Gå til innhold

Jobbreferanse når vedkommende har slutta?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Spør man fortsatt folk som har slitta i jobben som det du jobb og vedkommende var sjef, selv om sjefen har slutta?

Eller skal jeg eks. Spørre en av de andre lederne det om de vil være referanse? Er en del år siden jeg jobber der nå.

Anonymkode: 8acc2...274

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det spiller ingen rolle om vedkommende har sluttet i den bedriften eller ikke. Poenget er jo at du skal bruke en person som kan si noe om hvordan du er å jobbe med, hvordan du fungerer på jobben, og hvordan du er som person. Det er revnende likegyldig om denne personen har tatt jobb i et annet firma siden den gang eller ei. 

Anonymkode: ca6d5...e83

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det spiller ingen rolle om vedkommende har sluttet i den bedriften eller ikke. Poenget er jo at du skal bruke en person som kan si noe om hvordan du er å jobbe med, hvordan du fungerer på jobben, og hvordan du er som person. Det er revnende likegyldig om denne personen har tatt jobb i et annet firma siden den gang eller ei. 

Anonymkode: ca6d5...e83

Jeg jobbet med begge, sjefen har sluttet og assisterende sjef som jeg jobber med også, har nå blitt sjef det. Derfor spør jeg om jeg kan velge.

Anonymkode: 8acc2...274

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta begge, ingen eller noen helt andre. Du bør velge en person som du har jobbet med, som kan si noe pent om deg, samt er troverdig for fremtidig arbeidsgiver.

Husker en kollega av meg som søkte ny jobb brukte en ansatt i et annet firma som referanse. Han hadde vært utleid til dette firmaet i flere år og hadde jobbet på prosjekter der med en leder. På denne måten fikk han både en god referanseperson, samtidig som egen sjef ikke ville bli kontaktet mhp.  at han ikke ønsket å offentliggjøre at han søkte jobb.

Det eneste du bør spørre deg er om det ser rart ut at du ikke gir din mest nylige overordnede som referanse. I noen tilfeller kan det jo da foreligge en konflikt som arbeidssøker ønsker å skjule.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...