AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #1 Skrevet 5. desember 2017 Dette er første skolebarn, og jeg får fnatt! For all del, hyggelig lærer og barnet trives. Men hva er greia med alle tilstelningene? Det skal lekes- man må/ blir spurt om å ta med materiell. Det skal bakes- på tvang. Vi MÅ ha med, for det skal være marked(og maten skal selges), fest, avsluttning, samling(for en trivelig stund), og eller koldtbord!! det skal arrangeres vennegrupper, det skal være sangoppvisning, det skal være gaver 4 ganger i året til kontaktlærer. Er dette virkelig vanlig??? Jeg får mail gange x i mnd.Nå skal det bakes/samles/kjøpes/tas med ditt og datt! 🤐 barnehagen var ivertfall opptatt av at det ikke skulle koste noe å samles, pga ulik økonomi. Men så fort de begynner på skolen, må det øses ut på bakst, gaver, og tilstelninger🤯 Anonymkode: f632b...e79 5
bobleplast_ Skrevet 5. desember 2017 #2 Skrevet 5. desember 2017 Hva i huleste skal kontaktlærer med gaver fire ganger i året? 13
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #3 Skrevet 5. desember 2017 Jeg vet ikke, jeg begriper det ikke! Og det er 100 kr per gang! 🤷🏼♀️ Ts Anonymkode: f632b...e79
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #4 Skrevet 5. desember 2017 Leking, baking, vennegrupper og sangoppvisning er helt vanlig ja. Men ikke sånn at det skal koste mye. Og gave til kontaktlærer 4 ganger i året har jeg aldri hørt om, det vanlige er jo å gi gave til kontaktlærer hvis klassen skal bytte kontaktlærer og ved skoleavslutningen i 7. klasse? Anonymkode: 9a004...94e 5
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #5 Skrevet 5. desember 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er første skolebarn, og jeg får fnatt! For all del, hyggelig lærer og barnet trives. Men hva er greia med alle tilstelningene? Det skal lekes- man må/ blir spurt om å ta med materiell. Det skal bakes- på tvang. Vi MÅ ha med, for det skal være marked(og maten skal selges), fest, avsluttning, samling(for en trivelig stund), og eller koldtbord!! det skal arrangeres vennegrupper, det skal være sangoppvisning, det skal være gaver 4 ganger i året til kontaktlærer. Er dette virkelig vanlig??? Jeg får mail gange x i mnd.Nå skal det bakes/samles/kjøpes/tas med ditt og datt! 🤐 barnehagen var ivertfall opptatt av at det ikke skulle koste noe å samles, pga ulik økonomi. Men så fort de begynner på skolen, må det øses ut på bakst, gaver, og tilstelninger🤯 Anonymkode: f632b...e79 Overdriver du ikke bittelitt her? Gave til læreren fire ganger i året? Hvor mye skal den koste? Det er sterkt begrenset hva offentlig ansatte har lov til å ta imot av gaver. Det må jo og være mulig å si i fra om at alt dette orker du ikke være med på, og barnet har vel og en far? Anonymkode: 127d1...07b 1
Thomasine Skrevet 5. desember 2017 #6 Skrevet 5. desember 2017 Har ikke hørt om lærer som får gaver 4 ganger i året! Ellers har jeg vært vant til at klassen samler inne noe penger til aktiviteter på skolen som skolen ikke dekker. Det kan være rompeakebrett, hoppetau, hoppestrikk, tennisballer osv. Alt går til klassen. Så skal det spares til leirskole - det dekker heller ikke skolen. Ellers er det den sosiale årsplan som ene og alene styres av foreldre - det er ulikt på de ulike skolene - vi har 4 årstidsgrupper - sosialt for elevene og foreldrene. Du er selvfølgelig med på det du gidder...;) Vennegrupper er sosialt for elever - mye diskusjoner rundt dette - noen mener det blir skjevt fordi noen ikke har råd eller lyst til å ha besøk av 4-5 elever i klassen 1 gang per år (kanskje 2). Her er det jo heller ikke snakk om å diske opp med 3-retters middag til barna. Meningen er å la elevene bli kjent med flere enn de leker med til vanlig, se hvordan andre har det hjemme, hilse på foreldrene til de andre...hyggelig og sosialt uten organisering fra foreldre - utenom kanskje matbiten. Det kan være pølser i lompe, pannekaker eller annen enkel mat. Jeg er på 3.barnet og synes dette har vært hyggelig, lærerikt og ikke minst lærer jeg å kjenne noen av de andre barna i klassen til barna mine.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #7 Skrevet 5. desember 2017 Jeg er lærer. Dette høres veldig rart ut! Vi pleier å ha jule- og sommeravslutninger med sang/skuespill. Ellers er det lite arrangert av skolen som foreldrene skal bidra med. Jeg får vanligvis (men ikke alltid) en gave til sommeren. Da samles det inn penger, og så får alle lærerne på trinnet en felles "pott". Vi pleier å bruke pengene på et resturangbesøk på mitt trinn, men vet at andre har kjøpt seg regntøy e.l. Anonymkode: 02257...2c3 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2017 #8 Skrevet 6. desember 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er lærer. Dette høres veldig rart ut! Vi pleier å ha jule- og sommeravslutninger med sang/skuespill. Ellers er det lite arrangert av skolen som foreldrene skal bidra med. Jeg får vanligvis (men ikke alltid) en gave til sommeren. Da samles det inn penger, og så får alle lærerne på trinnet en felles "pott". Vi pleier å bruke pengene på et resturangbesøk på mitt trinn, men vet at andre har kjøpt seg regntøy e.l. Anonymkode: 02257...2c3 I desember er det ganske mye småtteri utenom: Øve på julesangene. Øve på skuespill. Øve på dans på SFO. Ha med nissekostyme. Ha med svarslipp for SFO i julen. Ha med svarslipp for kirke. Ha med doruller til juleverksted. Ha med lyslykter til julegrantenning (oppskrift på hvordan lage, begynn to dager før). Ha med forkle, boks og kjevle til kakebaking. Vanlig vennegruppe. Klassetreff (gruppen "vinter" arrangerer, det er ikke juleavslutning). Hele klassen bedt i tre bursdager på rad, den ene kombinert "adventskos"med alle foreldre bedt også (helt privat, veldig hyggelig, men... tiden?), donere penger til veldedig formål til "omvendt julekalender". Føre logg over arbeidsoppgaver barnet liksom har gjort for disse pengene. På skolen vår markerer de FNs menneskerettighetsdag 11. desember i år. Vanlig trafikkpatrulje-oppdrag. Ha med pai til juleavslutningsfrokost ene klassen. Ha med pålegg og ost til den andre klassen en annen dag(komme 1,5 time for sent på jobb to dager, må jobbes inn). Ene barnet skal gå Lucia, ha drakt, øve på sang. Ha med kosemat til siste dag. Den andre klassen slo til med et foreldretreff på utested i forrige uke. Hver enkelt ting er jo småtteri, både veldig koselig og og noen ganger nødvendig. Til sammen kommer det jo i tillegg til vanlige lekser, vanlige turdager + alle fritidsaktivitetene der det avsluttes og opptredes. Samt juleavslutninger på jobb, julebord. Litt unødvendig å avslutte før jul syns jeg, om det er skole eller jobb eller korps, vi er jo på'an'igjen i januar alt, det er jo ingen ting som tar slutt. Skolen/lærerne kan jo ikke lastes for dette, men jeg syns vi som foreldre godt kan foreslå at februar er en vel så god måned å treffes for å treffes. Hva med en nyttårsfrokost eller en februar-teaterforestilling i stedet? Anonymkode: 951a8...990 4
Arkana Skrevet 6. desember 2017 #9 Skrevet 6. desember 2017 Jeg kjenner meg ikke så veldig igjen i det du beskriver. Vennegrupper er vanlig, men det er jo for klassemiljøets skyld. Det er ikke meningen at det skal være dyrt. Fire-fem fra klassen treffes hjemme hos hver av dem og det er snakk om ting som pizzakveld eller brettspill, helt enkelt. Vi har loddtrekning på jule- og sommeravslutningene. Halvparten av klassen tar med gave hver gang, så vi snakker én gave i året per barn. Inntektene går i klassekassen og det er dette som brukes til å kjøpe blomster til lærerne ved avslutningene. Jeg har aldri hørt om lærere som får gave fire ganger i året. Å ta lodd er dessuten frivillig, så da blir det gjerne slik at de som vil og har råd tar mange lodd, mens andre sikkert ikke tar noen. Vi har hatt både grilling i skogen, pepperkakebakekveld og brettspillkveld i regi av klassekontaktene. Igjen er jo dette helt frivillig, men det er med på å skape et godt klassemiljø. Det er heller ikke dyrt å ta med en boks pepperkakedeig eller et eget brettspill så man har noe å spille på, så jeg kan ikke med beste vilje forstå at noen stiller seg negative til slike nøkterne samlinger for barnas skyld. Det er svært lite foreldre trenger å bidra med. Kake eller gave til avslutningene, én gang i året er det internasjonal dag og da tar alle med en matrett hver. Jeg tror du overdriver en del (hvor slitsomt er det egentlig å ta med godteri til siste skoledag og én matrett eller kake en gang i blandt eller samle litt doruller nå og da) evt bare ikke evner å se at noen faktisk bruker av tiden sin på å arrangere ting som skal være hyggelige både for ditt og andres barn. Og hvis du oppriktig synes det er for mye er det ikke oss du må klage til, da må du ta det med klassekontaktene eller FAU. 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2017 #10 Skrevet 6. desember 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: I desember er det ganske mye småtteri utenom: Øve på julesangene. Øve på skuespill. Øve på dans på SFO. Ha med nissekostyme. Ha med svarslipp for SFO i julen. Ha med svarslipp for kirke. Ha med doruller til juleverksted. Ha med lyslykter til julegrantenning (oppskrift på hvordan lage, begynn to dager før). Ha med forkle, boks og kjevle til kakebaking. Vanlig vennegruppe. Klassetreff (gruppen "vinter" arrangerer, det er ikke juleavslutning). Hele klassen bedt i tre bursdager på rad, den ene kombinert "adventskos"med alle foreldre bedt også (helt privat, veldig hyggelig, men... tiden?), donere penger til veldedig formål til "omvendt julekalender". Føre logg over arbeidsoppgaver barnet liksom har gjort for disse pengene. På skolen vår markerer de FNs menneskerettighetsdag 11. desember i år. Vanlig trafikkpatrulje-oppdrag. Ha med pai til juleavslutningsfrokost ene klassen. Ha med pålegg og ost til den andre klassen en annen dag(komme 1,5 time for sent på jobb to dager, må jobbes inn). Ene barnet skal gå Lucia, ha drakt, øve på sang. Ha med kosemat til siste dag. Den andre klassen slo til med et foreldretreff på utested i forrige uke. Hver enkelt ting er jo småtteri, både veldig koselig og og noen ganger nødvendig. Til sammen kommer det jo i tillegg til vanlige lekser, vanlige turdager + alle fritidsaktivitetene der det avsluttes og opptredes. Samt juleavslutninger på jobb, julebord. Litt unødvendig å avslutte før jul syns jeg, om det er skole eller jobb eller korps, vi er jo på'an'igjen i januar alt, det er jo ingen ting som tar slutt. Skolen/lærerne kan jo ikke lastes for dette, men jeg syns vi som foreldre godt kan foreslå at februar er en vel så god måned å treffes for å treffes. Hva med en nyttårsfrokost eller en februar-teaterforestilling i stedet? Anonymkode: 951a8...990 Elevene mine øver på skolen. Jeg sender ut en e-post i slutten av november hvor jeg skriver at det er fint om alle har med et syltetøyglass og evt. Kostyme til avslutningen. Foreldrene må også da svare om elevene skal bære med i kirken. Hvis det er mye å svare på en epost og sende med et par ekstra ting med barna på skolen i desember, har man lagt opp et alt for travelt liv. Nå var det skolen TS klaget på, og ikke alt som skjer i desember. Generelt vil Jeg si at foreldrene ved min skole må gjlre ganske lite. Anonymkode: 02257...2c3
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2017 #11 Skrevet 6. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Elevene mine øver på skolen. Jeg sender ut en e-post i slutten av november hvor jeg skriver at det er fint om alle har med et syltetøyglass og evt. Kostyme til avslutningen. Foreldrene må også da svare om elevene skal bære med i kirken. Hvis det er mye å svare på en epost og sende med et par ekstra ting med barna på skolen i desember, har man lagt opp et alt for travelt liv. Nå var det skolen TS klaget på, og ikke alt som skjer i desember. Generelt vil Jeg si at foreldrene ved min skole må gjlre ganske lite. Anonymkode: 02257...2c3 Jeg sier jo at skolen/lærerne ikke kan lastes. Og at hver enkel ting ikke er for mye. Og ja, vi har det for hektisk. Og ja, det høres ut som det er overkommelig på din skole. Én epost i slutten av november hørtes lite ut, og selvfølgelig greit. Ingen skiskolepåmelding? Ingen brev fra rektor? Ingen juletretenning? Ingen skolekorpskonsert det oppfordres til å gå på? Ingen juleavslutning i klasserommet? Ingen adventskalender-opplegg foreldre må vite om? Det kan jo hende skolen deres har noe som skjer sentralt: julegrantenning, lucia-opplegg, krybbevandring, fakkeltog, som ikke du står for. Og at SFO har noe (forestilling, pepperkakeavslutning). Og at musikk-, -kunst-og-håndverk og mat-og-helse-lærerne også gjør noe koselig ekstra? Og klassekontaktene, ikke minst. Og andre foreldre. Så da blir det kanskje hektisk uansett , med to/tre skolebarn, uten at jeg mener at dette ikke skal arrangeres. Jeg bare skjønner opplevelsen TS har som ny forelder på skole, at det til sammen blir mye. Anonymkode: 951a8...990
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2017 #12 Skrevet 6. desember 2017 Hos oss er det ingen vennegrupper, noe jeg kjenner er litt deilig. Men jeg har uansett barn som er forbi småskolen. Det er en juleavslutning hvor klassen har øvd inn noen julesanger. Også er det en sommeravslutning med sanger. Da oppfordres noen til å bake litt og ta med kaffe. Også blir det loddet ut smågaver, som vi tar med. Pengene går til klassekassa. Som regel så er det klassekontaktene som baker og tar med kaffe + noen frivillige. Hos oss går klassekontakter og fau på rundgang, alle må i løpet av barneskolen. Klassekontaktene holder også karneval i februar, på skolen. Klassekasse betaler for pizza. Kontaktlærer får en liten gave på sommeravslutningen, og fikk en større gave når hun sluttet å ha klassen. Ellers så har vi med småting som syltetøyglass, ren søppel som skal lages bilder av (plast, klær osv), aviser ol. Ikke noen stor sak, men det skal huskes. !7 mai er en stor sak for foreldrene da, men heldigvis bare en gang i løpet av barneskolen pr barn. Da er det mye jobbing. Julefrokost, påskefrokost, julegrantenning ol er uten foreldre hos oss. Vi skal bare ta med et pålegg hver. Veldig greit. Anonymkode: 1e8d9...377
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2017 #13 Skrevet 6. desember 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg sier jo at skolen/lærerne ikke kan lastes. Og at hver enkel ting ikke er for mye. Og ja, vi har det for hektisk. Og ja, det høres ut som det er overkommelig på din skole. Én epost i slutten av november hørtes lite ut, og selvfølgelig greit. Ingen skiskolepåmelding? Ingen brev fra rektor? Ingen juletretenning? Ingen skolekorpskonsert det oppfordres til å gå på? Ingen juleavslutning i klasserommet? Ingen adventskalender-opplegg foreldre må vite om? Det kan jo hende skolen deres har noe som skjer sentralt: julegrantenning, lucia-opplegg, krybbevandring, fakkeltog, som ikke du står for. Og at SFO har noe (forestilling, pepperkakeavslutning). Og at musikk-, -kunst-og-håndverk og mat-og-helse-lærerne også gjør noe koselig ekstra? Og klassekontaktene, ikke minst. Og andre foreldre. Så da blir det kanskje hektisk uansett , med to/tre skolebarn, uten at jeg mener at dette ikke skal arrangeres. Jeg bare skjønner opplevelsen TS har som ny forelder på skole, at det til sammen blir mye. Anonymkode: 951a8...990 Vi har ikke skiskole i desember (det er ikke så mye/ofte snø her), men elevene kan ta med ski, akebrett e.l. de dagene det er snø, og så bruker vi halve skoledagen ute. I skrivet står det også om avslutningen (som jeg nevnte). Dette er en felles avslutning for trinnet, så SFO, musikk, mat og helse, K&H osv bidrar der. Kunsten henges fint opp slik at den kan nytes etter forestillingen, kaker og kjeks fra mat og helse servers, og musikklærerne spiller og synger med elevene. 1 trinn har luciatog og 2.trinn går på krybbevandring (Jeg har ikke disse trinnene, derfor nevnte jeg det ikke). Det står det om dette i novembermailen slik at foreldrene er informert, men foreldrene skal ikke gjøre noe. Kostymer ligger på skolen, og lussekatter bakes her. Det foregår selvsagt i skoletiden. Adventskalenderen informerer vi også om i novemberskrivet. I fjor hang vi opp hjerter med alle elevenes navn på. Inni sto det koselige hilsner fra de andre elevene og lærerne (F.eks. Mathilda: Du er en veldig god venn som alltid stiller opp for andre. Du er god på å spille fotball og telle til 100). Elevene elsket det! Vi har hatt omvendt julekalender før, men ikke slik det beskrives i denne tråden. De som ville gi penger ga det i en anonym konvolutt og la det i en kurv i starten av dagen. Vi snakket om hva elevene kunne gjøre for å tjene penger, men det var ingen tvang eller lister med gjøremål. Jeg ville tatt det opp med lærer dersom det skjer så mye som dere beskriver. Det høres slitsomt ut, både for dere, barna og læreren. Lærerne må jo bruke timesvis på hver av disse tingene. Det hadde ikke jeg hatt tid til uten at det fikk ut over undervisning, vurderinger, elevsamtaler osv. Anonymkode: 02257...2c3
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2017 #14 Skrevet 6. desember 2017 Takk, tusen hjertelig takk ..990! Akuratt slik er det hos oss! Gjerne dårlig beskrivelse av meg i 1 innlegg, men det er akuratt slik! Tusen ting å gjøre- og delta på. Det er helt kaos, er stresset ihjel- og avtaleboken er smikkfull. Og det er faktisk ikke en overdrivelse som dere lurer på- da hadde jeg ikke måtte spørre her inne om det er vanlig. Og nei- har ingen mann til å delta-er alene😌 Anonymkode: f632b...e79
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2017 #15 Skrevet 7. desember 2017 Kjenner jeg er glad for at skolen til min datter ikke styrer med alt dette! Skjønner ikke hvorfor man skal ha så mye opplegg. La skole være skole, og la folk leve livet sitt utenom. Blir sprø av overinvolveringen. Mine barn trenger at skolen ikke er "alt" i livet deres. De trenger (og elsker) friheten til å være med venner og gjøre det de vil på fritiden.. Jeg synes vennegrupper også er et mas forresten. Anonymkode: 50bb9...2d9 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2017 #16 Skrevet 7. desember 2017 Ja det er mye rart man skal gjennom som foreldre til førsteklassinger. Men heldigvis så går det over, er blitt fortalt av andre at det blir bedre med åra, så jeg klamrer meg til det. Anonymkode: a653a...d82 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2017 #17 Skrevet 7. desember 2017 På 05.12.2017 den 22.13, AnonymBruker skrev: Overdriver du ikke bittelitt her? Gave til læreren fire ganger i året? Hvor mye skal den koste? Det er sterkt begrenset hva offentlig ansatte har lov til å ta imot av gaver. Det må jo og være mulig å si i fra om at alt dette orker du ikke være med på, og barnet har vel og en far? Anonymkode: 127d1...07b 2 ganger i året har det vært hos våre kontaktlærere, julegave og sommergave. Og hver gang de bytter lærer skal det være avskjedsgave i tillegg, de har byttet kontaktlærer fire ganger i løpet av barneskolen alle våre barn. Blir jo en del da. Anonymkode: bdcaf...4ac 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå