Gå til innhold

Å handle hver dag - matvarer

Hvor ofte handler du mat?   

63 stemmer

1. 1. Hvor ofte handler du mat?

• Hver dag? (I det minste så godt som)
      15
    • 4 ganger i uka.
      10
    • 3 ganger i uka.
      12
    • 2 ganger i uka.
      13
    • 1 gang i uka.
      12
    • Sjeldnere.
      1
    • Flere ganger daglig.
      0

Anbefalte innlegg

Skrevet

På luksusfellen er dette en gjenganger. Deltakerne handler som regel hver dag, og dette gjøres til et problem av økonomene. Men i min omgangskrets (familie, venner og kolleger) så handler de aller fleste hver dag. Er virkelig dette så uvanlig? 

Hvor ofte handler du? (Holder søndag utenfor, tenker på mandag-lørdag.)

Anonymkode: dd4cf...194

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er sikkert fornuftig å begrense handleturene til 1-2 ganger i uka. Men det er mulig og bare handle det en skal ha, og ikke mer, selv om en går i butikken hver dag.

Endret av Kontormus
skrivefeil
  • Liker 1
Skrevet

Vel, personlig tror jeg at jeg kunne ha godt av å gå i butikken flere ganger for å komme meg ut litt. Jeg vet at det er flere som gjør dette. Så lenge man holder seg til en handleliste for uken og unngår spontane kjøp er det ikke et problem å handle ofte. Problemet er jo at det er mange som ikke klarer dette og tenker ikke på at "små beløp" hver dag blir ganske store sammenlagt. Det er mange som undervurderer hvor store matutgifter de faktisk har. 

Anonymkode: 91718...df3

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På luksusfellen er dette en gjenganger. Deltakerne handler som regel hver dag, og dette gjøres til et problem av økonomene. Men i min omgangskrets (familie, venner og kolleger) så handler de aller fleste hver dag. Er virkelig dette så uvanlig? 

Handler man hver dag så har man en tendens til å kjøpe med et par varer ekstra man kanskje egentlig ikke trenger. Og om man ikke har kontroll på økonomien/god økonomi så er det mye å spare her

Jeg handler av gammel vane ca 1 gang pr uke. Storhandler 1 gang pr mnd. Men så har jeg heller ikke noe behov for å handle oftere. Jeg planlegger middagene, bruker opp restemat osv

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vel, personlig tror jeg at jeg kunne ha godt av å gå i butikken flere ganger for å komme meg ut litt. Jeg vet at det er flere som gjør dette. Så lenge man holder seg til en handleliste for uken og unngår spontane kjøp er det ikke et problem å handle ofte. Problemet er jo at det er mange som ikke klarer dette og tenker ikke på at "små beløp" hver dag blir ganske store sammenlagt. Det er mange som undervurderer hvor store matutgifter de faktisk har. 

Jeg handler forresten 1 gang i uken, og sjeldnere i eksamensperioden. 

Skrevet

Storhandler en gang i uka. Drar kun på butikken ellers om vi er tomme for melk, smør osv. 

Anonymkode: beb8d...471

Skrevet

For meg er det faktisk motsatt - de gangene jeg har ukeshandlet, så har jeg bestandig måttet kaste mer mat. Plutselig har noe kommet i veien, jeg har ikke tid til å lage den middagen den dagen likevel, det jeg hadde planlagt som middag frister plutselig veldig lite, og middagslagingen blir plutselig mye kjipere når den er bundet til et strengt skjema. Jeg liker ikke å bestemme på mandag hva jeg skal spise på lørdag.

Jeg trives godt med å handle noen matvarer hver dag, og å kunne være spontan i matveien. I dag hadde jeg lyst på pasta, så da kjøpte jeg det. Men jeg passer alltid på å bruke matvarene opp. Etter pastamiddagen i dag har jeg mange gode tomater og basilikum til overs, det får jeg sannsynligvis brukt til f.eks. en gryterett i løpet av de neste par dagene.

Anonymkode: dbfcd...7e1

• Liker 4
Skrevet

Jeg er fæl til å stikke innom butikken i lunsjen, men da blir det ofte en yoghurt og banan bare. Lar ikke det telle med, da grunnen til at jeg ikke tar det med hjemmefra er pga dårlige kjølemuligheter på jobb ( sykepleier, kjører mye rundt og rekker sjelden å dra på kontoret for å spise).

