AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #1 Skrevet 4. desember 2017 Tar denne som anonym Vi er prøvene nå, men jeg føler meg ganske alene i prosessen. Jeg har regelmessig syklus og vet godt når vi burde prøve. Mannen min vil derimot at lyst skal styre når vi prøver. Jeg skjønner tankegangen det er bare det at det kan ta enormt mye tid på den måten. Han er helt med på at han vil ha barn og gjerne så fort som mulig så det er ikke der det ligger. Jeg unnlater å si når EL er ,men prøver å få til prøving på de aktuelle dagene. Sist PP var han for sliten den mest gunstige dagen. Jeg kjenner jeg blir så oppgitt over at han tar det så med ro og at han nok har et litt for naivt syn på hvor lett det skal gå. Vi har kranglet noen ganger om det og det er så dumt. Vi vil jo det samme det er bare det at vi ikke ser på prøvingen på samme måte. Jeg blir utslitt av å ha det lille håpet to uker i måneden når jeg vet at vi høyst sannsynlig ikke har fått det til den måneden heller. Alt ville blitt så mye lettere om jeg følte vi faktisk prøvde på ordentlig. Kan legge til at vi har prøvd en stund. Noen med liggende historie? og hvordan løste dere det? Anonymkode: 2af57...e79
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #2 Skrevet 4. desember 2017 Han blir sikkert lei masingen. Det er da likt med menn som med kvinner, man kan ikke bare trykke på en knapp å så er man klare for sex. Pliktsex er jo det værste som er, det er ingenting som dreper lysten mer enn det (for min del hvertfall). "Prøvde på orntlig" sier du, betyr det at pliktsex skal komme foran det å ha sex for nærhetens skyld? Fordi du vil bli gravid? Ser for meg at du hadde vært happy dersom han hadde mast på deg. Anonymkode: f55e0...29b 17
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #3 Skrevet 4. desember 2017 Ja jeg mener å ha pliktsex enkelte dager er å prøve på ordetlig. Vi har mye nærhet og sex for nytelse også så det er ikke sånn at sex på riktige dager vil komme i veien for det. Vi kan jo holde på i ti år med å ha sex på feil dager om nytelse skal være hovedpri hver gang. Anonymkode: 2af57...e79 3
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #4 Skrevet 4. desember 2017 Han har kanskje ikke like lyst til å bli gravid så fort som mulig som deg, selv om han kanskje ikke sier det. Om dette skjer måned etter måned at han er sliten den dagen som er mest gunstig kan det jo tenkes. Om det er bare en måned dette har skjedd så er det vel kanskje du som stiller litt høye krav. Hvis han var skikkelig sliten den dagen så skjønner jeg godt at han ikke ville ha sex. Hvis du da begynner å masse og prøver å gi han dårlig samvittighet skaper det bare konflikt. Anonymkode: 18f8d...da0 4
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #5 Skrevet 4. desember 2017 Hvis han ikke vil, så vil han ikke. Det er ikke greit å påtvinge han sex ved å spille på samvittigheten hans. Anonymkode: e3644...fae 8
Uffda Skrevet 4. desember 2017 #6 Skrevet 4. desember 2017 Ta et hint. Han er ikke interessert i å knulle for å få barn. Ingen normal mann er det. 1
Gjest Allis Skrevet 4. desember 2017 #7 Skrevet 4. desember 2017 (endret) Tja. I starten så synes jeg det er greit å gå sånn nogenlunde etter lyst - men da bør jo begge være klar over at det kun er veldig få dager man faktisk kan treffe iløpet av måneden. Vi belaget oss på langtidsprøving, og det er åpenbart at når det begynner å gå mer enn 1 år så er det pliktsex uansett lyst eller ikke i den tiden. Jeg må ta ELtester hver morgen - og han ser at jeg gjør det. Jeg har valgt å opplyse om at det skjer den og den dagen, og så får det være opp til begge om man gjør noe med det eller ikke - noe som kun ved sykdom ikke har blitt gjennomført ca annenhver dag. Jeg tenker litt sånn at det ikke er verdt å ødelegge sexlivet for å få til prøving ditt eller datt måned. Men, for meg som nettopp har vært gjennom operasjon pga langtidsprøving og forberedelse til eventuell IVF - og - må ta en hel rekke medikamenter som påvirker helsen min negativt(og jobbsituasjonen) - så driter jeg helt ærlig talt om den ene av oss eller begge ikke har superlyst eller ikke. Jeg har omtrent aldri lyst under EL fordi jeg har smerter ifbm eggløsning, og har alltid høyest lyst når jeg ikke er fertil. Jeg liker heller ikke pliktsex, og foretrekker sex som er mer....ja, "fristilt" til avslutningen om man kan si det sånn. I tillegg til andre ting som ikke helt inngår i menyen når jeg selv er trøtt, sliten, uggen, har vondt her og der og er trøtt etter trening/jobb osv. Jeg dropper ikke prøving av den grunn, og i vårt tilfelle var det han som fikk gjennom å sette igang prøving når jeg var lunken. Så jeg tenker sånn at dersom en mann som vil ha barn og har prøvd en stund begynner å si at "jeg vil bare når jeg har superlyst" så kan jo han gjennomgå operasjoner, medisinering og ha smertefulle prosesser ifbm IVF. Å ha litt pliktsex er virkelig ikke noe problem i forhold, jeg har det titt og ofte under ELperioden. Vi har prøvd en stund, og selv om jeg stort sett alltid får lyst likevel og ofte nyter sex uansett så har jeg absolutt faket litt entusiasme iblant og også ignorer litt vondter. Men at man skal krangle etter PP4 liksom fordi man ikke har sex hver eneste dag fremfor annenhver og stort sett hver prøveperiode, det er ikke nødvendig. Pliktsex er gratis og helt greit, IVF er jævlig dyrt og kjipt, det er nå mitt motto Endret 4. desember 2017 av Allis
Aryamili Skrevet 4. desember 2017 #8 Skrevet 4. desember 2017 Kan det være at han ikke forstår helt at det faktisk kan ta litt tid? Har inntrykk av at menn tror man blir gravid veldig enkelt, men det er faktisk en del ting som skal klaffe for at dette skal skje. Det kan jo hende han tar litt lett på det, og ikke innser at det faktisk kun er noen få dager per syklus man faktisk kan bli gravid, og selv da er det bare 20-25 % sjanse for å lykkes? Vi kom ikke ordentlig i gang før jeg forklarte at jeg har en lang syklus, noe som kan bety at det er noe som er "ute av justering" (selv om alt kan være i orden også) og at det er normalt å bruke opp til et år å bli gravide før man evt kan oppsøke hjelp. Kanskje han ikke helt tar innover seg at det faktisk ikke bare er å ha sex på vilkårlige dager og vips så er man gravid. Hvis du har veldig stabil syklus ville jeg dobbeltsjekket med EL-test og så gjort en ekstra innsats da. Forstår frustrasjonen din, men pliktsex kan være veldig ødeleggende så ville prøvd å begrense dette og fokusert på dagene rundt EL.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #9 Skrevet 4. desember 2017 TS her. Takk for alle svarene. Og ja han har faktisk lyst på barn, han snakker mye mer om det enn meg. Han er skuffet hver måned jeg ikke har blitt gravid. Jeg har testet med EL tester tre sykluser opp mot en app og det er på dagen regelmessig. Det som er dumt er at ofte når jeg har hatt EL så er han sliten etter å ha vært sent oppe. Det er jo ikke alltid jeg har kjempe lyst på sex når vi begynner ,men lysten pleier å komme etterhvert. Jeg tar vitaminer og unngår en god del mat så jeg føler at jeg gjør alt jeg kan gjøre på egenhånd. Det er jo kun snakk om å prøve ekstra på de dagene det er sjanse for at det klaffer. Ellers så er jo alt styrt av lyst. Jeg tror ikke han er klar over hvor få dager det kan klaffe i måneden, selvom jeg har prøvd å forklare det. Jeg har sagt at det i prinsippet er mulig å ha ubeskyttet sex i ti år uten at det klaffer (det har jeg fra lommelegen). Vi kan jo ikke oppsøke legehjelp heller for vi har jo i prinsippet ikke prøvd "ordentlig". Som Allis skrev over så er jo litt pliktsex bedre enn ivf. Vi har prøvd mye mer enn fire måneder. Anonymkode: 2af57...e79
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #10 Skrevet 4. desember 2017 Før i tiden fikk jo veldig mange 4-5 barn minst, tror den største forskjellen nå er at folk stresser så utrolig mye med det å bli gravid. Greit nok at mange begynner mye senere med prøving nå enn før i tiden, men begge mine bestemødre fikk første barn i 20 årene og siste av 5 i 40 årene. EL tester hva er poenget, tipper vinningen går opp i spinningen med det indre stresset mange kvinner driver med nå for tiden. La ting skje når det skjer ikke vær helt opphengt i dager, timer etc. Anonymkode: 6badb...1af 2
stan Skrevet 4. desember 2017 #11 Skrevet 4. desember 2017 Kan dere ikke gjøre som det paret som var på nyhetene for en stund siden? De hadde sex hver dag. Deres erfaringer virket jo positive. Så lenge man ikke har barn ser jeg ikke mange praktiske hindre for å gjøre det.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #12 Skrevet 4. desember 2017 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Før i tiden fikk jo veldig mange 4-5 barn minst, tror den største forskjellen nå er at folk stresser så utrolig mye med det å bli gravid. Greit nok at mange begynner mye senere med prøving nå enn før i tiden, men begge mine bestemødre fikk første barn i 20 årene og siste av 5 i 40 årene. EL tester hva er poenget, tipper vinningen går opp i spinningen med det indre stresset mange kvinner driver med nå for tiden. La ting skje når det skjer ikke vær helt opphengt i dager, timer etc. Anonymkode: 6badb...1af Om vi allerede hadde hatt barn så hadde vi jo ikke stresset så mye med en ny graviditet. Vi er for lengst over i 30 årene. Metoden med å la ting skje når det skjer har vi prøvd en stund uten resultat Anonymkode: 2af57...e79
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #13 Skrevet 4. desember 2017 Et vennepar av meg sliter ennå med sexlivet etter pliktsex i en ganske lang prøveperiode. Sex ble noe negativt for dem begge til slutt, selv om de omsider fikk barn. Nå er barnet i skolealder, og det negative forholdet de fikk til sex henger ennå igjen. Unngå pliktsex så lenge som mulig, vil jeg si. Anonymkode: e6d5d...5dd 5
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #14 Skrevet 4. desember 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Et vennepar av meg sliter ennå med sexlivet etter pliktsex i en ganske lang prøveperiode. Sex ble noe negativt for dem begge til slutt, selv om de omsider fikk barn. Nå er barnet i skolealder, og det negative forholdet de fikk til sex henger ennå igjen. Unngå pliktsex så lenge som mulig, vil jeg si. Anonymkode: e6d5d...5dd Det er jo virkelig skrekken å få et så anstrengt forhold til sex. Anonymkode: 2af57...e79 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #15 Skrevet 4. desember 2017 Heng opp en kalender på badet eller der man ser det, med avkrysning for dager med eggløsning. Da kan han følge med på den hver gang han står å pusser tenner og ikke har annet å tenke på, og prøve å taime lysten sin/bygge opp lysten sin til da Anonymkode: a0059...f30 2
Gjest Allis Skrevet 4. desember 2017 #16 Skrevet 4. desember 2017 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Før i tiden fikk jo veldig mange 4-5 barn minst, tror den største forskjellen nå er at folk stresser så utrolig mye med det å bli gravid. Greit nok at mange begynner mye senere med prøving nå enn før i tiden, men begge mine bestemødre fikk første barn i 20 årene og siste av 5 i 40 årene. EL tester hva er poenget, tipper vinningen går opp i spinningen med det indre stresset mange kvinner driver med nå for tiden. La ting skje når det skjer ikke vær helt opphengt i dager, timer etc. Anonymkode: 6badb...1af Det stemmer nok ikke. Det som derimot er tilfelle er at langt flere nå(også unge) får IVF enn før og prøver lengre - og - menns fertilitet har blitt dårligere. Dvs: en mann på 40-50 år har hatt langt bedre fertilitet enn dagens unge menn. Man regner med at det skyldes hormonelle endringer i miljø blant annet.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #17 Skrevet 4. desember 2017 Du må jo fortelle ham når du har EL. Dere er to om dette. Dersom han er skuffet når du ikke gravid, må han i hvert fall vite st enkelte dager må en ha sex om det skal klaffe. Anonymkode: b213a...e50 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #18 Skrevet 4. desember 2017 Jeg skjønner begge. Ja, det blir litt pliktsex men det har vi begge innfunnet oss med. Men jeg sluttet å ta eggløsningstester, kjenner på meg når jeg har eggløsning så fant ut at det ikke var noe vits å bruke penger på testing. Og det spiller ingen rolle om den kommer den dagen eller neste, vi følger anbefalingene om sex annen hver dag. Fram til eggløsningen er over, da tar vi det etter lyst. Jeg tenker at alle får gjøre som en vil. For noen funker det å bare gjøre når man har lyst - sædcellen lever jo i flere dager. Men når man er over 35 og ikke har barn fra før, så kan man jo kanskje gi litt ekstra innsats. Litt usikker på hvor lenge dere har holdt på? Over ett år? Går jo an å få henvisning til Ivf, greit å sjekke om alt er normalt og så få hjelp hvis man trenger det. Anonymkode: 5958e...6ac
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #19 Skrevet 4. desember 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Tar denne som anonym Vi er prøvene nå, men jeg føler meg ganske alene i prosessen. Jeg har regelmessig syklus og vet godt når vi burde prøve. Mannen min vil derimot at lyst skal styre når vi prøver. Jeg skjønner tankegangen det er bare det at det kan ta enormt mye tid på den måten. Han er helt med på at han vil ha barn og gjerne så fort som mulig så det er ikke der det ligger. Jeg unnlater å si når EL er ,men prøver å få til prøving på de aktuelle dagene. Sist PP var han for sliten den mest gunstige dagen. Jeg kjenner jeg blir så oppgitt over at han tar det så med ro og at han nok har et litt for naivt syn på hvor lett det skal gå. Vi har kranglet noen ganger om det og det er så dumt. Vi vil jo det samme det er bare det at vi ikke ser på prøvingen på samme måte. Jeg blir utslitt av å ha det lille håpet to uker i måneden når jeg vet at vi høyst sannsynlig ikke har fått det til den måneden heller. Alt ville blitt så mye lettere om jeg følte vi faktisk prøvde på ordentlig. Kan legge til at vi har prøvd en stund. Noen med liggende historie? og hvordan løste dere det? Anonymkode: 2af57...e79 Mannen har rett. Med mindre han har ekstremt dårlig sædkvalitet (og det burde dere i så fall adressere som sådan) så er «når en har lyst» helt optimalt for å få barn. Sannsynligheten for at han (du ordner deg) ikke har lyst på den uka (minst) dere har på dere med sannsynlig klaff er liten. Dersom dere har forsøkt «når dere har lyst» over tid så er neste steg legetime og sjekk av mannens sædkvalitet og deretter din reprosuktive helse. Hjelper ikke med all verdens finjustering på timing om en eller begge av dere ikke kan få barn på naturmetoden. Neste steg når en har forsøkt en stund er ikke pliktsex. Det er moderne medisin. Anonymkode: ca330...560 3
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #20 Skrevet 4. desember 2017 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her. Takk for alle svarene. Og ja han har faktisk lyst på barn, han snakker mye mer om det enn meg. Han er skuffet hver måned jeg ikke har blitt gravid. Jeg har testet med EL tester tre sykluser opp mot en app og det er på dagen regelmessig. Det som er dumt er at ofte når jeg har hatt EL så er han sliten etter å ha vært sent oppe. Det er jo ikke alltid jeg har kjempe lyst på sex når vi begynner ,men lysten pleier å komme etterhvert. Jeg tar vitaminer og unngår en god del mat så jeg føler at jeg gjør alt jeg kan gjøre på egenhånd. Det er jo kun snakk om å prøve ekstra på de dagene det er sjanse for at det klaffer. Ellers så er jo alt styrt av lyst. Jeg tror ikke han er klar over hvor få dager det kan klaffe i måneden, selvom jeg har prøvd å forklare det. Jeg har sagt at det i prinsippet er mulig å ha ubeskyttet sex i ti år uten at det klaffer (det har jeg fra lommelegen). Vi kan jo ikke oppsøke legehjelp heller for vi har jo i prinsippet ikke prøvd "ordentlig". Som Allis skrev over så er jo litt pliktsex bedre enn ivf. Vi har prøvd mye mer enn fire måneder. Anonymkode: 2af57...e79 Definisjonen legene opererer med for 'prøve å bli gravid' er regelmessig sex uten prevensjon. 12 måneder med regelmessig sex med utløsning for ham uten prevensjon = rett til hjelp. Anonymkode: 04242...418 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå