AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #1 Del Skrevet 5. desember 2017 Jeg jobber turnus og må ofte sove på dagen/kvelden osv før vakt. I mitt borettslag er det mye utskiftning, med alt det medfølger. Jeg er helt inneforstått med at jeg må belage meg på folk i oppgangen som bærer møbler, håndtverkere, skruing og borring i vegg, vaskemaskiner som surrer osv. Det er helt greit. Nå på søndag var det igjen masse bråk. Det som var mest sjenerende var borring i veggen. Borrelyden bærer svært godt i betong og forplanter seg i hele bygget slik at alt rister. Ettersom det er litt vanskelig å finne ut hvilken av de 100 leilighetene la jeg ut post hvor jeg forsto at folk gjerne bare hadde helgene til rådighet for oppussing, men minnet om at søndag er en helligdag og går under helligdagsroen. Spurte i samme post om det var greit å spare borring/skruing til mandag da det dessverre laget svært mye lyd hos oss andre. Jeg skulle jobbe natt til mandag, og hadde forsøkt å sove i flere timer. Dagen etterpå, ut på ettermiddagen, dukket en tydelig irritert mann opp på døra. Jeg fikk nesten ikke frem et ord, og ble lekset opp i at siden jeg valgte å bo i borettslag må jeg belage meg på støy, at jeg burde flytte til en enebolig langt ute i ødemarka, at han hadde meldt meg til borettslagsstyret (??) og at jeg måtte se til helvete og ha respekt for folk som ikke kan sove langt ut på dagen... I tillegg sa han at slikt "gammeldags skvip" som at det skal være rolig på søndager er bare tull, og at ingen bryr seg om det nå. Nå som folk bare har fri i helgene må jeg forstå at de må få gjort det da... Jeg står igjen helt målløs og vet ikke helt hva jeg skal si. Helligdagslova gjelder vel enda? Og på vanlige søndager? Anonymkode: 90a2c...783 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Catalina Culès Skrevet 5. desember 2017 #2 Del Skrevet 5. desember 2017 Den gjelder forsatt, du kan faktisk anmelde naboen for brud på helligdagsfreden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #3 Del Skrevet 5. desember 2017 Loven gjelder selv om mange mener det er tull. For en dust av en nabo. EN dag i uka må man vel få lov til å få ro fra bråk vel. Anonymkode: c1ff8...6dc 23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #4 Del Skrevet 5. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Loven gjelder selv om mange mener det er tull. For en dust av en nabo. EN dag i uka må man vel få lov til å få ro fra bråk vel. Anonymkode: c1ff8...6dc Det tenker jeg også. Det er borring/skruing pågående omtrent 4-5 timer om dagen, hver eneste ukedag. Anonymkode: 90a2c...783 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #5 Del Skrevet 5. desember 2017 Tipper at det står noe om når det skal være ro i borettslaget i vedtektene for borettslaget ditt. Og da mest sannsynlig at det skal være ro fra ett eller annet tidspunkt lørdag ettermiddag til mandag morgen. Så om han mener helligdagsloven er «gammeldags skvip», bør han i det minste forholde seg til reglene for å bo i borettslaget. Hvis du vet hvem han er, ville jeg sendt en henvendelse til styret også. Særlig hvis du opplevde besøket som ubehagelig. Anonymkode: 4622e...852 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Devilheart Skrevet 5. desember 2017 #6 Del Skrevet 5. desember 2017 Ser du skriver borettslag, så ditt beste forsvar er å se i husordenreglene deres og se hva som står der om oppussing. Det skal være klare regler når man kan drive med oppussing og når det må være ro. Så kan du sitere den paragrafen med ny lapp i oppgangen og videre mislighold vil bli meldt til styret. Takket være vedkommende vet du nå hvem eksakt det er, så kan melde ham direkte. Spørs hvor strengt styret deres er da. Men om det blir flere som klager inn, pleier det å få fart på sakene. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #7 Del Skrevet 5. desember 2017 1. Du har loven på din side. Helligdagsfreden står i Norges lover, og gjelder uansett hva han nå mener om det. 2. Det står nærmeste garantert noe om stilletider også i vedtektene til borettslaget. Så at han "Melder deg til styret" slår rett tilbake i fleisen på ham selv. Du bør melde HAM til styret, nå når han har innrømmet at det er han som bråker. Anonymkode: 9373a...0d2 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ella1 Skrevet 5. desember 2017 #8 Del Skrevet 5. desember 2017 https://www.smartepenger.no/96-bolig/2360-reglene-om-stoy-fra-naboen 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #9 Del Skrevet 5. desember 2017 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber turnus og må ofte sove på dagen/kvelden osv før vakt. I mitt borettslag er det mye utskiftning, med alt det medfølger. Jeg er helt inneforstått med at jeg må belage meg på folk i oppgangen som bærer møbler, håndtverkere, skruing og borring i vegg, vaskemaskiner som surrer osv. Det er helt greit. Nå på søndag var det igjen masse bråk. Det som var mest sjenerende var borring i veggen. Borrelyden bærer svært godt i betong og forplanter seg i hele bygget slik at alt rister. Ettersom det er litt vanskelig å finne ut hvilken av de 100 leilighetene la jeg ut post hvor jeg forsto at folk gjerne bare hadde helgene til rådighet for oppussing, men minnet om at søndag er en helligdag og går under helligdagsroen. Spurte i samme post om det var greit å spare borring/skruing til mandag da det dessverre laget svært mye lyd hos oss andre. Jeg skulle jobbe natt til mandag, og hadde forsøkt å sove i flere timer. Dagen etterpå, ut på ettermiddagen, dukket en tydelig irritert mann opp på døra. Jeg fikk nesten ikke frem et ord, og ble lekset opp i at siden jeg valgte å bo i borettslag må jeg belage meg på støy, at jeg burde flytte til en enebolig langt ute i ødemarka, at han hadde meldt meg til borettslagsstyret (??) og at jeg måtte se til helvete og ha respekt for folk som ikke kan sove langt ut på dagen... I tillegg sa han at slikt "gammeldags skvip" som at det skal være rolig på søndager er bare tull, og at ingen bryr seg om det nå. Nå som folk bare har fri i helgene må jeg forstå at de må få gjort det da... Jeg står igjen helt målløs og vet ikke helt hva jeg skal si. Helligdagslova gjelder vel enda? Og på vanlige søndager? Anonymkode: 90a2c...783 Du trenger da vel ikke bruke helligdagsfreden når brl. har vedtekter og husordensregler? Ved brudd på husordensreglene så er det brl sitt styre du kontakter. Nå setter du deg til å skrive en klage, både på bråk på søndager og på fyren du fikk på døra. Vis og til at du jobber skift. Uten at jeg forstår hvor du har lagt meldingen din ut, så er det ikke meningen at du skal håndtere husbråk og brudd på ordensregler på egenhånd. Anonymkode: 65ea9...6c5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #10 Del Skrevet 5. desember 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du trenger da vel ikke bruke helligdagsfreden når brl. har vedtekter og husordensregler? Ved brudd på husordensreglene så er det brl sitt styre du kontakter. Nå setter du deg til å skrive en klage, både på bråk på søndager og på fyren du fikk på døra. Vis og til at du jobber skift. Uten at jeg forstår hvor du har lagt meldingen din ut, så er det ikke meningen at du skal håndtere husbråk og brudd på ordensregler på egenhånd. Anonymkode: 65ea9...6c5 Personlig ville jeg møtt opp på døra til den som klagde og kjeftet. Det er greit at folk sier fra om de mener seg urimelig behandlet, men hadde faen ikke funnet meg i å bli lekset opp og kjeftet på døra. Skulle faen meg ringt på, og lagt vedkommende i bakken og gitt han en lekse som han sent ville glemme. Anonymkode: a1272...701 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest PaN Skrevet 5. desember 2017 #11 Del Skrevet 5. desember 2017 Er jo faktisk sånn at flere naboer har anmeldt hverandre for brudd av helligdags loven ved klipping av gress, og det har resultert i et forelegg på flere tusen kroner av politiet. Så du kan faktisk anmelde personen som skrek mot deg, for du står på rette siden av loven. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #12 Del Skrevet 5. desember 2017 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det tenker jeg også. Det er borring/skruing pågående omtrent 4-5 timer om dagen, hver eneste ukedag. Anonymkode: 90a2c...783 Det er jo like irriterende Anonymkode: 0e306...60c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #13 Del Skrevet 5. desember 2017 Det er du som har rett, men du skal ha ganske flaks for å bo i et område som er sivilisert nok til at politiet har tid til å ta slike oppdrag. Anonymkode: 98045...60c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #14 Del Skrevet 5. desember 2017 Jeg blir fortsatt overrasket over at det finnes mennesker som naboen din. Noen mennesker er tydeligvis helt skrudd. Anonymkode: 78fb3...932 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #15 Del Skrevet 5. desember 2017 I brl gjelder husvedtekter, og ikke helligdagsfreden. Når en bor sånn, så kan det være vanskelig . Der jeg bodde, var boring og hamring ikke lov etter Kl 21. Du er på jobb, så er det hjem. Unger skal følges opp, middag, klær osv. Når skal du få gjort ting. Du må ta søndager til hjelp, drite i naboen. Anonymkode: 68593...9bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #16 Del Skrevet 5. desember 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: I brl gjelder husvedtekter, og ikke helligdagsfreden. Når en bor sånn, så kan det være vanskelig . Der jeg bodde, var boring og hamring ikke lov etter Kl 21. Du er på jobb, så er det hjem. Unger skal følges opp, middag, klær osv. Når skal du få gjort ting. Du må ta søndager til hjelp, drite i naboen. Anonymkode: 68593...9bf Loven stiller da høyest. Anonymkode: 78fb3...932 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Påkrevd Skrevet 5. desember 2017 #17 Del Skrevet 5. desember 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: I brl gjelder husvedtekter, og ikke helligdagsfreden. Når en bor sånn, så kan det være vanskelig . Der jeg bodde, var boring og hamring ikke lov etter Kl 21. Du er på jobb, så er det hjem. Unger skal følges opp, middag, klær osv. Når skal du få gjort ting. Du må ta søndager til hjelp, drite i naboen. Anonymkode: 68593...9bf Helligdagsfreden er lovfestet. Den gjelder uansett. Borettslag kan ha egne vedtekter innenfor dette, men de kan ikke lage egne vedtekter som bryter loven. Hvis du har så dårlig tid at du ikke har sjans til å holde deg til vedtekter og lover, får du heller leie inn hjelp i «arbeidstiden» eller velge en annen boform. Det er veldig irriterende med enkeltindivider i en gruppe som begynner å plukke ut hvilke regler som passer/ikke passer akkurat seg selv. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #18 Del Skrevet 5. desember 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du trenger da vel ikke bruke helligdagsfreden når brl. har vedtekter og husordensregler? Ved brudd på husordensreglene så er det brl sitt styre du kontakter. Nå setter du deg til å skrive en klage, både på bråk på søndager og på fyren du fikk på døra. Vis og til at du jobber skift. Uten at jeg forstår hvor du har lagt meldingen din ut, så er det ikke meningen at du skal håndtere husbråk og brudd på ordensregler på egenhånd. Anonymkode: 65ea9...6c5 Vi har en borettslagsside på FB. Vårt borettslag består av 10 oppganger, hvor man bare har nøkkel inn til sin egen oppgang (2 og 2 leiligheter i hver etg). Jeg vet han ikke bor i min oppgang, så jeg antar han har kommet inn når noen har gått ut/inn. Pga dette la jeg ut på FB da jeg ikke kan lokalisere hvor lyden kommer fra selv, da jeg ikke har nøkkel til alle oppganger.. :/ Skal sende mld til styret, kan i allefall beskrive karen. Anonymkode: 90a2c...783 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #19 Del Skrevet 5. desember 2017 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: I brl gjelder husvedtekter, og ikke helligdagsfreden. Når en bor sånn, så kan det være vanskelig . Der jeg bodde, var boring og hamring ikke lov etter Kl 21. Du er på jobb, så er det hjem. Unger skal følges opp, middag, klær osv. Når skal du få gjort ting. Du må ta søndager til hjelp, drite i naboen. Anonymkode: 68593...9bf Men du kan jo ikke terrorisere rundt 100-200 mennesker fordi du ikke klarer å presse inn den borringen på en annen dag i uka? Det durrer i alle leilighetene når folk borrer... I allefall de 20-30 nærmeste leilighetene. Bor vel ca 3 stk per leilighet. Anonymkode: 90a2c...783 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #20 Del Skrevet 5. desember 2017 Da vet du i hvertfall hvem som var bråkmakeren Da foreslår jeg at du forfatter et nytt skriv, der du forteller om din ubehagelige opplevelse med naboen (uten å nevne navn), så henviser du både til husordensreglene i borettslaget OG til lov om helligdager og helligdagsfred. Anonymkode: 15121...1d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå