AnonymBruker Skrevet 7. desember 2017 #61 Del Skrevet 7. desember 2017 På 4.12.2017 den 15.38, AnonymBruker skrev: Nei. Det er ikke sånn det funker. Anonymkode: f503a...bdb som lærling kan man det.. Men vet også det er mulig men da for mere «gode» grunner. Men du kommer ikke inn på legestudier feks. Men andre litt enkelere studier, om de er lov å si, er nok mulig. Jeg har noen ting jeg kan komme inn på uten matte pga dyskalkuli. Men det er jo en slags diagnose. Da tar de også hensyn til annen utdanning, barn som omsorgskompetanse mener jeg det heter, samt at jeg har jobbet innenfor noe ala det samme etc.. Anonymkode: da153...530 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2017 #62 Del Skrevet 8. desember 2017 På 7.12.2017 den 14.42, AnonymBruker skrev: som lærling kan man det.. Men vet også det er mulig men da for mere «gode» grunner. Men du kommer ikke inn på legestudier feks. Men andre litt enkelere studier, om de er lov å si, er nok mulig. Jeg har noen ting jeg kan komme inn på uten matte pga dyskalkuli. Men det er jo en slags diagnose. Da tar de også hensyn til annen utdanning, barn som omsorgskompetanse mener jeg det heter, samt at jeg har jobbet innenfor noe ala det samme etc.. Anonymkode: da153...530 Ja. Men hva om enkelte høyskoler ikke får tatt inn/fylt opp alle plassene. Kan dem ikke ta opp folk som har kanskje strøket i ett fag? Anonymkode: 73150...dba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2017 #63 Del Skrevet 8. desember 2017 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja. Men hva om enkelte høyskoler ikke får tatt inn/fylt opp alle plassene. Kan dem ikke ta opp folk som har kanskje strøket i ett fag? Anonymkode: 73150...dba Eh. Nei. Med mindre du velger useriøse aktører som koster penger da. Da har du nok uansett store vansker med å få deg jobb i ettertid, så det er vel egentlig bare et pengesluk. Anonymkode: 8be4e...3a3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2017 #64 Del Skrevet 8. desember 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eh. Nei. Med mindre du velger useriøse aktører som koster penger da. Da har du nok uansett store vansker med å få deg jobb i ettertid, så det er vel egentlig bare et pengesluk. Anonymkode: 8be4e...3a3 Nei. Har spurt på høyskolen kristiania, de sier at man kan komme inn bare med studiekompetanse. Er vel en privatskole. Anonymkode: 73150...dba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2017 #65 Del Skrevet 8. desember 2017 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Har spurt på høyskolen kristiania, de sier at man kan komme inn bare med studiekompetanse. Er vel en privatskole. Anonymkode: 73150...dba Relevansen? Studiekompetanse har jo ikke du når du har strøket i et fag. Anonymkode: 8be4e...3a3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ullvott Skrevet 8. desember 2017 #66 Del Skrevet 8. desember 2017 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Har spurt på høyskolen kristiania, de sier at man kan komme inn bare med studiekompetanse. Er vel en privatskole. Anonymkode: 73150...dba Hvorfor setter du ikke bare inn et ekstra gir og satser på å bestå alle fag? De privatskolene du fabler om koster uansett masse penger, og hvis du absolutt vil studere fra høsten av, OG er villig til å bruke en del penger på det, kommer du atskillig billigere unna ved å kjøpe timer av privatlærer nå i de fagene du sliter mest. Da kan du komme inn på normale vilkår fra høsten av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ariam Skrevet 8. desember 2017 #67 Del Skrevet 8. desember 2017 På 7.12.2017 den 14.18, AnonymBruker skrev: Hva slags skole er det der? Sånn film/tv? Anonymkode: 73150...dba Ha n går programering. Så de har nok litt forskjellig der Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2017 #68 Del Skrevet 8. desember 2017 BI slipper deg inn. Det samme gjør det som het MI i sin tid. Kjenner en som har utdanning som illustratør/grafisk designer fra MI som ikke har studiekompetanse fotsatt den dag i dag. Men det er en dårlig utdanning med få jobbmuligheter og skyhøyt studielån da, så jeg ville ikke akkurat ha anbefalt det. De offentlige er vel mer strenge, men de private vil bare ha penga sine, så de er ikke så nøye på det. Anonymkode: 8d7b6...b8d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kimchi wasabi Skrevet 8. desember 2017 #69 Del Skrevet 8. desember 2017 (endret) Jeg ser dette spørsmålet dukker opp ofte nå, og jeg skjønner virkelig ikke hvorfor noen vil prøve å ta snarveier . Alle høgskoler/universitet (privat eller ikke) må følge samme retningslinjer at man må ha Generell studiekompetanse for å komme inn på en bachelor eller høyere studium. Det eneste unntaket for å komme inn på en studie er hvis man ikke har fått tatt eksamen pga. dokumentert helseproblemer (dispensasjon). I ditt tilfelle er det eneste muligheten å gå på folkehøgskole eller fagskole, men det gir ingen tittel ettersom de varer kun 1-2 år. Hadde anbefalt å bare ta opp et fag privatist og bli ferdig med det. Endret 8. desember 2017 av kimchi wasabi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kimchi wasabi Skrevet 8. desember 2017 #70 Del Skrevet 8. desember 2017 2 hours ago, AnonymBruker said: BI slipper deg inn. Det samme gjør det som het MI i sin tid. Kjenner en som har utdanning som illustratør/grafisk designer fra MI som ikke har studiekompetanse fotsatt den dag i dag. Men det er en dårlig utdanning med få jobbmuligheter og skyhøyt studielån da, så jeg ville ikke akkurat ha anbefalt det. De offentlige er vel mer strenge, men de private vil bare ha penga sine, så de er ikke så nøye på det. Anonymkode: 8d7b6...b8d Det er ikke sant, BI slipper ikke uten generell studiekompetanse med mindre personen har søkt dispensasjon. Det gjelder med alle høgskoler og universiteter, spiller ingen rolle om det er privat eller ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kimchi wasabi Skrevet 8. desember 2017 #71 Del Skrevet 8. desember 2017 5 hours ago, AnonymBruker said: Ja. Men hva om enkelte høyskoler ikke får tatt inn/fylt opp alle plassene. Kan dem ikke ta opp folk som har kanskje strøket i ett fag? Anonymkode: 73150...dba Det er ikke sånn det fungerer, de som trenger å fylle opp plassene gir tilbud til søkere som ikke nådde gjennomsnittet i første opptak. Høgskoler vil heller ha en klasse med mindre elever enn å ta inn elever som ikke har generell studiekompetanse, ettersom de må følge deres egne krav til å komme inn på studiet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2017 #72 Del Skrevet 8. desember 2017 2 hours ago, kimchi wasabi said: Det er ikke sant, BI slipper ikke uten generell studiekompetanse med mindre personen har søkt dispensasjon. Det gjelder med alle høgskoler og universiteter, spiller ingen rolle om det er privat eller ikke. Hvis du googler litt så ser du at dette er vanlig praksis hos BI. Jeg kjenner folk som har fått tilbud om det uten å ha søkt noe spesiell dispans. De bare får ikke vitnemål hvis ikke de tar ferdig studiekompetansen. De kan undervise så mye som helst til hvem som helst, bare ikke dele ut vitnemål med en akademisk grad uten at personen har studiekompetanse. Og de forskjellige fagskolene som de kaller seg lar folk fullføre uten studiekompetanse, men de kan ikke ta utveksling etterpå for å få en grad. Om man vil ha en grad må man ha studiekompetanse, men de papirene man får fra privatskolene er ikke akademiske grader så det er det ingen krav til. Anonymkode: 8d7b6...b8d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kimchi wasabi Skrevet 9. desember 2017 #73 Del Skrevet 9. desember 2017 2 hours ago, AnonymBruker said: Hvis du googler litt så ser du at dette er vanlig praksis hos BI. Jeg kjenner folk som har fått tilbud om det uten å ha søkt noe spesiell dispans. De bare får ikke vitnemål hvis ikke de tar ferdig studiekompetansen. De kan undervise så mye som helst til hvem som helst, bare ikke dele ut vitnemål med en akademisk grad uten at personen har studiekompetanse. Og de forskjellige fagskolene som de kaller seg lar folk fullføre uten studiekompetanse, men de kan ikke ta utveksling etterpå for å få en grad. Om man vil ha en grad må man ha studiekompetanse, men de papirene man får fra privatskolene er ikke akademiske grader så det er det ingen krav til. Anonymkode: 8d7b6...b8d Vel dette er merkelig fordi jeg kjenner mange BI studenter og, og alle sier at selv lokale opptaker så krever BI Generell studiekompetanse med mindre du snakker om årsstudium fra BI, fordi da kan de være fleksibel på det. Dessuten fikk en bekjent av meg som også ikke har GENS avslag i år, fordi de krever dispensasjon eller særskilt vurdering. TS snakker om noe på bachelor og høyere nivå, og da er det ikke lov å slippe søkere inn på bachelor studium uten vitnemål, med mindre de har unntak som det jeg nevnte tidligere. Det er fullt mulig å komme inn på folkehøgskole eller fagskole, i noen visse tilfeller til og med årsstudium (med forbehold at søkeren skal ta opp og bestå førstekommende eksamen, og det er sikkert det du mener at BI har lett slippet folk inn), men ingen av dem gir en akademisk tittel, noe som TS vil ha. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2017 #74 Del Skrevet 9. desember 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du googler litt så ser du at dette er vanlig praksis hos BI. Jeg kjenner folk som har fått tilbud om det uten å ha søkt noe spesiell dispans. De bare får ikke vitnemål hvis ikke de tar ferdig studiekompetansen. De kan undervise så mye som helst til hvem som helst, bare ikke dele ut vitnemål med en akademisk grad uten at personen har studiekompetanse. Og de forskjellige fagskolene som de kaller seg lar folk fullføre uten studiekompetanse, men de kan ikke ta utveksling etterpå for å få en grad. Om man vil ha en grad må man ha studiekompetanse, men de papirene man får fra privatskolene er ikke akademiske grader så det er det ingen krav til. Anonymkode: 8d7b6...b8d Nei, studiekompetanse er inntakskravet og har ikke noe med at man må ha det for å få vitnemål etter endt utdanning på høyere nivå. Hvis det hadde vært slik ville jo de som ikke hadde studiekompetansen på plass studert samtidig som de hadde tatt den. Det er jo ikke tilfelle. De må ta studiekompetanse for å bli vurdert for høyere utdanning. Anonymkode: 8be4e...3a3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2017 #75 Del Skrevet 9. desember 2017 Hæ? Har ikke private høyskoler ''gyldig'' uteksaminering? Anonymkode: 3709d...625 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2017 #76 Del Skrevet 9. desember 2017 3 hours ago, AnonymBruker said: Hæ? Har ikke private høyskoler ''gyldig'' uteksaminering? Anonymkode: 3709d...625 Mener du ''gyldig'' som ferdig uteksaminert ved å møte opp for å få deres vitnemål på skolen? Private høgskoler har jo den tradisjonen og, feks. BI og Høgskole i Kristiania. Gyldig uteksaminering som jeg forstår er jo når man har bestått alle fagene og eksamene/bachelor oppgave for å motta deres akademiske vitnemål. Anonymkode: abf82...639 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2017 #77 Del Skrevet 9. desember 2017 Så hva er forskjellen fra akademisk ''gyldig'' da? Uavhengig av om det er privat eller offentlig er det jo godkjente utdanningsinistitusjoner. Anonymkode: 3709d...625 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2017 #78 Del Skrevet 9. desember 2017 19 timer siden, AnonymBruker skrev: BI slipper deg inn. Det samme gjør det som het MI i sin tid. Kjenner en som har utdanning som illustratør/grafisk designer fra MI som ikke har studiekompetanse fotsatt den dag i dag. Men det er en dårlig utdanning med få jobbmuligheter og skyhøyt studielån da, så jeg ville ikke akkurat ha anbefalt det. De offentlige er vel mer strenge, men de private vil bare ha penga sine, så de er ikke så nøye på det. Anonymkode: 8d7b6...b8d Nei, BI slipper deg ikke inn. Hvem skal jeg kontakte? Kontakte ho studiedama på BI via epost, hun sa at jeg måtte ha studiekompetanse.. Anonymkode: 73150...dba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2017 #79 Del Skrevet 9. desember 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, BI slipper deg ikke inn. Hvem skal jeg kontakte? Kontakte ho studiedama på BI via epost, hun sa at jeg måtte ha studiekompetanse.. Anonymkode: 73150...dba Da vet du jo hva du skal gjøres da. Lese, lese og lese. Kanskje du lærte noe om årets norskeksamen og hva som forventes av deg. Anonymkode: 19c60...48d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2017 #80 Del Skrevet 9. desember 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Da vet du jo hva du skal gjøres da. Lese, lese og lese. Kanskje du lærte noe om årets norskeksamen og hva som forventes av deg. Anonymkode: 19c60...48d Jeg tror at om du presser på det, så så kan de slippe deg inn på en årsenhet f.eks. Anonymkode: 73150...dba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå