Gå til innhold

Bytte jobb fra kommunen til konsulent??

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg må tusen litt vanskelig avgjørelse i løpet av de neste dagene, dvs jeg har fått frist til førstkommende mandag. Jeg har jobbet i administrasjonen i kommunen i mange år- og har i grunnen trivdes godt med det. For noen uker siden ble jeg kontaktet av en headhunter fra ett av de store konsulentene, de ønsket å ha meg inn på intervju.

Jeg syntes det var smigrende (og har sånn delvis vært litt på utkikk etter nye muligheter), så jeg takket ja til intervjuet. Det gikk veldig bra- så det ble enda et intervju, og i går ble jeg tilbudt jobb der.

Så langt, alt såre vel. Men jeg er SÅ usikker på om dette er en jobb jeg bør ta... jeg har to små barn, og min nåværende jobb gir meg veldig mye fleksibilitet ift dette. Jeg har fleksitid, kan jobbe litt hjemmefra om kveldene, og er stort sett på jobb bare mellom 9 og 15 hver dag (selv om jeg jobber 100 %). Dette er selvsagt et enormt gode som gir meg mye ekstra tid med barna mine.

I tillegg er det aldri noe problem å komme senere på min jobb, eller gå før. Hvis det er ting som f.eks Lucia i barnehagen, foreldrefrokost osv.

Jeg spurte litt om dette under intervjuene, og de sa at det var lite overtid og at det også hos dem var fleksitid og mulighet for å jobbe hjemmefra innimellom. Men de var veldig interessert i å få meg (jeg har en type kompetanse som de sliter med å få tak i), så det er godt mulig de smurte litt tjukt på for å selge seg inn...

Noen som har kjennskap til disse store konsulentfirmaene? Lar det seg kombinere med familie og småbarnsliv, eller må man være innstilt på å miste veldig mye av fritiden sin hvis man takker ja til en jobb der?

Anonymkode: 727dc...e92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter min erfaring er det mye jobb for å dra i land prosjekter, men fleksibel arbeidstid slik at du kan jobbe hjemmefra på kveld (og helg...) Som oftest får du nok ikke overtidsbetalt heller, men du får en Ok grunnlønn og en såkalt «særlig uavhengig stilling» (dette kan du dog sjekke i kontrakten) Så fleksibelt pleier det å være, men mye jobb som du da kan ta etter barna er lagt. 

Anonymkode: b89ae...fe6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig du kan flekse i forhold til kontortid - i en del stillinger som konsulent er arbeidsgiver ikke engang nøye på at du alltid er der i kjernetiden, siden dette ofte er særlig uavhengige stillinger eller tilsvarende. Men det er et veldig stort men. Som regel er dette veldig arbeidskrevende stillinger, og du må regne med betydelig mye mindre fritid enn du har i dag. I "min" bransje så har jeg venner som er fleksibel mht. kontortid, men arbeidsuken er like fullt ca 80 timer... Hadde jeg vært deg, så hadde jeg vurdert å vente til barna er litt større, dersom du er fornøyd der du er nå. 

Anonymkode: 376d6...b0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm ja, det dere skriver stemmer vel forsåvidt med mine mistanker også. 

Jeg trives godt med arbeidsoppgavene mine her jeg er nå, men jeg trives (svært) dårlig med min nåværende sjef, og har også nylig fått en ny kollega som er vanskelig å samarbeide med. Hadde dette jobbtilbudet kommet for to år siden hadde jeg aldri en gang vurdert å bytte jobb. Men sånn situasjonen er nå, misliker jeg egentlig «rammebetingelsene» for min nåværende jobb- og er derfor som sagt delvis på leting etter noe nytt. Men jeg ville i utgangspunktet helst bytte til noe annet innen offentlig sektor, og ikke til akkurat konsulentbransjen (som er kjent for nettopp høyt arbeidspress).

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner til en som har fått ordnet mye fleksitid fordi han har familien i et annet land og er der to arbeidsdager i uka. Han har fått tilpasset jobben pga dette og fordi han har en kompetanse de har problemer med å få tak i. Så jeg tenker at du kan forhandle litt og få det som er viktig for deg skrevet i kontrakten. For meg høres det ikke ut som du har de helt store kravene heller. (Jeg vet ikke hva du jobber med og hva som kreves i din jobb). De er jo tydeligvis veldig keen på å få deg, så jeg tror du har rom for å stille litt krav. Du har jo allerede en jobb du er fornøyd med, så de må gi deg noe bedre, eller i alle fall tilsvarende for at det skal være aktuelt for deg å bytte jobb. 

Anonymkode: c8ffd...8d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit med fleksibel arbeidstid, men 9-15 kan du bare glemme. Du må minimum legge til to timer til, trolig tre, hver dag. 

Du må ha bedre klær, finere hår etc. Slikt koster penger. 

På den annen side er det jo givende med en utfordrende jobb. Du må bare avklare med sambo på henting/levering og finne ut av om du har lyst på en mer stressende hverdag. 

Anonymkode: 8f748...297

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 6.12.2017 den 8.35, AnonymBruker skrev:

Hmm ja, det dere skriver stemmer vel forsåvidt med mine mistanker også. 

Jeg trives godt med arbeidsoppgavene mine her jeg er nå, men jeg trives (svært) dårlig med min nåværende sjef, og har også nylig fått en ny kollega som er vanskelig å samarbeide med. Hadde dette jobbtilbudet kommet for to år siden hadde jeg aldri en gang vurdert å bytte jobb. Men sånn situasjonen er nå, misliker jeg egentlig «rammebetingelsene» for min nåværende jobb- og er derfor som sagt delvis på leting etter noe nytt. Men jeg ville i utgangspunktet helst bytte til noe annet innen offentlig sektor, og ikke til akkurat konsulentbransjen (som er kjent for nettopp høyt arbeidspress).

TS

Jeg ville ha stilt meg spørsmålet om dette er en mulighet som kommer igjen. Det er også en enormt god erfaring å ta med seg hvis du vil tilbake til offentlig sektor. Jeg tror også det er viktig å selv sette standarden i en slik jobb, de har sagt at du har fleksibilitet og da kommer du litt senere de dagene det er noe spesielt i barnehagen etc., sånn er det bare. Det blir sikkert større arbeidsmengde som flere sier, men er du effektiv og er klar for å jobbe hjemmefra på kveldene ville jeg ha gått for det.

Det skal sies at jeg er en som tar de mulighetene jeg får. Jeg tror generelt at det er bedre å kaste seg ut i ting. Og det er tross alt bare å finne seg en annen jobb dersom det viser seg at du ikke trives :) go for it!

Anonymkode: b28b0...ef1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten har du en gullkantet mulighet til å be om en betydelig lønnsøkning. Det har også mye å si for et travelt småbarnsliv; dere kan ha vaskehjelp, matkasser og andre tjenester som gjør at dere sparer tid i hverdagen.

Anonymkode: b28b0...ef1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du søke ett eller to års permisjon fra din nåværende jobb og prøve ut? Man kan alltids slutte igjen. Jeg jobber som konsulent/rådgiver innenfor et ingeniørfelt med svært høy arbeidsmengde og "krav", og det har i mange år blitt for mye jobb, men det har alltid vært feksibelt mht arbeidstidspunkt og men varierende mulighet til å si nei til oppdrag. Jeg er nå blitt flinkere til å beregne min egen tid og si nei.

Send meg PM om du vil ha inside informasjon om de forskjellige tekniske konsulentfirmaene, det er denne bransjen jeg kjenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle gode og konstruktive svar i denne tråden, mange her har virkelig vært til god hjelp :blomst: 

Veldig lurt å be om permisjon fra nåværende jobb- jeg er ganske uunnværlig her, og min kompetanse er ikke så lett å få tak i, så permisjon for iallfall ett år tror jeg absolutt burde være mulig å få til. Skal snakke med sjefen min i morgen, håper han kan få avklart det senest innen mandag.

Likte også svaret til en annen her, som skrev at han/hun var tilhenger av å ta sjanser når de byr seg. Jeg tenker også litt sånn- og denne sjansen er det neimen sikkert om kommer igjen.

Jeg vil gå opp omtrent 100.000 i lønn dersom jeg tar denne jobben- og det må jeg jo også innrømme at frister :sjenert: 

Jeg tror jeg har landet på at dersom jeg får et års permisjon fra nåværende jobb, takker jeg helt klart ja til denne jobben. Får jeg IKKE permisjon må jeg tenke meg om enda litt til, men TROR jeg lander på å bytte jobb da også. Arbeidsoppgavene i den nye jobben virket også kjempespennende!

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 år senere...

Hei TS! Kan jeg spørre hva du landet på (om du fortsatt er her😅), og hvordan det eventuelt gikk med deg?😊

Jeg står selv i en ca helt tilsvarende problemstilling. Jobber i kommunen, ble «headhuntet» og fikk etter hvert tilbud fra et av de største konsulentselskapene. Jeg vil gå ca 100K opp i lønn og har blitt forespeilet mye fleksibilitet med tanke på arbeidssted- og tid. Her er også kontorplassen nærmere enn min nåværende jobb og fagmiljøet er langt større/bedre, i tillegg til bonusordning og andre fristende goder. Problemet er bare at jeg har et lite barn og er usikker på hvordan hverdagen min vil påvirkes av et slikt jobbskifte.

Jeg kjeder meg i nåværende jobb og føler at dette har vært en «pausejobb» i påvente av en stilling som engasjerer meg mer. Kollegaene er greie, men det er ingen jeg klaffer ordentlig med og arbeidskulturen er… traust. Stillingen krever dog veldig (altfor!) lite av meg, og jeg har hatt masse fleksibilitet og fritid med tanke på barn/familie. Dette er jo utrolig verdifullt, samtidig ønsker jeg jo å være engasjert i jobben min og faktisk måtte skru meg selv på i arbeidet jeg gjør.
Hjelp…😅

Anonymkode: ef1b7...e80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i samme situasjon selv, og takket ja til ny stilling. :) Jeg har vært tydelig fra dag en på at fleksibilitet er viktig for meg, og ny arbeidsgiver var villig til å imøtekomme dette.

Anonymkode: b89ae...fe6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...