AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #1 Skrevet 5. desember 2017 Jeg ønsker meg ikke barn. Og jeg fikk høre av dette av en veninne en dag. Jeg kunne vist ikke være ordentlig lykkelig når jeg ikke hadde barn, og jeg var egositisk fordi jeg kunne gjøre det jeg vil. Er det virkelig sånn at de som ikke vil har barn ikke vet hva ekte lykke er? Jeg føler at jeg er lykkelig, og er fornøyd med det livet jeg lever. Anonymkode: e7445...6c1 8
bortebra Skrevet 5. desember 2017 #2 Skrevet 5. desember 2017 Så klart ikke. Jeg skjønner ikke poenget med å dømme andres livsvalg på den måten. 32
Måbarefåsiat... Skrevet 5. desember 2017 #3 Skrevet 5. desember 2017 Alle velger sin vei. Å ikke respektere andres valg er nedlatende og dumt. 11
FluffyJuggernaut Skrevet 5. desember 2017 #4 Skrevet 5. desember 2017 Nei, det tror jeg virkelig ikke. 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #5 Skrevet 5. desember 2017 Huff, slike folk som venninnen din er bare så snevre og lite opplyste. Alle valg er jo drevet av en form for egoisme, men skal man stille noe opp lot hverandre, er vel det mer egoistisk å få barn enn la være. Og enda mer å få barn og ikke ta vare på dem. Hadde selv førti år som barnløs og selv om barn er fantastisk, så er det jammen mye annet man blir lykkelig av også. Og undersøkelser viser at det ikke er slik at de som får barn er lykkeligere enn de som er frivillig barnløs. Anonymkode: 29f83...050 18
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #6 Skrevet 5. desember 2017 Det er da like egoistisk å få barn.. Og ærlig talt, egoistisk fordi du kan gjøre hva du vil? Anonymkode: 14bc3...012 13
NewInTown Skrevet 5. desember 2017 #7 Skrevet 5. desember 2017 Nå viser vel de fleste studier at barn ikke nødvendigvis er veien til lykke, og at barnløse er like lykkelige som mennesker med barn. Jeg tror det er litt vanskelig å definere da, hva som utgjør den store "lykkefølelsen" for mennesker flest, og det er derfor en vanskelig ting å måle. Når det er sagt så syns jeg venninna di mangler innsikt. Det er åpenbart ikke egoistisk å ikke ønske barn. Det er egoistisk å ikke ønske barn når man allerede HAR barn. Har man ingen kan man følge andre drømmer her i livet, oppnå andre ting, skape noe annet.... Venninna di lever i en A4-boks uten vinduer. 11
Gjest making.a.mess Skrevet 5. desember 2017 #8 Skrevet 5. desember 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ønsker meg ikke barn. Og jeg fikk høre av dette av en veninne en dag. Jeg kunne vist ikke være ordentlig lykkelig når jeg ikke hadde barn, og jeg var egositisk fordi jeg kunne gjøre det jeg vil. Er det virkelig sånn at de som ikke vil har barn ikke vet hva ekte lykke er? Jeg føler at jeg er lykkelig, og er fornøyd med det livet jeg lever. Anonymkode: e7445...6c1 Hun er bare missunnelig på friheten din. Hva er egoistisk med å ikke få barn? Det er jo ikke slik at det er for få folk på jorda...
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #9 Skrevet 5. desember 2017 Tull! Vil si det er mer "egoistisk" å få barn i en allerede overbefolket verden. Selvsagt skal man ikke ha barn om man ikke virkelig ønsker å være foreldre. Nå har jeg flere barn selv og for meg er det selvsagt det viktigste på jord og jeg elsker å være foreldre. Men det er selvsagt ikke for alle, noen trenger mer frihet. Mange som er lykkelige uten barn og ikke ønsker å være foreldre men å fokusere og prioritere andre ting som feks jobb, reise, selvrealisering, div hobbyer osv Anonymkode: 066d6...564 7
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #10 Skrevet 5. desember 2017 Lykke kommer i mange former og barn er selvfølgelig ikke den eneste oppskriften. Attpåtil tror jeg barnelykken mange føler kommer mest av alt fra følelsen av å ha oppfylt alt av samfunnets forventninger - "ha ting på stell". Venninna di virker ikke veldig åpen og inkluderende. Anonymkode: 9c97d...cdb 7
bib_84 Skrevet 5. desember 2017 #11 Skrevet 5. desember 2017 Tåpelig sagt... Jeg ble gravid da jeg var 30 år, fikk da høre av en bekjent at jeg "endelig ville få oppleve meningen med livet" - hun er like gammel som meg og ble mor da hun var 19. Akkurat som om livet mitt ikke hadde hatt noen mening de siste 11 årene... Jeg elsker barna mine, og de gjør meg lykkelige, men med mammarollen har jeg måttet gi avkall på andre ting som også gjør meg lykkelig (søvn, egentid og frihet for eksempel). 16
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #12 Skrevet 5. desember 2017 Det er da virkelig ikke egoistisk å ikke få barn, er mer egoistisk å få barn. Og hvorfor må alle få barn, alle får gjøre det de ønsker selv, som gjør de lykkelige. Så lenge det ikke skader andre. Høres mer ut som denne venninnen din kanskje synes det å være mor, er svært slitsomt. Anonymkode: 1bf07...d1e 6
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #13 Skrevet 5. desember 2017 Synes det er mye mer egoistisk å få barn jeg! SÆRLIG de som får barn fordi de skal få gå hjemme og poste masse bilder på SoMe av hvor herlig de har det. Enkelte blir hektet på den oppmerksomheten barn gir en mor føles det som, og så får de bare flere barn fordi de ikke vil gi slipp på denne oppmerksomheten. Og alt for mange får barn på fylla eller at de glemte prevensjon. Disse har ofte ikke ting på stell fra før. Synes da det er litt uansvarlig å sette et liv til verden. Anonymkode: de56a...b6d 3
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2017 #14 Skrevet 6. desember 2017 Jeg fikk høre det samme av min egen venninne. Jeg ble så lei meg, fordi hun visste at jeg ikke kunne få barn. Noen folk er bare... Anonymkode: 141cc...811 4
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2017 #15 Skrevet 6. desember 2017 Fikk høre noe i samme gata av ei venninne med to barn - jeg har ingen. Det dreide seg om at jeg ikke ble "hel", visste hva verken lykke eller kjærlighet var før jeg ble mamma. Det var da jeg tenkte at noen småbarnsmødre er nesten fanatiske på linje med enkelte religiøse. Ingen forståelse eller ydmykhet i forhold til at det ikke bare finnes én måte å leve på, at ikke alle går og drømmer og verker etter å bli mor og trenger å bli det for at livet skal ha mening. "Du må være som oss for å leke med oss". Anonymkode: 61d19...f87 8
The Zapper Skrevet 6. desember 2017 #16 Skrevet 6. desember 2017 Forskning viser at generelt så går lykken litt ned når man får barn men at den går opp igjen etterhvert som barna vokser. Men det er ikke så fint å kritisere andres livsvalg og fremheve seg selv på den måte som TS beskriver. Litt respekt for andre kan man da unne seg. 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2017 #17 Skrevet 7. desember 2017 Er bare å ta dama på logikken hennes (eller mangelen på sådan). Hvis barn er det som gjør folk lykkelige, hvordan kan det da være egoistisk å ikke ønske seg barn? Det strider vel helt mot definisjonen av egoistisk å si at man er egoistisk hvis man ikke ønsker seg den ene tingen i verden som kan gjøre en lykkelig... Ellers er venninnen din ganske så trangsynt. Jeg synes det er slitsomt å forholde meg til mennesker som ikke forstår at andre kan ha andre prioriteringer i livet enn de selv har, og at hva som gjør en person lykkelig er høyst individuelt. Anonymkode: e7ea0...311 10
The Kitten Skrevet 8. desember 2017 #18 Skrevet 8. desember 2017 Spør henne om ekte lykke virkelig er å ikke få en natt med sammenhengende søvn, å ikke kunne sove ut på mange år. Ikke unne være spontan etc.
HalldirV2 Skrevet 8. desember 2017 #19 Skrevet 8. desember 2017 Det er vel venninna di som er egoistisk som skal mene noe om hva du skal ha eller ikke ha. Det er ditt liv, ikke hennes, hun har sitt eget med tilhørende valgfrihet. 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2018 #20 Skrevet 9. januar 2018 Prøvde å forklare henne, sa at barn ikke er meningen med livet for meg, og at jeg ikke synes barn er det mest fantastiske som livet har å by på, at jeg er lykkelig med sånn jeg har det osv, og glad for at jeg kan gjøre som jeg vil og bruke pengene mine på hva jeg vil. Kanskje var jeg litt hard, men det føltes godt å få sagt det. Hun svarte at jeg må skjerpe meg, og at jeg ikke kan være riktig i hodet når jeg tenker sånn. Jeg vurderer å kutte henne ut, hvis ikke hun kutter ut meg da... Anonymkode: e7445...6c1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå