Gå til innhold

Aleneforsørger, ekstra barnetrygd og hva som regnes som samboer.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lurt litt på dette rundt støtten aleneforsørgere får, som dette med ekstra barnetrygd. Dette faller jo bort hvis man blir samboer, men regelen er altså at man skal bo i et "ekteskapslignende forhold". Dette skjønner jeg ikke helt for selv om man ikke har et ekteskapslignende forhold med sin samboer så er det jo økonomisk gunstig og som sådan burde man ikke fått ekstra penger? Om to søsken med hvert sitt barn velger å bo sammen for å spare penger så får de fortsatt barnetrygd og slikt som om de er aleneforsørgere, men om en aleneforsørger får seg samboer som han eller hun har sex med så forsvinner den? Hva er logikken i dette?

Anonymkode: 1a246...bc8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Flytter ny mann inn er du jo ikke alene om utgiftene. Da deler dere og du trenger ikke en ekstra barnetrygd da, for da er du ikke aleneforsørger. 

Anonymkode: 13c97...85d

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er logikken i dette?

Anonymkode: 1a246...bc8

Jeg har faktisk litt problemer med å tro at du ikke ser logikken i dette. Er man i et ekteskapslignende, familie-aktig forhold vil man kunne forvente at alle voksne bidrar i husholdningen, barn inkludert. Hvis to enslige mødre leier en leilighet sammen, kan de neppe forventes å forsørge hverandre eller barna.

Det er ikke spesielt vanskelig eller uklart, egentlig, med mindre man ønsker å argumentere for at det må være greit å ikke melde fra om ny samboer.

Anonymkode: 9e974...e7c

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...