AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #1 Skrevet 5. desember 2017 Noen som har hatt barn i offentlig skole som har byttet over til Montessori? Erfaringer? Anonymkode: a1a3c...082 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #2 Skrevet 5. desember 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Noen som har hatt barn i offentlig skole som har byttet over til Montessori? Erfaringer? Anonymkode: a1a3c...082 Jeg lurer også på dette Anonymkode: aa8b5...f21
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #3 Skrevet 5. desember 2017 Jeg er montessoripedagog. Jeg har flere elever som har byttet til oss fra offentlig skole (men de fleste følger hele løpet fra 1.trinn, så det er ikke så mange ledige plasser for overføringer). Jeg hjelper gjerne om du har noen spørsmål. Anonymkode: c28ca...ecb
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #4 Skrevet 5. desember 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er montessoripedagog. Jeg har flere elever som har byttet til oss fra offentlig skole (men de fleste følger hele løpet fra 1.trinn, så det er ikke så mange ledige plasser for overføringer). Jeg hjelper gjerne om du har noen spørsmål. Anonymkode: c28ca...ecb Vi har en i 3kl i offentlig skole. Til høsten begynner 5 åringen vår på skole, og vi vurderer Montessori skole på ham. Fått så positivt inntrykk, og tror det er det rette for vår aktive, utforskende, oppfinnsomme og studerende 5 åring. Hvordan har det vært for de som kommer fra offentlig skole? Greit å komme inn i Montessori hverdagen? vi bor på ett lite sted, med lite søkere til Montessori skolen, så er nok ikke problem med plass. Det jeg synes er skummelt er at det er få elever(50stk) redd barna ikke finner noen de matcher med. ( om du skjønner). Anonymkode: a1a3c...082
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #5 Skrevet 5. desember 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har en i 3kl i offentlig skole. Til høsten begynner 5 åringen vår på skole, og vi vurderer Montessori skole på ham. Fått så positivt inntrykk, og tror det er det rette for vår aktive, utforskende, oppfinnsomme og studerende 5 åring. Hvordan har det vært for de som kommer fra offentlig skole? Greit å komme inn i Montessori hverdagen? vi bor på ett lite sted, med lite søkere til Montessori skolen, så er nok ikke problem med plass. Det jeg synes er skummelt er at det er få elever(50stk) redd barna ikke finner noen de matcher med. ( om du skjønner). Anonymkode: a1a3c...082 Det tar litt tid for enkelte, men pedagogene tilpasser for de nye. Dersom 3.klassingen f.eks. sliter med å finne arbeid selv i starten, vil han/hun selvsagt få ekstra støtte til dette. Det kan være en fordel å starte på skolen i starten av skoleåret, særlig om 1-4 går i klasse sammen (det er det mest vanlige, men på noen skoler går 4.trinn med de eldre). Da gjennomgår man alt av regler og hvordan man behandler miljøet (f.eks. at man har lov å sitte hvor man vil eller samarbeide, men bare om man ikke forstyrrer, eller at man ikke har lov til å tråkke på arbeidsmatter). Jo yngre må er når man starter, jo kortere tid tar det å tilpasse seg. Jeg har hatt nye elever i både tredje og fjerde, og det har gått kjempefint. Det sosiale på skolen er det viktig. Montessoipedagogikken legger opp til samarbeid, lek og å hjelpe hverandre. Dette går på tvers av aldre. På skolen jeg jobbet på er det 8-12 elever på hvert trinn. Det har hendt at enkeltelever ikke finner en de "matcher med"på trinnet, men da er de med elevene i klassen som er yngre eller eldre. Det er en av fordelene med å ha flere trinn i samme klasse. Montessori passer for de fleste, men kanskje spesielt nysgjerrige, studerende barn. Vi ønsker at alle barna skal elske å lære, så dette er er godt utgangspunkt! Anonymkode: c28ca...ecb
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #6 Skrevet 5. desember 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det tar litt tid for enkelte, men pedagogene tilpasser for de nye. Dersom 3.klassingen f.eks. sliter med å finne arbeid selv i starten, vil han/hun selvsagt få ekstra støtte til dette. Det kan være en fordel å starte på skolen i starten av skoleåret, særlig om 1-4 går i klasse sammen (det er det mest vanlige, men på noen skoler går 4.trinn med de eldre). Da gjennomgår man alt av regler og hvordan man behandler miljøet (f.eks. at man har lov å sitte hvor man vil eller samarbeide, men bare om man ikke forstyrrer, eller at man ikke har lov til å tråkke på arbeidsmatter). Jo yngre må er når man starter, jo kortere tid tar det å tilpasse seg. Jeg har hatt nye elever i både tredje og fjerde, og det har gått kjempefint. Det sosiale på skolen er det viktig. Montessoipedagogikken legger opp til samarbeid, lek og å hjelpe hverandre. Dette går på tvers av aldre. På skolen jeg jobbet på er det 8-12 elever på hvert trinn. Det har hendt at enkeltelever ikke finner en de "matcher med"på trinnet, men da er de med elevene i klassen som er yngre eller eldre. Det er en av fordelene med å ha flere trinn i samme klasse. Montessori passer for de fleste, men kanskje spesielt nysgjerrige, studerende barn. Vi ønsker at alle barna skal elske å lære, så dette er er godt utgangspunkt! Anonymkode: c28ca...ecb Tusen takk for gode svar. Det hjelper. Virkelig i tenkeboksen om dagen. Begynner 6 barn i 1kl på Montessori og 20 på offentlig skole. Vi bor like langt fra begge skolene. Anonymkode: a1a3c...082
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #7 Skrevet 5. desember 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for gode svar. Det hjelper. Virkelig i tenkeboksen om dagen. Begynner 6 barn i 1kl på Montessori og 20 på offentlig skole. Vi bor like langt fra begge skolene. Anonymkode: a1a3c...082 Ingen problem! Bare å spørre om du skulle lure på noe mer. Du kan mest sannsynlig gå på montessoriskolen og obserevere rn time om du vil. Det er vanlig prosedyre. Anonymkode: c28ca...ecb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå