AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #1 Skrevet 5. desember 2017 Jeg unngår å jobbe til vaktslutt fordi jeg er så redd for å gi rapport. Jeg er så usikker på hva jeg skal ta opp og ser at folk gjør så forskjellige. Noen går i skikkelige detaljer (ofte unødvendige), mens andre tar opp bare ting som har forandret seg. Sist gang jeg tok rapport så nevnte jeg bare en ting angående mine pasienter, og jeg føler at de som satt der ventet på mer, selvom jeg ikke hadde så mye mer å si. Da sa jeg bare - ja, det var ikke noe mer viktigere å nevne. Jeg står opp og sier takk for meg... Det var så pinlig og jeg taper penger på å ta mellomvaktene istedenfor. Noen som har lignende frykt eller tips ? Anonymkode: 54377...b9a
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #2 Skrevet 5. desember 2017 Nevnte du bare én ting sammenlagt om alle pasientene dine? Det hørtes i så fall ganske stusselig ut, og jeg hadde ærlig talt blitt litt kritisk når du hevder at det ikke er noe mer viktig å nevne. Da tenker jeg kanskje at du ikke helt forstår viktigheten i rapporter. Anonymkode: 5a331...38d
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #3 Skrevet 5. desember 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nevnte du bare én ting sammenlagt om alle pasientene dine? Det hørtes i så fall ganske stusselig ut, og jeg hadde ærlig talt blitt litt kritisk når du hevder at det ikke er noe mer viktig å nevne. Da tenker jeg kanskje at du ikke helt forstår viktigheten i rapporter. Anonymkode: 5a331...38d Riktig. Nå er det snakk om et sykehjem. Men skal jeg nevne at jeg skifter bleier f.eks, selv om det gjøres hver kveld? Jeg nevnte bare en ting den kvelden fordi det var ingen forandringer hos de andre pasientene. Så tenkte at det var riktig å gjøre...? Anonymkode: 54377...b9a
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #4 Skrevet 5. desember 2017 I siste instans er det pasientene dine som kan bli skadelidende hvis nødvendig informasjon ikke kommer frem. Det er jobben din og ville jobbet med usikkerheten. Hvem bryr seg om hva kollegaer mener om fremlegget? Er vel bare å si det du har observert uten noe fra eller til. Anonymkode: b2a5b...cbc
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #5 Skrevet 5. desember 2017 Jeg tenker at det kommer litt an på hvor du jobber. På en sykehjem kan en f.eks fortelle litt om hvordan dagen har vært for hver enkelt beboer hvis man har tid nok, eller så kan en fortelle om bestemte hendelser som bør følges opp av personalet på neste vakt Anonymkode: b5ce9...d37
missmcbeal Skrevet 5. desember 2017 #6 Skrevet 5. desember 2017 Tja, vanskelig problemstilling det der. Ting kommer veldig an på hvem som kommer på jobb og hvor lenge siden det er de har vært der. Nå jobber jeg med færre brukere, så jeg går alltid gjennom alle uansett om det er ikke er noe spesielt, da sier jeg bare at alt er som normalt. Når jeg jobbet i hjemmetenesten hadde jeg langt flere, og når jeg overleverte rapport så gikk jeg alltid kronologisk gjennom lista selv om det ikke var noe spesielt å rapportere. Da hadde jeg vel 20 brukere jeg rapporte fra. Det er jo så mange at det er fort å glemme å si noe, så føler det var en ekstra trygghet å gå gjennom lista. Dessuten gikk vi som sagt rundt med lister som vi makulerte på slutten av vakten, så den som kom på rapporten hadde da mulig til å skrive underveis på sin liste og da selv sørge for at alt var kommet med. Der jeg rapporterer nå så pleier å avslutte med at "tror ikke jeg har glemt å si noe nå", da gir jeg de som kommer på vakt mulighet til å spørre dersom det er noe de lurer på Noen sier bare "alt er som normalt" "ingenting spesielt, stille og rolig".
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #7 Skrevet 5. desember 2017 Jeg jobber selv på sykehjem og gjør det på denne måten ang. rapporter: Fra nattevakt til dagvakt: Jeg går gjennom hver enkelt pasient og informerer om dette: Har vedkommende sovet under alle tilsyn? Er vedkommende skiftet på, fulgt på do og/eller snudd? og når? (ca tidspunkt). Er medisiner gitt og tatt? (nattmed. + morgenmed.) Her nevner jeg også evt. merkbar endring i humøret til pasientene. Har noen grått, vært aggressive eller gladere enn normalt? Fra dagvakt til kveldsvakt: Jeg går gjennom hver enkelt pasient og informerer om dette: Har pasienten spist og drukket til alle måltider? Skiftet på/fulgt på do i løpet av dagen? hvem har hatt avføring? Har vedkommende hatt besøk eller vært med på aktiviteter? er medisiner gitt og tatt? Hvem av pasientene ligger i sengene sine? hvor lenge har de evt. ligget? +spesielle observasjoner, som f.eks. han/hun har fått et sår, han/hun har løs mage/hard mage, han/hun har grått/slått/vært i strålende humør osv.. Fra kveldsvakt til nattevakt: her trengs det ikke å ta med mye informasjon. Kun når pasientene ble lagt og om de sover + evt. spesielle observasjoner mtp. humør, helse osv som avviker fra ´´normalen´´. Her er det også lurt å nevne hvem som sover med heldrakt/kateter/uridom/tråkkematte forran senga og andre ting som er greit for nattevakten å vite. (det trengs ikke å nevne aktiviteter og matinntak.) I tillegg kan det i noen tilfeller være lurt å videreføre noe informasjon fra forrige rapport, men kun ting som er VIKTIG og som avviker fra ´´normalen´´. Hvis jeg har dagvakt og får beskjed av nattevakten at pasient x har griset med avføring og pasient y har vært voldelig kan dette være info som jeg med fordel kan dele med kveldsvakta. Samme gjelder hvis jeg f.eks. er kveldsvakt og jeg får vite fra dagvakta at pasient x har hatt mye angst/vært sint/diaré osv, er dette info som jeg burde ta med videre til min rapport til nattevakta. Dette lærer du deg :-) sett deg ned i 2-3 minutter før rapporten og forbered deg på hva du skal si. Ta med den informasjonen du selv ville likt å vite før vakta di. Anonymkode: 0c239...ec4 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2017 #8 Skrevet 6. desember 2017 16 timer siden, AnonymBruker skrev: I siste instans er det pasientene dine som kan bli skadelidende hvis nødvendig informasjon ikke kommer frem. Det er jobben din og ville jobbet med usikkerheten. Hvem bryr seg om hva kollegaer mener om fremlegget? Er vel bare å si det du har observert uten noe fra eller til. Anonymkode: b2a5b...cbc Hvis du leser innlegget mitt igjen så ser du at jeg nevner bare nødvendig informasjon. Har det ikke vært noen forandringer hos pasientene, så lar jeg være å ta det opp. Har sittet og hørt på folk som har tatt opp momenter som er helt normale som; pasienten har spist normalt, drukket bra, sittet og sett på tv. osv. 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker at det kommer litt an på hvor du jobber. På en sykehjem kan en f.eks fortelle litt om hvordan dagen har vært for hver enkelt beboer hvis man har tid nok, eller så kan en fortelle om bestemte hendelser som bør følges opp av personalet på neste vakt Anonymkode: b5ce9...d37 Ja, det er vel dette jeg pleide å gjøre. Har observert at noen har gått i detaljer og nevnt vanlige hendelser, mens andre har bare ramset opp det som har vært annerledes. 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber selv på sykehjem og gjør det på denne måten ang. rapporter: Fra nattevakt til dagvakt: Jeg går gjennom hver enkelt pasient og informerer om dette: Har vedkommende sovet under alle tilsyn? Er vedkommende skiftet på, fulgt på do og/eller snudd? og når? (ca tidspunkt). Er medisiner gitt og tatt? (nattmed. + morgenmed.) Her nevner jeg også evt. merkbar endring i humøret til pasientene. Har noen grått, vært aggressive eller gladere enn normalt? Fra dagvakt til kveldsvakt: Jeg går gjennom hver enkelt pasient og informerer om dette: Har pasienten spist og drukket til alle måltider? Skiftet på/fulgt på do i løpet av dagen? hvem har hatt avføring? Har vedkommende hatt besøk eller vært med på aktiviteter? er medisiner gitt og tatt? Hvem av pasientene ligger i sengene sine? hvor lenge har de evt. ligget? +spesielle observasjoner, som f.eks. han/hun har fått et sår, han/hun har løs mage/hard mage, han/hun har grått/slått/vært i strålende humør osv.. Fra kveldsvakt til nattevakt: her trengs det ikke å ta med mye informasjon. Kun når pasientene ble lagt og om de sover + evt. spesielle observasjoner mtp. humør, helse osv som avviker fra ´´normalen´´. Her er det også lurt å nevne hvem som sover med heldrakt/kateter/uridom/tråkkematte forran senga og andre ting som er greit for nattevakten å vite. (det trengs ikke å nevne aktiviteter og matinntak.) I tillegg kan det i noen tilfeller være lurt å videreføre noe informasjon fra forrige rapport, men kun ting som er VIKTIG og som avviker fra ´´normalen´´. Hvis jeg har dagvakt og får beskjed av nattevakten at pasient x har griset med avføring og pasient y har vært voldelig kan dette være info som jeg med fordel kan dele med kveldsvakta. Samme gjelder hvis jeg f.eks. er kveldsvakt og jeg får vite fra dagvakta at pasient x har hatt mye angst/vært sint/diaré osv, er dette info som jeg burde ta med videre til min rapport til nattevakta. Dette lærer du deg :-) sett deg ned i 2-3 minutter før rapporten og forbered deg på hva du skal si. Ta med den informasjonen du selv ville likt å vite før vakta di. Anonymkode: 0c239...ec4 Takk Dette hjalp veldig! Skal ha dette i bakhodet ved neste vakt der jeg må gi rapport Anonymkode: 54377...b9a
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2017 #9 Skrevet 6. desember 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du leser innlegget mitt igjen så ser du at jeg nevner bare nødvendig informasjon. Har det ikke vært noen forandringer hos pasientene, så lar jeg være å ta det opp. Har sittet og hørt på folk som har tatt opp momenter som er helt normale som; pasienten har spist normalt, drukket bra, sittet og sett på tv. osv. Ja, det er vel dette jeg pleide å gjøre. Har observert at noen har gått i detaljer og nevnt vanlige hendelser, mens andre har bare ramset opp det som har vært annerledes. Takk Dette hjalp veldig! Skal ha dette i bakhodet ved neste vakt der jeg må gi rapport Anonymkode: 54377...b9a Lærte du ikke det på skolen? Anonymkode: c9d35...8cb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå