Butterflye Skrevet 5. desember 2017 #1 Skrevet 5. desember 2017 Hei. Noen som vet/ kan hjelpe meg? Hva er riktig angående samværsregler ved jul nyttårsfeiring? Jeg er alenemamma, men far har vanlig samværsrett.. Jeg hadde henne lillejulaften i fjor.. han hadde henne julaften og 1 &2 juledag.... Og har han krav på henne på nyttårsaften..??
Minlillesky Skrevet 5. desember 2017 #2 Skrevet 5. desember 2017 Det kommer ann på hva dere to har avtalt det. I år har jeg jenta mi julaften, og da har jeg henne nyttårsaften også Neste år er det han som skal ha henne på julaften og nyttårsaften, men nyttårsaften er usikker neste år. Han liker å reise ut den dagen, så det ender med at jeg har jenta mi nyttårsaften uansett Hva står i samværsavtalen deres da?
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #3 Skrevet 5. desember 2017 Krav? Er det ikke bra at far og barn får et bånd og tilbringer tid sammen? Anonymkode: 12832...35f
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #4 Skrevet 5. desember 2017 13 minutter siden, Butterflye skrev: Hei. Noen som vet/ kan hjelpe meg? Hva er riktig angående samværsregler ved jul nyttårsfeiring? Jeg er alenemamma, men far har vanlig samværsrett.. Jeg hadde henne lillejulaften i fjor.. han hadde henne julaften og 1 &2 juledag.... Og har han krav på henne på nyttårsaften..?? Det greieste er vel at den forelderen som «har» julen inviterer den forelderen som ikke har jul. Og alle andre gjester. Samma med bursdag, påske, nyttår og det meste annet. Du og far må se mye til hverandre fremover. Dere må jo samkjøre oppfølging og oppdragelse. Dere skilte lag som par. Som foreldre er dere stuck sammen livet ut. Anonymkode: 26e5d...46e 1
Butterflye Skrevet 5. desember 2017 Forfatter #5 Skrevet 5. desember 2017 Vi har vært i retten, og har store tillits problemer så slikt funker ikke desverre.. 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #6 Skrevet 5. desember 2017 Der er vel ofte vanligst med bytte midt i romjulen. Anonymkode: 52c7c...213 1
Ulrikke Skrevet 5. desember 2017 #7 Skrevet 5. desember 2017 Vi har alltid "byttet" midt i romjula. Den som har julaften har ikke nyttårsaften, og omvendt. Men vi har alltid vært fleksible her da.
solmåneogstjerner Skrevet 5. desember 2017 #8 Skrevet 5. desember 2017 Har dere ikke en samværsavtale som regulerer dette? Det pleier å være noe som det er stort fokus på når man skal inngå en slik avtale. Men det mest vanlige er vel at du har julaften, da får han nyttårsaften og lillejulaften (evt 1 og/eller andre juledag). Så er det motsatt neste år. Men dette er jo en veldig viktig ting å ha med i avtalen! 2
Gjest making.a.mess Skrevet 5. desember 2017 #9 Skrevet 5. desember 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det greieste er vel at den forelderen som «har» julen inviterer den forelderen som ikke har jul. Og alle andre gjester. Samma med bursdag, påske, nyttår og det meste annet. Du og far må se mye til hverandre fremover. Dere må jo samkjøre oppfølging og oppdragelse. Dere skilte lag som par. Som foreldre er dere stuck sammen livet ut. Anonymkode: 26e5d...46e Eh.. nei. Slikt kan fungere, men somoftest ikke. Det blir feil for øvrig familie som er invitert også. Når eldstejenta var liten så delte jeg juleferien i to slik at det ble jul annethvert år hos meg og hos bf. Bytte tredje juledag så det blir omtrent like mye samvær på hver. Å bytte for en dag her og en dag der er bare tullete og egoistisk, hvilket ødelegger juleopplevelsen for barnet. Jeg kunne ikke tenke meg å feire jul hos han og hans familie. Det hadde blitt superkleint og unaturlig. Det kunne han virkelig ikke han tenke seg heller.
-Missi- Skrevet 5. desember 2017 #10 Skrevet 5. desember 2017 vi har det slik at jeg i år har han juleaften da har jeg han også nyttårsaften, dette fordi vi reiser langt for å besøke familie. Vi to skal til min mor på vestlandet, dit kommer også min søster med samboer. Neste år er han juleaften og nyttår hos far, stemor og halvsøster da reiser de enten til hans foreldre eller hennes. Slik har vi hatt det i alle år, siden begge parter reiser bort og da er det enklest slik. jeg tenker det er opp til vær enkelt familie og finne sin løsning på ting. Vi hadde feks opprinnelig annenhver uke ordning i hverdagen men har nå 14 dager vær og annenhver onsdag etter en revurdering nå som sønnen vår er blitt tenåring, dette var også en løsning vi kom frem til sammen med ham siden det var på hans inititativ at vi måtte finne en ny løsning da han fortalte at han ikke lenger trivdes med annenhver uke. Når barna er store er det viktig de får sagt sin mening og blir lyttet til. Det viktigste er at man prøver å finne en felles løsning alle trives med, ikke hva alle andre gjør. Det er din familie 2
Butterflye Skrevet 5. desember 2017 Forfatter #11 Skrevet 5. desember 2017 26 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Har dere ikke en samværsavtale som regulerer dette? Det pleier å være noe som det er stort fokus på når man skal inngå en slik avtale. Men det mest vanlige er vel at du har julaften, da får han nyttårsaften og lillejulaften (evt 1 og/eller andre juledag). Så er det motsatt neste år. Men dette er jo en veldig viktig ting å ha med i avtalen! Det står ikke noe om nyttårsfeiring i avtalen.. bare at han skulle ha henne forrige jul.. etter at hun har fullt 3 år er vi nå gått over til "vanlig samværsrett....
Butterflye Skrevet 5. desember 2017 Forfatter #12 Skrevet 5. desember 2017 29 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Har dere ikke en samværsavtale som regulerer dette? Det pleier å være noe som det er stort fokus på når man skal inngå en slik avtale. Men det mest vanlige er vel at du har julaften, da får han nyttårsaften og lillejulaften (evt 1 og/eller andre juledag). Så er det motsatt neste år. Men dette er jo en veldig viktig ting å ha med i avtalen! 14 minutter siden, -Missi- skrev: vi har det slik at jeg i år har han juleaften da har jeg han også nyttårsaften, dette fordi vi reiser langt for å besøke familie. Vi to skal til min mor på vestlandet, dit kommer også min søster med samboer. Neste år er han juleaften og nyttår hos far, stemor og halvsøster da reiser de enten til hans foreldre eller hennes. Slik har vi hatt det i alle år, siden begge parter reiser bort og da er det enklest slik. jeg tenker det er opp til vær enkelt familie og finne sin løsning på ting. Vi hadde feks opprinnelig annenhver uke ordning i hverdagen men har nå 14 dager vær og annenhver onsdag etter en revurdering nå som sønnen vår er blitt tenåring, dette var også en løsning vi kom frem til sammen med ham siden det var på hans inititativ at vi måtte finne en ny løsning da han fortalte at han ikke lenger trivdes med annenhver uke. Når barna er store er det viktig de får sagt sin mening og blir lyttet til. Det viktigste er at man prøver å finne en felles løsning alle trives med, ikke hva alle andre gjør. Det er din familie
Butterflye Skrevet 5. desember 2017 Forfatter #13 Skrevet 5. desember 2017 Tusen takk for svar.. mye forskjellig her... gjorde det ikke noe mindre enkelt....😂 Vi samarbeider dårlig ville derfor ha greie på hva som var det riktige.. står heller ikke noe om nyttår i samværs avtalen..,,
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #14 Skrevet 5. desember 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det greieste er vel at den forelderen som «har» julen inviterer den forelderen som ikke har jul. Og alle andre gjester. Samma med bursdag, påske, nyttår og det meste annet. Du og far må se mye til hverandre fremover. Dere må jo samkjøre oppfølging og oppdragelse. Dere skilte lag som par. Som foreldre er dere stuck sammen livet ut. Anonymkode: 26e5d...46e Kunne man jo like gjerne holdt sammen da 😬 Anonymkode: 18457...7f7 4
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2017 #15 Skrevet 6. desember 2017 Vi deler julen i to. I år er sønnen hos far og stemor fra 22.-27.desember, og hos meg fra 27.des og til skolen begynner igjen. Neste år blir det omvendt. Fungerer veldig bra for alle parter med denne løsningen. Anonymkode: ebf1c...119
Benson Skrevet 6. desember 2017 #16 Skrevet 6. desember 2017 Vi deler også julen i to. Den ene har barnet juleaften og den andre har nyttårsaften. Å skulle feire jul med barnefar er helt uaktuelt, selv om det ikke er noe konflikter og uenighet, 1
Peter007 Skrevet 6. desember 2017 #17 Skrevet 6. desember 2017 På 5.12.2017 den 20.19, Butterflye skrev: Hei. Noen som vet/ kan hjelpe meg? Hva er riktig angående samværsregler ved jul nyttårsfeiring? Jeg er alenemamma, men far har vanlig samværsrett.. Jeg hadde henne lillejulaften i fjor.. han hadde henne julaften og 1 &2 juledag.... Og har han krav på henne på nyttårsaften..?? Det et avtalen deres som gjelder. Har dere ikke avtale? Det vanlige for mange er at julehelgen og nyttår byttes annet hvert år.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2017 #18 Skrevet 6. desember 2017 23 timer siden, Butterflye skrev: Tusen takk for svar.. mye forskjellig her... gjorde det ikke noe mindre enkelt....😂 Vi samarbeider dårlig ville derfor ha greie på hva som var det riktige.. står heller ikke noe om nyttår i samværs avtalen..,, Det kan være greit å gjøre det motsatt av forrige år. Også bytte på det år for år. Greit å ha noe som er forutsigbart. Anonymkode: 299c0...86d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå