Gå til innhold

Hvilken jobb passer for meg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er en av dem som har valg feil utdannelse og tenker å begynne på nytt neste høst. Problemet er at jeg ikke vet hva jeg skal studere. Jeg er en person som fort kan bli stresset og min nåværende jobb dreper meg psykisk. Dårlige arbeidstider er det også samt helg. Har barn og føler jeg ikke ser dem pga jobben min...

Litt om meg: 

- Ønsker ikke jobb innenfor helsesektoren (der jeg er helsepersonell, kontorarbeid kan sikkert gå)

- Gode og fleksible arbeidstider (aller helst 8-16, kun hverdag, ikke helg)

- Ikke alt for hektisk på jobb 

- God lønn (gjerne nærmere 500k)

- En "barnevennlig" jobb (muligheter for å bli hjemme med et sykt barn uten at alle på jobb hater deg)

- Muligheter til hjemmekontor

Listen er bare sånn ca., så vennligst ikke misforstå og tro jeg er kravstor. Problemet mitt er at jeg ikke vet hva som møter meg hvis jeg f.eks tar økonomi og administrasjon.

Tusen takk for alle svar jeg får. Det hjelper veldig mye å høre hvordan jobbene deres er og hva dere tror kan passe meg. Skriver ingen personlige interesser da jeg er mest opptatt av å høre først hvordan folk har det der de jobber og om dere har en jobb som passer mine "ønsker".

Anonymkode: a8fea...dfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Les opp på fagene til skolene som tilbyr økad? Det er jo bare å lese om hvordan bachelorgraden er bygget opp, lese andres erfaringer (vi er mange økad-studenter her inne!) og spørre folk du kjenner.

Dt er vanskelig for oss å si hva som passer for deg når du ikke nevner personlige interesser eller ønsker, blir litt som å skyte i blinde.

Anonymkode: 16110...931

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har du fra før da og hvor lang utdanning er du villig til å ta?

Anonymkode: b79f9...25f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Les opp på fagene til skolene som tilbyr økad? Det er jo bare å lese om hvordan bachelorgraden er bygget opp, lese andres erfaringer (vi er mange økad-studenter her inne!) og spørre folk du kjenner.

Dt er vanskelig for oss å si hva som passer for deg når du ikke nevner personlige interesser eller ønsker, blir litt som å skyte i blinde.

Anonymkode: 16110...931

Som jeg skrev tidligere, så er jeg interessert i hvordan arbeidslivet er. Det er alltid forskjellig fra hva man leser på skolens hjemmeside. Selvfølgelig så varierer det fra arbeidsplass til arbeidsplass, men det er det jeg ute etter å høre nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva har du fra før da og hvor lang utdanning er du villig til å ta?

Sykepleier. Vil aller helst ta bachelor, men er åpen for master også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sykepleier. Vil aller helst ta bachelor, men er åpen for master også.

Kan du jobbe som saksbehandler i Nav f.eks.? De ansetter sykepleiere, men jeg vet ikke hvor vanskelig det er å komme gjennom. Hvis du tar bare bachelor ville jeg tatt noe som bygger på sykepleiekompetansen på et vis. Bachelor blir ofte tynt alene.

Vil du ta en hel master kan du jo velge og vrake etter interesse. Så lenge du undersøker arbeidsmarkedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har ei som er sykepleier på bedriftshelsetjenesten vår. Hun sjekker at syn, hørsel og vekt er innafor, og spør oss litt om alkoholvaner etc. Og vi kan snakke med henne om det er noe annet helserelatert ifht jobb. Jeg ser ikke for meg at det er en krevende jobb, og den er 8-16 type jobb. Den klassiske for sykepleiere som ikke vil jobbe i pleie lenger er jo å begynne å undervise.

Anonymkode: d6ab1...073

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker du om å undervise da? Ikke at ikke det er stress, men det er en annen type stress likevel. Mer forutsigbar og fast arbeidstid, mye å gjøre, men det meste ekstraarbeid kan gjøres hjemme etter barna har lagt seg eller mens de leker, du får lange ferier med dem. Noen skoler synes også det er helt greit at man jobber hjemmefra dager man ikke har undervisning. Isåfall trenger du kun 1 år heltid eller 2 år deltid med yrkesfag-ppu for å undervise på helse- og oppvekstfag. Det kan også være nyttig uansett for andre mer opplæringsbaserte jobber.

Det kan være du så for deg noe mer kontorarbeid-aktig, da bør du sikkert gå for det, bare vær obs på at slike jobber ofte innebærer å ha masse man burde gjøre hengende over seg. Og det føles hvertfall for min del enda mer krevende når det er det eneste man gjør enn når det er kombinert med mer praktisk arbeid som haster mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...