AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #1 Skrevet 5. desember 2017 Hei, Jeg er 99% sikker på at en av jekslene mine er råtten. Tanna så helt fin, og har føltes fin ut, fram til ca. 3 mnd siden. Da brukte jeg som vanlig tanntråd på kvelden, men kjente noe løst i munnen etter på, nesten som maiskorn (popkorn) som hadde løsnet fra tenne..dette viste seg da å være en del av tanna. Kjentes litt skarpt, men tenkte ikke over det. forrige mnd. kjente jeg at området der hadde blitt noe mer romslig, og jet konstant satte fast mat der. Pga. vinkelen, så hadde ikke tidligere sett at dette faktisk så noe stygt ut, og jeg trakk fram lommelykt for å sjekke. Så at tanna i det området så ganske mørkt ut, og nå denne uka har jeg fått en helvetes og intens tannpine der. Nå mangler 1/4 av tanna, og området der er mørkt - jeg antar dette er tannråte (via bilder på google). Jeg er helt 100% blakk, og lever nesten på brød og vann. Er student, og familien er også raka fant etter noen større utbetalinger tidligere i år. Det å sette seg flere tusen i gjeld, dersom tanna kan reddes med rotfylling, blir svært dyrt for min økonomi. Å trekke tanna ser ut til å bli en god del billigere - men da må jeg også gå uten tann der, helt til en gang langt i framtiden får råd til tannimplant eller bro. Drikker ikke brus, spiser ikke godter, og tannstell har jeg nesten religiøst forhold til. Jeg skulle egentlig hatt tannregulering når jeg var liten (har ingen anelse hvorfor jeg ikke fikk), så har slitt med at tennene sprekker og flaker av pga. stress fra litt ujevnt overbitt. Frykter dette bare er starten på en lang rekke med ødelagte tenner. Noen tips? Både kortsiktig (den tanna jeg sliter med nå) og langsiktig (framtidige problemer). Anonymkode: d69df...0ec
Gjest chisandra Skrevet 5. desember 2017 #2 Skrevet 5. desember 2017 (endret) Ts, du må nesten bare bruke kredittkort eller finne en tannlege som forbarmer seg over deg. Du kan ikke gå med tannverk. Trekker du, så blir det ikke så dyrt - og du får jo studentrabatt. Endret 6. desember 2017 av chisandra
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #3 Skrevet 5. desember 2017 Hvis tannen er råtten, kan den ikke rotfylles. Du får ta kontakt med Nav og høre om de kan støtte deg med penger til tannlegen. Den jekselen må ut Anonymkode: f1800...ed6
Måbarefåsiat... Skrevet 5. desember 2017 #4 Skrevet 5. desember 2017 Trekk tanna. De fleste tannleger kan hjelpe deg med avbetaling. Er den råtten, hjelper ikke rotfylling. Rotfylling er under tanna.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #5 Skrevet 5. desember 2017 Om det ikke er råte og tanna kan reddes med rotfylling, så koster vel rotfylling omtrent 1500 pr rot ofte, mens trekking koster ofte 1500. En jeksel har gjerne to røtter.. En bro senere blir mye dyrere. Så om den kan reddes med rotfylling (krone koster gjerne 5000 om det må til etterpå) så ville jeg gjort det. Jeg mistet en fjerdedel av en jeksel og måtte ha rotfylling og krone. Jeg hadde ikke råd til krone, så jeg fikk rotfylling, og midlertidig fylling som jeg levde med i 1,5 år (fikk etterfylt for 300 kr to ganger, og tygget omtrent ikke på den siden) til økonomien endret seg og jeg fikk på en krone. Anonymkode: 59c82...431
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #6 Skrevet 5. desember 2017 Vedrørende fremtidige tannhelse spør tannlegen. Jeg fikk regulering i over kjeven men ikke under, og trengte egentlig begge steder. Det er veldig trangt i underkjeven min. Det ble løst med å trekke en liten tann ved en hjørnetann nede, siden jeg ikke viser tenner nede når jeg smiler. Etter to år hadde de andre tennene tettet mesteparten av gapet og jeg hadde god nok plass til tanntråd og mindre problemer med tannstein. Det var en rimelig løsning jeg fikk presentert av en tannlege, og jeg trodde regulering var eneste redning. De kan file på tenner med sandpapir-greier mellom, de kan bygge på en fylling for å beskytte bitt mot tannskjæring osv osv. Masse "lette" løsninger på ting som kan forårsake større skade på sikt. Snakk åpent med tannlegen. Anonymkode: 59c82...431
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #7 Skrevet 5. desember 2017 1. Tannlege 2. Fluorskylling Anonymkode: ed5df...30b
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #8 Skrevet 5. desember 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Om det ikke er råte og tanna kan reddes med rotfylling, så koster vel rotfylling omtrent 1500 pr rot ofte, mens trekking koster ofte 1500. En jeksel har gjerne to røtter.. En bro senere blir mye dyrere. Så om den kan reddes med rotfylling (krone koster gjerne 5000 om det må til etterpå) så ville jeg gjort det. Jeg mistet en fjerdedel av en jeksel og måtte ha rotfylling og krone. Jeg hadde ikke råd til krone, så jeg fikk rotfylling, og midlertidig fylling som jeg levde med i 1,5 år (fikk etterfylt for 300 kr to ganger, og tygget omtrent ikke på den siden) til økonomien endret seg og jeg fikk på en krone. Anonymkode: 59c82...431 Jeg måtte ut med 7 000 kr for å rotfylle en tann Anonymkode: f1800...ed6
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #9 Skrevet 5. desember 2017 Meg ovenfor her En må også beregne utgift til krone oppå selve rotfyllingen og en krone koster vel rundt 5 000,- Anonymkode: f1800...ed6
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #10 Skrevet 5. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg måtte ut med 7 000 kr for å rotfylle en tann Anonymkode: f1800...ed6 Det virker dyrt uten krone? https://www.hvakostertannlegen.no/fylker/rotfylling-av-tann-med-3-til-4-rotkanaler Enkelte jeksler kan ha fire rotkanaler, og de fleste tannleger jeg har hørt om tar betalt for antall rotkanaler, ikke pr tann. Anonymkode: 59c82...431
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #11 Skrevet 5. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Meg ovenfor her En må også beregne utgift til krone oppå selve rotfyllingen og en krone koster vel rundt 5 000,- Anonymkode: f1800...ed6 Ja, der skrev jeg også i mitt innlegg, men poenget mitt er at utgifter til krone kan man utsette ved å utsette selve kronen en stund, selv om tannen er skadd. I mitt tilfelle kunne jeg ikke tygge noe hardt med dem, men jeg slapp smerter og slapp å miste tannen. Man må ikke gjøre alt på en gang. Men, håpe for TS sin del at tannen kan reddes og har bare to røtter. Om det er en av de fremste jekslene, nærmest hjørnet nene så kan den ha én rot også. Da blir det fort nesten lik pris som tanntrekking. Det viktigste akkurat nå er vel å få bukt med smertene, så oppsøk tannlegen, ta den kostnaden på kreditt. Å gå lenge med tannpine er ødeleggende for livskvaliteten. Anonymkode: 59c82...431
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #12 Skrevet 5. desember 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det virker dyrt uten krone? https://www.hvakostertannlegen.no/fylker/rotfylling-av-tann-med-3-til-4-rotkanaler Enkelte jeksler kan ha fire rotkanaler, og de fleste tannleger jeg har hørt om tar betalt for antall rotkanaler, ikke pr tann. Anonymkode: 59c82...431 Ja, det var derfor det var så dyrt Anonymkode: f1800...ed6
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #13 Skrevet 5. desember 2017 Nå skal det sies at jeg ble henvist fra min private tannlege til en spesialist-klinikk for å få gjort rotfyllingen og det er nok derfor det er så dyrt Anonymkode: f1800...ed6
Blod Skrevet 6. desember 2017 #14 Skrevet 6. desember 2017 Tråden er ryddet for brukerdebatt og helsefarlig råd. Blod, mod
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2017 #15 Skrevet 6. desember 2017 Akkurat det samme skjedde med meg (bittfeil) og jeg måtte trekke tannen. Har ikke skjedd med andre tenner så langt (det er 8 år siden ca), men jeg håper jeg slipper å trekke. Går til tannlegen hver 3. mnd for å prøve å unngå at slikt skjer igjen. Heldigvis fikk jeg visdomstann der istedenfor, så jeg merker ikke noen forskjell, men hadde jeg ikke fått det hadde det vært kjipt! Se gjennom refusjonslisten og se om du har noe som kvalifiserer til refusjon? Jeg betaler nå bare ca 200 kr per besøk, fordi jeg har helseproblemer og brukt medisiner som gir rett til refusjon. Anonymkode: 7975a...40d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå