Gå til innhold

Når alt i klassen foregår på facebook. Seriøst hvorfor..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette med Facebook på skolen har blitt ganske så utbredt i det siste. Her får man nemlig nesten all info.

Hvis du nekter å lage deg en profil, blir du sett på som vanskelig. Det er en grunn til at noen vil holde seg utenfor plattformen. Bare fordi ungen har begynt på skolen betyr ikke det at en profil må opprettes, men enkelte mener visst det. Ja, vi vet at man ikke trenger å bruke ekte navn osv. 

I klassen foregår omtrent alt i denne gruppen selv om enkelte foreldre ikke har en bruker. Spesielt klassekontaktene er flittige brukere. Men må man bare akseptere det helt uten videre?

Anonymkode: b0720...b58

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, syns ikke det er greit. Det fins en rekke læringsplattformer som er laget nøyaktig for denne bruken, bl.a. Fronter eller ItsLearning, etc. Facebook er et sosialt nettsted som bør være frivillig å være en del av. Det er mitt syn.

• Liker 7
Skrevet

Jeg ser problemstillingen, men har gitt opp selv. Hva er alternativet? Endeløse mailrekker med reply-all der ingen har all info uansett?

Jeg liker ikke at all informasjon fra fotballaget, skolekoret og klassekontaktene kommer på Facebook, men jeg skjønner hvorfor de bruker den kanalen, den er sånn ca tusen ganger mer effektiv enn det meste annet. Så nei, jeg orker ikke ri prinsippene mine akkurat der og velger å gjøre det som er mest praktisk, og det er å bli med.

Anonymkode: 185bc...2b1

• Liker 18
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette med Facebook på skolen har blitt ganske så utbredt i det siste. Her får man nemlig nesten all info.

Hvis du nekter å lage deg en profil, blir du sett på som vanskelig. Det er en grunn til at noen vil holde seg utenfor plattformen. Bare fordi ungen har begynt på skolen betyr ikke det at en profil må opprettes, men enkelte mener visst det. Ja, vi vet at man ikke trenger å bruke ekte navn osv. 

I klassen foregår omtrent alt i denne gruppen selv om enkelte foreldre ikke har en bruker. Spesielt klassekontaktene er flittige brukere. Men må man bare akseptere det helt uten videre?

Hvilken kommunikasjonsform hadde du foretrukket? Facebook er jo veldig kjekt ettersom man kan se hvem som har sett info feks. Vi har benyttet både Facebook, Mail, infoskriv og mobil i en forening jeg er med i og Facebook når helt klart ut til flest. 

Fordelen med Facebook er at toveis-kommunikasjon er enklere og man kan dele alle typer filer og medier. Jeg forstår at det brukes. 

Anonymkode: b8463...12c

• Liker 9
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg ser problemstillingen, men har gitt opp selv. Hva er alternativet? Endeløse mailrekker med reply-all der ingen har all info uansett?

Jeg liker ikke at all informasjon fra fotballaget, skolekoret og klassekontaktene kommer på Facebook, men jeg skjønner hvorfor de bruker den kanalen, den er sånn ca tusen ganger mer effektiv enn det meste annet. Så nei, jeg orker ikke ri prinsippene mine akkurat der og velger å gjøre det som er mest praktisk, og det er å bli med.

Tenker da ikke på informasjon fra skolen, men i "randsonen" og på frivillige aktiviteter.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken kommunikasjonsform hadde du foretrukket? Facebook er jo veldig kjekt ettersom man kan se HVEM SOM HAR SETT INFO feks. Vi har benyttet både Facebook, Mail, infoskriv og mobil i en forening jeg er med i og Facebook når helt klart ut til flest. 

Fordelen med Facebook er at toveis-kommunikasjon er enklere og man kan dele alle typer filer og medier. Jeg forstår at det brukes. 

Nettopp. Selv om man har sett informasjonen betyr ikke det at man har fått med seg innholdet. Mange sjekker i forbifarten og har helt glemt innholdet... Tenk hvis en f. eks spør hvem som har mulighet til å bake til en sammenkomst, og så blir du sett på som en unnaslunter fordi du ikke svarer (satt på spissen). Ergo unødige misforståelser.

Hva sier det om de som "ikke har sett" da? At de ikke ikke bryr seg om skolen?

Skrevet

Facebook er enkelt og kjapt. Mer brukervennlig enn fronter, Mail eller SMS når det gjelder å invitere til arrangementer, og å diskutere. 

Om du vil det eller ei, så er Facebook blitt noe man "må" ha for å holde seg raskt oppdatert på ting her i verden. Det kan du desverre ikke gjøre noen ting med. 

Jeg ville også anbefalt å bare lage en anonym bruker eller bruker uten bilder så du får vært med i gruppene. 

Anonymkode: 505fb...9a4

• Liker 9
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp. Selv om man har sett informasjonen betyr ikke det at man har fått med seg innholdet. Mange sjekker i forbifarten og har helt glemt innholdet... Tenk hvis en f. eks spør hvem som har mulighet til å bake til en sammenkomst, og så blir du sett på som en unnaslunter fordi du ikke svarer (satt på spissen). Ergo unødige misforståelser.

Voksne folk som ikke klarer å få med seg enkle beskjeder, samme hvilke kanal det kommer fra, får skjerpe seg og ta ansvar for det selv. Ja, da blir det misforståelser, men da kan de hvertfall ikke skylde på «har ikke fått beskjed» som er en kronisk gjenganger når det sendes mail eller sms. 

Fronter er jo helt krise når det gjelder brukervennlighet. Hadde blitt ganske grinete om jeg måtte benytte meg av enda en plattform som i tillegg er så håpløs.

• Liker 5
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De som bruker hele fritida si på å henge på Facebook og misunne andre som får flere likes og legger ut kulere bilder synes at alle andre også bør være avhengig av sosiale medier. De kan ta det uviktige slarvet der inne, men viktig info bør sendes på mail synes jeg. Det er fordi Facebook innebærer mer enn å motta informasjon, og det bør man få reservere seg mot

Anonymkode: 785c4...8b1

• Liker 1
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem ser på deg som en unnasluntrer? Og konkluderer med at du ikke bryr deg om skolen? 

Jeg synes man må ha Fb, for informasjonens del, men man trenger ikke være aktiv bruker utenom dette. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det er veldig greit at sånn informasjon gis på Facebook, for da er det bare å sjekke gruppen for å holde seg oppdatert :)

Anonymkode: e9237...2ff

• Liker 4
Skrevet

Nå er det sånn at flertallet har Facebook. Og det er jo en effektiv måte å kommunisere på. Klart at noen er mer aktive enn andre, men jeg synes det er greit å motta info der. De som ikke bruker Facebook, mottar info på sms. Er ikke verre enn det? :)

Anonymkode: 3baa3...013

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det sånn at flertallet har Facebook. Og det er jo en effektiv måte å kommunisere på. Klart at noen er mer aktive enn andre, men jeg synes det er greit å motta info der. De som ikke bruker Facebook, mottar info på sms. Er ikke verre enn det? :)

Anonymkode: 3baa3...013

Problemet er at mange ikke vil gi informasjon på andre måter enn Facebook.
En sms eller en mail til de som ikke har Facebookprofil blir for komplisert.

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke det er noe man må akseptere helt uten videre, men så er det det å velge sine kamper med omhu.
Hvor viktig er det for deg å ikke ha en Facebookprofil?
Men så er det det praktiske da.  Hvis du lager deg en profil for denne bruken, vil du huske å sjekke den?
Jeg husket ikke det, og gikk glipp av all informasjon som ble gitt der uansett. 
Da ga de opp, og begynte sende meg all informasjon pr e-post i stedet.

Personlig synes jeg det hadde vært mye bedre å gi informasjon på en nøytral måte for eksempel gjennom e-post, sms, Digipost - alle steder der masseutsendelser var mulig.

Anonymkode: fd668...9ff

• Liker 1
Gjest C.Tramell
Skrevet

Dere må selvfølgelig ikke registrere dere eller bli medlem av noen gruppe, men da må dere regne med at dere kan gå glipp av informasjon. Jeg synes ikke vi som foreldre skal forvente at det tas hensyn til alles ønsker og særheter. Det må være greit at de bruker den informasjonskanalen flertallet foretrekker, og om det er Facebook må vi godta at det er der det skjer. Vil man absolutt ikke være med der må man heller stå på selv for å skaffe seg informasjonen på annen måte. Det er krevende nok å være klassekontakt om man ikke attpåtil skal bruke masse tid på å spre beskjeder via diverse informasjonskanaler.

Skrevet

Man kan fint få meldinger fra facebook, uten å ha profil. Men man må laste ned Messenger appen. Jeg ser at det er en uting i at man "tvinger" folk til å bruke facebook, men som sagt, man må ikke lage seg en profil. Greit nok, man får gjerne ikke med seg ting som ligger i grupper og sånt, men man kan iallefall være med i meldingsgrupper og diverse. Det har vi gjort med de som ikke har facebook, da det er mye lettere å kommunisere i gruppe på den måten.

Anonymkode: f6d6f...fcf

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da purrer man ved å tagge dem i kommentarfeltet. Vanskeligere er det faktisk ikke, så denne problematiseringen er høyst unødvendig. 

Mange av disse elevene vil videre begynne på høyere utdanning og da må man faktisk også lage seg en Facebookprofil hvis man ønsker å få med seg informasjon og kommunikasjon i kullet, kommunikasjon i organiserte grupper og om man generelt ønsker å ta del i det sosiale studentlivet. Man kan gjerne være vanskelig og holde fast på prinsippene sine, men den eneste det går utover er den personen som velger å ekskludere seg selv. Ikke så dumt å lære barna sine å være litt rund i kantene. 

Anonymkode: 6e448...a6c

• Liker 3
Skrevet

Ja det må du bare akseptere fordi det er så mye lettere og praktisk en alt annet.. Stress med hundre mailer frem og tilbake feks..

Anonymkode: 08a3d...c88

• Liker 3
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

De som bruker hele fritida si på å henge på Facebook og misunne andre som får flere likes og legger ut kulere bilder synes at alle andre også bør være avhengig av sosiale medier. De kan ta det uviktige slarvet der inne, men viktig info bør sendes på mail synes jeg. Det er fordi Facebook innebærer mer enn å motta informasjon, og det bør man få reservere seg mot

Anonymkode: 785c4...8b1

Nei, det trenger det slettes ikke med mindre man tillater det selv. Man kan lage en incognito-konto der man utelukkende er med i viktige grupper og ikke bruker Facebook til noe annet. Det er ikke slik at du må henge på Facebook hele tiden og legge ut masse bilder bare man oppretter seg en profil. 

• Liker 4
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er at mange ikke vil gi informasjon på andre måter enn Facebook.
En sms eller en mail til de som ikke har Facebookprofil blir for komplisert.

Jeg synes ikke det er noe man må akseptere helt uten videre, men så er det det å velge sine kamper med omhu.
Hvor viktig er det for deg å ikke ha en Facebookprofil?
Men så er det det praktiske da.  Hvis du lager deg en profil for denne bruken, vil du huske å sjekke den?
Jeg husket ikke det, og gikk glipp av all informasjon som ble gitt der uansett. 

Da ga de opp, og begynte sende meg all informasjon pr e-post i stedet.

Personlig synes jeg det hadde vært mye bedre å gi informasjon på en nøytral måte for eksempel gjennom e-post, sms, Digipost - alle steder der masseutsendelser var mulig.

Anonymkode: fd668...9ff

Man kan jo skru på e-postvarsling. Vanskeligere er det ikke. 

• Liker 2
Skrevet

jeg er student og jeg liker det IKKE. Har selvsagt en profil som jeg sjekker ca. daglig, men det er ikke nok. Man skal sjekke flere ganger daglig i tilfelle det kommer nye beskjeder, folk som lurer på hvor du er, også videre, og man skal svare raskt. Synes det virker grusomt å ha på varslinger på mobilen med tanke på hvor mye enkelte faktisk skriver som er irrelevant. 

Savner sms og mail, og jeg er ikke gammel heller :( 

Anonymkode: ab391...944

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...