Gå til innhold

Plaget med dårlig mage etter mat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!
Jeg har lenge vært plaget med dårlig mage etter jeg har spist middag.
Det begynner altså som kramper som kommer og går og varer i ca. en time, før jeg senere må på toalettet og har ganske løs mage.
Dette forekommer spesielt ved retter som lasagne og pasta bolognese og lignende. Jeg har tenkt på at det kan være glutenallergi, men reagerer ikke slik på brød. Jeg baker mine egne brød som i all hovedsak består av vanlig hvetemel og havregryn, men reagerer ikke der. Jeg kan også reagere slik om jeg drikker mye melk.

Kan dette være allergier jeg bør sjekke, eller er dette som forekommer hos de aller fleste?

Anonymkode: 9fc4d...686

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan være melkeallergi eller laktoseintoleranse. Reduser melkeinntaket og se hva som skjer (men du trenger kalsium så spis ost osv). Prøv evt laktosefri melk. Reagerer du på laktosefri melk vet du at det kan være melkeallergi. 

Anonymkode: 42edc...411

Skrevet

Kan det være noe tomat eller lignende du reagerer på kanskje? 

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det kan være melkeallergi eller laktoseintoleranse. Reduser melkeinntaket og se hva som skjer (men du trenger kalsium så spis ost osv). Prøv evt laktosefri melk. Reagerer du på laktosefri melk vet du at det kan være melkeallergi. 

Anonymkode: 42edc...411

Takk for svar! Men er det så mye melk i pasta da? 

Skrevet

Jeg har det sånn hvis jeg spiser Toro lasagne, men hjemmelaget fra bunnen går helt fint.

Skrevet
1 minutt siden, Wenda said:

Kan det være noe tomat eller lignende du reagerer på kanskje? 

Tenkte det først! Men tidligere idag spiste jeg pastasalat uten tomat, og reagerte ikke noe bedre...

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for svar! Men er det så mye melk i pasta da? 

Det er melk i bachamelsaus.

Ville ha sjekket opp hos lege. Gluten og laktose sjekker de med en blodprøve, sånn innledningsvis.

Gjest Zeitgeist
Skrevet

Er du sjekket for gallestein hhv. gallegrus? Evt. magesår? 

Skrevet
1 minutt siden, Lafemmemauvaise said:

Er du sjekket for gallestein hhv. gallegrus? Evt. magesår? 

Nei er ikke sjekket! Nå er jeg bare 18 år så har ikke tenkt på sånt enda...

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det du har er helt normalt. 10-20 % av befolkningen reagerer uforklarlig på mat. Dersom lasagnen og pastasausen lages fra halvfabrikater: kutt ut halvfabrikater. 

Trolig er det kjernen til problemet. 

Dersom ikke så kan du fint få dårlig mage av tomat, av kokt men ikke rå melk, av melk og mel kokt i saus men ikke av verken melk eller hvete uten saus ++++

Alle desse nevnt over er ting størsteparten av dem med ibs ikke tåler. 

Svaret, Ts, er dette: spis det du tåler. Om du ikke tåler lasagne: ikke spis lasagne.

Anonymkode: 1375c...b57

• Liker 3
Skrevet

I Bolognese og lasagna er det jo ost, og du sier du reagerer slik på melk også, ser ut som ganske enkelt intoleranse mot melk og melkeprodukter, som er ganske vanlig.

Hvis du reagerer på ren pasta også, kan det være hvetemelet som det meste av pasta er laget med. Det er vanlig å regere på det også. Hvetemel og melkeprodukter er vel noe av det første man kutter ut om man har noe matintoleranse.

Google også sellerijuice, det kan hjelpe mot mageproblemer.

Anonymkode: f2e85...d31

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

I Bolognese og lasagna er det jo ost, og du sier du reagerer slik på melk også, ser ut som ganske enkelt intoleranse mot melk og melkeprodukter, som er ganske vanlig.

Hvis du reagerer på ren pasta også, kan det være hvetemelet som det meste av pasta er laget med. Det er vanlig å regere på det også. Hvetemel og melkeprodukter er vel noe av det første man kutter ut om man har noe matintoleranse.

Vanlig gulost er laktosefritt.

Anonymkode: 1f04d...b5a

• Liker 1
Gjest Zeitgeist
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan faktisk være magesår hhv. magekatarr. Jeg fikk det som 18-åring, og hadde lignende symptomer som deg. Ikke at jeg skal begynne å sette diagnoser via internett. Mage-/Tarmsystemet er såpass innfløkt og komplisert, og vi har først nå begynt å ane hvor altomfattende dette systemet er og hvordan det påvirker oss. 

Hvis du bruker mye halvfabrikata, så ville jeg først ha kuttet ut de og sett om tilstanden forbedret seg. Evt. ført en matlogg over ALT du spiser og notert evt. reaksjoner. Etter en til to uker, kan du se om du finner et mønster på matvarer du reagerer på. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei!
Jeg har lenge vært plaget med dårlig mage etter jeg har spist middag.
Det begynner altså som kramper som kommer og går og varer i ca. en time, før jeg senere må på toalettet og har ganske løs mage.
Dette forekommer spesielt ved retter som lasagne og pasta bolognese og lignende. Jeg har tenkt på at det kan være glutenallergi, men reagerer ikke slik på brød. Jeg baker mine egne brød som i all hovedsak består av vanlig hvetemel og havregryn, men reagerer ikke der. Jeg kan også reagere slik om jeg drikker mye melk.

Kan dette være allergier jeg bør sjekke, eller er dette som forekommer hos de aller fleste?

Melkeallergi eller laktoseintoleranse haddr jeg mistenkt

Skrevet

Jeg vet ikke med deg, men jeg tåler tydeligvis karbohydrater dårlig. Får det slik som du beskriver + høy puls/hjertebank, svimmelhet, blir trøtt osv. 

Anonymkode: 4ed06...dad

Skrevet

Hva med IBS? Irritabel tarm syndrome...

Anonymkode: 4e80a...549

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva med IBS? Irritabel tarm syndrome...

Anonymkode: 4e80a...549

Irritable bowel syndrome* 
Hvor skulle T'en komme inn i bildet?! :P 

Anonymkode: 4ed06...dad

Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker said:

Det du har er helt normalt. 10-20 % av befolkningen reagerer uforklarlig på mat. Dersom lasagnen og pastasausen lages fra halvfabrikater: kutt ut halvfabrikater. 

Trolig er det kjernen til problemet. 

Dersom ikke så kan du fint få dårlig mage av tomat, av kokt men ikke rå melk, av melk og mel kokt i saus men ikke av verken melk eller hvete uten saus ++++

Alle desse nevnt over er ting størsteparten av dem med ibs ikke tåler. 

Svaret, Ts, er dette: spis det du tåler. Om du ikke tåler lasagne: ikke spis lasagne.

Anonymkode: 1375c...b57

Normalt og normalt, jeg tenker det er et faretegn om flere og flere får mageproblemer. Da må det være noe riv ruskende galt med hvordan eller hva vi spiser. Mange med IBS sliter med sterke plager resten av livet, tenk om det er foreldrene som gjør barna sine syke med maten de gir dem... Nå er de jo godt i gang med studier på fekal transplantasjon, så forhåpentligvis kan vi ihvertfall kurere flere om et par år

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan lager du bolognese med ost?

Jeg reagerer også på matvarer av uforklarlige grunner. Av og til kan en sjokoladebit være nok til å ødelegge de neste par timene, andre ganger kan jeg spise en plate uten å merke noe. Noen ganger hovner munnen opp av tomat og banan, vanligvis merker jeg ikke noe. Har prøvd å gå litt systematisk til verks, men finner ingen logikk. Den eneste sammenhengen blant noe som helst, er at alkohol kan ødelegge magen min i flere dager. Med vekt på kan.

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, applestories skrev:

Hvordan lager du bolognese med ost?

Jeg reagerer også på matvarer av uforklarlige grunner. Av og til kan en sjokoladebit være nok til å ødelegge de neste par timene, andre ganger kan jeg spise en plate uten å merke noe. Noen ganger hovner munnen opp av tomat og banan, vanligvis merker jeg ikke noe. Har prøvd å gå litt systematisk til verks, men finner ingen logikk. Den eneste sammenhengen blant noe som helst, er at alkohol kan ødelegge magen min i flere dager. Med vekt på kan.

Er enig i dette. Jeg kan også reagere veldig på enkelte matvarer noen ganger, mens andre ganger går det helt fint. 

Jeg reagerer derimot nesten alltid negativt på pastamat av typen spaghetti og kjøttdeig/saus, lasagne, mousaka osv. Er ikke allergisk mot noen av ingrediensene. 

Jeg tenker at man ikke trenger å ha masse diagnoser for å reagere på visse ting nå og da. Det er vel bare kroppen som er litt rar innimellom. Den er jo tross alt ganske kompleks og det skal ikke så mye til før det er noe som gir utslag. 

Siden jeg ofte reagerer på pastamat så spiser jeg rett og slett ikke så mye av det om det lar seg gjøre

Anonymkode: 58e28...715

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...