AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #1 Skrevet 5. desember 2017 Aldri skjønt hvorfor folk synes det er så fyfy å spørre om hvor mye de tjener. Er det fordi de er flaut over å tjene lite? Hva med å komme seg over bitterheten og godta inntekten sin, eventuelt bytte jobb? Synes det er så åpenbart og småteit når folk svarer "jeg tjener så jeg klarer meg" osv. Anonymkode: 6c6f8...a3e
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #2 Skrevet 5. desember 2017 Man skal generelt sett ikke snakke om penger. Det kan være flaut for noen andre kan være redd for at andre skal bli misunnelig. Anonymkode: f3a54...e8e
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #3 Skrevet 5. desember 2017 Jeg tjener ikke dårlig, men jeg synes ikke andre har noe med hvor mye jeg tjener. Anonymkode: 3db52...e17 5
Tillion Skrevet 5. desember 2017 #4 Skrevet 5. desember 2017 Folk som tjener mye er jo ikke noe mer villig til å snakke om inntekten sin. Det er nok en miks av kulturelle normer hovedsaklig (penger er privatsak), og at folk er redd for å bli sett ned på, tror de framstiller seg som stakkarslig eller skrytede, vil ikke bli utnyttet eller motta veldedighet, osv.
Jerry Lee Skrevet 5. desember 2017 #5 Skrevet 5. desember 2017 Inntekt og økonomi er en privatsak som ikke angår andre. Man velger selv hvem man vil fortelle det til. Å spørre om det er frekt og upassende. Ingen trenger å vite det. 6
FluffyJuggernaut Skrevet 5. desember 2017 #6 Skrevet 5. desember 2017 For det er privatsak. Det er ikke for at jeg er flau over inntekten min, men jeg liker ikke utlevere ting som jeg syns er privat. 4
herremann Skrevet 5. desember 2017 #7 Skrevet 5. desember 2017 For meg er inntekten min like lite personlig som hva jeg stemmer,
Måbarefåsiat... Skrevet 5. desember 2017 #8 Skrevet 5. desember 2017 Det er det ingen andre som har noe med. Og nei, jeg skjemmes ikke overfor deg, hvorfor tror du det? Dog er det ikke alle steder i landet det ikke er flaut å snakke om. På Nordvestlandet fx, er det helt vanlig. Men særlig på Sunnmøre, så skryter man jo av alt uansett. Også lønn og hvor stort hus du har og nesten hvor mye morgendritten veide.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #9 Skrevet 5. desember 2017 Det anser jeg som frekt. Hva har du i inntekt? Mener du alt? Ca 2 mill. Ja,men jobben din betaler ikke slike lønninger....skal man begynne å forklare resten? Om jeg møter noen i selskap eller hvor enn du møter noen. Hva jobber du med da? Jeg er butikksjef på kiwi. Åja..hva tjener du der? Skulle jeg som tjener fett, begynne å spørre om det? Anonymkode: 7e83b...a39
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #10 Skrevet 5. desember 2017 Fordi det vitner om dårlige sosiale antenner, hvertfall i miljøene jeg ferdes. Anonymkode: 23ed6...e77 4
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #11 Skrevet 5. desember 2017 Jeg har rett og slett ikke noe behov for å dele privatøkonomien min til andre. Generelt kommer jeg heller ikke spesielt overens med mennesker som har et sterkt behov for å dele dette. Man er tydelig ikke særlig godt kjent med sosiale føringer. Anonymkode: d465e...da7
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #12 Skrevet 5. desember 2017 I noen tilfeller er det taushetsplikt å fortelle hva man tjener og. Anonymkode: eba5d...8b0
tussi680 Skrevet 5. desember 2017 #13 Skrevet 5. desember 2017 Det blir som de andre her sier, det er en privatsak som en familie/ enkeltperson lever av.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #14 Skrevet 5. desember 2017 Men hvorfor er det så privat?? Det ligger jo ute offentlig på skattelistene. Skjønner ikke hva som er galt med det spørsmålet. Ts Anonymkode: 6c6f8...a3e 4
Daria Skrevet 5. desember 2017 #15 Skrevet 5. desember 2017 Jeg kan godt fortelle hvor mye jeg tjener når det passer naturlig inn i samtalen, det er ikke en statshemmelighet eller noe jeg skammer meg over på noen måte. Men å spørre om andres inntekt og økonomi er som å spørre om vekt og klesstørrelse, seksuelle preferanser eller om jeg har et nært forhold til min mor - det er private ting som ikke angår alle og enhver. 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #16 Skrevet 5. desember 2017 Jeg tjene veldig godt, men syns uansett ikke folk har noe med det. Anonymkode: 35f85...72d
Ginavn Skrevet 5. desember 2017 #17 Skrevet 5. desember 2017 En samtale mellom to som nettopp har møtt hverandre burde ikke være "Hei, jeg heter Rolf. Hyggelig" "Hei, hei, jeg er Karl. Ja, ja, hyggelig, ja. Joda. Hvor mye tjener du?" men det er litt rart om man omtrent vil at familie/venner skal vite om ens dypeste og skitneste fetisj framfor lønn
Freesia97 Skrevet 5. desember 2017 #18 Skrevet 5. desember 2017 Å spørre om inntekt er som å spørre alderen til en voksen person. Det er ikke alle som liker å svare på sånne spørsmål.😊
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #19 Skrevet 5. desember 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men hvorfor er det så privat?? Det ligger jo ute offentlig på skattelistene. Skjønner ikke hva som er galt med det spørsmålet. Ts Anonymkode: 6c6f8...a3e Jeg ville heller snudd på det - hvorfor er det viktig for deg å vite? Når folk sier "nysgjerrighet", så betyr det ingenting. Det er en grunn til at man er nysgjerrig på noen ting og ikke på andre. Og alle VET jo at det er årsaker til at noen er nysgjerrig på inntekt eller økonomi. Du vil plassere folk i en bås. Har de det romslig eller trangt. Er de heldige eller uheldige. Vissheten om at det ligger noe bak er jo nettopp grunnen til at noen anser noe som privat. Anonymkode: 3cfd6...dcd 1
Gjest førstedamen Skrevet 5. desember 2017 #20 Skrevet 5. desember 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Aldri skjønt hvorfor folk synes det er så fyfy å spørre om hvor mye de tjener. Er det fordi de er flaut over å tjene lite? Hva med å komme seg over bitterheten og godta inntekten sin, eventuelt bytte jobb? Synes det er så åpenbart og småteit når folk svarer "jeg tjener så jeg klarer meg" osv. Anonymkode: 6c6f8...a3e Synes du det er kult når du er i bursdag, og alle kommer med store gaver og alle spørr hvor mye du brukte på gave? (Gjerne i forbindelse med at de skryter av egen innkjøpte gave og gode råd)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå