AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #1 Skrevet 5. desember 2017 Ser det er nr 5 på listen over navn 2016. Vet av to gutter som fikk navnet i 2013, men foreldrene er bare bekjente. Ingen i nærmeste familie, vennekrets eller nabolag som heter det. Tenker derfor det kanskje er innafor, hva mener du? Anonymkode: ca5fe...944
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #2 Skrevet 5. desember 2017 Om hva er innafor? at du har bekjente som har brukt navnet? Har ingenting å si. Hadde blitt vanslelig å finne navn om alle bekjentes barn skal utelukkes. Og topp listen kan du og drite i. Du og far skal like navnet. Anonymkode: 875bd...6a1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #3 Skrevet 5. desember 2017 Det er MYE brukt, vi har to Filiper i barnehagen barna går i nå, og det var tre i den gamle barnehagen. Har også to venninner med sønner kalt Filip, og naboen til foreldrene mine har en liten Filip. Vi vurderte det selv til eldstemann, han er født i 2012 og da var det ikke blitt fullt så populært ennå. Men bare ett eller to år etter lå det plutselig på førsteplass, og da var jeg VELDIG glad vi hadde valgt et annet navn. For all del, dere velger jo selv, og Filip er et fint navn. Men jeg er selv vokst opp med et vanvittig vanlig navn for min generasjon, og har alltid hett «Silje R.» (ikke akkurat det navnet, men et annet- enda mer vanlig). Det har irritert meg hele mitt liv at jeg aldri bare kan være «Silje» (bortsett fra hos foreldrene mine og mannen min...), så det håper jeg barna mine skal slippe. Jeg gidder ihvertfall ikke GÅ inn for at de skal oppleve det (som jeg mener man gjør ved å velge et av de veldig mye brukte navnene). Anonymkode: a6b6a...83c 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #4 Skrevet 5. desember 2017 Jeg syns det er innafor. Kjenner flere som heter det og et par som har kalt barna sine det , men syntes ikke det er utdatert . Jeg ville ikke reagert på om noen flere jeg kjente kalte barnet sitt det. Anonymkode: 9fb81...756
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #5 Skrevet 5. desember 2017 Begge barna mine har en Fillip på avdelingen + jeg har flere venner/bekjente som har barn som heter Fillip/Phillip. Men dette er jo ikke representativt for hele befolkningen. Tror geografi og omgangskrets har mye å si.. Jeg er feks fra ei bygd på Vestlandet og bor nå i Oslo vest, ser at det er ganske stor forskjell på hvilke navn som blir gitt her og der. Det ene barnet mitt har et navn som ikke er veldig utbredt. Kjenner ingen andre som heter det og hadde heller aldri møtt noen som het det. Nå er det ei i barnehagen som heter det samme.. Det spiller ingen rolle for meg da jeg ikke er opptatt av å være alene om et navn. Var oppkalling fra mannens familie. Er mye de samme navnene som går igjen i barnehagen om dagen. Men det er flere av på topp 10 lista som ikke går i barnehagen til mine barn. Dette vil jo være en tilfeldig sammensetning. Så om dere vil ha Fillip ville jeg gått for det. Tenker det er greit å styre unna navn fra nær familie/venner med mindre det er oppkalling. Ben bekjente/kolleger osv kan man ikke ta hensyn til her da hadde det blitt mange rare navner. Anonymkode: f6adc...c62
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #6 Skrevet 5. desember 2017 Dere risikerer at det er mange både i barnehagen og på skolen med samme navn. Det synes jeg ærlig talt er litt slitsomt. Som da jeg vokste opp, og det var 3 stk som het Cecilie i klassen min, 4 som het Camilla, og 3 som het Espen. Slitsomt og kjedelig. I tillegg er Filip er stygt navn Anonymkode: 21e9d...e96
Puny Skrevet 5. desember 2017 #7 Skrevet 5. desember 2017 Det er et veldig populært navn og har ligget på topplisten lenge, så man risikerer å få flere i avdelingen og klassen som heter det samme. Så er spørsmålet, er dette noe du bryr deg om eller ikke?
Vera Vinge Skrevet 5. desember 2017 #8 Skrevet 5. desember 2017 Det spørs jo hvor viktig det er for dere med et lite brukt navn, da. For meg ville det vært uaktuelt bare av den grunn at det lå på en liste, men jeg vet jo samtidig at man aldri kan vite hvem man deler navn med uansett. F.eks. har barna mine gått i bhg sammen med noen som har delt navn med andre i barnehagen uten at navnene er spesielt populære. Så da ble det plutselig f.eks. Vemund H. og Vemund F (fiktive navn), selv om foreldrene tenkte barnet kom til å være alene om navnet. På den annen side er det tre stk som heter Oskar/Oscar bare på mine barns avdeling, i tillegg til en eller to til i hele barnehagen, så noen navn kunne man jo forutsett deling av mer enn andre. Men jeg tror det er litt lokale forskjeller også. F.eks. tror jeg ikke Lukas har vært mye brukt her vi bor. Mens enkelte klassiske norske navn har vært brukt av flere, selv om det ikke ligger på noen navnetopp. Vi trodde også vi valgte et lite brukt navn til vår eldste, selv om jeg fryktet at det var i svak stigning. Nå kjenner jeg fortsatt ingen andre barn som heter det, men har en venninne som vet om flere småbarn som har fått det navnet etter min sønn, men de bor da i et annet område enn oss. Men til yngste gikk vi for sikkerhets skyld i en enda litt særere retning og valgte et navn som ikke ligger an til å nå noen topp de nærmeste tiårene... Det var tydelig at flere, særlig i familien, syns det var vel gammelmodig, men selv skeptikeren svigermor sier nå at han kler navnet sitt veldig godt. 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #9 Skrevet 5. desember 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Dere risikerer at det er mange både i barnehagen og på skolen med samme navn. Det synes jeg ærlig talt er litt slitsomt. Som da jeg vokste opp, og det var 3 stk som het Cecilie i klassen min, 4 som het Camilla, og 3 som het Espen. Slitsomt og kjedelig. I tillegg er Filip er stygt navn Anonymkode: 21e9d...e96 Har du ikke noe fint å si, så kan du holde det for deg selv. Anonymkode: 7cbc4...e7d
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #10 Skrevet 5. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har du ikke noe fint å si, så kan du holde det for deg selv. Anonymkode: 7cbc4...e7d Har du ikke tenkt å svare på det tråden spør om, så kan du holde det for deg selv Anonymkode: 21e9d...e96
Gjest Polybios Skrevet 5. desember 2017 #11 Skrevet 5. desember 2017 Kall barnet hva du vil og ikke bry deg om hva som er polært eller ikke.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #12 Skrevet 5. desember 2017 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du ikke tenkt å svare på det tråden spør om, så kan du holde det for deg selv Anonymkode: 21e9d...e96 Kan godt svare jeg, tenkte bare svare slike som deg først. Er så unødvendig. Syns Filip er et fint navn TS. Personlig kjenner jeg kun én som heter det og har er voksen. Anonymkode: 7cbc4...e7d 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #13 Skrevet 5. desember 2017 32 minutter siden, AnonymBruker said: Har du ikke tenkt å svare på det tråden spør om, så kan du holde det for deg selv Anonymkode: 21e9d...e96 Men du svarer jo ikke selv på hva Ts spør om når du liksom MÅ slenge på at du synes navnet er stygt. Hva var poenget med det liksom? Patetisk Anonymkode: ed7c3...f53
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #14 Skrevet 5. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men du svarer jo ikke selv på hva Ts spør om når du liksom MÅ slenge på at du synes navnet er stygt. Hva var poenget med det liksom? Patetisk Anonymkode: ed7c3...f53 Jo, det svarte jeg på ts spurte om navnet var for pupulært, og det svarte jeg på. At ja, hun risikerte at det var mange i barnehage og skole som kom til å hete det samme. Så jeg svarte nøyaktig på hva ts svarte på. Anonymkode: 21e9d...e96
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #15 Skrevet 5. desember 2017 Du får kalle’n Pasquale eller noe da, hvis det er så viktig med unikt navn!! Anonymkode: a1f83...5b0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå