Gå til innhold

Noen som har erfaring med slikt samvær? Og rettigheter ift. det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og far har nylig inngått en ny samværsavtale. Vi har hatt barnet annenhver uke siden barnet var 2,5år (nå er barnet 6,5år) men jeg ønsket mer stabilitet for barnet fra skolestart, og ønsket derfor den daglige omsorgen.

Lang historie kort, så hadde jeg ikke råd til å ta far til retten. Så vi endte opp med en ok avtale med advokater tilstede, som innebærer at barnet er hos meg i skoledager og hos sin far tre helger i mnd. Far har også samvær i alle ferier, men vi deler sommerferien og juleferien.

Flott, nå er vi altså enig om samvær og barnet har det mer forutsigbart. Så kommer del to.. Økonomi..

I denne avtalen vår, som advokatene våre utformet, står det at vi har tilnærmet 50/50 (i løpet av ett år), men jeg har LITT mer. Det står også spesifisert hvilke dager barnet er hos meg. I gjennomsnitt har jeg barnet 20-22 dager i mnd, mens far 9-10 dager..

Både jeg og far er enig om at det er jeg som har hovedomsorg. Jeg har søkt om overgangsstønad og utvidet barnetrygd, da mine utgifter nå er doblet hver måned. Jeg fikk avslag på OS, fordi det står 50/50 i avtalen, de bryr seg ikke om hvordan dagene er fordelt på ett år..  Og far har hengt seg opp i at jeg har hovedomsorg, så han nekter å være med å betale faste utgifter.

F.eks SFO, fordi "det har ikke han behov for." Og én fritidsaktivitet, fordi "det er det jeg som har valgt". Han er villig til å dele utgifter på klær og ting barnet trenger, hvilket innebærer at hver gang jeg kjøper f.eks nye sko, klær, yttertøy, utstyr, må jeg sende han bilde av kvittering å spørre pent om han kan overføre 200-300,- til meg. Flere ganger i måneden. Jeg vil ha minst mulig å gjøre med han, og skulle bare ønske han kunne betalt ett månedlig bidrag og vært litt enkel å ha med å gjøre.

Har dere hørt om lignende samværsavtale, og hvordan ville dere løst dette? Jeg har tenkt å klage på avslaget på OS, men vet ikke om jeg har noe mer å stille med😏

Anonymkode: 85787...299

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Anbefaler deg å se svarene du fikk i den andre tråden du laget om nøyaktig det samme.

Anonymkode: 008ff...735

• Liker 4
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Anbefaler deg å se svarene du fikk i den andre tråden du laget om nøyaktig det samme.

Har ikke laget noen annen tråd om dette.

TS

Skrevet

Da faren bestemmer overfor barnet med pengebruk istedenfor hva er riktig for barnet ville jeg har hatt null problem å ta han tilbake til FVK og sier at avtalen holder ikke da faren vil ikke dekke behovet for barnet.  

Ellers gå for 100% omsorg og han kan ha barnet hver annen måneden.  

Anonymkode: 51413...f3b

• Liker 1
Skrevet (endret)

Du må endre på avtalen om du ønsker overgangsstønad. Deres er skrevet 50/50, og da spiller det ingen rolle om hvordan dere fordeler ting. Så nei, du har ingenting å stille med. 

Endret av SesameStreet
  • Liker 3
Skrevet

Du har jo ikke doblet utgifter? Kanskje på mat til barnet ja, men boutgifter og slik er jo det samme..

Anonymkode: e3c98...96b

• Liker 1
Skrevet

Jo, det har du. Du spurte om det virkelig kunne kalles 50/50 og om far skulle betale klær, mat, SFO m.m.

De fleste svarte at du ikke kunne kreve noe for klær og mat. Far betaler når de er der, mens du betaler når de er hos deg. Det eneste dere skal dele er SFO og evt fritidsaktiviteter. Men da må du betale for evt. leirer, aktivitetsskole o.l. i feriene når barna er hos far også.

Skrevet (endret)
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og far har nylig inngått en ny samværsavtale. Vi har hatt barnet annenhver uke siden barnet var 2,5år (nå er barnet 6,5år) men jeg ønsket mer stabilitet for barnet fra skolestart, og ønsket derfor den daglige omsorgen.

Lang historie kort, så hadde jeg ikke råd til å ta far til retten. Så vi endte opp med en ok avtale med advokater tilstede, som innebærer at barnet er hos meg i skoledager og hos sin far tre helger i mnd. Far har også samvær i alle ferier, men vi deler sommerferien og juleferien.

Flott, nå er vi altså enig om samvær og barnet har det mer forutsigbart. Så kommer del to.. Økonomi..

I denne avtalen vår, som advokatene våre utformet, står det at vi har tilnærmet 50/50 (i løpet av ett år), men jeg har LITT mer. Det står også spesifisert hvilke dager barnet er hos meg. I gjennomsnitt har jeg barnet 20-22 dager i mnd, mens far 9-10 dager..

Både jeg og far er enig om at det er jeg som har hovedomsorg. Jeg har søkt om overgangsstønad og utvidet barnetrygd, da mine utgifter nå er doblet hver måned. Jeg fikk avslag på OS, fordi det står 50/50 i avtalen, de bryr seg ikke om hvordan dagene er fordelt på ett år..  Og far har hengt seg opp i at jeg har hovedomsorg, så han nekter å være med å betale faste utgifter.

F.eks SFO, fordi "det har ikke han behov for." Og én fritidsaktivitet, fordi "det er det jeg som har valgt". Han er villig til å dele utgifter på klær og ting barnet trenger, hvilket innebærer at hver gang jeg kjøper f.eks nye sko, klær, yttertøy, utstyr, må jeg sende han bilde av kvittering å spørre pent om han kan overføre 200-300,- til meg. Flere ganger i måneden. Jeg vil ha minst mulig å gjøre med han, og skulle bare ønske han kunne betalt ett månedlig bidrag og vært litt enkel å ha med å gjøre.

Har dere hørt om lignende samværsavtale, og hvordan ville dere løst dette? Jeg har tenkt å klage på avslaget på OS, men vet ikke om jeg har noe mer å stille med😏

Du kan klage på avslaget på OS. Men stiller deg spørsmålet selv. Hva legger NAV grunn i søknaden ? Dette vet du selv. Har du selv vært saksbehandler et det vel ikke tvil om at du må ha noe å forholde deg til. Dette er samværsavtalen som enten har delt bosted eller 50% samvær. Dette er også viktig men ikke vedr.OS.

Jeg vil også nevne at høyt feriesamvær trekker opp samværet og  dette skal regnes med I gjennomsnittet.

Siden dere har en avtale skrevet sammen med advokater så regner jeg med dere følger denne. Men jeg vet ikke om det økonomiske er spesifisert der eller regelverket gjelder? Litt rart at faktisk reelt samvær ikkestemmer. Men så lenge du ikke har økonomisk gevinst fra det offentlige er det ikke straffbart. 

Dette er blitt et salig rot. Du vil følge litt av begge regelverk. Både delt bosted og bosted samvær. Det samme vil  far. 

1. Ved delt bosted skal det ikke betales annet enn nettobidrag. Dette er symbolsk ved ca lik inntekt foreldrene. Begge skal bidra økonomisk med diverse til barnet som om dere bor sammen. 

Du TS.er ikke noe bedre enn far. Med dette mener jeg du vil ha bidrag etter samvær, og gi far plikter og rettigheter  som som bostedsforelder. Følger du dette?  Et du klar over deres felles ansvar med delt bosted? 

Far kan som her kreve praskis med å dele utgifter når det er delt bosted. 

2. Er det bosted-samvær?  Nesten 50% er regelverket ikke det samme. Det er ikke noe ansvar for far. Bare under samvær. Klær og annet  kan kreves være med frem og tilbake fra deg. Du må ordne ?alt. Bidraget er vanlig. Det vil si etter avtale og skriftlig og inntekt . Ved nesten like inntekter vil du motta LITE bidrag. Dette for samværet er høyt. 

Du kommer antagelig bedre ut nå økonomisk enn du ville gjort med vanlig bidrag etter satser. Du må regne hva som ville blitt bidraget etter skriftlig avtale. Fordel et at du har alle rettigheter vedr.barnet. 

Hva som er best av nr.1 og 2.må du se selv. Du kan ikke få alt. Jeg tenker du har surret det til med en avtale på papiret,* og noen annet i praksis. 

OS.krever minst 60 % bosted som regel.

Men har det blitt mer stabilitetfor barnet etter ny ordning? 

Endret av Peter007
Skrevet

Jeg blir like overrasket hver gang noen sier. Så jeg vil ha hovedomsorgen. Og da blir det slik, fordi?

Her var far mer enn villig til å ha barnet så mye som mulig, men du syntes ikke det var bra for barnet. Egentlig handler det om penger, for det kommer tydelig frem utover i innlegget ditt.
Etterpå klager du på at du må ha så mye med ham å gjøre fordi han faktisk betaler for barnet sitt? Du sitter med all makt her og ser det ikke selv. Du er bare opptatt av hva du synes er vanskelig og hva du ønsker.

Og attpåtil klarer noen å svare, at du bør ha barnet 100% . 

Samvær skal aldri dikteres ut i fra økonomiske baktanker. 

Anonymkode: 094be...46d

• Liker 3
Skrevet

For meg er det helt ufattelig at du er villig til å ikke ha barnet ditt nesten ingen helger og ingen ferier, og du synes det er en ok avtale. 

Ferier teller med i snittberegningen, dermed stemmer det jo ikke at far han 9-10 døgn i mnd.

Anonymkode: f792d...76f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...