AnonymBruker Skrevet 6. desember 2017 #1 Skrevet 6. desember 2017 Nå har det seg slik at jeg tror jeg har blitt smittet med omgangssyken og jeg har en eksamen i morgen. Studiestedet sier at dersom man mistenker akutt sykdom så skal man kontakte lege så fort som mulig (som jeg tenker å gjøre i morgen tidlig pga legeerklæringen må være gjeldende for dagen man har eksamen). Jeg kaldsvetter, er utrolig kvalm, har kastet opp litt og har generelt løs mage og dårlig matlyst, men fra tidligere vet jeg at for meg så blir jeg som regel dårligere utover kvelden/natten, men "ok" neste dag i den forstand at jeg ikke lengre kaster opp. Jeg er mao livredd for å ikke bli trodd på at legen (har aldri møtt vedkommende) siden jeg ikke kommer til å kaste opp der og da selv om jeg fremdeles vil være pjusk. Vil jeg også få tilbud om å heller møte opp til legekontoret på fredag? Da er jeg sikkert på bedringens vei også Hva gjør man? Er det noen som har opplevd at legen ikke har trodd deg i sammenheng med legeerklæring og eksamen? Anonymkode: 56ca9...796
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2017 #2 Skrevet 6. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nå har det seg slik at jeg tror jeg har blitt smittet med omgangssyken og jeg har en eksamen i morgen. Studiestedet sier at dersom man mistenker akutt sykdom så skal man kontakte lege så fort som mulig (som jeg tenker å gjøre i morgen tidlig pga legeerklæringen må være gjeldende for dagen man har eksamen). Jeg kaldsvetter, er utrolig kvalm, har kastet opp litt og har generelt løs mage og dårlig matlyst, men fra tidligere vet jeg at for meg så blir jeg som regel dårligere utover kvelden/natten, men "ok" neste dag i den forstand at jeg ikke lengre kaster opp. Jeg er mao livredd for å ikke bli trodd på at legen (har aldri møtt vedkommende) siden jeg ikke kommer til å kaste opp der og da selv om jeg fremdeles vil være pjusk. Vil jeg også få tilbud om å heller møte opp til legekontoret på fredag? Da er jeg sikkert på bedringens vei også Hva gjør man? Er det noen som har opplevd at legen ikke har trodd deg i sammenheng med legeerklæring og eksamen? Anonymkode: 56ca9...796 Legen kan og vil sannsynigvis ta blodprøver som kan påvise om du 1. Har en infeksjon, 2. Om du har kastet opp og eller har diare. Da vil visse stoffer i blodet ditt vise ubalanse. Anonymkode: 73942...4aa
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2017 #3 Skrevet 6. desember 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Legen kan og vil sannsynigvis ta blodprøver som kan påvise om du 1. Har en infeksjon, 2. Om du har kastet opp og eller har diare. Da vil visse stoffer i blodet ditt vise ubalanse. Anonymkode: 73942...4aa Hvor lenge vil blodprøvene vise at jeg har vært syk? Hvis jeg kaster opp mer i kveld og tar blodprøver på mandag, vil det fremdeles være nok? Ts Anonymkode: 56ca9...796
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2017 #4 Skrevet 6. desember 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor lenge vil blodprøvene vise at jeg har vært syk? Hvis jeg kaster opp mer i kveld og tar blodprøver på mandag, vil det fremdeles være nok? Ts Anonymkode: 56ca9...796 Det vil jeg ikke svare deg på. Du og andre skal ikke få hjelp med å "spekulere" verken i boldprøver eller sykeattest til eksamen. Anonymkode: 73942...4aa 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2017 #5 Skrevet 6. desember 2017 Ville heller dratt til legen idag og fått legerklæring for morgendagen. Alle vet at man skal holde seg hjemme i 48 timer etter omgangssyke, for å ikke smitte andre. Så da er det ikke forsvarlig at du får ta eksamen. Anonymkode: 83881...fd6 3
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2017 #6 Skrevet 6. desember 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det vil jeg ikke svare deg på. Du og andre skal ikke få hjelp med å "spekulere" verken i boldprøver eller sykeattest til eksamen. Anonymkode: 73942...4aa ? Jeg lurer jo på om jeg skal dra til legekontoret i morgen fremdeles smittsom eller se om jeg heller kan dra på fredag? Ts Anonymkode: 56ca9...796
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2017 #7 Skrevet 6. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ville heller dratt til legen idag og fått legerklæring for morgendagen. Alle vet at man skal holde seg hjemme i 48 timer etter omgangssyke, for å ikke smitte andre. Så da er det ikke forsvarlig at du får ta eksamen. Anonymkode: 83881...fd6 Studiestedet sier at det ikke er mulig å oppsøke legen dagen før for legeerklæring Mulig at det "bare" er matforgiftning, men jeg oppholdt meg ufrivillig rundt et barn med oppkast for et par dager siden og mistenker at dette kan være årsaken Ts Anonymkode: 56ca9...796
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2017 #8 Skrevet 6. desember 2017 Synes egentlig det er en uting at man må innom legen med omgangssyke, og potensielt smitte andre syke og sårbare mennesker. Mye styr for fastlegen også å måtte smittevaske hele legekontoret etter at man har vært der. Går det ikke an å bare ta en tlf? Vanskelig dette med omgangssyke og legeerklæring.. Anonymkode: 83881...fd6 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2017 #9 Skrevet 6. desember 2017 Du må bare ringe legen med en gang de åpner og forklare saken. Du kan iallfall ikke vente til etter eksamen med å få legeerklæring, da må du heller bare gå på eksamen. Samme om du ikke får legeerklæring av en eller annen grunn. Tror ikke man kan ta noen blodprøver for dette som noen over her sier... Anonymkode: bed18...12a
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2017 #10 Skrevet 6. desember 2017 Jeg ville heller dratt til legen idag. Ring først og forhør deg. Jeg forsøkte å få legetime da jeg ble syk på eksamen, men han var ikke på kontoret. Kom dagen etter og fikk legeerklæring for dagen før. Skal sies at det er min fastlege og jeg har vært hos ham med samme plager før, så det er jo noe historikk der. Anonymkode: 5e68d...fdd
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2017 #11 Skrevet 6. desember 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes egentlig det er en uting at man må innom legen med omgangssyke, og potensielt smitte andre syke og sårbare mennesker. Mye styr for fastlegen også å måtte smittevaske hele legekontoret etter at man har vært der. Går det ikke an å bare ta en tlf? Vanskelig dette med omgangssyke og legeerklæring.. Anonymkode: 83881...fd6 Man er nødt til å møte opp når det er for å få legeerklæring når det er eksamen, dessverre. Står også på studiestedet er den må være datert selve dagen det er eksamen, men jeg skal ringe legekontoret og spørre om de kan datere legeerklæringen til eksamensdatoen selv om jeg eventuelt møter opp den nesten dagen (dersom de heller foretrekker der pga smittefare). Ts Anonymkode: 56ca9...796
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2017 #12 Skrevet 6. desember 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Man er nødt til å møte opp når det er for å få legeerklæring når det er eksamen, dessverre. Står også på studiestedet er den må være datert selve dagen det er eksamen, men jeg skal ringe legekontoret og spørre om de kan datere legeerklæringen til eksamensdatoen selv om jeg eventuelt møter opp den nesten dagen (dersom de heller foretrekker der pga smittefare). Ts Anonymkode: 56ca9...796 Det studiestedet mener er at legeerklæringen skal spesifisere at du var syk på eksamensdagen. Det er fullt mulig å få det dagen før eller dagen etter. Legen skriver bare "X var akutt syk og forhindret i å møte på eksamen 7.12.17". Anonymkode: 5e68d...fdd 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2017 #13 Skrevet 6. desember 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må bare ringe legen med en gang de åpner og forklare saken. Du kan iallfall ikke vente til etter eksamen med å få legeerklæring, da må du heller bare gå på eksamen. Samme om du ikke får legeerklæring av en eller annen grunn. Tror ikke man kan ta noen blodprøver for dette som noen over her sier... Anonymkode: bed18...12a Dersom jeg drar på eksamen og leverer noe inn så har jeg ikke anledning til å få gyldig legeerklæring i etterkant Utrolig viktig for meg å få gyldig fravær, ellers må jeg betale 1600 for kont til neste semester noe jeg helst vil unngå, og dersom jeg er for dårlig til å møte opp får jeg jo stryk og får f.eks. ikke dra på utveksling Ts Anonymkode: 56ca9...796
