Gå til innhold

Vipps og dokumentasjon meravgift ?

exictence

Anbefalte innlegg

Når man skal momsregistreres, hva gjør man med dokumtentasjoner for de som har betalt med vipps? Har ingen faktura å vise til utenom det de har betalt inn. Men holder det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Antar at det som har blitt betalt inn over VIPPS også er inkludert mva. dvs. du må selv sette av mva-delen av beløpet, sette det på konto, og betale det inn i tråd med intervallene som skatteetaten fastsetter. Så vidt meg bekjent er det ingen måte å eksplisitt definere noe som mva. i VIPPS betalinger. 

Anonymkode: 36509...79b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Antar at det som har blitt betalt inn over VIPPS også er inkludert mva. dvs. du må selv sette av mva-delen av beløpet, sette det på konto, og betale det inn i tråd med intervallene som skatteetaten fastsetter.

Summen er jo betalt av kunden inkludert moms. Men jeg må dokumentere på en måte da, lage en faktura/kvittering jeg kan vise til, og så ta summen av momsen å føre opp på et skjema? Har ikke gjort det før. Har nettopp begynt å selge noe. Trodde ikke det skulle være så mye bry med å være momsregistrert, men virker som veldig mye papirarbeid. Lurer på om jeg bare skal gi det opp når det er så mye bry med det. Dyrt å ha en regnskapsfører også, da jeg ikke har stor omsetning på det.

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så vidt meg bekjent er det ingen måte å eksplisitt definere noe som mva. i VIPPS betalinger. 

Nei, det hadde jeg ikke trodd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, exictence skrev:

Summen er jo betalt av kunden inkludert moms. Men jeg må dokumentere på en måte da, lage en faktura/kvittering jeg kan vise til, og så ta summen av momsen å føre opp på et skjema? Har ikke gjort det før. Har nettopp begynt å selge noe. Trodde ikke det skulle være så mye bry med å være momsregistrert, men virker som veldig mye papirarbeid. Lurer på om jeg bare skal gi det opp når det er så mye bry med det. Dyrt å ha en regnskapsfører også, da jeg ikke har stor omsetning på det.

Hør med skatteetaten om du er usikker - viktig å få gjort disse tingene rett. Men det man vet er jo at det kunden betaler over Vipps er totalbeløpet inkl. moms. Da er det jo bare å trekke fra momsen, og f. eks. lage et vedlegg til vipps overføringen der man skriver "derav moms", slik at det blir en egen linje. 

Det finnes også mer eller mindre automatiske systemer som kan hjelpe til med salg, momsbehandling, bokføring osv. Ville sjekket ut en av disse slik at man ikke lager seg unødvendig papirarbeide :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hør med skatteetaten om du er usikker - viktig å få gjort disse tingene rett. Men det man vet er jo at det kunden betaler over Vipps er totalbeløpet inkl. moms. Da er det jo bare å trekke fra momsen, og f. eks. lage et vedlegg til vipps overføringen der man skriver "derav moms", slik at det blir en egen linje. 

Det finnes også mer eller mindre automatiske systemer som kan hjelpe til med salg, momsbehandling, bokføring osv. Ville sjekket ut en av disse slik at man ikke lager seg unødvendig papirarbeide :) 

Takk for svar. Ja, mon tro om jeg kan bare lage et vedlegg direkte inne på konto-opplysningene som et vedheng til betalingene. Må sjekke.

Trodde naiv som jeg er at det holdt at skattemyndighetene så på kontoen hva som gikk ut og inn. Det står jo greit oppgitt hvem det er fra eller til. 

Holder det at jeg skriver på fakturaene "diverse varer" i stedet for å spesifisere hver enkelt ting? Det er ting som ofte koster under kr 100,-.

Ja, jeg skal sjekke ut litt mer. Fins så mange som vil "hjelpe", vanskelig å plukke ut noen seriøse og hva som lønner seg. 

Endret av exictence
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk Vipps bedrift. Da setter du opp produktene/tjenestene du selger med korrekt mva-håndtering. Og kan hente ut de rapporter du trenger i ettertid.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, exictence skrev:

Grensen for momsregistrering er omsetning på 50 000 kr. Hvis du har akkurat begynt å selge, så kan du ikke kreve moms fra kundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Ny Bruker skrev:

Grensen for momsregistrering er omsetning på 50 000 kr. Hvis du har akkurat begynt å selge, så kan du ikke kreve moms fra kundene.

Ja. Det var feil av meg å skrive at kunden hadde betalt inkludert moms. Ja, jeg vet man ikke kan skrive på faktura beregnet med moms før man er nådd 50000 kr grensen. Jeg mente når jeg kommer til å skrive faktura etter at jeg er momsregistrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er krav til salgsdokument også når du ikke har mva på beløpet. Les bokføringsforskriften.

Anonymkode: b37d9...298

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er krav til salgsdokument også når du ikke har mva på beløpet. Les bokføringsforskriften.

Dette. 

Gjør som det ble sagt over her og bruk Vipps Bedrift

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette, ja. 

Du må kunne dokumentere salget ditt, også for ditt eget regnskaps skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...