Gå til innhold

To utdannelser samtidig ? Erfaringer ønsket

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

I høst startet jeg på et 5-årig løp på handelshøyskolen BI og trives veldig godt med det faglige, men det jeg derimot sliter med er å finne interessante verv utenom, bli inspirert til internships eller utveksling, eller en relevant deltidsjobb (man må forståelig nok ha en godt oppbygd CV for å få dette). Jeg trives egentlig godt alene selv om jeg også har gode venner på studiet, men jeg ønsker gjerne å gjøre noe mer for å få en bredere kunnskap og skille meg ut på en positiv måte.

Jeg har bestandig vært veldig sterk faglig og vært flink til å sjonglere flere ting og prioritere riktig, og tenker at det hadde vært gøy å ta en bachelor i IT/informatikk/programmering utenom. Dessverre har jeg ikke spesielt mye forkunnskap når det gjelder dette temaet, men jeg har et "språkøre" som tydeligvis også gjelder for koding (kjæresten min jobber innen IT og har gitt meg diverse oppgaver) og i stand til å løse problemer på kreative måter som også imponerer kjæresten (snikskryt :) ) 

Hovedproblemet med dette er jo at jeg er redd for at det kan bli for mye dersom jeg tar begge studiene på heltid og at eksamenene kolliderer. En annen ting er at jeg tenker å ta matematiske fag of fokusere på finans på økonomistudiet mitt når det kommer, og disse er jo kjent for å være ganske tunge fag. 

Hva tenker dere? Er det noe å gå for eller blir det for tungt? 

Anonymkode: 76f37...a75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For de aller aller fleste ville det blitt altfor mye. En ting er det arbeidet som må legges ned med dobbel studiebelastning, men du skal absorbere kunnskapen også. Men noen er rett og slett litt supermennesker og jeg kjenner ikke deg.

Anonymkode: dd0f3...64c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For de aller aller fleste ville det blitt altfor mye. En ting er det arbeidet som må legges ned med dobbel studiebelastning, men du skal absorbere kunnskapen også. Men noen er rett og slett litt supermennesker og jeg kjenner ikke deg.

Jeg er veldig glad i å lære og bruker hovedsakelig helgene mine til fagstoff enten om det er relevant eller ei til studiet mitt. Jeg skjønner at det vil bli mye, men folk klarer jo å ha deltidsjobb og tunge verv ved siden av studiet og det vil jo oppta like mye tid som man ville brukt på å studere uansett. :) 

Ts 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er veldig glad i å lære og bruker hovedsakelig helgene mine til fagstoff enten om det er relevant eller ei til studiet mitt. Jeg skjønner at det vil bli mye, men folk klarer jo å ha deltidsjobb og tunge verv ved siden av studiet og det vil jo oppta like mye tid som man ville brukt på å studere uansett. :) 

Ts 

Det er derfor jeg sier at tiden er en ting, men kunnskapen skal absorberes. Det er mange som klarer jobb og fritidsaktivitere sammen med skole, men det er ikke krevende på samme måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på en måte i samme bås som deg, bare på bachelornivå. Går 1. året innen helsefag/realfag og har nå meldt meg opp til fag innen økonomi ved siden av som "hobby", med mål om to bachelorgrader innen 3 år. Det blir dobbel studiebelastning, men har i det minste lyst til å forsøke enn å angre på at jeg ikke gjorde det. Om det skulle bli for mye melder jeg meg av eksamen i økonomi, verre er det ikke for min del tenker jeg. Hensikten er at jeg kan få litt variasjon i hverdagen, for jeg opplever at studiet jeg går nå er litt monotont i innhold. Konsekvensene kan jo selvsagt være at det vil gå ut over karakterer for studiet jeg går nå, men jeg er fast bestemt på å prioritere fagene i hovedstudiet først. Har ikke interesse nok for å jobbe opp mot A-karakterer uansett, siden karakter B er mer enn bra nok for min del.

Så vil du virkelig dette kan jeg anbefale at du forsøker, du har jo til og med en kjæreste med kompetansen til hjelp. 

Anonymkode: bbd88...236

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er på en måte i samme bås som deg, bare på bachelornivå. Går 1. året innen helsefag/realfag og har nå meldt meg opp til fag innen økonomi ved siden av som "hobby", med mål om to bachelorgrader innen 3 år. Det blir dobbel studiebelastning, men har i det minste lyst til å forsøke enn å angre på at jeg ikke gjorde det. Om det skulle bli for mye melder jeg meg av eksamen i økonomi, verre er det ikke for min del tenker jeg. Hensikten er at jeg kan få litt variasjon i hverdagen, for jeg opplever at studiet jeg går nå er litt monotont i innhold. Konsekvensene kan jo selvsagt være at det vil gå ut over karakterer for studiet jeg går nå, men jeg er fast bestemt på å prioritere fagene i hovedstudiet først. Har ikke interesse nok for å jobbe opp mot A-karakterer uansett, siden karakter B er mer enn bra nok for min del.

Så vil du virkelig dette kan jeg anbefale at du forsøker, du har jo til og med en kjæreste med kompetansen til hjelp. 

Veldig viktig å prioritere ja, og jeg kommer nok til å prioritere det 5-årige løpet mitt :)

Hva tenker du angående eksamener på samme dato, osv? Og hvor finner man ut om det er obligatorisk oppmøte?

Ts 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ei i mitt kull studerte batnevern og ingeniør samtidig. Hun var en sånn super strukturert og disiplinert jente fra Russland 

Anonymkode: 7caec...255

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Veldig viktig å prioritere ja, og jeg kommer nok til å prioritere det 5-årige løpet mitt :)

Hva tenker du angående eksamener på samme dato, osv? Og hvor finner man ut om det er obligatorisk oppmøte?

Ts 

Foreløpig har jeg kun fått notert obligatoriske oppmøter samt eksamensdatoer for hovedstudiet mitt, og det har dessverre ikke dukket opp mer info i ekstrafagene annet enn en generell timeplan for vårsemesteret. I hovedstudiet kan jeg se hva som er obligatorisk rett fra timeplanen, men slikt kan også sjekkes på undervisningsplan for hvert emne når semesteret starter vil jeg tro. 

Dersom det dukker opp eksamener på samme dato har jeg som plan å kontakte emneleder i ekstrafaget, og høre etter andre muligheter. Kanskje delta på konteeksamen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk på at når en del studenter jobber ved siden av, fester, drikker og surrer, så betyr ikke dette at de får like gode karakterer som dem som fokuserer fullt på studiene.
Som en annen nevnte, noen er superflinker, og vi kjenner ikke deg, men det er ikke normalt å klare slik belastning med dugelige karakterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/6/2017 at 9:50 AM, AnonymBruker said:

Ei i mitt kull studerte batnevern og ingeniør samtidig. Hun var en sånn super strukturert og disiplinert jente fra Russland 

Anonymkode: 7caec...255

Kjenner en fra Russland som jobbet 100% (fikk jo ingenting fra Lånekassen) i tillegg til å gå jussen. Hun var samme kaliber. Norsk hadde hun kun lært i to år før hun begynte. 

Anonymkode: 882eb...b90

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok bachelor i psykologi samtidig som jeg tok master i pedagogikk. Det gikk bra det. Men fikk ikke gjort så mye annet! 

Anonymkode: c9fbf...58e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest earlgrey

Tenker du isåfall å ta studiet ved siden av deltid eller heltid? Jeg tok et årsstudium samtidig som jeg tok bachelor, men tok det deltid (over 2 år, 30 sp. i året). Det fungerte veldig fint for meg iallefall :) Tror imidlertid det har mye å si hvordan interesse du har for fagene da! I tillegg var årsstudiumet nettbasert, så kunne jobbe med det akkurat når det passet meg. Hadde kanskje vært annerledes om jeg tok det på universitet med forelesninger osv.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres stress ut å ta to utdanninger på fulltid. Men jeg pleide å ta ett til to ekstra emner noen semester, og det gikk fint. Hvis du skal ta en femårig utdanning på BI burde det i teorien gå greit å ta en bachelor i IT i løpet av de neste 4,5 årene, men ville anbefalt deg å gjøre det på deltid, dvs. ett til to emner per semester. Du kan jo også sjekke om du kan bruke noen av emnene på BI som valgfrie emner i IT-utdanningen. Kjente ei som tok IT sammen med meg som hadde en bachelor i fransk fra før av. Hun brukte emnene i fransk til å fylle opp alle de valgfrie studiepoengene og var ferdig etter 1,5 år.

Anonymkode: 689da...3be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gikk Sivilingeniør og Bachelor i Økonomi og Administrasjon samtidig. 

Noen ting jeg ser i ettertid... 

- Vanligvis så bruker folk å kombinere slike utdanninger, når de er best på det "tyngste" området. Dvs., for min del hadde jeg god kontroll på Ingeniøremnene og Teknologi generelt. Det av matte i økonomifagene var veldig lett for meg, mens de fagene som var ganske langt vekke fra realfag var litt tyngre. Ikke nødvendigvis pga. teorien var vanskelig, men fordi karakteren ble satt på en helt annen måte, og fordi slike fag ofte krevde at du leste flere pensumbøker, og testet deg på tilfeldige ting.

Noe av materialet var også ekstremt tørt, som gjorde at jeg utsatte det til siste liten. Ingeniørutdanningen hadde også høyere arbeidsmengde, da det alltid var prosjekt, lab, øvinger, og liknende. I Øk. Adm hadde vi kanskje en til tre obligatoriske innleveringer pr. fag, i Ingeniør hadde vi noen fag med 8-10 øvinger, 2-3 lab, og et større prosjekt.

Informatikk er definitivt ganske nært det jeg gikk, da vi hadde programmering, datastrukturer, software engineering, og liknende emner...dette er emner som krever mye arbeid, spesielt om du er helt fersk. 

Så, uansett hvor lette noen av øk.adm fagene er, så må de uansett gjøres. Og det stilles høyere krav til karakterer der, enn innen IT, da det er så mange som utdannes i dag. 

Dersom du skal gå 5 år på BI, så kan du jo stykke opp en Bachelor i IT slik at du bare tar 1-2 fag pr. semester, for å få mindre belastning. Som sagt stilles det høyere krav til karakterer i dag enn før. 

Anonymkode: d462e...4ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To utdannelser samtidig virker som veldig mye og det kan være lurt å være forsiktig med det. Men hva med å ta en deltidskurs i programmering eller ta noen fag på høyskole/universitet ved siden av. f.eks 10 studiepoeng bare for å lære det grunnleggende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS =)

Jeg synes 2 studier samtidig blir litt mye, så jeg tar et ekstra emne i halvåret innen IT (7,5-10 stp). Hvis jeg var deg ville jeg sett på emnene på BI for våren, og så sett om du synes noe av dette blir veldig krevende. Dersom det du skal ha virker helt ok, ville jeg meldt meg opp til enten 2x7,5 eller 1x10 for å se hvordan det går - du kan trekke deg før eksamen om du merker det blir alt for mye.

I vår har jeg på mitt studie (ikke IT-studie) to krevende emner, og et veldig enkelt, så da prøver jeg meg på 10 studiepoeng innen informatikk. Til neste høst er mitt eget studie pakket med krevende emner, så da kan det hende jeg ikke tar noe ved siden av, men til neste vår igjen er det enkle emner så da kan jeg prøve meg på 20 stp ekstra. Kan også lønne seg å se nøye på IT emnene, her har noen av de ukentlige innleveringer og flere prosjekt, da skal det ikke mye til før det går utover det jeg egentlig studerer.

Håper noe av dette ga mening, håper vi får høre hva du velger :) 

Anonymkode: 8e1af...4fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser ikke helt hvorfor du ønsker å gjøre dette. Ja, IT er viktig, men ønsker du å jobbe innen økonomi eller ønsker du å være utvikler? Det kan godt hende en bachelor i IT vil imponere mange arbeidsgivere, men jeg tror du kan få samme effekten ved å ta enkeltemner innen IT uten å måtte ta en hel grad.

IT er også langt mer enn å lære seg et språk og kunne bruke dette. Det som virkelig er tidkrevende er å lære seg hvordan alt fungerer og henger sammen slik at du kan konfigurere og f.eks. sette opp en nettside. Hvis du ikke har veldig gode datakunnskaper så kan du måtte ende opp med å bruke mye tid på IT-studiene.

Anonymkode: 121c9...190

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...