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2017 #14 Skrevet 6. desember 2017 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Legen kan og vil sannsynigvis ta blodprøver som kan påvise om du 1. Har en infeksjon, 2. Om du har kastet opp og eller har diare. Da vil visse stoffer i blodet ditt vise ubalanse. Anonymkode: 73942...4aa Sannsynligvis holder det lenge at ts forklarer. Ikke hause opp dette unødvendig Anonymkode: 0e7eb...d5a 6
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2017 #15 Skrevet 6. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Man er nødt til å møte opp når det er for å få legeerklæring når det er eksamen, dessverre. Står også på studiestedet er den må være datert selve dagen det er eksamen, men jeg skal ringe legekontoret og spørre om de kan datere legeerklæringen til eksamensdatoen selv om jeg eventuelt møter opp den nesten dagen (dersom de heller foretrekker der pga smittefare). Ts Anonymkode: 56ca9...796 Ja det ordner seg sikkert. Tviler på at fastlegen er vanskelig når det gjelder å tilbakedatere legeerklæring, med en så smittsom sykdom som omgangssyke. Anonymkode: 83881...fd6 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2017 #16 Skrevet 6. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det studiestedet mener er at legeerklæringen skal spesifisere at du var syk på eksamensdagen. Det er fullt mulig å få det dagen før eller dagen etter. Legen skriver bare "X var akutt syk og forhindret i å møte på eksamen 7.12.17". Anonymkode: 5e68d...fdd Det stod i en avisartikkel at studiestedet ikke tillot at man dro til legen dagen før og fikk legeerklæring i tilfelle man var frisk nok neste dag. Står at man må "dateres" samme dag som eksamen, men det betyr vel at jeg kan dra til legen dagen etter? Ts Anonymkode: 56ca9...796
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2017 #17 Skrevet 6. desember 2017 Dette går bra TS, bare ring legekontoret tidlig i morgen. Om de vil du skal vente med å komme til legen (tviler på det om du klarer å møte til timen) så vil det noteres at du ringte inn syk den dagen og det hjelper på legeerklæringen du må skaffe uansett. På UiO må man ha levert søknadsskjema og dokumentasjon (legeerklæringen) innen tre dager https://www.uio.no/studier/eksamen/sykdom-utsatt/ men det kan være lurt å si fra til instituttet at man er syk. Anonymkode: b5738...b78 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2017 #18 Skrevet 6. desember 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det stod i en avisartikkel at studiestedet ikke tillot at man dro til legen dagen før og fikk legeerklæring i tilfelle man var frisk nok neste dag. Står at man må "dateres" samme dag som eksamen, men det betyr vel at jeg kan dra til legen dagen etter? Ts Anonymkode: 56ca9...796 Avisartikkel? Forhør deg direkte med studieadministrasjonen. Anonymkode: 5e68d...fdd
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2017 #19 Skrevet 6. desember 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja det ordner seg sikkert. Tviler på at fastlegen er vanskelig når det gjelder å tilbakedatere legeerklæring, med en så smittsom sykdom som omgangssyke. Anonymkode: 83881...fd6 Er du sikker? Har ingen erfaring med å få legeerklæring med unntak av en på vgs (der jeg ble akutt syk under eksamen, men likevel leverte, og fikk ikke legeerklæring pga det). Er så redd for å ikke bli trodd med tanke på at det er så mange som sier at de skal fake til seg legeerklæring når de ikke har lest. Jeg har lest masse og har bestått halve faget (2 eksamener), men likevel Dersom legen er vanskelig og ikke gir meg legeerklæring så ødelegger det så utrolig mye Ts Anonymkode: 56ca9...796
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2017 #20 Skrevet 6. desember 2017 Det er ikke uvanlig å være bekymret for å spørre legen når det er noe man trenger, for eksempel sykemelding, legeattest etc. Man kan bli redd for å ikke bli trodd og lignende. Som regel har man ingenting å være bekymret for. Det er virkelig ingen lege som tester for omgangssyke på grunn av legeattest eller sykemelding. Innlegg #2 er bare skremsel. Ta det med ro og stress ned. I morgen kan du ringe til legekontoret (det kan du også gjøre i dag) og si at du er syk og ikke kan ta eksamen. Du bør møte opp på legekontoret, om ikke i morgen så senere i uken. Det viktigste er uansett at du får sagt ifra i dag eller i morgen. God bedring! Anonymkode: 020a3...006 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå