkere i ett av tettstedene i nærheten og gå opp, det skal ta en snau halvtime
Aule Skrevet 8. desember 2017 #2 Skrevet 8. desember 2017 Har kjørt mye i disse områdene, men er noen år siden jeg kjørte innom Slovenia. Ingen grensekontroll Tyskland-Østerrike, og man blir heller ikke sjekket for oblat. Sist gang jeg kjørte i Slovenia var det uproblematisk uten bommer, men det er over 7 år siden. Dog kjørte jeg i Tsjekkia i sommer, og der er det også krav til oblat på motorvei (ingen grensekontroll). I motsetning til i Sveits/Østerrike har de stikkontroller langs motorveiene, og jeg ble tatt på fersken og stoppet i sommer og fikk bot. Har aldri skjedd i Sveits og Østerrike før. Dog er man mer utsatt for lokale sheriffer med norske skilter enn med tysk leiebil, så jeg ville ikke bekymret meg. Kjør på, det går nok bra.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2017 #3 Skrevet 14. desember 2017 Vi kjørte den strekningen i sommer og for 2 år siden. Det var stor forskjell i år i forhold til 2 år siden. Det var grensekontroll mellom alle land, og lange køer, men nå kjørte vi midt på sommeren. Mellom Tyskland og Østerrike så var det laget en provisorisk grensekontroll så ikke sikkert den er der enda, kanskje den bare var aktuell i sommer. Ja du må kjøpe oblat før du kjører gjennom Østerrike og Slovenia. Du kan kjøpe begge på samme sted, vi kjøpte på en av de siste bensinstasjonene før Østerrike. Selv om ingen fysisk sjekket, så finnes det kameraer flere steder gjennom landet med bomstasjoner, så du slipper ikke gjennom uten. Ellers så er det veldig dyrt på bensinstasjoner i Tyskland og Østerrike, 1 liter med vann kostet ca 5-6 euro. Så lurt med litt drikke kjøpt på supermarked i bilen. Ellers så er det fine veier, lite spennende for du ser ingenting, men vi pleier å synes tiden går fort. Med gratis nett i EU nå, så er det lett å bruke for å finne både overnatting,spisested og alt annet som trengs. Dere kommer nok til å få en fin tur! Anonymkode: 6748a...9ad
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå