Gå til innhold

Trening gjør meg så sulten, vurderer å kutte ut trening.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg begynte å trene for ca 8 uker siden, og jeg kjenne det så godt på matlysten at jeg blir nesten litt deprimert. Har ganske dårlig selvdisiplin med mat sånt sett. Før jeg begynte å trene spiste jeg to måltider til dagen. Frokost og middag. Har egentlig aldri hatt noe særlig matlyst. 

Har begynt med tung styrketrening, og i løpet av i dag har jeg spist:

frokost: 3 knekkebrød med pålegg

lunsj: 3 riskaker, ett eple

middag: 120 gram ris, 60 gram kjøtt, 40 gram grønnsaker

mellommåltid: 2 riskaker

kvelds: 3 knekkebrød

enda en kvelds: spaghetti

og jeg tenker på mye på dette at jeg går helt i surr 😫 målet mitt er jo å gå ned i fettprosent OG bygge muskler, men kjenner det er så demotiverende med så mye mat. Jeg er normalvektig. Har noen tips til en nybegynner? Jeg klarer flott fram til kvelden å holde meg til måltidene, når klokken bikker 19 blir jeg et matvrak. Lurer kroppen min meg til å spise mer eller hva er greia?

Anonymkode: 2c645...ead

Videoannonse
Annonse
Gjest Overrasket
Skrevet

Det er helt naturlig å ha økt sult i en periode etter at man har startet med omfattende endringer i treningsprogrammet. Det er bare en periode du må komme deg over, så tilpasser det seg snart.

Skrevet

Du har selvfølgelig økt kaloribehov grunnet trening.

Anonymkode: 8797a...082

Skrevet

Bytt ut riskaker og knekkebrød med havregrøt eller noe? 

Du spiser mye raske karbohydrater, spis heller de trege.

Anonymkode: 615fd...3be

Skrevet (endret)

Du er nødt til å spise mer, og annerledes. Har du lyst å få noe utav styrketreningen på lang sikt, så ville jeg ha endra kostholdet ganske drastisk. Du spiser nesten utelukkende karbohydrater, og i tillegg veldig magert. Jeg trener styrke 4-5 dager i uka, og hadde sultet. Du bør ha hovedfokus på proteiner, spis ca 1,8 g/kg kroppsvekt. Det er også viktig å få i seg nok fett. Det er viktig for hormonbalansen i kroppen din, samt at det (og proteiner) vil føre til økt metthetsfølelse. 

Gode proteinkilder: Kylling, egg, karbonadedeig, lettmelk, hvitost, cottage cheese, gresk yoghurt, mager kesam, sei, svinekjøtt, makrell i tomat, tunfisk. 

Gode karbohydratkilder: Havregryn, frukt og grønt, grovt brød, potet, søtpotet, ris, pasta. 

Gode fettkilder: Avokado, mandler, valnøtter, smør, laks, peanøttsmør. olivenolje, visse typer fisk (laks f.eks.)

Øk proteinmengden gradvis fra hvordan du spiser nå. Gir du kroppen den næringen du trenger, vil du også få MYE mer utav styrketreningen. Og ikke minst, du slipper å gå rundt og føle deg sykt sulten. For det skjønner jeg veldig godt at du er, du spiser som en fugl. 

Endret av drue
  • Liker 4
Skrevet

Riskaker og knekkebrød er ikke noe å bli mett av. Jeg spiser sånt max en gang daglig. 

Anonymkode: d9fda...5d5

Gjest Fillerista
Skrevet

Du spiser jo latterlig lite. Det finnes bare et svar her. Fortsett å trene og SPIS MER!

Skrevet

Jeg syns det høres ut som du spiser for lite nå også. Tre riskaker og et eple kan ikke kalles lunsj. Spis heller ordentlig lunsj, middag litt senere og kvelds litt senere. Da slipper du kanskje ekstra kveldsmat med pasta 

Anonymkode: 6fb70...7fd

• Liker 1
Skrevet

Hvis målet ditt virkelig er å gå ned i fettprosent og bygge muskler MÅ du spise mer. Da må du gå imot det du har tenkt tidligere om å spise lite for å gå ned i vekt, for musklene skal jo bygges, du må spise så de klarer det. Man kan ikke både gå ned i vekt og opp i muskelmasse. Du kan gå ned i fettmasse og opp i muskelmasse, men det krever at du spiser. Knekkebrød og riskaker...er ikke noe rart at du er sulten! Tenk at vekta ikke sier noe om kroppssammensetning. Mange går opp eller blir ved samme vekt, men forandrer utseende totalt. 

Du kjører ikke bilen din tvers over landet med nesten tom tank - det går ikke. Du bygger heller ikke muskler med nesten ikke noe mat. 

Anonymkode: 7ca68...355

• Liker 2
Gjest Ørnefaren
Skrevet

Tre riskaker til lunsj?! Er jo ikke noe næring i det!

Skrevet

Du spiser jo ingenting! Du er nødt til å spise mer så kroppen din ikke går i sparemodus. Næring er ikke farlig! Spis havregryn istedet for riskaker (som bare er luft)

Anonymkode: 672c0...69a

Skrevet

Du spiser fortsatt alt for lite, og du spiser alt for lite protein. Så skal du bygge muskler, må du spise mer, og mer protein. Alt av kjøtt, kylling, fisk, egg, gulost og nøkkelost, linser og bønner. Eller du kan kjøpe protein pulver og ta det, hvis du synes det er vanskelig å spise så mye. 

Anonymkode: 7fd89...6cd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...