Storhandler ca hver 1-2 uke. Har en "fast" handleliste i hodet, å plukker med meg middager i forhold til hva vi har igjen i fryseren. Syntes det fungerer fint, slipper å bruke masse tid flere ganger i uka. Liker ikke nærbutikken (bunnpris), så må kjøre 15 min for å handle. Har to store frysere som er gull verdt, og kan derfor "hamstre" ved tilbud. Har vel ca 15 pakker karbonadedeig der nå. Også kjekt ved sykdom, da samboer er elendig på å handle mat. Vi har alltid masse mat i fryseren, inkl brød og frosne grønnsaker. 

Skrevet

Vi handler nesten hver dag. Forsøkte å handle inn en gang i uken. Men jeg jobber turnus, så merket det kunne bli problematisk. Ikke alltid jeg føler behov for full middag før/under/etter en senvakt f.eks. Blir ofte til at jeg tar et par skiver med speilegg eller annen lettvint, men ok mat. Da ble det til at det vi kjøpte inn til middag ikke alltid ble spist, ting gikk ut på dato (joda noen matvarer kan jo spises en stund etter). Samboeren min spiser også av og til på jobb, noe som blir dekket av arbeidsgiver. Derfor er det litt forskjellig hvor mye vi må handle inn til ulike måltider hjemme. I tillegg skjer det jo ofte i helger at man plutselig blir invitert på besøk eller selv arrangerer besøk. Da utgår det gjerne et måltid eller fler. Eller vi likevel trenger å handle inn mer pga flere som skal spise hos oss. 
Jeg synes forsåvidt ikke at det er problematisk å handle inn hver dag. Jeg ser hva jeg har i kjøleskapet og kjøper ingredienser slik jeg kan lage noe med det jeg også har fra før. Kjøper kun matvarer/husholdningsprodukter som vi har behov for. Er ikke typen til å kjøpe med meg andre ting jeg ser underveis som jeg ikke har planlagt å handle. Så lenge man er bevisst på å bruke opp det man har slik man ikke må kaste, og kjøper kun det man trenger, så tror jeg ikke man bruker særlig mye mer (om ikke mindre) enn ved ukeshandling. Det handler om å bli bevisst på hva man kjøper.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det varierer. Har et godt lager både i skap, frys og bod så kan overleve lenge, flere måneder, på lagerbeholdningen. Men det er greit med ferskvarer av frukt og grønt noe det er best å handle ofte. 

Problemet hos luksusfellendeltakerne er gjerne at de kjøper unødvendige saker når de først er på butikken. Og det ødelegger for en alt skakk kjørt økonomi. Mange av dem har heller ikke en plan for hva de trenger å kjøpe. 

Anonymkode: 617c6...a85

Skrevet

Vi er såpass dårlige på å planlegge at hvis vi prøver å ukeshandle så blir det mer kast. 

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

For meg er det faktisk motsatt - de gangene jeg har ukeshandlet, så har jeg bestandig måttet kaste mer mat. Plutselig har noe kommet i veien, jeg har ikke tid til å lage den middagen den dagen likevel, det jeg hadde planlagt som middag frister plutselig veldig lite, og middagslagingen blir plutselig mye kjipere når den er bundet til et strengt skjema. Jeg liker ikke å bestemme på mandag hva jeg skal spise på lørdag.

Jeg trives godt med å handle noen matvarer hver dag, og å kunne være spontan i matveien. I dag hadde jeg lyst på pasta, så da kjøpte jeg det. Men jeg passer alltid på å bruke matvarene opp. Etter pastamiddagen i dag har jeg mange gode tomater og basilikum til overs, det får jeg sannsynligvis brukt til f.eks. en gryterett i løpet av de neste par dagene.

Sånn er jeg og! Må alltid passe på at det jeg kjøper på storhandel har lang holdbarhet, tilfelle jeg ombestemmer meg, eller det kom noe i veien.Noen dager passer det ikke med det man har planlagt. Samtidig har jeg god oversikt over hva jeg har hjemme, og får brukt opp alt. 

Anonymkode: d00cd...454

Skrevet (endret)

Jeg storhandler hver mandag for hele uken og så tar vi en tur på butikken lørdag for å kjøpe snacks :-) Dette utelukkende fordi det aldri hadde latt være i fred fra mandag - lørdag dersom det ble kjøpt på mandag :fnise:

Jeg er selv oppvokst i en familie hvor far handlet HVER dag. Da visste vi aldri hva det ble til middag feks og far endte opp med lettvinte løsninger pga tid og ingen planlegging = stort sett hel og halvfabrikat + ferdigmat, noe jeg tviler på er særlig økonomisk + alle spontan kjøp som en sjokolade o.l. 

Det som er så deilig med å handle for en hel uke om gangen er at man får et overblikk på hva man spiser gjennom en uke og man slipper å tenke mer på det + fullt kjøleskap hvor man kan mixe og trixe dersom man plutselig ikke får lyst på de fiskebollene en dag feks. Vi er også veldig opptatt av å kutte ned på matsvinn og nå kaster vi minimalt med mat pga alt er lagt til rette for og planlagt. 

Med andre ord: Ukeshandling er utvilsomt fantastisk for både økonomi og tid! :nordvesta:

Endret av gladjenta93
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Signeres. Om jeg handler mer enn det jeg trenger den dagen, er det tilbud om jeg kan lagre eller bruke senere. Impulshandler aldri.

Anonymkode: ffbfa...aeb

• Liker 1
Skrevet

Siden jeg ikke har bil, handler jeg oftere fordi jeg ikke kan bære så mye. Har også nakkesmerter som gjør at jeg ikke skal bære for mye, så da blir det mye handling. Men jeg handler jo ikke helt vilt selvom. Kontrollert handling hver dag går fint, rasker ikke med meg alskens tyggis og pastiller forde

Anonymkode: 47cd8...abe

• Liker 1
Skrevet

Hadde ikke klart å spise opp alt jeg kjøpte om jeg skulle handle hver dag. Men selv om jeg hadde gjort det, så hadde det gått enda mer penger til brus, is, øl og andre små goder. Når jeg handler mat 2-4 ganger i måneden er det begrenset hvor mye dritt jeg kjøper og får i meg. Jeg kjøper ikke 2 handleposer fulle av drittmat slik at jeg har noe i 1 uke. Men om jeg hadde vært innom butikken hver dag kunne jeg nok lett kjøpt en is, bolle eller en cola hver dag. 

Kjøper mat for rundt 1200-1800 i måneden

Skrevet

Så lenge man handler det man skal, og ikke mer, lønner det seg å handle flere ganger i uken. Da unngår man at ferskvarer blir dårlige, og man unngår at plutselige endringer i planer gjør at man ikke får brukt det man har handlet inn (som at man blir bedt vekk på middag en dag, må jobbe overtid og får mat på jobben, etc). 

Vi skriver ukesmeny, men handler likevel 3 ganger i uken. Vi skriver liste før hver handling, og holder oss til den. Da har vi alltid frukt og grønt av god kvalitet, og ender ikke opp med bananer som er så brune at ingen av oss til ta i dem. 

Anonymkode: 33ee0...5b3

Skrevet

Vi handler også ofte, omtrent hver dag. Vi har to små barn som springer rundt på butikken, og det å planlegge noe og bruke tid på å finne ting på en liste etc er ikke så lett. Det er stress fra vi kommer inn i butikken til vi går ut. Derfor rasker jeg bare kjapt med meg det vi trenger hver dag.

Når barna er større og kan være alene hjemme, går det kanskje an å ukesplanlegge. Men det skjer ting hele tiden - plutselig blir vi invitert bort på middag, eller vi bestemmer oss for å spise ute - plutselig har noen med venner hjem, og vi må ha mer mat enn for oss fire. Jeg kommer bare til å bli stresset av tanken på all maten som ligger og blir dårlig i kjøleskapet.

Anonymkode: 25eb3...d4b

Skrevet

Jeg hater vaner – går på butikken når jeg trenger noe. Det kan bli hver dag, annenhver eller tredjehver dag.
Det blir selvfølgelig litt billigere bare å handle ei gang i uka, for er en da tom for noe, må den retten avlyses.

Hva så? Jeg har penger i massevis, må snart kjøpe ny seif. Ikke kan jeg visst få pengene med meg i kista heller – har noen et forslag til passende testamentsarving?

Anonymkode: 2fcd8...391

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...