AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #1 Skrevet 5. desember 2017 Jeg skal starte som ufaglært innen helse om en måned. Det er en stilling som ringevikar, så er en usikker stilling. Jeg har blitt fortalt at det ofte er behov for vikarer, mye sykdom og det er strenge krav om hvor mange som er på jobb. Jeg er arbeidsledig og er veldig takknemlig for denne sjansen, men lurer litt på om det er noen her som lever av en ringevikarstilling? Hvordan er det? Anonymkode: fd9b1...5f9
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2017 #2 Skrevet 6. desember 2017 Ikke helt i helsesektoren, men i barnehage. Jeg levd på ringevikarstilling i flere år. Det er uforutsigbart og man må være klar for å forandre planene sine fort, men ellers er det helt greit for en periode. Som ny vikar blir man gjerne satt til litt kjedelige oppgaver i begynnelsen, før man blir kjent med brukerne (barna i mitt tilfelle). Vær åpen, blid, behjelpelig, prøv å se hva som trenger å bli gjort og still spørsmål om det er noe du lurer på. Lykke til! Anonymkode: fb26d...873
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2017 #3 Skrevet 6. desember 2017 Jobbet som det i 4år, alltid hatt utbetalt lønn som en 100% stilling pga mange vakter. Har fått vikariater på 100% stillinger ved sykdom osv. Men det blir vanskeligere og vanskeligere for ufaglærte, jeg får ikke komme tilbake som vikar etter mammapermisjonen. Er egentlig utdannet barnevernspedagog, men trengte en pause fra alt det, og ble værende i pausen i 4 år Har heldigvis fått ny jobb innen barnevernet, men kommer til å savne helsesektoren noe fryktelig! Anonymkode: bf0d2...85a
missmcbeal Skrevet 6. desember 2017 #4 Skrevet 6. desember 2017 I helsesektoren er det som regel veldig greitt å leve som ringevikar, særlig dersom du blir ansatt fordi de trenger ekstra vikarer. Det vil jo selvfølgelig variere fra periode til periode, men det er alltid noen som blir sykemeldt eller akutt syk. Dersom du ønsker å jobbe fulltid så er det veldig viktig at du er fleksibel og tilgjengelig. I tillegg til at du utfører jobben din som du skal selvfølgelig. Å jobbe som ringevikar innen helsesektoren innebærer ofte å blir ringt på ekstremt kort varsel, og til med veldig tidlig om morningen før tidligvakt, fordi noen har blitt akutt syk! Du bør derfor ha ringelyden på om natta, sånn at du våkner dersom de trenger tidligvakter. Og generelt si ja mest mulig. Dersom du skaper et inntrykk av at du er lett tilgjengelig og fleksibel så vil du ofte være en av de første de ringer. Der jeg jobber nå så er alltid noen vi ringer først, for vi vet at de er lett tilgjengelige og omtrent alltid sier ja. Dersom de stader ringer deg, aldri får tak i deg og du ofte sier nei, så blir du gjerne den siste de ringer. Altså, jeg sier ikke at du alltid må si ja og det er ikke krise om du ikke tar telefonen en gang de ringer, men jeg ville vært påpasselig med det i starten sånn at de får et godt inntrykk. 1
vscare Skrevet 6. desember 2017 #5 Skrevet 6. desember 2017 Det varierer fra arbeidsplass til arbeidsplass (enkelte steder har større vikarbehov enn andre), men der jeg jobber kunne jeg fint ha klart meg på de vaktene jeg får tilbud om som (ufaglært) ringevikar. Hvor mange vakter jeg får tilbud om i løpet av en måned varierer veldig, men siden jeg ble ansatt for et års tid siden så har det ikke skjedd at jeg har fått tilbud om mindre vakter enn at det ville ha utgjort 70% stilling. Det har skjedd tre ganger at jeg har fått tilbud om såpass mange vakter at det ville ha utgjort mellom 90% og 100% stilling hadde jeg takket ja til alle. På den annen side var en venninne av meg ansatt som ringevikar på et eldrehjem, men hun fikk tilbud om så vakter (var vel snakk om én eller to i måneden) at hun til slutt fant seg en annen jobb istedet. På stående fot vet jeg hvertfall om tre stykker på arbeidsplassen min som lever av å være ringevikarer, men dette er da snakk om tre godt voksne damer som har vært på arbeidsplassen i mange, mange år, som sjefen stoler på og prioriterer framfor alle andre vikarer når det er ledige stillinger. De har valgt selv å ikke ta fast stilling, fordi de ikke ønsker å være bundet på den måten man blir av å ha fast stilling. Det er selvsagt viktig at du er tilgjengelig og fleksibel, og at du utfører jobben din på en tilfredsstillende måte. Jeg har sett mange ringevikarer komme og forsvinne igjen fordi de takket nei til altfor mange av vaktene de ble tilbydd, eller fordi de tok alt de fikk av vakter, men viste null engasjement, initiativ og/eller lærevillighet når de var på jobb. Dersom du får tilbud om voldsomt mange vakter er det selvsagt lov å takke nei til noen av dem, men jeg vil ikke anbefale å gjøre det til en regel. Jeg studerer på fulltid og ønsker også å opprettholde et sosialt liv, så jeg er nødt til å takke nei til en del vakter jeg får tilbud om, men jeg er alltid påpasselig med å si noe sånt som, "Jeg kan dessverre ikke ta akkurat den vakten, men har du noe ledig på torsdag eller til helga, så kan jeg ta de!" På den måten viser du at du er interessert i vakter selv om du kanskje måtte takke nei til en spesifikk en Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå