Gå til innhold

Krav om vaktplan

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor jeg jobber så blir vi satt på vakter i nytt og pine. Jeg vet aldri når jeg skal jobbe før vaktplanen henges opp. 

Det jeg lurte på er om det finnes noe regler etc som sier noe om hvor lenge før vaktplanen må komme? Merker at det er umulig å planlegge noen ting, spesielt nå i julen da vaktplanen kommer som oftest ut på Fredagen for uken etter. Altså umulig å planlegge og sjefen tar ikke hensyn om noen sier ifra at de ikke kan jobbe en dag pga andre planer. 

Jeg skal reise bort i jula men det er umulig å få bestilt flybilletter fordi jeg ikke vet om jeg må jobbe lillejulaften eller ikke.. 

Anonymkode: 9c5ce...f7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor jeg jobber så blir vi satt på vakter i nytt og pine. Jeg vet aldri når jeg skal jobbe før vaktplanen henges opp. 

Det jeg lurte på er om det finnes noe regler etc som sier noe om hvor lenge før vaktplanen må komme? Merker at det er umulig å planlegge noen ting, spesielt nå i julen da vaktplanen kommer som oftest ut på Fredagen for uken etter. Altså umulig å planlegge og sjefen tar ikke hensyn om noen sier ifra at de ikke kan jobbe en dag pga andre planer. 

Jeg skal reise bort i jula men det er umulig å få bestilt flybilletter fordi jeg ikke vet om jeg må jobbe lillejulaften eller ikke.. 

Mener det er 2 uker, så får du den senere enn det så kan de egentlig ikke kreve at du skal jobbe. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel an på hva slags stilling du har. Selv jobber jeg "tilfeldige" vakter, men da gir jeg beskjed i god tid hvis jeg skal reise bort el. Du er sikkert ikke den eneste som lurer på vaktlisten i julen, det er ikke urimelig å få vite nå når du skal jobbe i julen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har minst to uker før. Nå går jeg i tredelt turnus, men om det blir ombytte av vakter skal vi forespørres to uker på forhånd. Spør de senere enn det får vi ekstra tillegg i lønn for "ombytte av vakt på kort varsel".

Anonymkode: 2a646...ee7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planen skal ligge fremme til dere to uker før og da skal den være godkjent av tillitsvalgt. Det har du krav på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Duff skrev:

Planen skal ligge fremme til dere to uker før og da skal den være godkjent av tillitsvalgt. Det har du krav på.

Ts her

Har du noen kilde på dette? Denne ordningen som er så irriterer meg så sykt så hadde vært greit å faktisk hatt noen kilde å vise frem til når jeg tar det opp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ts her

Har du noen kilde på dette? Denne ordningen som er så irriterer meg så sykt så hadde vært greit å faktisk hatt noen kilde å vise frem til når jeg tar det opp

Arbeidsmiljøloven. Jeg har slitt med det samme selv, jobbet fast deltid og fikk gjerne telefon kl 7 på morgenen "hei du skal jobbe kl 9-16 i dag". Jeg ringte arbeidstilsynet, de gav god info og ville gjerne ha en skriftlig klage hvis det fortsatte så skulle de ta saken. Vaktplanene skal også oppbevares slik at tilsynet kan se bakover i tid når de kontrollerer, derfor underskriften fra tillitsvalgt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Duff skrev:

Arbeidsmiljøloven. Jeg har slitt med det samme selv, jobbet fast deltid og fikk gjerne telefon kl 7 på morgenen "hei du skal jobbe kl 9-16 i dag". Jeg ringte arbeidstilsynet, de gav god info og ville gjerne ha en skriftlig klage hvis det fortsatte så skulle de ta saken. Vaktplanene skal også oppbevares slik at tilsynet kan se bakover i tid når de kontrollerer, derfor underskriften fra tillitsvalgt.

Tusen tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...