Gå til innhold

Høyskoler som slipper inn elever som mangler et fag på vitnemål. Noen??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke finnes? Si du har et fag du har strøket i, også slipper de deg inn på den betingelsen at du består iløpet av ditt studieår og skaffer vitnemål.

Anonymkode: 73150...dba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor tar du det ikke bare til våren da? Da har du jo fått vitnemål innen neste høst. 

Anonymkode: 8be4e...3a3

• Liker 14
Gjest AvocadoMelon
Skrevet

Tror ikke Høgskoler slipper deg uten fullstendig vitnemål. 

Skrevet
Akkurat nå, AvocadoMelon skrev:

Tror ikke Høgskoler slipper deg uten fullstendig vitnemål. 

Har hørt at det finnes. Men usikker på hvilke. Finnes alltid noen ;) 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Private/useriøse sikkert 

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det fra de samme folka som påstår at man kan møte opp første skoledag, hvis man ikke har fått studieplass i tilfelle noen ikke møter? 

Mulig det har vært som du beskriver en gang i tiden TS, men i dag er forvaltningen mer profesjonell og slike unntak gjøres ikke. 

Anonymkode: ac059...798

• Liker 8
Skrevet

Du må ha generell studiekompetanse for å studere på universitet og høgskole. Hvorfor tar du faget som privatist nå til våren? Med mindre det er et tungt realfag (R2, Fysikk 2, Kjemi 2) du ikke klarer, så kommer du til å slite på høgskole/universitet hvis du ikke klarer fagene på vgs-nivå.

Anonymkode: d1315...404

• Liker 7
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må ha generell studiekompetanse for å studere på universitet og høgskole. Hvorfor tar du faget som privatist nå til våren? Med mindre det er et tungt realfag (R2, Fysikk 2, Kjemi 2) du ikke klarer, så kommer du til å slite på høgskole/universitet hvis du ikke klarer fagene på vgs-nivå.

Ja. Men er det ingen som tilbyr adgang og en ordning at man kan studere og ta opp den strøkne faget det påfølgende året?

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Men er det ingen som tilbyr adgang og en ordning at man kan studere og ta opp den strøkne faget det påfølgende året?

Nei. Det er ikke sånn det funker.

Anonymkode: f503a...bdb

• Liker 16
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det tviler jeg veldig på, har aldri hørt om en sånn ordning. Ta opp faget som privatist til våren hvis du vil studere..

• Liker 1
Skrevet

Kan være fagskole har noe ordning, men høyskole og universitet har ikke

Anonymkode: 1a013...1f0

• Liker 2
Skrevet

For meg blir dette litt som å skulle kjøre opp uten å ha stått på teorien. "jeg lover å stå på teorien etterpå asså"

Det er trappetrinn du må gå oppover. Hvis du ikke har fullført videregående skole, så har du ikke fullført kravene som skal til for å ta høyere utdanning. Da kommer du ikke inn. Det er å gjøre seg selv en bjørnetjeneste å begynne på neste trapp før du har fullført den første, og det er derfor du ikke kommer inn på høyere utdanning uten vgs i ryggsekken din.

Hvis du ikke klarer et videregåendefag skjønner jeg heller ikke hvordan du skal klare høyere utdanning? :klo: 

Ta hengefaget ditt til våren som privatist, og problem solved.

Anonymkode: c6756...bb7

• Liker 7
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor tar du det ikke bare til våren da? Da har du jo fått vitnemål innen neste høst. 

Spør igjen om dette. 

Altså... Universitetene og høgskolene vil da heller investere i studenter som viser gjennomføringsevne enn noen som har strøket i et fag og heller ikke klarer å ta opp det ene faget i løpet av et halvår. 

• Liker 6
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan være fagskole har noe ordning, men høyskole og universitet har ikke

Anonymkode: 1a013...1f0

Hva mener du med fagskole?

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja skal ta det nå til våren. Men jeg tenker hvis jeg ikke består. 

Av 150++ høyskoler osv, så må det finnes en som tar inn et par elever som har et fag man har strøket i. Kanskje fordi de har flere ledige plasser og ikke fyller ut, så lar de alle komme inn.

Skrevet

Er du over 25 kan du komme inn på realfagskompetanse både på universitet og høgskole. Hilsen meg som gjorde det og stort sett leverer A karakterer - info til dere som mener man er udugelig hvis man feila i tenårene på VGs

Anonymkode: c0295...43c

• Liker 4
Skrevet

Strøk på eksamen?

Uten bestått karakter på eksamen og i alle fag på videregående skole, har du ikke generell studiekompetanse. Du er dermed ikke kvalifisert til å komme inn på utdanninger ved høgskoler og universitet. Pass derfor på at du får tatt eksamen på nytt, slik at du består og får generell studiekompetanse.

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du over 25 kan du komme inn på realfagskompetanse både på universitet og høgskole. Hilsen meg som gjorde det og stort sett leverer A karakterer - info til dere som mener man er udugelig hvis man feila i tenårene på VGs

Anonymkode: c0295...43c

Dessverre ikke over 25.

Skrevet

Min sønn går på privat høyskole. Han mangler den "riktige" matten for studiet, og skal ta det ved siden av i regi av skolen nå til våren. Han har riktignok studiekompetanse, men ikke den vanskeligste matten fra videregående. Så tviler på at du kan komme inn uten studiekompetanse. 

Anonymkode: 0b5d9...5b1

Skrevet

Uansett om du hadde vært over 25 må du ha praktisk erfaring som gjør at de slipper deg inn på de aktuelle studiene.

Jeg går ut i fra at det fortsatt er samme bruker som tidligere det er snakk om her, så jeg sier igjen, om du ikke klarer VGS fag kommer du til å slite på høyere utdanning. Selv om det er mer interessante fag. Fellesfagene på VGS er ikke så vanskelig.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...