Gjest Anonymous Skrevet 31. januar 2005 #1 Skrevet 31. januar 2005 Jeg skal i en begravelse denne uka (min samboers bestefar) og har ikke egentlig noe å ha på meg. Tenkte jeg skulle hatt ei sort dressjakke eller noe sånn. Det er jo vinter (så jeg håper på brukbart vær så jeg kan ha kåpe, ikke regnjakke) så jeg synes sort bukse er mer passende enn et skjørt? Skal jo helst være "passende kledd" også, og jeg har ikke vært i begravelse på ti år, så jeg har ikke egentlig helt peiling. Jeg liker ikke å shoppe på kort tidsfrist, men jeg har jo ikke god tid på dette. Så om noen har noen gode råd (Jeg bor i Bergen, så butikker som bare finnes i Oslo hjelper meg ikke i dag) blir jeg meget takknemlig.
Gjest miau Skrevet 31. januar 2005 #2 Skrevet 31. januar 2005 Du kan helt fint være passende kledd med skjørt og. Så lenge det er enkelt og ikke dristig. Bruk gjerne mørk strømpebukse til. Ikke vis for mye hud. Det holder fint med mørke/duse og enkle/pene klær. Håper dette hjalp deg litt...
Gjest Anonymous Skrevet 31. januar 2005 #3 Skrevet 31. januar 2005 Joda, jeg kan være passende kledd med skjørt også, men det er vinter jo, det kan bli litt kaldt det da. Jeg har dessuten ikke spesielt lange skjørt uansett, og skjørt som slutter over knærna synes jeg ikke passer i en sånn anledning. Min samboer stiller i sort dress og hvit skjorte, det er langt lettere for en mann...
Gjest Scheherazade, ii Skrevet 31. januar 2005 #4 Skrevet 31. januar 2005 Men vet du om sermonien skal avsluttes ved graven eller i kisten? (Jeg tenker på hvor kaldt det blir nå) Bergen har jo ikke så fantastisk vær for øyeblikket, så det viktigste er at du går i noe du føler deg vel i og som ikke blir så kaldt! Så gå med sort bukse du, ikke noe problem det vel? Du kan jo ha støvletter med litt hæl eller finsko til? Og en skjorte/bluse/topp i mørk farge? Poenget er jo bare at du ikke skal være for fargerik og da synes jeg ikke skjørt er noe "must". Mye fine bukser og! Har du ikke sort skjørt er det jo ikke noe poeng i å stresse rundt i byn for å lete sånn rett før. Iallfall ikke med det utvalget som er i butikkene nå. Men på sikt, er sort/mørkt skjørt til knærne er en god investering! Og ja, menn har det mye enklere....
Gjest Anonymous Skrevet 31. januar 2005 #5 Skrevet 31. januar 2005 Begravelsen er ikke i Bergen, vi må resie også, men det er på vestlandet, så været er nok noe likt. Min samboer skal være med å bære kista, så det avsluttes nok ved graven, altså kaldt... Jeg har besluttet å gå i bukse, det er greit nok, det er egentlig i dressjakke jeg lurer på om er tingen, jeg har rett og slett ikke en eneste topp som passer. Og, jeg er litt av den typen som tenker "stå i stil" også, sånn altså, normalt går jeg alltid i skjørt når min samboer har dress, det er bare sånn jeg tenker, men i denne situasjonen kommer jeg nok til å bryte med den vanen, men synes jeg skal være ganske pent kledd likevel. Jaja, vi MÅ på butikk likevel, for hvit skjorte har han ikke (og det har han sagt han vil ha, og da skal han få ha det) så jeg får se hva jeg finner. Etter standard prosedyre hamstrer vi nok sorte sokker til ham også. Og, OM jeg skulle ende opp med et skjørt (om jeg finner ei drakt, f.eks) så får jeg sørge for sort strømpebukse også ja (men det bruker jeg alltid, men være sikker på at jeg har en ny, som er pen) Kan like godt sørge for å ha noe "passende" til begravelser, vi har fortsatt 6 besteforeldre i live, og en av dem har levd på "lånt tid" de siste 5, og for all del, de begynner jo å bli gamle alle sammen. Et par med hjerteproblemer, en med alzheimer (det dø man jo ikke av da) og den eldste av dem er 84 år. Så, det blir nok flere begravelser. Jeg kan like godt finne en "klassisk, ren" løsning. Om jeg finner ei dressjakke/drakt, hvilken farge skjorte passer å ha inni noe slikt? Hvitt? Ikke noe fargerikt i alle fall... Jeg har generelt røde klær jeg, oppdaga jeg. Rødt, rosa og lilla. DET er det i mitt klesskap...)
Gjest Daniella_ Skrevet 31. januar 2005 #6 Skrevet 31. januar 2005 Skal i begravelse selv om en uke. Jeg skal ha på meg dressjakke, sort bukse og sort topp inni. Syns det er helt greit.
Annevenn Skrevet 31. januar 2005 #7 Skrevet 31. januar 2005 Var i Begravelse i fjor høst i Bergen, mye samme været som nå.... Gikk støvletter med litt hæl, lange bukser og sort bluse med en sort topp under. Enkelt og greit, stilrent og klassisk. Synes det skal være sort/mørkt i begravelser, men så faktisk noen som hadde både lysere og mer fargede klær. Kommer vel an på hvor nært man er i slekt....?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå