Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har jobbet i firmaet siden september i fjor, og har altså ikke fullt opparbeidet ferie i dette firmaet. Har krav på 5 uker ferie. Tenkte å ta ut 4 uker i år, og spare en uke til neste år. Fikk vite at jeg ikke kan gjøre det siden jeg ikke har fullt opparbeidet ferie for i år. Stemmer dette? hvordan er reglene? i år blir jeg trukket i lønna for feriedagene jeg tar etter hvert som jeg tar dem ut, men det blir jeg ikke neste år. Det er visstnok derfor det er et problem om jeg vil spare ei ferieuke.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

det stemmer i følge min arbeidsplass i alle fall. har jobbet her siden november, og har knapt spart opp en uke. må ta ferie uten lønn.

MEN: alle har rett på ferie uten lønn, så det er ikke slik at du ikke kan ta ut ferie i det hele tatt.

• Liker 1
Skrevet

Reglene er slik at du har rett til å ta 5 ukers ferie, men ikke 5 ukers ferie med lønn så lenge du ikke har jobbet fullt opp året før. Hvis du jobbet i et annet selskap før du begynte hos din nåværende arbeidsgiver, så skal feriepengene derifra dekke ferie for inneværende år.

Du kan heller ikke overføre ferieuker som du ikke har tjent opp til.

Det betyr at tar du utover 1 ukes ferie i år, så blir du trukket i lønn. Når lønnstrekket vil blir gjort, tror jeg kan variere fra bedrift til bedrift.12

• Liker 1
  • 19 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Nå som vet om reglene er fremdeles det samme? Har ikke tenkt å ta ferie i år pga. pandemi, men heller overføre dem til neste år.

Anonymkode: 8b4e8...807

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Engel skrev (På 6.3.2002 den 11.31):

Har jobbet i firmaet siden september i fjor, og har altså ikke fullt opparbeidet ferie i dette firmaet. Har krav på 5 uker ferie. Tenkte å ta ut 4 uker i år, og spare en uke til neste år. Fikk vite at jeg ikke kan gjøre det siden jeg ikke har fullt opparbeidet ferie for i år. Stemmer dette? hvordan er reglene? i år blir jeg trukket i lønna for feriedagene jeg tar etter hvert som jeg tar dem ut, men det blir jeg ikke neste år. Det er visstnok derfor det er et problem om jeg vil spare ei ferieuke.

Er det de samme reglene som gjelder i 2021?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Nå som vet om reglene er fremdeles det samme? Har ikke tenkt å ta ferie i år pga. pandemi, men heller overføre dem til neste år.

Da er du avhengig av at arbeidsgiver godtar det. Pandemien er ikke grunn til å ikke ta ut ferie. Du kan overføre 2 uker (og eventuelt avtalefestede dager), men du kan ikke kreve å overføre all ferie til neste år. 

Anonymkode: 4c62e...0dd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du kan ikke la være å ta ferie, etter ferieloven kan du bare overføre 2 uker ferie. Du kan ha noe utvidet mulighet til overføring etter tariff, men du kan likevel ikke overføre all ferie. 

Anonymkode: 29597...e8c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Arbeidsgiver har ansvar for at du tar ut den lovpålagte ferien hvert år, så om du har en seriøs arbeidsgiver får du nok ikke overført all ferien til neste år. Kun 2 uker etter loven. ( og evt de 4 dagene som er tariff-festet i tillegg) 

Anonymkode: d3f16...b05

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Arbeidsgiver har ansvar for at du tar ut den lovpålagte ferien hvert år, så om du har en seriøs arbeidsgiver får du nok ikke overført all ferien til neste år. Kun 2 uker etter loven. ( og evt de 4 dagene som er tariff-festet i tillegg) 

Anonymkode: d3f16...b05

Jeg fikk gjort det i fjor, da jeg hadde en annen arbeidsgiver. I år byttet jeg arbeidsgiver..

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...