Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

tar man en slik hos fastlegen? Hvordan fungerer det? Er 35 år og starter prøvingen i 2018. 

Anonymkode: b7f59...8a4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du skal teste fertiliteten i det offentlige, så må du ha prøvd i 6 måneder (siden du er over 35) før du henvises til utredning og testing. De tester deg ikke før bare fordi du tenker at det er lurt. Men hvis du har noen konkret mistanke om fertilitetsproblemer (veldig ustabile sykluser, sjelden mensen etc), så kan de nok teste deg tidligere. Det er uansett fastlegen du starter hos, og som henviser til spesialist.

Privat kan du teste deg når du vil, der må du betale selv. Da tar du kontakt med klinikken du vil bruke for å avtale time, og du trenger ikke gå via fastlege.

Lykke til med prøvingen! :-)

Anonymkode: db6d3...d80

• Liker 2
Skrevet

Kan de ikke sjekke om man har nok egg? Mener jeg leste dette et sted. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da må du har ultralyd for og se om det er folikker der.  Ikke dermed sagt at man er fruktbar for det. Det er mange faktorer som spiller inn.

Anonymkode: 7026d...387

Skrevet
På 5.12.2017 den 19.11, AnonymBruker skrev:

Du tenker på AMH-verdi. Det gjøres med en blodprøve og du kan gjøre det privat.

Anonymkode: 5e259...c56

• Liker 1
Skrevet
På 5.12.2017 den 19.18, AnonymBruker skrev:

Da må du har ultralyd for og se om det er folikker der.  Ikke dermed sagt at man er fruktbar for det. Det er mange faktorer som spiller inn.

Anonymkode: 7026d...387

Nei, det gjøres med en AMH-blodprøve. 

• Liker 1
Skrevet

Bestill tid på f.eks Majorstuaklinikken så vet de alle prøver du bør ta. Koster 1400 kr inkludert ultralyd. 

Anonymkode: 27bc7...332

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Jeg tok det på medicus. Sjekket om eggledere er åpne , livmor fri for polypper etc,  og de tar innvendig ultralyd og blodprøver mtp eggløsningsforstyrrelser. De tar også en sædprøve av mann. 

Skrevet
On 9.12.2017 at 9:19 AM, AnonymBruker said:

Du tenker på AMH-verdi. Det gjøres med en blodprøve og du kan gjøre det privat.

AMH er en upålitelig verdi, og bør ses i sammenheng med ultralyd og follikler. FSH er den mest brukte hormonindikatoren i kombinasjon m østradiol.

Anbefaler Ts å høre med moren når hun kom i overgangsalder (estimert til ca ti år før mensen forsvant) og kontakte fertilitetsklinikk. Mulig det blir billigere med henvisning fra fastlege, men det er ikke denne delen av fertilitetsbehandling som er dyr(est). 

Anonymkode: 6bdbd...c40

Skrevet

Det finnes ikke én test som tester fertiliteten. Det er en stor utredning. Og hvis man gjør dette offentlig så kan man gå til legen etter 1 års prøving eller 1/2 år hvis du er over 35. Det er blodprøver, gu med ul, sædprøver og få en oversikt over syklusen. Hva som skjer videre kommer an på funnene. 

Du kan gå privat, men hvor mye de sjekker før man i det hele tatt har startet prøvingen vet jeg ikke. De gjør vel det man betaler for. 

Anonymkode: 2f23e...a71

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...