Gå til innhold

Studere som voksen - hvilket studie bør jeg velge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter et par mislykkede forsøk på å studere etter at jeg fullførte videregående for snart 20 år siden har jeg jobbet i butikk.  Det er greit nok, men jeg begynner å bli lei.  Jeg har lyst til å studere og få meg en høyere utdannelse før det er for sent.  

Den utdannelsen jeg har mest lyst på er Bachelor i ingeniørfag, byggdesign ved høgskolen i Porsgrunn.  Dette er et fagområde jeg har vært interessert i gjennom mange år, men jeg er veldig i tvil om jeg vil klare å gjennomføre denne utdanningen på grunn av at realfagene som matte og naturfag ikke er min sterkeste side.  Jeg fikk 4 i matte og 3 i naturfag.  Om jeg skal søke må jeg søke tre-semester ordning da jeg tok formgivingsfag på videregående og har ikke "avansert" nok matte til å søke vanlig opptak.  

Er det totalt urealistisk?  Jeg er veldig motivert for å studere, men jeg har ikke råd til å begynne på feil studie og bryte etter noen måneder.  

En annen utdannelse jeg synes virker interessant er Bachelor i samfunnsplanlegging og kulturforståelse, som er en mer humanistisk utdannelse, men da må jeg flytte til Tromsø.  Ettersom jeg har bodd på Østlandet hele livet og har hele nettverket mitt her virker det voldsomt å flytte så langt for å studere.

Anonymkode: fcaec...3f3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke totalt urealistisk å bestemme seg for å studere, og det er heller ikke urealistisk å lære seg den nødvendige matematikken, men det krever mye tålmodighet og disiplin. Det finnes også Forkurs til ingeniør (ett år) og halvårig realfagskurs (vårsemester). Jeg vil anbefale deg å starte så snart som mulig med å se på matematikken og fysikken, for det er mye pensum du skal gjennom på liten tid. Det finnes videoforelesninger gratis på nettet, blant annet på campus.inkrement.no. 

Anonymkode: 15e83...ab8

• Liker 1
Skrevet

Om det er realistisk eller ikke, kommer helt ann på dine evner, forutsetninger og motivasjon. Hvordan finansierer du studiene? Har du barn eller annet som tar mye oppmerksomhet? Kan du vie all tiden din til studiet, eller må du jobbe mye på siden? Hvilket mattefag er det du har 4 i?

jeg studerer bachelor i byggingeniør, og det er et tungt studie, det er det ingen tvil om. Du kan jobbe kjempemye i et fag, og likevel ha problemer med å stå på eksamen. De fleste fagene, ikke bare de rene matte- og fysikkfagene, krever god forståelse for matte og fysikk. Men jeg tenker at det viktiktigste her er at du har interesse av disse fagene, og er interessert i å bli bedre. Har du lett for å lære realfag hvis du først setter deg inn i det? Eller er fireren din et resultat av hard jobbing? 

Selv er jeg i midten av 20-årene, men det er flere "godt voksne" på studiet mitt, som gjerne har hatt en annen karriere, og som begynner å studere igjen. Det er absolutt ikke for sent. Jeg vil egentlig anbefale den å studere ingeniørfag foran samfunnsplanlegging, rett og slett på grunn av mulighetene det gir. Det er et enormt behov for ingeniører innen byggebransjen, og det er utrolig mange spennende og godt betalte jobber. Norge trenger flere folk innen realfag. Jeg har allerede fått jobb, selv om jeg ikke er ferdig før til sommeren.

Anonymkode: 4c8db...967

• Liker 1
Skrevet

Jeg nærmer meg 40, men er enslig og har få forpliktelser.  Jeg leier bolig og har ikke boliglån og om jeg kommer inn på studiet i Porsgrunn kan jeg bo veldig billig hos familie i området.  Jeg ønsker å finansiere studiet med å jobbe deltid ved siden av, har lite lyst til å pådra meg studiegjeld om jeg kan unngå det.  Vil si at jeg er veldig motivert for å studere og kommer til å dedikere så mye tid som overhodet mulig til studiene.

Jeg gikk formgivingsfag på videregående, etter reform 94.  Mener matten heter 1MX eller MY, har ikke vitnemålet for hånden nå.  Det var lite realfag på yrkesfaglinjene.

TS

Skrevet

Det er ikke urealistisk hvis du virkelig vil og jobber for det. Flere jeg gikk med på ingeniørutdanning var godt voksne med yrkesfaglig bakgrunn. Hvis du er redd matten blir vanskelig burde du begynne med den allerede nå. Matten du skal gjennom på forkurset tilsvarer det som nå heter T1, R1 og R2. (tidligere 1MX, 2MX og 3MX). Det finnes mange videoforelesninger på YouTube med en som heter Lektor Thune. 

Anonymkode: 57ce5...7e4

• Liker 1
Skrevet

Hvilket studium bør jeg velge? (Et studium - studiet).
(En studie - studien er et annet ord: enten en mindre avhandling eller et utkast til (del av) et kunstverk).
Siden du kanskje selv skal studere, bør du helst ha dette på plass, først som sist!

Anonymkode: dd8fd...00a

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

(En studie - studien er et annet ord: enten en mindre avhandling eller et utkast til (del av) et kunstverk).
Siden du kanskje selv skal studere, bør du helst ha dette på plass, først som sist!

Oi, du er jammen smart.

• Liker 5
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

http://illvit.no/mennesket/psykologi/folk-som-irriterer-seg-over-stavefeil-er-innadvendte-egoister

Anonymkode: 37a25...0e6

• Liker 2
Gjest GiftMann38
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Etter et par mislykkede forsøk på å studere etter at jeg fullførte videregående for snart 20 år siden har jeg jobbet i butikk.  Det er greit nok, men jeg begynner å bli lei.  Jeg har lyst til å studere og få meg en høyere utdannelse før det er for sent.  

Den utdannelsen jeg har mest lyst på er Bachelor i ingeniørfag, byggdesign ved høgskolen i Porsgrunn.  Dette er et fagområde jeg har vært interessert i gjennom mange år, men jeg er veldig i tvil om jeg vil klare å gjennomføre denne utdanningen på grunn av at realfagene som matte og naturfag ikke er min sterkeste side.  Jeg fikk 4 i matte og 3 i naturfag.  Om jeg skal søke må jeg søke tre-semester ordning da jeg tok formgivingsfag på videregående og har ikke "avansert" nok matte til å søke vanlig opptak.  

Er det totalt urealistisk?  Jeg er veldig motivert for å studere, men jeg har ikke råd til å begynne på feil studie og bryte etter noen måneder.  

En annen utdannelse jeg synes virker interessant er Bachelor i samfunnsplanlegging og kulturforståelse, som er en mer humanistisk utdannelse, men da må jeg flytte til Tromsø.  Ettersom jeg har bodd på Østlandet hele livet og har hele nettverket mitt her virker det voldsomt å flytte så langt for å studere.

Jeg synes umiddelbart at ingeniørgraden høres mest fornuftig ut. Å flytte til Tromsø for å ta en grad som er interessant for deg, men mest sannsynlig ikke gir deg jobb virker som tilnærmet galskap. Med en ingeniørgrad får du deg en fleksibel utdannelse og en greit betalt jobb uten problemer. 

Jeg tipper at hvis du er motivert og jobber hardt så kommer du til å mestre realfagene. Det handler, som det meste i livet, om å øve og å øve mye. Noen må øve mer enn andre, men du kommer helt sikkert gjennom det.

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeeeez. Der fanget du virkelig essensen i innlegget. 

Anonymkode: 5fc12...60d

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar!  Det er mange mer humanistiske studier jeg finner interessante, bl.a. innenfor kultur, litteratur og språk, men jeg ser at det å få seg relevant jobb etter disse kan være vanskelig.  

Jeg har alltid vært interessert i arkitektur og hvordan det er teknisk mulig å bygge ting som f.eks. Burj Khalifa eller broer som Milleau Viadukten - jeg kan sitte i timevis og se på dokumentarer om sånt på National Geographic eller Discovery Channel.  Og jeg har lest mye arkitekturhistorie og bøker om byutvikling etc i årenes løp.  Derfor synes jeg at ingeniør i byggdesign høres veldig spennende ut.

Jeg har lest meg opp litt på de forskjellige løsningene for oss som mangler realfag og for meg virker det som det ettårige forkurset er ment for de som mangler generell studiekompetanse fra videregående og ut fra det jeg har lest på hjemmesiden til Høgskolen i Sørøst-Norge er det tre-semester ordningen som er mest relevant for meg, da det er matte og fysikk jeg mangler.  

Jeg tenker at om jeg søker kommer jeg til å kjøpe lærebøkene til forelesningene og jobbe på egenhånd, bl.a. med å se på forelesninger på nett etc. i månedene frem til sommersemesteret starter, så jeg har lagt et grunnlag i forkant.  Ellers tror jeg det blir vanskelig.

TS

Skrevet

Jeg var litt yngre da jeg begynte studere, men er fra samme reform, og hadde samme matte som deg fra før. Men jeg hadde 2 i matte, og 3 i naturfag. Jeg begynte studere 6 år etter videregående, og jeg tok realfagskurs først, det er halvårig. 
Både halvårig realfagskurs, og tres-ordningen er fult mulig så lenge du er motivert, men det er tungt! 
Både ved realfagskurset, og sommer/første semester på tres, så ville jeg ikke anbefalt jobbe ved siden av. Dette er såpass intensive kurs, med mye hjemmearbeid, så det er vanskelig få tid til både studiet og jobb. 
På realfagskurset brukte jeg 35-45 timer pr uke på studier inkludert undervisningen, og dette var helt vanlig tidsbruk for hele kullet mitt. 

Anonymkode: 9e18b...b72

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

...om du skal bli norsklærer, si. Og du som skrev dette her, bør aldri jobbe med mennesker.

Det er studieveier for oss alle.

Anonymkode: b2a96...3ff

• Liker 1
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om det er realistisk eller ikke, kommer helt ann på dine evner, forutsetninger og motivasjon. Hvordan finansierer du studiene? Har du barn eller annet som tar mye oppmerksomhet? Kan du vie all tiden din til studiet, eller må du jobbe mye på siden? Hvilket mattefag er det du har 4 i?

jeg studerer bachelor i byggingeniør, og det er et tungt studie, det er det ingen tvil om. Du kan jobbe kjempemye i et fag, og likevel ha problemer med å stå på eksamen. De fleste fagene, ikke bare de rene matte- og fysikkfagene, krever god forståelse for matte og fysikk. Men jeg tenker at det viktiktigste her er at du har interesse av disse fagene, og er interessert i å bli bedre. Har du lett for å lære realfag hvis du først setter deg inn i det? Eller er fireren din et resultat av hard jobbing? 

Selv er jeg i midten av 20-årene, men det er flere "godt voksne" på studiet mitt, som gjerne har hatt en annen karriere, og som begynner å studere igjen. Det er absolutt ikke for sent. Jeg vil egentlig anbefale den å studere ingeniørfag foran samfunnsplanlegging, rett og slett på grunn av mulighetene det gir. Det er et enormt behov for ingeniører innen byggebransjen, og det er utrolig mange spennende og godt betalte jobber. Norge trenger flere folk innen realfag. Jeg har allerede fått jobb, selv om jeg ikke er ferdig før til sommeren.

Anonymkode: 4c8db...967

Enig, bli ingeniør, TS! 👍🏻🙂

Anonymkode: 111b3...99b

Skrevet

Jeg startet på et ingeniørstudium da jeg var 29. Hadde 3 i matte fra videregående men kom meg fint gjennom med ålreite karakterer og har nå en kjempefin jobb jeg trives veldig veldig godt med som også er godt betalt.

Som andre har påpekt i denne tråden krever det mye arbeid, jeg synes det var helt overkommelig men det var mange uker med 40-60 timer på skolen. Jobbet gjevt og trutt på lav intensitet gjorde hele studiet veldig levelig.

Anonymkode: 433b8...647

Skrevet

Jeg skal kontakte Høgskolen i Sørøst-Norge og få deres vurdering på om jeg bør søke tre-semester ordning eller en av de andre ordningene for oss som ikke har realfagene vi trenger for å få opptak på et ingeniørstudium.  Økonomisk sett vil det beste for meg være tre-semester ordningen, da jeg kan jobbe fullt frem til sommersemesteret starter og vil kunne fullføre studiet på drøyt tre år, altså ikke så mye mer enn normert tid.  Men er mulig det blir for tungt.  

Jeg er veldig motivert for å studere.  Som jeg skrev i førsteinnlegget er jeg lei av å jobbe i butikk og ønsker virkelig å gjøre noe annet, men jeg innser at det er vanskelig å få til uten høyere utdannelse.  

TS

Skrevet

Ring dem asap i morgen tidlig :) 
De fleste skolene har vel søknadsfrist 1 desember for realfagskurs, så om du har mulighet, og dem er snill, så kan det hende du kan få starte på realfagskurs allerede i januar, og da være klar til studiestart til høsten :) 

Skrevet (endret)

.

Endret av Christiane_W
Feil tråd
Skrevet
20 hours ago, AnonymBruker said:

Stavefeil kan irritere ("selvskapshund" ca. 50 ganger nylig), men dette var ingen stavefeil, hun forvekslet to ord. Selv gjør jeg feil rett som det er, men setter pris på om jeg blir rettet på, slik at jeg kan forbedre meg.
Derimot burde jeg kanskje irritere meg over folk som forsøker seg med barnslige hersketeknikker (se over), men det ender som oftest med et overbærende smil.

• Liker 1
Skrevet

Flott og imponerende gjort av deg, TS, å ta de små skrittene for å realisere drømmen din. Det er aldri for sent. :)

Jeg stemmer også for at du går ingeniørlinjen, og gjør de forberedelsene som trengs for at du skal komme inn på høgskolen. Om du har god råd kan du også ta matte og fysikk som privatist.

Jeg er selv utdannet byggingeniør for mange år siden og har en del års arbeidserfaring. I en alder av 30 startet jeg også på ny utdanning, annen type ingeniør. Nå er skolesystemet mye endret siden jeg gikk på høgskolen, og ingeniør generelt er krevende studium og krever masse hardt og fokusert arbeid. Det fikk jeg erfare på den harde måten når jeg ble student igjen etter kontorrotte.

Noen fordeler og ulemper: Fordeler: Det er veldig spennende. Lærer å prosjektere/dimensjonere et bygg fra bunn til topp. Bruker avanserte CAD og BIM-verktøy. Man får se "sitt eget bygg" gå fra datamodell til virkelighet.

Ulemper: Krever hardt arbeid og full forståelse av alle fag. Har man ikke kontroll på fysikk, mekanikk og statikk, er man ille ute å kjøre. Som fleste utdanninger, ikke bare ta bachelor og bli "ferdig", kompetanseutvikling i arbeid må også til. Mange regler og standarder å forholde seg til.

Men du må tenke deg gjennom skikkelig hvertfall, og bestemme dette er det du vil gjøre de neste mange årene. Er jo surt å bruke 3+ år på en utdanning man likevel ikke trives med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...