Arkana Skrevet 5. desember 2017 #1 Skrevet 5. desember 2017 Hva gir man til en eldre dement mann? Han bryr seg ikke om mat og drikke, han får alle måltider servert og er dessuten overvektig så konfekt og lignende passer ikke. Han bor i veldig liten leilighet i et bokollektiv og har derfor hverken plass eller bruk for noe som helst av interiør, pyntegjenstander og lignende. Han har tidligere fått f.eks. fotobok, bilder, pledd, tøfler, hansker, lue og andre typer klær. Han har ingen hobbyer eller interesser og sitter for det meste i godstolen og ser på TV. Gaven skal kunne sendes i posten. Ja, jeg vet, det er veldig vanskelig, så jeg håper noen der ute har et genialt forslag vi ikke har tenkt på før.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #2 Skrevet 5. desember 2017 Kalender? Eller klokke, et abonnement på et blad eller avis? Anonymkode: 47cea...a0f
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #3 Skrevet 5. desember 2017 Har han muligheter for å spille musikk? Musikk han likte i sine yngre dager? Anonymkode: 22da1...913
Arkana Skrevet 5. desember 2017 Forfatter #4 Skrevet 5. desember 2017 Han får kalender ja, men tenkte noe i tillegg. Klokke har han. Han har allerede flere abonnementer på blader og aviser, men ellers hadde det absolutt vært et godt forslag. 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #5 Skrevet 5. desember 2017 Teppe eller pute til å ha i godstolen? Anonymkode: 68ecf...641
Arkana Skrevet 5. desember 2017 Forfatter #6 Skrevet 5. desember 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Har han muligheter for å spille musikk? Musikk han likte i sine yngre dager? Anonymkode: 22da1...913 Ja, det har han. Han bruker radioen av og til, men er ellers ikke interessert i musikk (han er generelt lite interessert i noe som helst for tiden, dessverre). Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Teppe eller pute til å ha i godstolen? Anonymkode: 68ecf...641 Det har han.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #7 Skrevet 5. desember 2017 Hva med en god barbermaskin? Min erfaring er at de blir brukt hver dag, men er ofte slite og dårlige. Blir sjeldent oppgradert. Du kan jo ringe til plassen der han bor, å spørre en av dem som jobber der om hva han trenger. Anonymkode: 8441c...10b 2
Arkana Skrevet 5. desember 2017 Forfatter #8 Skrevet 5. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hva med en god barbermaskin? Min erfaring er at de blir brukt hver dag, men er ofte slite og dårlige. Blir sjeldent oppgradert. Du kan jo ringe til plassen der han bor, å spørre en av dem som jobber der om hva han trenger. Anonymkode: 8441c...10b Det var en god idé, det skal jeg spørre dem om! Barbermaskin er absolutt aktuelt.
visp Skrevet 5. desember 2017 #9 Skrevet 5. desember 2017 Jeg ville kjøpt noe god kaffe/te/konfekt og lignende og skrive at det kunne nytes av alle i "avdelingen", både ansatte og beboere.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #10 Skrevet 5. desember 2017 Kan det være aktuelt med et gavekort hos en fotterapeut der han bor? For mange eldre er det vanskelig å ta vare på føttene sine selv. Hva med å sende en stor og flott juledekorasjon som blomsterhandleren leverer til ham før jul, evt. at dere sender en liten ting i tillegg? Det er hyggelig og han har glede av den hele julen Anonymkode: 1d9a2...6a5 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #11 Skrevet 5. desember 2017 Du nevner at han er dement. Finnes det et bilde av ham og søsken eller slekt da de var unge? Et slikt bilde kan forbedres og lages i større utgave hos en fotograf. Og det bringer ofte minner og historier, også til mennesker som er demente. Anonymkode: 10a58...324 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #12 Skrevet 5. desember 2017 Enklere Liv har kanskje noe han kan ha nytte av. Hvis han ikke kan spise konfekt o.l så er det kanskje noe litt sunnere snacks han kunne fått slik at han har noe å kose seg med når han sitter i godstolen og se på TV. Nøtter kanskje...? Anonymkode: f8261...a92
