Gå til innhold

Holder det med muntlig bekreftelse på jobb før man sier opp nåværende?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis jeg får tilbud om ny jobb et sted muntlig og de skal sende kontrakten i posten som tar litt tid, er det da trygt å si opp den nåværende jobben før jeg har mottatt arbeidskontrakt, eller er det vanlig/best å vente til den er mottatt og signert?

Anonymkode: 6c2d8...9be

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skrive en oppsigelse med underskrift.

Skrevet

Jeg ville ha ventet til jeg hadde lest den nye arbeidskontrakten. Jeg har ombestemt meg etter å ha lest kontrakten, og ikke tatt jobben likevel.

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, camliiaa skrev:

Du skrive en oppsigelse med underskrift.

Det vet jeg, var ikke det jeg lurte på, har fått svar fra de andre nå :)

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg får tilbud om ny jobb et sted muntlig og de skal sende kontrakten i posten som tar litt tid, er det da trygt å si opp den nåværende jobben før jeg har mottatt arbeidskontrakt, eller er det vanlig/best å vente til den er mottatt og signert?

Om du har god økonomi og ikke er avhengig av å jobbe, så kan du gamble og si opp jobben du har før du signerer ny kontrakt. Med andre ord vent. 

Anonymkode: 70549...7d0

Skrevet

TS her, en muntlig avtale er vel like bindende som en skriftlig? Dette er også i kommunen, så jeg vet at forholdene er ordnet ettersom jeg har hatt flere jobber i samme bransje i kommunen.

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her, en muntlig avtale er vel like bindende som en skriftlig? Dette er også i kommunen, så jeg vet at forholdene er ordnet ettersom jeg har hatt flere jobber i samme bransje i kommunen.

I teorien ja, men i praksis burde alt være skriftelig. Naivt å tru at folk holder muntlige avtaler i arbeidslivet. 

Anonymkode: c5717...05e

Skrevet

Jeg har opplevd at en muntlig avtale om jobb har blitt brutt i det offentlige, da det ble oppdaget at den som ansatte vedkommende ikke hadde gjort jobben sin skikkelig og at søkeren ikke hadde de nødvendige kvalifikasjonene. Så vent. 

Anonymkode: aa086...efc

• Liker 1
Skrevet

En arbeidskontrakt skal være skriftlig. Et krav etter arbeidsmiljøloven. Så vent til du har skrevet under kontrakten. 

Anonymkode: f02ac...ce7

• Liker 1
Skrevet

Vent til du har det skriftlige tilbudet i hånden, har lest igjennom, signert, scannet og sendt både per post og mail.

Oppsigelsen din vil nok ikke begynne å løpe før 1. januar siden vi nå har startet på desember, og oppsigelser pleier løpe fra 1. i måneden.

Anonymkode: 6eb91...cce

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vent til du har det skriftlige tilbudet i hånden, har lest igjennom, signert, scannet og sendt både per post og mail.

Oppsigelsen din vil nok ikke begynne å løpe før 1. januar siden vi nå har startet på desember, og oppsigelser pleier løpe fra 1. i måneden.

Anonymkode: 6eb91...cce

Oppsigelser i det offentlige gjelder gjerne fra datoen de er levert. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...