AnonymBruker Skrevet 6. desember 2017 #1 Skrevet 6. desember 2017 Når baker dere til jul? Jeg starter ikke med baksten før rundt 10.desember. Vil ha baksten så fersk som mulig. Men får mange spørsmål om jeg er ferdig med baksten... Hvorfor stresser folk sånn med bakst og pynting? Her i huset er vi ferdig med gavene, og de "kjedelige" tingene som rydding og vasking inni skap, vindusvask etc, det tok vi i helga. Men pynting og bakst og kjøttrull etc er ikke klart! Jeg starter ikke med julepynten og røde gardiner før etter siste søndagen før jul. Av praktiske årsaker sprer jeg dette utover noen dager slik at det er ferdig pyntet og vasket på kvelden 22.des. Nå er det kun adventstaker og julestjerner i tillegg til lilla duker. Ser folk allerede har røde gardiner oppe, har sett juletrær hos naboene, ser folk er ferdig med både bakst og julevask.. Hvorfor stresser folk slik? Det er 3 uker til jul! Julekakene som ble bakt i november er alt annet enn ferske når julen endelig ringes inn. Hva er så spesielt med jula når du har levd blandt julepynt og spist julekaker en måned når jula endelig ringes inn?? Anonymkode: 993d3...844 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2017 #2 Skrevet 6. desember 2017 Jeg baker siste uken før jul. Jeg skjønner ikke de som begynner bakingen allerede i slutten av november. Det må jo være for å spsie kakene i førjulstiden, for de er overhodet ikke like gode etter fire-fem uker som når de er relativt nybakt. Og jeg vil ikke spise så masse julekaker før jul, for det ødelegger jo det spesielle med dem. Pyntingen begynner jeg gjerne med en uke før jul også, da i form av nisser og sånt. Juletreet kommer ikke opp før 23. Anonymkode: 8fc57...680
Angelheart2 Skrevet 6. desember 2017 #3 Skrevet 6. desember 2017 Enig med deg. Vi lagde marsipan og litt annet godis nå i helgen, men bakingen for øvrig tar jeg litt smått om senn utover i desember. Hos oss er det oppe adventsstake og julestjerner i vinduene, men ellers ingen julepynt før 23.desember. Stresser ikke i førjulstiden i det hele tatt, men koser meg med småpusling, baking og pynting utover hele måneden. Nå skal det sies at her i huset vaskes ikke tak og vegger før jul, altså. Det blir bare en helt vanlig helgevask, kanskje litt ekstra grundig på kjøkkenet og i stua, men ellers ikke noe voldsomme greier.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2017 #4 Skrevet 6. desember 2017 Jeg baker ikke. Men setter opp julepynt og tre i begynnelsen av desember, for å ha julestemning i hele desember. Syns det er mye jobb for kort tid, dersom jeg skal sette det opp rett før julaften. Hva baker dere egentlig? Anonymkode: dec10...5a0
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2017 #5 Skrevet 6. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg baker ikke. Men setter opp julepynt og tre i begynnelsen av desember, for å ha julestemning i hele desember. Syns det er mye jobb for kort tid, dersom jeg skal sette det opp rett før julaften. Hva baker dere egentlig? Anonymkode: dec10...5a0 Jeg baker pepperkaker, sirupsnipper, sandnøtter og berlinerkranser hvert år. Om jeg har tid, slenger jeg på krumkaker, brune pinner, kokosmakroner, osv, men det er mer sånn om jeg gidder. Anonymkode: 8fc57...680
Arkana Skrevet 6. desember 2017 #6 Skrevet 6. desember 2017 Jeg begynner ikke bakingen før tidligst etter Lucia-dagen, jeg vil ha baksten ferskest mulig. Det varierer litt hva vi baker, men i år blir det pepperkaker, pepperkakehus, pikekyss/marengs, bordstabelbakkels, shortbread, kransekakestenger, strull og kokosmakroner. Vi begynner med litt pynt 1. desember, da er det julelys ute og krans på døren, stjerne i vinduet, julegardiner, juletrekk på pynteputene i sofaen, adventsstake, telysholderne byttes til juleversjoner, juleløper på stuebordet og jeg henger små julekuler på trollhasselen. Resten, inkludert juletreet, kommer fram lille julaften.
Honey Dew Skrevet 6. desember 2017 #7 Skrevet 6. desember 2017 Baker ikke. Kjøper ferdig Vi er ferdige med å pynte til 1. søndag i advent. Juletreet pynter vi på julaften. Hele familien deltar. Både store og små. De små får henge opp pynt de har laget de årene vi har "familie-tre" (Vi skifter mellom 3 forskjellige "uttrykk" på juletreet for hvert tredje år)
sunshine-t Skrevet 7. desember 2017 #8 Skrevet 7. desember 2017 Begynner aldri bakingen før 01.desember. Jeg har ganske mange sorter jeg baker så hvis jeg skulle ventet til midten av desember hadde jeg ikke gjort annet enn å stått på kjøkkenet, hehe!! Alle sortene går i lufttette bokser så det er ikke noe å utsette på kvaliteten og holdbarheten på tingene. Samme dato for pyntingen. Har aldri helt skjønt de som pynter juletreet og gudene vet hva annet lenge før desember. Men det er opp til enhver å bestemme selv, så jeg legger meg ikke oppi det. Vi pleier heller ikke dra frem all pynten med en gang. Tar litt og litt hver dag, eller annen hver dag. Alt ettersom vi husker det Juletreet skal pyntes 19.des i år av diverse grunner. Normalt pynter vi det 21.desember. Julegaver har jeg nettopp begynt med. Orker ikke det styret med at alt skal tas på en kveld og kave rundt på et stappa fullt senter. Takke meg til litt etter litt!
cleangal Skrevet 7. desember 2017 #9 Skrevet 7. desember 2017 Skal bake siste uka før jul, for da har jeg fri (håper jeg, har i teorien siste arbeidsdag før jul søndag 17.). Pynten kommer litt etter hvert, avhengig av hvor mye jeg gidder. Har veldig lyst til å gå «all in» i år (tenk amerikanske julefilmer) med lyslenker og pynt over alt.
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2017 #10 Skrevet 8. desember 2017 Vi baker når det passer seg, og i år blir det førstkommende helg og neste helg. Pynte gjør vi litt og litt utover i desember, men all pynten blir ikke satt opp før kanskje 21. desember. Så kommer juletreet med pynt inn 23. desember. Anonymkode: 435be...1a3
Byjenta! Skrevet 9. desember 2017 #11 Skrevet 9. desember 2017 Har absolutt ikke noe med stressing fra min side, vi pynta opp i slutten av November, vi pleier pynte opp til første advent, men den helgen var vi opptatt i år, og syntes senere enn det ble for sent for vår del. Juletreet pynta vi denne uka. Vil heller glede meg i ventetiden med jul rundt meg enn å ha det langt utti januar når et nytt år har begynt Syntes det er kjempe koselig. Bakst er også begynt med
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå