Gå til innhold

"hva er årslønnen din"? Hva svarer jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Er ung og ikke veldig stødig innenfor økonomi. Håper noen kan hjelpe meg hva jeg har i årslønn ut i fra tallene jeg legger ved. Vet hva jeg får utbetalt, men usikker på hva som regnes som årslønnen når folk spør meg om dette? Hva er forskjell på trekkgrunnlag og feriegrunnlag, feks?

Hittil i år:

Brutto: 411 758

Trekkgrunnlag: 370 916

Netto utbetalt: 303 425

Feriegrunnlag for i år: 366 890

En annen ting jeg ikke skjønner er hva feriegrunnlaget regnes ut fra, da det ikke stemmer med verken brutto, trekkgrunnlagget eller netto utbetalt. 

En siste ting! Hva syns dere om lønnen min, er den grei for en på 22 år? Jobber 100%. Vet ikke hva andre tjener så har ingen å sammenligne med.

Takker så mye for svar på forhånd.

Anonymkode: 54dff...739

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Hva er årslønnen din?"

"Det har ikke du noe med" svarer du. 

Anonymkode: 82b19...344

• Liker 19
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

"Hva er årslønnen din?"

"Det har ikke du noe med" svarer du. 

Anonymkode: 82b19...344

Svarer det til de jeg ikke vil skal vite det, altså de fleste. Tenkte mer på hva jeg svarer feks banken. 
Er også et svar til meg selv, om noen sier årslønnen til et yrke i snitt er 350 000 så lurer jeg på hva jeg har sammenlignet med det.

Skrevet

Årslønnen din er vel det du får brutto. Jeg synes ikke du krever så alt for ille. Har venninne med mastergrad som har begynnerlønn på 420 000,-. De har jo mulighet til å gå opp i lønn etter hvert, men det tar lang tid før de "tar igjen" noen som har jobbet fulltid fra såpass ung alder, og spesielt pga. studielånet. 

Anonymkode: 34fea...347

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Årslønnen din er vel det du får brutto. Jeg synes ikke du krever så alt for ille. Har venninne med mastergrad som har begynnerlønn på 420 000,-. De har jo mulighet til å gå opp i lønn etter hvert, men det tar lang tid før de "tar igjen" noen som har jobbet fulltid fra såpass ung alder, og spesielt pga. studielånet. 

Begynnerlønn på 420 000 brutto eller netto?

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Er ung og ikke veldig stødig innenfor økonomi. Håper noen kan hjelpe meg hva jeg har i årslønn ut i fra tallene jeg legger ved. Vet hva jeg får utbetalt, men usikker på hva som regnes som årslønnen når folk spør meg om dette? Hva er forskjell på trekkgrunnlag og feriegrunnlag, feks?

Hittil i år:

En annen ting jeg ikke skjønner er hva feriegrunnlaget regnes ut fra, da det ikke stemmer med verken brutto, trekkgrunnlagget eller netto utbetalt. 

En siste ting! Hva syns dere om lønnen min, er den grei for en på 22 år? Jobber 100%. Vet ikke hva andre tjener så har ingen å sammenligne med.

Årslønnen din står vel i arbeidskontrakten din?

Eller så kan du se på lønnsslippen og ta månedslønn og gange med 12.

umulig vite årslønn ut fra hittil-i-år verdier, da dette inkluderer årets feriepenger osv.

Trekkgrunnlag er bruttolønn hittil i år inkludert naturalytelser (feks telefon, forsikringer etc).

Feriegrunnlag er bruttolønnsummen minus årets feriepenger, altså hvis mye du har fått i lønn hittil i år. Så hvis dette er hittil-i-år etter 11 utbetalinger så er lønnen din omtrent 400.000.- og det er vel ikke så verst?

Anonymkode: 83fa2...beb

• Liker 2
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Hittil i år:

Hvis folk (utenom bank osv) spør om hva årslønnen din er, så svarer du at det har du ikke noe med. Veldig spesielt å dele den informasjonen med andre synes nå jeg.. annerledes om banken osv må vite sånne ting..

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Hittil i år:

Jeg får det til å bli ca 400 000 hvis lønnen er til og med november. Ikke mulig å si eksakt. 

Det er litt under gjennomsnittet for full stilling, men veldig bra for en på 22 år. 

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Årslønnen din står vel i arbeidskontrakten din?

Eller så kan du se på lønnsslippen og ta månedslønn og gange med 12.

umulig vite årslønn ut fra hittil-i-år verdier, da dette inkluderer årets feriepenger osv.

Trekkgrunnlag er bruttolønn hittil i år inkludert naturalytelser (feks telefon, forsikringer etc).

Feriegrunnlag er bruttolønnsummen minus årets feriepenger, altså hvis mye du har fått i lønn hittil i år. Så hvis dette er hittil-i-år etter 11 utbetalinger så er lønnen din omtrent 400.000.- og det er vel ikke så verst?

Anonymkode: 83fa2...beb

Takk for svar!

Skrevet
Akkurat nå, Isambard skrev:

Jeg får det til å bli ca 400 000 hvis lønnen er til og med november. Ikke mulig å si eksakt. 

Det er litt under gjennomsnittet for full stilling, men veldig bra for en på 22 år. 

Okei, takk så mye for svar :)

Skrevet

Du svarer at det er en privatsak

Anonymkode: c5331...dbc

Skrevet
15 minutter siden, AnonymAc said:

Begynnerlønn på 420 000 brutto eller netto?

Brutto. Kjenner maaaange høyt utdannede med den begynnerlønnen. 

Skrevet
5 minutter siden, Minlillesky said:

Hvis folk (utenom bank osv) spør om hva årslønnen din er, så svarer du at det har du ikke noe med. Veldig spesielt å dele den informasjonen med andre synes nå jeg.. annerledes om banken osv må vite sånne ting..

Det er meget relevant spørsmål om man for eksempel er på utkikk etter ny jobb. 
Da kan det være greit å vite hva man skal oppgi, både til potensielle arbeidsgivere og andre i nettverket, siden det sier litt om hva man vil forvente i en ny jobb. 
Mange spør også venner i samme type jobber om lønnsnivå, for å vurdere om man skal be om lønnsøkninger. 
Så det er mange situasjoner hvor det å vite hvilken årslønn man har kan være relevant. 

TS: Om lønnen din er grei eller ikke, kommer an på hva du jobber med, og om du har utdanning. Men generelt er det en helt ok lønn.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Brutto. Kjenner maaaange høyt utdannede med den begynnerlønnen. 

Takk for svar :) Har ingen utdannelse utenom videregående, så burde sikkert være fornøyd med lønna mi, da?

Skrevet

Det er i hvertfall sykt god lønn for en 22 åring ! Folk som har utdannet seg til de er 27 år tjener ca det samme som det der 

Anonymkode: 07138...9d8

• Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, _popcorn_ skrev:

Det er meget relevant spørsmål om man for eksempel er på utkikk etter ny jobb. 
Da kan det være greit å vite hva man skal oppgi, både til potensielle arbeidsgivere og andre i nettverket, siden det sier litt om hva man vil forvente i en ny jobb. 
Mange spør også venner i samme type jobber om lønnsnivå, for å vurdere om man skal be om lønnsøkninger. 
Så det er mange situasjoner hvor det å vite hvilken årslønn man har kan være relevant. 

TS: Om lønnen din er grei eller ikke, kommer an på hva du jobber med, og om du har utdanning. Men generelt er det en helt ok lønn.

Takk for svar! 
Det du skrev er det samme jeg tenker. Uten at jeg har spurt så mye så er det jo andre rundt meg som nevner årslønnen sin, i tillegg har jeg lest litt om ulike yrker for å vite ca hva utbetalinger ligger på. Har søkt på ny jobb og er spent på hvor mye de eventuelt tilbyr i lønn om jeg får spørsmål om jobben. Takker ikke ja til en jobb med dårligere betalt bare for å bytte. Trives svært godt hos nåværende arbeidsgiver, men greit å orientere seg litt i markedet likevel. 

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er i hvertfall sykt god lønn for en 22 åring ! Folk som har utdannet seg til de er 27 år tjener ca det samme som det der 

Anonymkode: 07138...9d8

Uten at jeg skriver helt hva jeg jobber med så kan jeg nevne at det er en del reisevirksomhet og overtidsbetaling, noe som gjør at jeg får en del ekstra utbetalt ut over "normal" månedslønn for min stilling. Trives godt med det :)

Skrevet

Blir mer og mer oppgitt her. Folk vet ikke årslønn sin? Trekkgrunnlag osv

I går var det en som ikke ante noe om skatt, hvor man fikk skattekort osv

Nå mangler det bare at noen spør om de får lønn i jobben. 

Anonymkode: e3ee9...2c1

• Liker 2
Skrevet

Det er bruttolønna man regner og nevner som årslønn. 

Du tjener veldig bra, synes jeg. Jeg er tredve år eldre og jobber "på kontor" (privat firma) og har samme lønn som deg omtrent. Ingen høyere utdanning. 

Feriepengegrunnlag = det du har fått i lønn i år (brutto). Dvs alt utenom feriepengene du fikk i sommer (man får ikke feriepenger av feriepenger, derfor regnes ikke de med her). 

Feriepenger = en viss prosentsats av feriepengegrunnlaget (ti? Tolv? Husker ikke). 

Anonymkode: 9f293...c98

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...