AnonymBruker Skrevet 6. desember 2017 #1 Del Skrevet 6. desember 2017 Jeg sliter med depresjon hver vinter, og i tillegg sliter jeg veldig med å komme meg opp. Nå for tiden klarer jeg ikke å stå opp før 12-13 hvis jeg ikke må opp tidligere, og det ødelegger all produktivitet. Depresjonssymptomene er et kapittel for seg selv som jeg ikke skal gå inn på her. Jeg ønsker å skaffe meg en dagslyslampe fordi det forhåpentligvis vil hjelpe. Problemet er at det er veldig mange typer og prisklasser å velge mellom. Jeg vet ikke hvilken type som hjelper mot mine behov. Jeg vil helst unngå et (dyrt!) bomkjøp. Er det noen som har erfaring med dagslyslamper mot depresjon som kan anbefale en? Gjerne med vekkefunksjon. På forhånd takk. Anonymkode: 0f9ca...21d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2017 #2 Del Skrevet 6. desember 2017 Jeg slet i mørketiden. Kom meg opp om morgenen og var ikke deprimert, men var KONSTANT sliten, trøtt og uopplagt. Gikk lange turer hver dag etter jobb, men fikk ikke dagslys. Jeg løste det med arbeidslampa til mannen min. Du vet en slik skarp bygningslampe. Satte den på hver morgen mens jeg spiste frokost, og voilla! trettheten og uopplagt-følelsen forsvant som dugg for solen. Su trenger ikke nødvendigvis bruke masse penger på dyre dagslyslamper. Har du en skarp leselampe i stua kan det hende det holder å slå på den. Kluet er at du trenger lys! Og det lyset trenger du like etter du er stått opp for at kroppen skal våkne til liv. Slå på flomlys idet du våkner,kom deg ut i dagslys midt på dagen om du har anledning. Spis på kontoret og rusle en tur ute i lunsjen om du har mulighet. Anonymkode: ad5ac...ea7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2017 #3 Del Skrevet 6. desember 2017 Jeg kjøpte en fra enklere liv som ser ut som en ipad. Helt flat, lett å pakke ned og ta med seg på reise. Jeg setter den på om morgenen mens jeg drikker kaffe og leser nyheter. Ellers kan du også sjekke for eksempel komplett.no for lamper som skrur seg gradvis på som vekking. Anonymkode: 75d6e...8e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2017 #4 Del Skrevet 6. desember 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg sliter med depresjon hver vinter, og i tillegg sliter jeg veldig med å komme meg opp. Nå for tiden klarer jeg ikke å stå opp før 12-13 hvis jeg ikke må opp tidligere, og det ødelegger all produktivitet. Depresjonssymptomene er et kapittel for seg selv som jeg ikke skal gå inn på her. Jeg ønsker å skaffe meg en dagslyslampe fordi det forhåpentligvis vil hjelpe. Problemet er at det er veldig mange typer og prisklasser å velge mellom. Jeg vet ikke hvilken type som hjelper mot mine behov. Jeg vil helst unngå et (dyrt!) bomkjøp. Er det noen som har erfaring med dagslyslamper mot depresjon som kan anbefale en? Gjerne med vekkefunksjon. På forhånd takk. Anonymkode: 0f9ca...21d Se på power eller elkjøp under energilys. Der er det flere varianter. Det spørs helt hva du synes er praktisk og hva slags prisklasse du er villig til å gå opp i, men er helt uenig i den som skriver at det kan være et hvilket som helst skarpt lys,det bør være lys beregnet på å gi energi. Har selv en slik til 2500 kroner. Sliter med depresjon, men må innrømme den ikke blir mye brukt med meg. Anonymkode: bf108...35c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2017 #5 Del Skrevet 6. desember 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg sliter med depresjon hver vinter, og i tillegg sliter jeg veldig med å komme meg opp. Nå for tiden klarer jeg ikke å stå opp før 12-13 hvis jeg ikke må opp tidligere, og det ødelegger all produktivitet. Depresjonssymptomene er et kapittel for seg selv som jeg ikke skal gå inn på her. Jeg ønsker å skaffe meg en dagslyslampe fordi det forhåpentligvis vil hjelpe. Problemet er at det er veldig mange typer og prisklasser å velge mellom. Jeg vet ikke hvilken type som hjelper mot mine behov. Jeg vil helst unngå et (dyrt!) bomkjøp. Er det noen som har erfaring med dagslyslamper mot depresjon som kan anbefale en? Gjerne med vekkefunksjon. På forhånd takk. Anonymkode: 0f9ca...21d Jeg vil fraråde deg å gå til anskaffelse av dagslyslampe uten å få veiledning av fastlegen eller andre som kan dette. Det er nemlig ikke bare å kjøpe en lampe og begynne å bruke den, lampen må brukes riktig om du skal ha nytte og ikke bli verre av den. Jeg hadde en fastlege fra en viss plass, som mente jeg skulle kjøpe lampe, for å få hjelp med tretthet. Noe jeg gjorde og ble mye dårligere fordi trettheten kom av fysisk sykdom denne legen ikke brydde seg om å undersøke. Anonymkode: 6fdac...fb6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2017 #6 Del Skrevet 6. desember 2017 den må ha 10000 lux, og den gangen jeg kjøpte måtte du opp i 3000 kroner for å få det. Jeg var desperat og kjøpte likevel. Men hvis du googler og leser litt, så vil du finne ut at det er ikke nødvendigvis dokumentert at slike lamper virker. Men det som helt sikkert IKKE virker er billige lamper, svake lamper, eller lamper som står på skrivebordet ditt som vanlig arbeidslys. Uansett hva folk sier. Du må ha 10 000 lux rett i øynene i minimum 20 minutter hver morgen for at det skal virke. Kanskje. Jeg ville heller gått en tur, og spist D-vitamintabletter. Anonymkode: 993e0...584 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2017 #7 Del Skrevet 6. desember 2017 les dette: https://forskning.no/alternativ-behandling-medisin-biologi-stub/2008/02/hvitt-lys-som-hjelper-mot-det-meste Anonymkode: 993e0...584 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2017 #8 Del Skrevet 6. desember 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg slet i mørketiden. Kom meg opp om morgenen og var ikke deprimert, men var KONSTANT sliten, trøtt og uopplagt. Gikk lange turer hver dag etter jobb, men fikk ikke dagslys. Jeg løste det med arbeidslampa til mannen min. Du vet en slik skarp bygningslampe. Satte den på hver morgen mens jeg spiste frokost, og voilla! trettheten og uopplagt-følelsen forsvant som dugg for solen. Su trenger ikke nødvendigvis bruke masse penger på dyre dagslyslamper. Har du en skarp leselampe i stua kan det hende det holder å slå på den. Kluet er at du trenger lys! Og det lyset trenger du like etter du er stått opp for at kroppen skal våkne til liv. Slå på flomlys idet du våkner,kom deg ut i dagslys midt på dagen om du har anledning. Spis på kontoret og rusle en tur ute i lunsjen om du har mulighet. Anonymkode: ad5ac...ea7 dette stemmer ikke. Du trenger hvitt lys, hele spekteret, 10000lux, og det er ikke likegyldig når på døgnet du bruker det. Anonymkode: 993e0...584 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2017 #9 Del Skrevet 6. desember 2017 1 hour ago, AnonymBruker said: Men det som helt sikkert IKKE virker er billige lamper, svake lamper, eller lamper som står på skrivebordet ditt som vanlig arbeidslys. Uansett hva folk sier. De vil muligens ha mindre placeboeffekt, men den fysiske effekten vil være den samme uavhengig av om man bruker en svindyr som er veldig sterk eller flere billige som til sammen blir like sterke. Anonymkode: 4dced...421 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2017 #10 Del Skrevet 6. desember 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Se på power eller elkjøp under energilys. Der er det flere varianter. Det spørs helt hva du synes er praktisk og hva slags prisklasse du er villig til å gå opp i, men er helt uenig i den som skriver at det kan være et hvilket som helst skarpt lys,det bør være lys beregnet på å gi energi. Har selv en slik til 2500 kroner. Sliter med depresjon, men må innrømme den ikke blir mye brukt med meg. Anonymkode: bf108...35c Jeg kan gjerne betale mye om det hjelper, men vil ikke betale mer om de billigere variantene er like bra. Anonymkode: 0f9ca...21d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2017 #11 Del Skrevet 6. desember 2017 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan gjerne betale mye om det hjelper, men vil ikke betale mer om de billigere variantene er like bra. Anonymkode: 0f9ca...21d De billige er ikke like bra. De virker ikke. Du må ha sterkt hvitt lys minst 10000 lux, og selv da er forskningen uklar. Anonymkode: 993e0...584 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2017 #12 Del Skrevet 6. desember 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: De billige er ikke like bra. De virker ikke. Du må ha sterkt hvitt lys minst 10000 lux, og selv da er forskningen uklar. Anonymkode: 993e0...584 Denne er jo 10.000 lux, og den koster under 1000. https://www.enklereliv.no/beurer-lysterapilampe.html Anonymkode: 6913d...7f2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2017 #13 Del Skrevet 6. desember 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Denne er jo 10.000 lux, og den koster under 1000. https://www.enklereliv.no/beurer-lysterapilampe.html Anonymkode: 6913d...7f2 Ok, var ikke klar over at det fantes sterke nok lamper så rimelig. Fant en god artikkel med flere lamper, og en presentason av forskning på effekt. Det koker ned til det flere har vært inne på: Gå til fastlegen og få en diagnose først. Dagslys virker ikke på all depresjon, og ikke på vinterslapphet, kun vinterdepresjon. Anonymkode: 993e0...584 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2017 #14 Del Skrevet 6. desember 2017 Glemte lenken... https://forbrukerliv.no/lysterapilampe-test-beste-lysterapilampene/ Anonymkode: 993e0...584 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2017 #15 Del Skrevet 6. desember 2017 Da tror jeg valget står mellom Philips HF3500/01 og BEURER LYSTERAPILAMPE TL30. Forskjellen mellom dem er at Philips er en vekkerklokke, men med ganske lav lux. Den andre er en ren lampe som har 10.000 lux. Begge er ganske billige. Er det noen her som har erfaring med noen av disse? Anonymkode: 0f9ca...21d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Invicta Skrevet 6. desember 2017 #16 Del Skrevet 6. desember 2017 Jeg har erfaring med BEURER fra enklere liv og er fornøyd med den. Jeg tror at så lenge lysstyrken er lik, spiller det ikke så stor rolle hva du velger - men kan jo hende jeg tar feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edie Skrevet 7. desember 2017 #17 Del Skrevet 7. desember 2017 Ryddet for medisintips. Edie, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2017 #18 Del Skrevet 9. desember 2017 On 12/6/2017 at 3:03 PM, AnonymBruker said: Jeg vil fraråde deg å gå til anskaffelse av dagslyslampe uten å få veiledning av fastlegen eller andre som kan dette. Det er nemlig ikke bare å kjøpe en lampe og begynne å bruke den, lampen må brukes riktig om du skal ha nytte og ikke bli verre av den. Jeg hadde en fastlege fra en viss plass, som mente jeg skulle kjøpe lampe, for å få hjelp med tretthet. Noe jeg gjorde og ble mye dårligere fordi trettheten kom av fysisk sykdom denne legen ikke brydde seg om å undersøke. Anonymkode: 6fdac...fb6 FEIL. Ingen tar skade av ekstra lys så lenge de leser litt på nett og ikke driver og ser inn i lampa på kveldstid. On 12/6/2017 at 3:31 PM, AnonymBruker said: den må ha 10000 lux, og den gangen jeg kjøpte måtte du opp i 3000 kroner for å få det. Jeg var desperat og kjøpte likevel. Men hvis du googler og leser litt, så vil du finne ut at det er ikke nødvendigvis dokumentert at slike lamper virker. Men det som helt sikkert IKKE virker er billige lamper, svake lamper, eller lamper som står på skrivebordet ditt som vanlig arbeidslys. Uansett hva folk sier. Du må ha 10 000 lux rett i øynene i minimum 20 minutter hver morgen for at det skal virke. Kanskje. Jeg ville heller gått en tur, og spist D-vitamintabletter. Anonymkode: 993e0...584 Det må være lenge siden. Jeg kjøpte en fra beurer for 500 elns. On 12/6/2017 at 7:48 PM, AnonymBruker said: De billige er ikke like bra. De virker ikke. Du må ha sterkt hvitt lys minst 10000 lux, og selv da er forskningen uklar. Anonymkode: 993e0...584 FEIL. Du får billige med bra nok styrke. On 12/6/2017 at 9:11 PM, AnonymBruker said: Da tror jeg valget står mellom Philips HF3500/01 og BEURER LYSTERAPILAMPE TL30. Forskjellen mellom dem er at Philips er en vekkerklokke, men med ganske lav lux. Den andre er en ren lampe som har 10.000 lux. Begge er ganske billige. Er det noen her som har erfaring med noen av disse? Anonymkode: 0f9ca...21d Den fra Philips er ganske svær og må stå på et bord. Jeg kjøpte sistnevnte som er på størrelse med en pad slik at jeg kan sitte og våkne i sofaen med lampen i fanget (eller stuebordet uten at lampa tar opp hele bordet eller blokkerer tv-en. Du må ikke se direkte inn i lyset, det holder at det er foran ansiktet mens du ser feks 10 cm over på noe annet. Anonymkode: 11e91...8dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2017 #19 Del Skrevet 9. desember 2017 53 minutter siden, AnonymBruker said: FEIL. Ingen tar skade av ekstra lys så lenge de leser litt på nett og ikke driver og ser inn i lampa på kveldstid. Du burde ikke gi medisinske råd når ikke du aner hva du snakker om. Anonymkode: 4dced...421 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #20 Del Skrevet 10. desember 2017 3 hours ago, AnonymBruker said: Du burde ikke gi medisinske råd når ikke du aner hva du snakker om. Anonymkode: 4dced...421 Lys er ikke medisin per se. Jeg tar lysterapi hver dag, jeg vet hva jeg snakker om. Anonymkode: 11e91...8dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå