Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er jo egentlig ikke noe galt i det siden det er alkoholfritt, men jeg syns det er rart å drikke det på jobb, uansett hvor du jobber. Alkoholfritt øl smaker jo øl det også, så jeg tror mange vil tenke at det er sært at han bare "må" ha den ølsmaken i løpet av arbeidsdagen. At du er så øltørst at du blir desperat og bare MÅ ha noe som smaker øl. Men det er jo eeeegentlig det samme som å drikke brus eller energidrikk. Det bare ser rart ut

Anonymkode: 58d5c...943

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at det ikke er greit. Barna ser jo ølboksen, og selv om det er alkoholfritt, så gir det assosiasjoner til vanlig øl. Syns det er rart at ikke denne læreren tenker på dette selv.

• Liker 3
Skrevet

Grensen en nådd når en lærer begynner å snøvle og gå ustøtt etter å ha drukket en alkoholfri øl. Men ikke før.

Anonymkode: fa471...7e3

• Liker 4
Skrevet

Han drakk det i kantina. Trolig til mat. Da er det absolutt helt uproblematisk. 

Kunne nok tenkt han gjorde et dårlig valg hvis han drakk alkoholfritt øl under undervisning, men i kantina, nei.

Uansett snakker vi vel heller ikke barneskoleelever her? 

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, Ulven skrev:

Kunne nok tenkt han gjorde et dårlig valg hvis han drakk alkoholfritt øl under undervisning, men i kantina, nei.

Tenker det samme. For min del hører øl sammen med en del matretter: julemat, sushi, fish & chips. På samme måte som rød saft hører sammen med risengrynsgrøt. 

Ville heller tenkt at læreren her har det på samme måte, ikke at han er en alkoholiker som blir gal hvis han ikke får smaken av øl i løpet av en arbeidsdag.

Synes for så vidt det burde vært sosialt akseptert å ta seg en øl med alkohol i lunsjen også (men kanskje ikke når man er lærer). Hun her har noen gode poenger. Det er spesielt at én øl til lunsj får folk til å sperre opp øynene, men ingen bryr seg når man noen timer senere styrter akevitt som om det skulle stått om livet.

Anonymkode: bf2d2...b22

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo egentlig ikke noe galt i det siden det er alkoholfritt, men jeg syns det er rart å drikke det på jobb, uansett hvor du jobber. Alkoholfritt øl smaker jo øl det også, så jeg tror mange vil tenke at det er sært at han bare "må" ha den ølsmaken i løpet av arbeidsdagen. At du er så øltørst at du blir desperat og bare MÅ ha noe som smaker øl. Men det er jo eeeegentlig det samme som å drikke brus eller energidrikk. Det bare ser rart ut

Anonymkode: 58d5c...943

Men å drikke seg dritings hver helg, det er absolutt lov. Syntes at det er sunnere å lære at man kan faktisk drikke alkohol (enten det er alkoholfritt eller ikke) til maten sin om man ønsker det. Det må ikke bety at man er en alkoholiker eller er et dårlig forbilde for barn/ungdommer. Og nå er også ungdommer utsatt for så mye annen påvirkning i samfunnet, at jeg tror ikke at en lærer som drikker alkoholfritt øl, kommer til å inspirere dem til å drikke alkohol...

• Liker 2
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke 100% alkoholfritt. 

Anonymkode: e3aff...d6e

Det er ikke epler eller surmelk heller :)

• Liker 1
Skrevet

Hahaha, jeg har bodd i Danmark. 

Anonymkode: c7efc...df9

• Liker 2
Skrevet

Selvfølgelig er det greit å drikke alkoholfri drikke når man er på jobb. Væske må man ha for å fungere optimalt

• Liker 3
Skrevet
45 minutter siden, Ulven skrev:

Syns det er verre om det er ungdomsskole eller vgs jeg da. De er jo mye mer lettpåvirkelig når det gjelder alkohol enn barneskolebarn. Og ja, jeg vet at det er alkoholfritt, men utad er det ikke så enkelt å skille for andre.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Benson skrev:

Syns det er verre om det er ungdomsskole eller vgs jeg da. De er jo mye mer lettpåvirkelig når det gjelder alkohol enn barneskolebarn. Og ja, jeg vet at det er alkoholfritt, men utad er det ikke så enkelt å skille for andre.

Kanskje gjaldt dette på 50-tallet da instagram, realitytv og utallige filmer som glorifiserer bl.a. mindreårig drikking, ikke fantes.

Når ungdommer gjør ting i dag, så er det gjerne fordi de har sett det på nettet eller på TV, og ikke fordi en lærer har gjort noe. Tipper jeg, da...:ac::laugh: 

• Liker 2
Skrevet

Sier seg selv at det er noen uskrevne regler på dette mtp hva slags yrke du har. Ingen tannleger jeg har jobbet med som drikker brus på jobb. På bakrommet i lunsjen ved spesielle anledninge rja, men aldri foran pasienter. Særdeles sjeldent ellers i lunsjer også.

Og som feks at man ikke skal tygge eller slafse med tyggis når man jobber i serviceyrket.

Jobber du med barn/spiser lunsj fra samme kantine skal man ikke drikke øl uansett innhold av alkohol. Btw så lukter øl likt uansett, så barn kan assosiere det med feks rus hjemme, og slutte å stole på denne læreren. 

Anonymkode: c1d51...485

• Liker 2
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Læreren min drakk en sånn da han sto i kantina. Trodde først det var vanlig øl, men så på boksen etter på det var sånn alkoholfri, men er det egentlig greit når man er på jobb? 

Anonymkode: 411df...ae9

Syns der er rart de selger det i kantina på skolen.  Det er ikke vanlig å drikke det på jobb...selv uten alkohol. Så lukter det øl av de

Anonymkode: ff24f...a8b

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Syns der er rart de selger det i kantina på skolen.  Det er ikke vanlig å drikke det på jobb...selv uten alkohol. Så lukter det øl av de

Anonymkode: ff24f...a8b

Det er nok ingen skoler i Norge som selger alkoholfritt øl i kantinen. Han hadde nok kjøpt den selv på butikken. 

Anonymkode: e4e75...bdf

• Liker 2
Skrevet

Ja, det er greit. Får være grenser på hvor prippen det går an å være :Pde pleide å selge det i kantinen på gamlejobben min innimellom så tror ikke det er så uvanlig heller, det er jo en del som liker å ta en alkoholfri øl som tørstedrikk eller til mat.

Anonymkode: ea476...eb6

• Liker 3
Skrevet

Hva om han hadde hatt en lakrispipe har tygde på. Hadde det vært innafor?

Anonymkode: fa471...7e3

• Liker 4
Skrevet (endret)

Jeg jobber i videregående og hadde steilet om jeg så en kollega stå og drikke øl i kantina i arbeidstiden, selv om den var alkoholfri. Tror de fleste andre, både kollegaer og ledelsen, også hadde reagert på det. Det hadde nok blitt slått ned på om elevene hadde stått for drikkingen også... Det handler om hvilke signaler man sender, og hva som er passende og ikke i jobbsammenheng. Vi har også underforståtte regler for hva som er innenfor og ikke når det gjelder jobbantrekk og oppførsel - det er forskjell på jobb og fritid.

Endret av Daria
  • Liker 3
Skrevet

Ser ikke problemet. 

Anonymkode: c7efc...df9

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, millennial skrev:

Kanskje gjaldt dette på 50-tallet da instagram, realitytv og utallige filmer som glorifiserer bl.a. mindreårig drikking, ikke fantes.

Når ungdommer gjør ting i dag, så er det gjerne fordi de har sett det på nettet eller på TV, og ikke fordi en lærer har gjort noe. Tipper jeg, da...:ac::laugh: 

Foreldre, lærere og andre omsorgspersoner er ikke helt uten påvirkningskraft, selv om mange tenåringer ikke tør å innrømme det, eller innser det selv.

• Liker 2
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke 100% alkoholfritt. 

Anonymkode: e3aff...d6e

Det er ikke grovbrødet du har i matpakken heller... 

Forøvrig mener jeg det ikke tar seg godt ut å drikke alkoholfritt øl på jobb. For meg handler det om sosiale forventinger og normer. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...