Reveenka Skrevet 5. desember 2017 #13 Skrevet 5. desember 2017 Om han tidligere likte å lese bøker kan en lydbok av favorittforfatteren være fint. De fleste med demens liker å snakke om/høre/se ting fra gamle dager. Om han har smart TV kan han se Filmavisen fra da han var ung, det fenger mange med demens. En minnebok, med bilder og kort info om mennesker som står han når og foreldrene hans osv er også veldig populært. Mange eldre fryser lett pga nedsatt sirkulasjon så en god ullvest/cardigan kan være fint å få. 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #14 Skrevet 5. desember 2017 Elektrisk varmeteppe? Anonymkode: 47cea...a0f
Arkana Skrevet 5. desember 2017 Forfatter #15 Skrevet 5. desember 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kan det være aktuelt med et gavekort hos en fotterapeut der han bor? For mange eldre er det vanskelig å ta vare på føttene sine selv. Hva med å sende en stor og flott juledekorasjon som blomsterhandleren leverer til ham før jul, evt. at dere sender en liten ting i tillegg? Det er hyggelig og han har glede av den hele julen Anonymkode: 1d9a2...6a5 De har fotterapeut og lignende der han bor. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du nevner at han er dement. Finnes det et bilde av ham og søsken eller slekt da de var unge? Et slikt bilde kan forbedres og lages i større utgave hos en fotograf. Og det bringer ofte minner og historier, også til mennesker som er demente. Anonymkode: 10a58...324 Han har fått bilder tidligere og har hyllene fulle og så har vi laget fotobok til ham med bilder og minner. 1 time siden, Reveenka skrev: Om han tidligere likte å lese bøker kan en lydbok av favorittforfatteren være fint. De fleste med demens liker å snakke om/høre/se ting fra gamle dager. Om han har smart TV kan han se Filmavisen fra da han var ung, det fenger mange med demens. En minnebok, med bilder og kort info om mennesker som står han når og foreldrene hans osv er også veldig populært. Mange eldre fryser lett pga nedsatt sirkulasjon så en god ullvest/cardigan kan være fint å få. Han liker ikke å lese. Han har vel aldri åpnet en bok etter at han var ferdig med skolen. Fotobok med bilder og minner har han fått allerede. Varme klær har han i massevis. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Elektrisk varmeteppe? Anonymkode: 47cea...a0f Det har han.
Maleficenta Skrevet 5. desember 2017 #16 Skrevet 5. desember 2017 (endret) 1 time siden, Arkana skrev: Hva gir man til en eldre dement mann? Han bryr seg ikke om mat og drikke, han får alle måltider servert og er dessuten overvektig så konfekt og lignende passer ikke. Han bor i veldig liten leilighet i et bokollektiv og har derfor hverken plass eller bruk for noe som helst av interiør, pyntegjenstander og lignende. Han har tidligere fått f.eks. fotobok, bilder, pledd, tøfler, hansker, lue og andre typer klær. Han har ingen hobbyer eller interesser og sitter for det meste i godstolen og ser på TV. Gaven skal kunne sendes i posten. Ja, jeg vet, det er veldig vanskelig, så jeg håper noen der ute har et genialt forslag vi ikke har tenkt på før. Har han no cd spiller? Hørt at demente kan respondere veldig positivt på musikk. Vet du hva musikk han gjerne har likt i sine yngre dager? For de selger vel cder fortsatt?.. Endret 5. desember 2017 av Maleficenta
Arkana Skrevet 5. desember 2017 Forfatter #17 Skrevet 5. desember 2017 Akkurat nå, Maleficenta skrev: Har han no cd spiller? Hørt at demente kan respondere veldig positivt på musikk. Vet du hva musikk han gjerne har likt i sine yngre dager? For de selger vel cder fortsatt?.. Ja, han har det, men han bruker den ikke. Han hører en del på radio, men den han har er splitter ny så ingen vits i å kjøpe det igjen. Det er mange fine forslag her altså og jeg er sikker på at mange i hans situasjon hadde blitt glad for det meste her, det er bare han som er litt spesiell og er inne i en periode hvor det er svært lite som interesserer ham og det gjør det vanskelig. Men barbermaskin var et godt forslag (og så får han som sagt fotokalender, det setter han pris på) og jeg skal sjekke om den han har er klar for utskiftning.
Eliza Doalot Skrevet 6. desember 2017 #18 Skrevet 6. desember 2017 Min bestemor fikk et år et "abonnement" på en blomst i måneden. Det ble avtalt med den lokale blomsterbutikken, og de kjørte den ut til henne den første fredagen i hver måned. Det ble satt stor pris på!
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2017 #20 Skrevet 6. desember 2017 Etterbarberingsvann. Anonymkode: 3ae70...632
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå