AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #1 Skrevet 4. desember 2017 Når blir det roligere for foreldrene på ettermiddagene/ i helgene med tanke på barnas aktiviteter o.l? Vi har en i 1.klasse og en i 3.klasse, og vi syns det er veldig mye kjøring til diverse aktiviteter / besøk / bursdag både kvelder og helger. Pga diverse helseproblemer blir jeg lett sliten, og jeg merker at dette dessverre er ganske slitsomt for meg. Selv om jeg syns det er veldig hyggelig også, og det er jo viktig for barna. Så jeg lurer på når dette roer seg ned litt for foreldrene sin del? Sikkert veldig individuelt, men hadde vært fint å høre fra andre likevel Anonymkode: 37393...56d
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #2 Skrevet 4. desember 2017 Når de fyller 18 og flytter ut? Kjører fortsatt min 16 åring overalt. Anonymkode: b9c13...dfb 6
illnevertell Skrevet 4. desember 2017 #3 Skrevet 4. desember 2017 Tenker det ikke roer seg helt før han er 18, med sertifikat 😊 Jeg kommer alltid til å være tilgjengelig for å kjøre/hente så lenge han har behov for det - er en trygghet for både meg og han. Når det kommer til aktiviteter og slikt, kommer det jo an på hvor dere bor i forhold til hvor «det skjer», jo større de blir jo mer selvstendig blir de jo, og kan gå/sykle alene til de plassene det lar seg gjøre.
stan Skrevet 4. desember 2017 #4 Skrevet 4. desember 2017 Vi bor i en stor by, så når eldste var gammel nok til å ta bussen alene hjalp det mye. Men også når de var gamle nok til at vi bare trenger å sende og hente. Da rakk vi å handle og lignende. Bruker tiden litt effektivt. Men det er jo også en tanke å ikke la ungene være med på alt av fritidsaktiviteter. Maks to faste, så er det litt tid igjen til tilfeldige ting, til lekser og lek. La ungene få invitere med seg venner hjem. Litt leven blir det, men man slipper å kjøre. 4
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #5 Skrevet 4. desember 2017 For oss ble det merkbart lettere når de kunne dra til pg fra på egenhånd, altså mellom 3. og 5. klasse litt avhengig av barnets modenhet og reisevei. Etter det er det fremdeles en del oppfølging, og enkelte ting vil vi jo være med på som turer, cuper, dugnader og konserter. Timeplanen er også like bundet av barnas planer. Men det blir likevel betraktelig lettere når de ikke MÅ følges overalt, hele tiden Anonymkode: 6585e...e20 2
Ulrikke Skrevet 4. desember 2017 #6 Skrevet 4. desember 2017 Vel, vår, sommer og høst sykler min 7.klassing og har gjort det i muligens et par år til det lengst unna... Vinterstid kjøres det fortsatt, og vi kjører fortsatt min 17-årige stedatter til trening (langt unna). 22-åringen har flyttet hjemmefra og kjører selv
Kanutte Skrevet 4. desember 2017 #7 Skrevet 4. desember 2017 Har en på 12 og en på 14 som trener håndball. De har til sammen trening 5 dager i uka. I tillegg kommer kamper og cuper. Vi samkjører heldigvis, så må ikke ta alle turene. Jeg regner med at jeg kommer til å savne det den dagen det er over.
Gjest GoldenLioness Skrevet 4. desember 2017 #8 Skrevet 4. desember 2017 Hva med å gå sammen med flere foreldre og avlaste hverandre litt?
NewInTown Skrevet 4. desember 2017 #9 Skrevet 4. desember 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Når de fyller 18 og flytter ut? Kjører fortsatt min 16 åring overalt. Anonymkode: b9c13...dfb Noe som åpenbart ikke er nødvendig. En 16-åring kan benytte seg av kollektiv trafikk eller evt. sykkel. Det er klart at når de er i denne alderen at de ikke kan gå eller sykle til vennene sine selv, og dra på aktiviteter alene, blir det jo litt tungt. Etter hvert avtar det vel, regner jeg med, ettersom barna blir eldre og kan ta mer ansvar. Hvor lenge du er villig til å kjøre de rundt omkring er kun opp til deg selv. Vi var nok mange som både gikk og sykla over alt, til venner og til trening og til aktiviteter, da vi var yngre. Det tar man ikke skade av - snarere tvert imot. Kjøp barna busskort, og gi de anledning til å ha en mobil de kan ringe fra så kan de ta mer ansvar selv (i riktig alder så klart). 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #10 Skrevet 4. desember 2017 Aldri!! Hun på 16 klarer mer selv,men henter fortsatt etter aktiviteter ferdig sent på kvelden. Anonymkode: a3501...9e0
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #11 Skrevet 5. desember 2017 Det kommer jo helt an på hvordan dere bor i forhold til aktiviteter og venner og hva slags aktiviteter de er med på. 12 åringen her er ikke med på noe på fritiden akkurat nå, og kan fint gå og sykle til vennebesøk og bursdager (stort sett). Har dog 2 yngre (2. og 5. klasse) som trener et stykke unna, og stadig har cuper og kamper de må kjøres til. De får ikke være med på mer enn 1-2 aktiviteter (om de er med på 2 så må det gå opp i timeplanen), men skal helst være med på minst 1. Er heldig å bo sånn at alle barna har mange venner i gangavstand, selv minste. Det hjelper mye. Sjelden vi kjører i forbindele med vennebesøk. Vi samkjører også med andre foreldre til aktiviteter og bursdager når vi kan. 15 timer siden, NewInTown skrev: Noe som åpenbart ikke er nødvendig. En 16-åring kan benytte seg av kollektiv trafikk eller evt. sykkel. Det er klart at når de er i denne alderen at de ikke kan gå eller sykle til vennene sine selv, og dra på aktiviteter alene, blir det jo litt tungt. Etter hvert avtar det vel, regner jeg med, ettersom barna blir eldre og kan ta mer ansvar. Hvor lenge du er villig til å kjøre de rundt omkring er kun opp til deg selv. Vi var nok mange som både gikk og sykla over alt, til venner og til trening og til aktiviteter, da vi var yngre. Det tar man ikke skade av - snarere tvert imot. Kjøp barna busskort, og gi de anledning til å ha en mobil de kan ringe fra så kan de ta mer ansvar selv (i riktig alder så klart). Det er ikke alltid aktivitetene er på steder som gjør det mulig å ta buss eller sykle. På litt mindre steder er det dårlig kollektivdekning. men det er selvfølgelig sånt man kan ta med i beregningen når man sier ja til en aktivitet. Anonymkode: fcd88...1a7 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #12 Skrevet 5. desember 2017 Man kan jo regulere det litt selv, ved å sette foten ned for ting som krever veldig mye av en som forelder. Jeg tok ikke varig skade på min sjel av å ikke få lov til å begynne på kunstløp - noe som ville betydd at jeg måtte kjøres i 20 min hver vei (eller tatt tre busser, og altså brukt hele dagen og ikke fått gjort lekser). Jeg fikk heller velge aktiviteter i nærområdet, som jeg kunne gå/sykle til, eller hvor mine foreldre kunne bytte på kjøring med foreldrene til andre som bodde i nærheten og hadde unger på samme aktiviteten. Selvsagt vanskeligere om man bor såpass landlig til at det ikke er godt kollektivtilbud, og ALT av aktiviteter og venner er så langt unna at man er nødt til å kjøre, men jeg tenker at man har jo valgt å bosette seg slik selv. Anonymkode: 97886...ed4 1
Infinitum Skrevet 5. desember 2017 #13 Skrevet 5. desember 2017 15 timer siden, NewInTown skrev: Noe som åpenbart ikke er nødvendig. En 16-åring kan benytte seg av kollektiv trafikk eller evt. sykkel. Det er klart at når de er i denne alderen at de ikke kan gå eller sykle til vennene sine selv, og dra på aktiviteter alene, blir det jo litt tungt. Etter hvert avtar det vel, regner jeg med, ettersom barna blir eldre og kan ta mer ansvar. Hvor lenge du er villig til å kjøre de rundt omkring er kun opp til deg selv. Vi var nok mange som både gikk og sykla over alt, til venner og til trening og til aktiviteter, da vi var yngre. Det tar man ikke skade av - snarere tvert imot. Kjøp barna busskort, og gi de anledning til å ha en mobil de kan ringe fra så kan de ta mer ansvar selv (i riktig alder så klart). Dette spørs jo veldig hvor man bor. Vi bor halvannen mil unna sentrum, og det går ingen busser utenom skolebussen. Så her må vi trå til, men vi har besteforeldre, naboer, tanter&onkler. Vi bruker aktivt samkjøring og passer på at det roterer så vi tar "vår del" også, itillegg til at naboer her stikker ofte innom hvis de er på vei til sentrum/tilbake om de skal ta med noen ditt eller hjem. Men det roer seg strengt tatt aldri før de har flyttet ut hjemmefra eller har fått seg lappen. Her blir det scooterlappen som konfirmasjonsgave for å frikjøpe oss foreldre
Infinitum Skrevet 5. desember 2017 #14 Skrevet 5. desember 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selvsagt vanskeligere om man bor såpass landlig til at det ikke er godt kollektivtilbud, og ALT av aktiviteter og venner er så langt unna at man er nødt til å kjøre, men jeg tenker at man har jo valgt å bosette seg slik selv. Anonymkode: 97886...ed4 Evnt at kommunene legger ned det ene kollektivetilbudet etter det andre da vi på landet er ikke så viktige, bedre at penger blir brukt sentraliserende :D 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #15 Skrevet 5. desember 2017 13 minutter siden, Infinitum skrev: Evnt at kommunene legger ned det ene kollektivetilbudet etter det andre da vi på landet er ikke så viktige, bedre at penger blir brukt sentraliserende :D Ja, det er selvsagt dritkjipt, men igjen så velger man jo selv å bli boende eller ei. Anonymkode: 97886...ed4 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #16 Skrevet 5. desember 2017 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Når blir det roligere for foreldrene på ettermiddagene/ i helgene med tanke på barnas aktiviteter o.l? Vi har en i 1.klasse og en i 3.klasse, og vi syns det er veldig mye kjøring til diverse aktiviteter / besøk / bursdag både kvelder og helger. Pga diverse helseproblemer blir jeg lett sliten, og jeg merker at dette dessverre er ganske slitsomt for meg. Selv om jeg syns det er veldig hyggelig også, og det er jo viktig for barna. Så jeg lurer på når dette roer seg ned litt for foreldrene sin del? Sikkert veldig individuelt, men hadde vært fint å høre fra andre likevel Anonymkode: 37393...56d Når ungene flytter hjemmefra. Velger du å få barn så å du og være innstilt på at det er slitsomt i flere tiår fremover. Men det blir slitsomt i ulike faser etterhvert som barna vokser til. Når vi ikke vet hvordan ting fungerer med avstand og offentlig kommunikasjon så er det ikke godt å svare deg nærmere. Anonymkode: b7ac4...49f 2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2017 #17 Skrevet 8. desember 2017 På 4.12.2017 den 20.56, NewInTown skrev: Noe som åpenbart ikke er nødvendig. En 16-åring kan benytte seg av kollektiv trafikk eller evt. sykkel. Det er klart at når de er i denne alderen at de ikke kan gå eller sykle til vennene sine selv, og dra på aktiviteter alene, blir det jo litt tungt. Etter hvert avtar det vel, regner jeg med, ettersom barna blir eldre og kan ta mer ansvar. Hvor lenge du er villig til å kjøre de rundt omkring er kun opp til deg selv. Vi var nok mange som både gikk og sykla over alt, til venner og til trening og til aktiviteter, da vi var yngre. Det tar man ikke skade av - snarere tvert imot. Kjøp barna busskort, og gi de anledning til å ha en mobil de kan ringe fra så kan de ta mer ansvar selv (i riktig alder så klart). Takk for belæringen. Den ene aktiviteten hun går på er uten bussforbindelse,og alt for langt å gå hjem. Var det noe med du skulle lære meg? Anonymkode: a3501...9e0 2
SesameStreet Skrevet 8. desember 2017 #18 Skrevet 8. desember 2017 (endret) Jeg har hørt at det roer seg litt når de slutter på SFO, for gjerne på den alderen så kan de begynne å ta litt t-bane, buss og trikk. Jeg bemerker meg at mange pleier å rullere på levering og henting både ved fritidsaktiviteter, bursdager og annet. Vi har ikke bil så vi pleier bare å sitte på. Folk er kjempegreie, de tilbyr oss å sitte på gang på gang på gang selv om de vet at vi ikke kan tilby det samme i retur. Endret 8. desember 2017 av SesameStreet
tirben Skrevet 8. desember 2017 #19 Skrevet 8. desember 2017 Hos oss ga det seg ikke før de flyttet hjemmefra. Begge drev med hest og det gikk ikke noe buss dit stallen lå. Det var også for langt unna til at de kunne gå, og det vae ingen vi kunne dele på kjøringen med. Men selv om det var mye da, så savner jeg det nå. Fikk tid til mye småprat på disse kjøreturene. 2
Alvario Skrevet 8. desember 2017 #20 Skrevet 8. desember 2017 Det kommer mye ann på hvor dere bor, og hvor mye dere vil/kan følge opp barna. Vi har unger på 7, 11, 13 og 15 år. Alle spiller lagidrett med kamp en til to ganger i uken. Da er en av oss stort sett alltid med. Vi voksne er også trenere/ledere på mange av aktivitetene, og da blir det også mer oppmøte på oss, men ellers kunne selvfølgelig ungene syklet til dette selv. Ang bursdager roer det seg her veldig når de begynner på ungdomsskolen, men mange av disse har de kunnet gått/syklet til selv. Mer stress når det typisk er bursdag på lekeland/laserland og slikt, der vi må kjøre 25-30 min for å levere. Bruker da å alliere oss med andre foreldre og dele på kjøringen. Forstår godt at dette kan være travelt når helsa ikke er god. Vil absolutt anbefale deg å fordele krefter. Bli med på det som betyr noe for barna, og snakk med norn andre foreldre om utfordringene dine. Jeg hadde lett tatt med meg ett barn fast på en aktivitet i uken om jeg hadde blitt spurt. Har ofte med oss ekstra barn, men hadde nok reagert om noen "brukte" oss fast uten å vite grunnen. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå