AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #1 Skrevet 5. desember 2017 Jeg lånte et par tusen til en veninne for mange måneder siden. Jeg skulle få de tilbake innen 1 uke, og har mast siden den gang om å få de. Jeg får av og til meldinger om at hun skal gjøre det neste uke, imåren, idag o.s.v Men jeg får ikke en dritt. Har veldig mange bekreftende meldinger på at hun skal gi de, så har bevis på at hun skylder meg. Nå er jeg så lei. Dersom jeg politianmelder det, får hun da brev i posten? Eller burde jeg sende melding til foreldrene hennes som jeg vet er veldig rike, bare slik at hun blir litt flau over seg selv? Viss jeg ikke får pengene tilbake skal hun ikke tro at hun ikke får konsekvenser. Er flere tusen, ikke en liten sum for meg. Er det lavmål av meg å ''henge'' henne ut på den måten? Ta printscreen av samtalene og sende til foreldrene som jeg vet gir hun masse penger, dyre reiser og ting. Om jeg så ikke får de tilbake så får jeg hvertfall gjort noe. Lånte de kun vekk til henne siden hun dro det ''kortet'' om at hun ikke hadde penger til mat og foreldrene var vekkreist og ikke kunne overføre, og hun fikk lønn om 1 uke.. Anonymkode: dc294...350
Maleficenta Skrevet 5. desember 2017 #2 Skrevet 5. desember 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg lånte et par tusen til en veninne for mange måneder siden. Jeg skulle få de tilbake innen 1 uke, og har mast siden den gang om å få de. Jeg får av og til meldinger om at hun skal gjøre det neste uke, imåren, idag o.s.v Men jeg får ikke en dritt. Har veldig mange bekreftende meldinger på at hun skal gi de, så har bevis på at hun skylder meg. Nå er jeg så lei. Dersom jeg politianmelder det, får hun da brev i posten? Eller burde jeg sende melding til foreldrene hennes som jeg vet er veldig rike, bare slik at hun blir litt flau over seg selv? Viss jeg ikke får pengene tilbake skal hun ikke tro at hun ikke får konsekvenser. Er flere tusen, ikke en liten sum for meg. Er det lavmål av meg å ''henge'' henne ut på den måten? Ta printscreen av samtalene og sende til foreldrene som jeg vet gir hun masse penger, dyre reiser og ting. Om jeg så ikke får de tilbake så får jeg hvertfall gjort noe. Lånte de kun vekk til henne siden hun dro det ''kortet'' om at hun ikke hadde penger til mat og foreldrene var vekkreist og ikke kunne overføre, og hun fikk lønn om 1 uke.. Anonymkode: dc294...350 Send vippsforespørsel. Vet ikke om det hjelper. 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #3 Skrevet 5. desember 2017 Kontakt inkassobyrå Anonymkode: 0bb8e...8cc
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #4 Skrevet 5. desember 2017 Send krav på vipps? Hvis det ikke funker, kan du vel bare sende melding "Hei" Må nesten ha de pengene innen imorgen. Dersom du ikke vil/kan, kan du låne penger av noen - men det er mine penger, og må ha de, da du har holdt de tilbake for lenge. Om du "stjeler" de/ikke betaler tilbake så har jeg ikke noe annet valg enn å sende forespørsel til foreldrene dine, og/eller isåfall gå videre med det. Beklager dette, men du bryter avtalen vi hadde, og det lager såklart dårlig stemning og gjør dette litt for flaut. " Anonymkode: e41b4...c11 13
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #5 Skrevet 5. desember 2017 Hvor gammel er hun? Med tanke på at du vil blande inn foreldrene . Anonymkode: 7ae3c...000
Maleficenta Skrevet 5. desember 2017 #6 Skrevet 5. desember 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Send krav på vipps? Hvis det ikke funker, kan du vel bare sende melding "Hei" Må nesten ha de pengene innen imorgen. Dersom du ikke vil/kan, kan du låne penger av noen - men det er mine penger, og må ha de, da du har holdt de tilbake for lenge. Om du "stjeler" de/ikke betaler tilbake så har jeg ikke noe annet valg enn å sende forespørsel til foreldrene dine, og/eller isåfall gå videre med det. Beklager dette, men du bryter avtalen vi hadde, og det lager såklart dårlig stemning og gjør dette litt for flaut. " Anonymkode: e41b4...c11 Jaa denne er genial 1
Gjest Coolaid Skrevet 5. desember 2017 #7 Skrevet 5. desember 2017 Du kan stevne henne inn for forliksrådet. I sakspapirene dokumenterer du alle dine forsøk på å kreve inn pengene. Du krever henne samtidig for omkostninger.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #8 Skrevet 5. desember 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor gammel er hun? Med tanke på at du vil blande inn foreldrene . Anonymkode: 7ae3c...000 Hun er 20, men hun bor hos foreldrene sine. I tillegg spanderer de reiser til flerfoldige tusen, hun legger ut skrytebilder på facebook.. Jeg har ikke vært på ferie selv på 3 år, så blir ekstra irritert når hun har så masse unnskyldninger til å ikke betale. Anonymkode: dc294...350
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #9 Skrevet 5. desember 2017 2 minutter siden, Coolaid skrev: Du kan stevne henne inn for forliksrådet. I sakspapirene dokumenterer du alle dine forsøk på å kreve inn pengene. Du krever henne samtidig for omkostninger. Må jeg først politianmelde for å kunne gjøre dette? Anonymkode: dc294...350
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #10 Skrevet 5. desember 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg lånte et par tusen til en veninne for mange måneder siden. Jeg skulle få de tilbake innen 1 uke, og har mast siden den gang om å få de. Jeg får av og til meldinger om at hun skal gjøre det neste uke, imåren, idag o.s.v Men jeg får ikke en dritt. Har veldig mange bekreftende meldinger på at hun skal gi de, så har bevis på at hun skylder meg. Nå er jeg så lei. Dersom jeg politianmelder det, får hun da brev i posten? Eller burde jeg sende melding til foreldrene hennes som jeg vet er veldig rike, bare slik at hun blir litt flau over seg selv? Viss jeg ikke får pengene tilbake skal hun ikke tro at hun ikke får konsekvenser. Er flere tusen, ikke en liten sum for meg. Er det lavmål av meg å ''henge'' henne ut på den måten? Ta printscreen av samtalene og sende til foreldrene som jeg vet gir hun masse penger, dyre reiser og ting. Om jeg så ikke får de tilbake så får jeg hvertfall gjort noe. Lånte de kun vekk til henne siden hun dro det ''kortet'' om at hun ikke hadde penger til mat og foreldrene var vekkreist og ikke kunne overføre, og hun fikk lønn om 1 uke.. Anonymkode: dc294...350 Politianmeldelse blir bare henlagt. Bortkastet arbeid. Send henne en formell melding der du informerer henne om at du klager henne inn til forliksrådet og får en dom på at hun skal tilbakebetale om du ikke får pengene hun lånte tilbake innen x frist. Anonymkode: d462e...f1c 5
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #11 Skrevet 5. desember 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Send krav på vipps? Hvis det ikke funker, kan du vel bare sende melding "Hei" Må nesten ha de pengene innen imorgen. Dersom du ikke vil/kan, kan du låne penger av noen - men det er mine penger, og må ha de, da du har holdt de tilbake for lenge. Om du "stjeler" de/ikke betaler tilbake så har jeg ikke noe annet valg enn å sende forespørsel til foreldrene dine, og/eller isåfall gå videre med det. Beklager dette, men du bryter avtalen vi hadde, og det lager såklart dårlig stemning og gjør dette litt for flaut. " Anonymkode: e41b4...c11 Jeg finner henne ikke på vipps. Har prøvd før :/ Har også tidligere sendt melding om at jeg trenger pengene nå siden jeg skulle bestille ferie, og ikke hadde vært på ferie på lenge. Prøvde gi henne dårlig samvittighet uten hell. Hun har reist utenlandsk x antall ganger bare i år. Fikk til svar om at jeg skulle få de når hun fikk kodebrikke om 1 uke. Fikk de likevel ikke. Har purret masse utenom det, hun lover og unnskylder. Så tenker gå over til noe mer ''truende'' som å true med å anmelde og kontakte foreldre. Anonymkode: dc294...350 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #12 Skrevet 5. desember 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Må jeg først politianmelde for å kunne gjøre dette? Anonymkode: dc294...350 Nei. Det er som skrevet over liten hensikt å politianmelde denne typen saker. Husk og på at det koster en drøy tusenlapp å få saken behandlet i forliksrådet. Og du må være over 18. år. Pengene krever du tilbake med renter og gebyret for behandling krever du tilbake. Du krever og uteblivelsesdom om hun ikke møter. Anonymkode: d462e...f1c 2
Gjest Coolaid Skrevet 5. desember 2017 #13 Skrevet 5. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Må jeg først politianmelde for å kunne gjøre dette? Anonymkode: dc294...350 Nei du skal selvfølgeilg ikke politianmelde. Foliksrådet
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #14 Skrevet 5. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg finner henne ikke på vipps. Har prøvd før :/ Har også tidligere sendt melding om at jeg trenger pengene nå siden jeg skulle bestille ferie, og ikke hadde vært på ferie på lenge. Prøvde gi henne dårlig samvittighet uten hell. Hun har reist utenlandsk x antall ganger bare i år. Fikk til svar om at jeg skulle få de når hun fikk kodebrikke om 1 uke. Fikk de likevel ikke. Har purret masse utenom det, hun lover og unnskylder. Så tenker gå over til noe mer ''truende'' som å true med å anmelde og kontakte foreldre. Anonymkode: dc294...350 Det hjelper nok ikke å anmelde henne. Hadde jeg vært deg ville jeg gjort en av disse tingene: 1) Lage en faktura og send til henne i posten. Betaler hun ikke innen en viss frist, så sender du purringer og det blir ekstra kostnader å betale. Samme som man ikke betaler en vanlig regning. Det kommer purringer og regningene blir større. 2) Ta kontakt med foreldrene og forklar situasjonen 3) Ta kontakt med Konfliktrådet eller Forliksrådet Selvfølgelig skal du få igjen pengene dine, men da må du nok gjør et par draktiske ting, før hun forstår tydeligvis ikke alvoret! Anonymkode: d6f6c...317 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #15 Skrevet 5. desember 2017 Når det har gått så lang tid å hun utsetter og utsetter så hadde jeg faktisk sendt melding til foreldrene jeg. Enkelt og greit. Anonymkode: 495ea...c01 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2017 #16 Skrevet 6. desember 2017 Når du har spurt så mange ganger og gitt henne så mange sjanser hadde jeg nok gått til foreldrene hennes. Forklar situasjonen til dem og si at du ikke har noen annen utvei. Men kanskje du skal sende henne en siste melding og gi henne sjansen til å overføre i løpet av morgendagen Anonymkode: af1f7...000 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2017 #17 Skrevet 6. desember 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Når det har gått så lang tid å hun utsetter og utsetter så hadde jeg faktisk sendt melding til foreldrene jeg. Enkelt og greit. Anonymkode: 495ea...c01 Foreldrene har da faktisk ikke noe med dette å gjøre når hun er 20 år. Da er man voksen og må rydde opp i sine egne saker. Anonymkode: 20751...11d
Gjest padawan Skrevet 6. desember 2017 #18 Skrevet 6. desember 2017 Hva med å løse det via privat inkasso?
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2017 #19 Skrevet 6. desember 2017 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Foreldrene har da faktisk ikke noe med dette å gjøre når hun er 20 år. Da er man voksen og må rydde opp i sine egne saker. Anonymkode: 20751...11d Hadde gjort det uansett siden hun tydeligvis blir sponset av foreldrene. Kanskje hun blir så flau at hun aldri gjør noe sånt igjen Anonymkode: 495ea...c01 3
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2017 #20 Skrevet 6. desember 2017 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Foreldrene har da faktisk ikke noe med dette å gjøre når hun er 20 år. Da er man voksen og må rydde opp i sine egne saker. Anonymkode: 20751...11d Venninnen bor jo fortsatt hjemme og blir sponset av foreldrene. Foreldrenes ansvar at de syr puter under armene på datteren sin. Fikk du svar fra foreldrene, ts? Anonymkode: 13ee9...0ae 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå