AnonymBruker Skrevet 6. desember 2017 #1 Skrevet 6. desember 2017 Drar med samboer og svigers til Thailand 18. Og jeg må si jeg kjenner på stresset. Er så redd for å fly! 😅 Men det blir nok bra bare vi kommer oss av sted vil jeg tro. Men det jeg egentlig lurte på var om noen av dere har vært der og kanskje kan hjelpe meg med et par ting. 1. Jeg lider av ME og Fibromyalgi, og står derfor fast på paralgin forte og tramadol. Har dere noe kjennskap til om apotekene der selger dette? Det er ikke for å hamstre jeg spør! Det er rett og slett fordi jeg av tidligere dårlig erfaring hvor jeg har mistet bagasjen min, kun tar med meg kun det jeg trenger av begge slagene. Og regner ikke med en norsk resept kan hjelpe meg der 😜 Men siden denne sykdommen kan slå meg fullstendig ut i et smertehelvete er jeg redd for at jeg skal bli stående uten nok smertelindring. Grunnen til at jeg lar noe medisin ligge igjen hjemme er fordi jeg erfaringsmessig er sengeliggende i flere dager, gjerne uker etter at jeg kommer hjem fra ferie. Og det gjør det veldig vanskelig å komme seg på apoteket Sånn, da var det forklart 😊 Og en ting til. Min samboer har tidligere vært der og de kjøpte noe som virkelig hjalp på "hangover" men han husker ikke hva det heter. Noen av dere som vet det? Han mente det var noe på apoteket. Anonymkode: f24bb...0f5
Påkrevd Skrevet 6. desember 2017 #2 Skrevet 6. desember 2017 (endret) 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Drar med samboer og svigers til Thailand 18. Og jeg må si jeg kjenner på stresset. Er så redd for å fly! 😅 Men det blir nok bra bare vi kommer oss av sted vil jeg tro. Men det jeg egentlig lurte på var om noen av dere har vært der og kanskje kan hjelpe meg med et par ting. 1. Jeg lider av ME og Fibromyalgi, og står derfor fast på paralgin forte og tramadol. Har dere noe kjennskap til om apotekene der selger dette? Det er ikke for å hamstre jeg spør! Det er rett og slett fordi jeg av tidligere dårlig erfaring hvor jeg har mistet bagasjen min, kun tar med meg kun det jeg trenger av begge slagene. Og regner ikke med en norsk resept kan hjelpe meg der 😜 Men siden denne sykdommen kan slå meg fullstendig ut i et smertehelvete er jeg redd for at jeg skal bli stående uten nok smertelindring. Grunnen til at jeg lar noe medisin ligge igjen hjemme er fordi jeg erfaringsmessig er sengeliggende i flere dager, gjerne uker etter at jeg kommer hjem fra ferie. Og det gjør det veldig vanskelig å komme seg på apoteket Sånn, da var det forklart 😊 Og en ting til. Min samboer har tidligere vært der og de kjøpte noe som virkelig hjalp på "hangover" men han husker ikke hva det heter. Noen av dere som vet det? Han mente det var noe på apoteket. Anonymkode: f24bb...0f5 Hangover greiene kan jeg ikke si noe om, dessverre:), men så lenge du har norsk resept, så er det vel ikke noe problem å ta med de medisinene du trenger i håndbagasjen? Da trenger du ihvertfall ikke bekymre deg om kofferten skulle ta seg en omvei, og du kan ta med deg litt ekstra. Om du skulle stå der uten medisiner, så er de (eller tilsvarende) helt sikkert å få tak i. Etter hva jeg har hørt er det ikke så fryktelig nøye med resepter der nede heller, men jeg har aldri vært der så jeg snakker ikke av egen erfaring. Mulig det gjelder "humbug" apoteker. Jeg regner med at du har reiseforsikring, så skulle du stå skikkelig i beite, så bør det være mulig å komme seg til en ordentlig lege og få en resept der nede. Da ringer du forsikringsselskapet. De bør ha en oversikt over akseptable sykehus/leger. Ang. flyturen, så kan du ta det med knusende ro. Du skal få en million av meg hvis flyet detter ned:) Endret 6. desember 2017 av Påkrevd
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2017 #3 Skrevet 6. desember 2017 Haha, likte siste setningen der altså! 😅 Er forsikret i hue og rævva, så det skal nok gå bra. Men jeg liker å undersøke på forhånd og ha ting litt klart for meg. Humbug apotekene får de som er ute etter litt shady medisinering besøke, jeg tar meg nok en tur til legen eller finner et skikkelig apotek om det trengs 😁 Sykt å si det, men jeg har en merkelig forestilling om at alt vi kommer over er juggel, falskt og ikke hva det ser ut som 🙈 enda vi skal på "luksusferie" på et lukket hotellområde og er ikke av typene som oppsøker de værste gatene og stedene. Sist vi var på ferie jeg og min kjære. Da bestilte vi all invlusive i Bulgaria. Vi var ikke utenfor hotellområdet før vi skulle dra hjem. Snakk om deilig ferie! 😃 Anonymkode: f24bb...0f5
Påkrevd Skrevet 6. desember 2017 #4 Skrevet 6. desember 2017 Hehe, ja, det går sikkert fint. Sjekk opp evnt. leger før du drar, så har du alt på stell. Varmt klima kan jo også ha en god effekt på Fibromyalgi, så kanskje du til og med klarer deg med mindre medisin enn ellers? Det ordner seg nok. God tur
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2017 #5 Skrevet 6. desember 2017 Paralgin forte får du ikke tak i. Vet om flere som hamstrer når de er på norgestur. Tramadol kjenner jeg ikke til. Men medisiner, linser osv er alltid greit å pakke med i håndbagasjen. Hangover kur er bare sprøyt, så det er ikke vits å lete etter. Eneste kur som finnes er fet mat før og etter, masse vann og solkrem for å unngå solstikk. Anonymkode: 21056...b77
tirben Skrevet 6. desember 2017 #6 Skrevet 6. desember 2017 Du får ikke kjøpt kjente medisiner i Thailand, men de har selvfølgelig smertelindring der. Men er det ikke enklere å ha med seg medisiner fra Norge? Medisiner må alltid fraktes i håndbagasjen. Du får sikkert en fin ferie i Thailand, men for deg som er så syk kan nok reisen bli slitsom. Det er langt!! Håpet dere reiser med et godt flyselskap. Noen har mer behagelige seter enn andre.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2017 #7 Skrevet 6. desember 2017 1 minutt siden, tirben skrev: Du får ikke kjøpt kjente medisiner i Thailand, men de har selvfølgelig smertelindring der. Men er det ikke enklere å ha med seg medisiner fra Norge? Medisiner må alltid fraktes i håndbagasjen. Du får sikkert en fin ferie i Thailand, men for deg som er så syk kan nok reisen bli slitsom. Det er langt!! Håpet dere reiser med et godt flyselskap. Noen har mer behagelige seter enn andre. Vet ikke om du leste innlegget mitt jeg? Der står det egentlig nokså greit om grunnen til mitt spørsmål. Hva gjelder flyselskap, så ble det Thai airways. Det skal være bra det. Setene er vel ikke mye å skryte av uansett flyselskap så lenge du flyr økonimiklasse. Men det skal nok gå bra. Har støydempende headset og nok med både smertestillende, beroligende og behagelige klær. Regner med jeg er bra skutt innen vi ankommer hotellet, men velger å gå inn i dette med positivitet og håp om ferien skal bli bra. Til tross for et par kjipe sykdommer. Ferien blir nok tilbragt på den private stranden i fred og ro, så det tror jeg også skal gå bra. Selv om jeg har et håp om at jeg skal klare en tur til et tempel og til Buddah statuen 😊 Dette skal gå bra! 💪 Anonymkode: f24bb...0f5
Holistic Skrevet 8. desember 2017 #8 Skrevet 8. desember 2017 På 7.12.2017 den 1.37, AnonymBruker skrev: Vet ikke om du leste innlegget mitt jeg? Der står det egentlig nokså greit om grunnen til mitt spørsmål. Hva gjelder flyselskap, så ble det Thai airways. Det skal være bra det. Setene er vel ikke mye å skryte av uansett flyselskap så lenge du flyr økonimiklasse. Men det skal nok gå bra. Har støydempende headset og nok med både smertestillende, beroligende og behagelige klær. Regner med jeg er bra skutt innen vi ankommer hotellet, men velger å gå inn i dette med positivitet og håp om ferien skal bli bra. Til tross for et par kjipe sykdommer. Ferien blir nok tilbragt på den private stranden i fred og ro, så det tror jeg også skal gå bra. Selv om jeg har et håp om at jeg skal klare en tur til et tempel og til Buddah statuen 😊 Dette skal gå bra! 💪 Anonymkode: f24bb...0f5 Jeg er i Thailand nå og var kjapt innom apoteket da min bagasje tok seg en mellomlanding i Malaysia på veien (ikke direktefly). Måtte kjøpe det mest nødvendige - har ingen sykdommer men lot merke til at de hadde Aerius (reseptbelagte antihistaminer) i en kurv ved siden av disken I det som så ut som originalforpakningen (dette var et Boots apotek). Så kanskje det er en mulighet for at de har noe av det du trenger? Boots finnes jevnt over i Thailand og er jo britisk (så vidt jeg vet), så kanskje det er større sjanse for å finne det der. Har ikke fløyet med Thai airways før, tror jeg, men tror det skal være ganske ålreit! Av ren nysgjerrighet må jeg stille deg et spørsmål. Opplever du at symptomene på ME avtar i varmere klima? Min lillebror fikk påvist ME da han var veldig ung og har levd med det siden (har heldigvis blitt bedre med årene). Da vi var i "syden" så og si forsvant symptomene han opplevde hjemme, selv om han hadde vært i jevn aktivitet ved bassenget hele dagen (dette var da vi var små og ikke lå som slakt på solsenger halve dagen ). Ønsker deg uansett en fin tur!
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2017 #9 Skrevet 8. desember 2017 Ha alltid medisiner i håndbagasjen! Men skulle du miste noe, får du det meste du trener uten resept. Selv fikk jeg både migrene- og astmamedisiner ved bare å spørre etter det. Men pass på at det er ekte medisiner! Anonymkode: 432f1...a88
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2017 #10 Skrevet 8. desember 2017 Snakk med legen din å få han til å skrive hva slags medisiner/virkestoff du trenger på engelsk med stempel, dersom uhellet skulle være ute. Men du MÅ ha medisinene dine i håndbagasjen. Ikke F om du kan legge de i bagasje. Og da er jo egentlig problemet løst. Anonymkode: 79791...6a2 3
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2017 #11 Skrevet 12. desember 2017 Så heldig dere er. Har så lyst til Thailand i julen jeg også, men samboeren min vil ikke Ønsker meg sol, sommer, strandliv, paraplydrinker og livets glade dager, istedenfor snø og kulde. Æsj altså :/ Dere må ha en riktig god ferietur! Anonymkode: 48eca...d76
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2017 #12 Skrevet 12. desember 2017 På 8.12.2017 den 16.08, Holistic skrev: Jeg er i Thailand nå og var kjapt innom apoteket da min bagasje tok seg en mellomlanding i Malaysia på veien (ikke direktefly). Måtte kjøpe det mest nødvendige - har ingen sykdommer men lot merke til at de hadde Aerius (reseptbelagte antihistaminer) i en kurv ved siden av disken I det som så ut som originalforpakningen (dette var et Boots apotek). Så kanskje det er en mulighet for at de har noe av det du trenger? Boots finnes jevnt over i Thailand og er jo britisk (så vidt jeg vet), så kanskje det er større sjanse for å finne det der. Har ikke fløyet med Thai airways før, tror jeg, men tror det skal være ganske ålreit! Av ren nysgjerrighet må jeg stille deg et spørsmål. Opplever du at symptomene på ME avtar i varmere klima? Min lillebror fikk påvist ME da han var veldig ung og har levd med det siden (har heldigvis blitt bedre med årene). Da vi var i "syden" så og si forsvant symptomene han opplevde hjemme, selv om han hadde vært i jevn aktivitet ved bassenget hele dagen (dette var da vi var små og ikke lå som slakt på solsenger halve dagen ). Ønsker deg uansett en fin tur! Takk for godt svar! Hva gjelder varme og ME har jeg litt vekslende erfaringer. Siste to årene har jeg hatt problemer med den her i Norge. Men det er ofte like mye sollyset som er problemet da jeg er veldig lyssky. Så gode solbriller er viktig Smertene kan avta noe, utmattelsen kan jeg ikke si så mye om da jeg kun har en ferie på baken etter at jeg fikk ME. Det var nå i sommer hvor jeg og samboeren var i Bulgaria. Da var vi på all inclusive hotell, og var ikke utenfor hotellporten en gang før vi dro hjem. Så det var en ferie helt etter min helse, og det var deilig! 😀 Reisen er det absolutt verste. Den slår meg fullstendig ut. Så av 7 feriedager hadde jeg 2 dager jeg var mer eller mindre sengeliggende. Men siden min bedre halvdel er såpass selvgående, hadde jeg ikke dårlig samvittighet og vi begge oppfattet ferien som deilig og god. Nå når vi skal til Thailand har både jeg og legen forklart han at dette vil bli noe annerledes og at helsen min må vi ta hensyn til. Føler jeg for å måtte være i fullstendig ro, så skal jeg være det. Nå er svigers med også, så da blir han ikke alene om jeg må tilbringe noen timer/dager på rommet. Han bestilte luksusrom med terasse ut mot havet i et hotellkompleks som er sperret og utenfor Pattaya by. Så her er det meste lagt tilrette for at ferien skal bli like fin for alle mann Anonymkode: f24bb...0f5 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2017 #13 Skrevet 12. desember 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Så heldig dere er. Har så lyst til Thailand i julen jeg også, men samboeren min vil ikke Ønsker meg sol, sommer, strandliv, paraplydrinker og livets glade dager, istedenfor snø og kulde. Æsj altså :/ Dere må ha en riktig god ferietur! Anonymkode: 48eca...d76 Jeg vil i utgangspunktet ikke reise bort i jula, og i allfall ikke til Thailand Men nå er turen bestilt, så da er det bare å bite tenna sammen og nyte :D Skal prøve å nyte en iskald øl på stranden for deg også! 🤗 Anonymkode: f24bb...0f5
Alenia Skrevet 12. desember 2017 #14 Skrevet 12. desember 2017 Jeg har kjøpt tramadol over disk i Thailand. Eller nobligan, det var den samme som vi har her hjemme. Noen apoteker har også parlagin forte, vet ikke om alle har det. Jeg ble tilbydd det først , men det er tramadol som funker på meg når kroppen først sier stopp 🙈 Thailand er et nydelig land, men alle sengene jeg har sovet i der er helt forferdelige harde. Er nesten bedre å ligge på gulvet 🙄
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2017 #15 Skrevet 12. desember 2017 Akkurat nå, Alenia skrev: Jeg har kjøpt tramadol over disk i Thailand. Eller nobligan, det var den samme som vi har her hjemme. Noen apoteker har også parlagin forte, vet ikke om alle har det. Jeg ble tilbydd det først , men det er tramadol som funker på meg når kroppen først sier stopp 🙈 Thailand er et nydelig land, men alle sengene jeg har sovet i der er helt forferdelige harde. Er nesten bedre å ligge på gulvet 🙄 Takk for svar Jeg har et forvridd syn på Thailand Men det er ene og alene fordi jeg er så vàr på inntrykk. Jeg ''tar på'' meg smertene både folk og dyr kjenner på, og jeg er veldig engasjert i dyrevern i Norge. Så jeg gruer meg skikkelig til akkurat det. Skal faktisk møte Michael J. Baines fra Sverige som er bosatt der, han driver ''The man that rescues dogs'' på facebook, og har hjulpet tusenvis av hunder. Men det møte kommer også til å bli godt tror jeg. Får ta turen til en tempel etterpå, kanskje jeg får litt roen i meg igjen <3 Anonymkode: f24bb...0f5
Alenia Skrevet 12. desember 2017 #16 Skrevet 12. desember 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar Jeg har et forvridd syn på Thailand Men det er ene og alene fordi jeg er så vàr på inntrykk. Jeg ''tar på'' meg smertene både folk og dyr kjenner på, og jeg er veldig engasjert i dyrevern i Norge. Så jeg gruer meg skikkelig til akkurat det. Skal faktisk møte Michael J. Baines fra Sverige som er bosatt der, han driver ''The man that rescues dogs'' på facebook, og har hjulpet tusenvis av hunder. Men det møte kommer også til å bli godt tror jeg. Får ta turen til en tempel etterpå, kanskje jeg får litt roen i meg igjen <3 Anonymkode: f24bb...0f5 Mitt inntrykk er at dyr i Thailand har det myyyye bedre enn i veldig mange andre land. Ja de går løse og virker som de er løshunder, men flere steder har jeg sett de sitte på gatehjørnet og tigge mens de venter på eieren sin som er på jobb 🙈 de thaiene jeg kjenner er veldig glad i dyr i hverfall- men jeg har vært ute på bygda og litt minsre steder (vet ikke om det er store forskjeller) Jeg syns feks Hellas er helt grusomt for får så vondt av å se skadde og tynne dyr ☹️
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2017 #17 Skrevet 12. desember 2017 Akkurat nå, Alenia skrev: Mitt inntrykk er at dyr i Thailand har det myyyye bedre enn i veldig mange andre land. Ja de går løse og virker som de er løshunder, men flere steder har jeg sett de sitte på gatehjørnet og tigge mens de venter på eieren sin som er på jobb 🙈 de thaiene jeg kjenner er veldig glad i dyr i hverfall- men jeg har vært ute på bygda og litt minsre steder (vet ikke om det er store forskjeller) Jeg syns feks Hellas er helt grusomt for får så vondt av å se skadde og tynne dyr ☹️ De fleste har det nok bra, men det er jammen mange som ikke har det så bra også. Men Hellas, ja fy søren for et grusomt syn det er! 😢 Anonymkode: f24bb...0f5 1
Alenia Skrevet 12. desember 2017 #18 Skrevet 12. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: De fleste har det nok bra, men det er jammen mange som ikke har det så bra også. Men Hellas, ja fy søren for et grusomt syn det er! 😢 Anonymkode: f24bb...0f5 Ja, men sånn er det faktisk her også 🙈 men tror ikke Thailand er det landet du møter flest tynne og skikkelig skrøpelige hunder og katter 🙂 Hellas er grusomt sånn sett, ja 😥
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2017 #19 Skrevet 12. desember 2017 Akkurat nå, Alenia skrev: Ja, men sånn er det faktisk her også 🙈 men tror ikke Thailand er det landet du møter flest tynne og skikkelig skrøpelige hunder og katter 🙂 Hellas er grusomt sånn sett, ja 😥 Om her er Norge, vet jeg altfor godt hva du mener da jeg altfor ofte må rykke ut til hjelpesløse dyr. Og det er forbaska vondt å se hvordan mennesker kan behandle disse stakkars dyrene. Men heldigvis for meg er ikke befolkningen like stor her som dit vi skal på ferie. Derav mindre hjemløse og hjelpesløse dyr.. Anonymkode: f24bb...0f5 1
Alenia Skrevet 12. desember 2017 #20 Skrevet 12. desember 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om her er Norge, vet jeg altfor godt hva du mener da jeg altfor ofte må rykke ut til hjelpesløse dyr. Og det er forbaska vondt å se hvordan mennesker kan behandle disse stakkars dyrene. Men heldigvis for meg er ikke befolkningen like stor her som dit vi skal på ferie. Derav mindre hjemløse og hjelpesløse dyr.. Anonymkode: f24bb...0f5 Husker godt «feriehunden» min fra sist ferie, han bodde foran døra på bungalowen min omtrent hele dagen. Han gjorde det samme med så og si alle som bodde i den bungalowen kunne eieren fortelle (eieren jobbet på restauranten ved siden av). Kompisen hans gikk med nakkekrage og bandasje på rumpa etter en skade som var behandlet hos dyrlege - denne hunden hadde ingen eier, men han som jobbet på restauranten anså den som sin så tok den til behandling. På nabokafeen møtte jeg også til dags dato den eneste katten jeg noen gang har møtt som var vegetarianer. Ho rynket på nesa hver gang kjøkkenet prøvde gi henne kjøttrester fra kjøkkenet og spiste grønnsaker med stor appetitt. Den absolutte favoritten hennes var melon, og hun fikk en skål oppskåret melon hver ettermiddag av kokken 🙂 jeg har muligens hatt flaks- men har vært mange ganger i Thailand og dette er mitt inntrykk overall 🙈
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå