Gå til innhold

Frasi seg odel, hva gjør en når søsken vil selge ut av slekten i ettertid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er nå i en skikkelig jævlig situasjon, for å være direkte. For sju år siden, kjøpte min søster gården fra min mor (fordi hun hadde rotet seg bort i en mann som kort fortalt drev gården til konkurs). Det var en krisesituasjon, og siden jeg har odelsrett, måtte jeg si ifra meg denne slik at søsteren min skulle kjøpe gården. Jeg hadde på den tiden nettopp kjøpt meg leilighet, og hadde uansett om jeg solgte denne igjen ikke mulighet til å ta opp høyt nok lån til å kjøpe gården.

Det ble sagt på den tiden, at søsteren min og svogeren min mente det ville være ønskelig at jeg og broren min i fremtiden ville stå som eiere av gården. At de kjøpte den nå, gjorde at den forble i familien. Mamma fikk borett til våningshuset, samme fikk jeg og broren min.

Nylig fortalte mamma meg at søsteren min planlegger å selge gården, på det åpne markedet. Jeg spurte tidligere i år om jeg fikk kjøpe gården, dette avviste søsteren min på en veldig frekk måte. Svogeren min sa at de ikke kom til å selge i alle fall de neste fem årene. Jeg hadde jobbtilbud på hjemstedet og var egentlig klar til å flytte dit og selge min nåværende bolig. Det ble ikke noe av.

Men etter noen måneder, skal hun plutselig selge likevel. Hun vil legge ut gården på finn.no, og selge til markedspris som hun sier. Klar over at hun som eier har rett til dette, men både jeg og broren min har sagt til henne at vi er interessert i å kjøpe - og da til pris som megler mener er passende pris. Hun vil likevel legge ut slik at det blir budrunder. 

Skal legge til at hun også presser hardt på mamma for at hun skal skrive under en avtale hvor hun sier ifra seg boretten til huset, slik at salgsprisen vil bli høyere. Det er boplikt på gården, som mamma oppfyller på søsteren min sin vegne. Søsteren min sier at om mamma undertegner en slik avtale nå, vil hun få hjelp til å finne en ny bolig nærmere oss barna. Men om hun ikke vil undertegne avtalen, blir hun sikkert kastet ut av de nye eierne, sier søsteren min. Søsteren min har i alle år behandlet mamma som søppel, og jeg er så sint når jeg tenker på at mamma nå sikkert kommer til å undertegne avtalen for å gjøre det lettere for søsteren min å få ekstra profitt på barndomshjemmet vårt.

Det jeg lurer på, er om odelsretten gjelder overfor salg til "fremmede," folk utenfor slekten? Så gjennom dokumenter, og vi underskrev odelsløsningpapirer, dokument om å trekke "odelssøksmål" - i tilfelle andre i slekten med odelsrett ville fremme krav i løpet av seks måneder ble det sagt. 

Har nå søkt etter diverse informasjon, og ikke funnet utvetydige kilder, men vi skrev under på avtale om at vi "fraskriver seg odelsløsningsrett til eiendommen i forhold til......søsters navn." Har funnet diverse på nettet hvor det står at dette kun gjelder i forhold til søster og hennes "linje"(familie), men at vi kan kreve odel om det forsøkes solgt utenfor slekten. Kan dette stemme? Og, dokumentet vi underskrev angående "trekke odelssøksmål" -som vi ble fortalt gjaldt i de 6 månedene etter kjøpet, gjelder dette istedet for alltid, slik at vi ikke kan fremme noen krav overhodet?

Det ble sagt sa søsteren min kjøpte gården, at det var for å sikre at gården forble i familien. Dette er nå noe som hun fraviker, og kan ikke jeg da ha en sak mot henne? De har løyet om så mye, og jeg er helt motløs akkurat nå. Det er som å forholde seg til en hvilken som helst forretningsperson, ikke en søster. Dette er virkelig ille, trodde ikke at jeg skulle få oppleve dette i mitt liv, dette er sånt man leser om og ser i filmer. :(

Anonymkode: 382db...b30

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er borett til mor, bror og deg tinglyst? 

Anonymkode: 4898d...07a

• Liker 1
Skrevet

Kontakt advokat. Odelsrettslova er komplisert, og du bør kontakte ein advokat som er spesialist i odelsrett. Og gjer det raskt!

• Liker 31
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er borett til mor, bror og deg tinglyst? 

Anonymkode: 4898d...07a

Det står at avtalen ikke kan tinglyses som en heftelse på eiendommen. Innebærer dette at den egentlig ikke betyr noe?

Står bl.a. dette: NN(mor) er ved overdragelsen gitt borett i våningshusets hovedleilighet. NN(søster, meg) og NN(bror) gis borett til samme leilighet og på samme vilkår som NN(mor), men slik at deres borett først kan gjøres gjeldende etter at NN(mors) borett er falt bort.

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det ble sagt sa søsteren min kjøpte gården, at det var for å sikre at gården forble i familien. Dette er nå noe som hun fraviker, og kan ikke jeg da ha en sak mot henne? De har løyet om så mye, og jeg er helt motløs akkurat nå. Det er som å forholde seg til en hvilken som helst forretningsperson, ikke en søster. Dette er virkelig ille, trodde ikke at jeg skulle få oppleve dette i mitt liv, dette er sånt man leser om og ser i filmer. :(

Virker ikke trivelig.

Om du har frasagt deg odelsretten konkret i forhold til din søster, står det deg fritt til å kreve gården på odel ved overdragelse til andre. Du kan ikke stoppe salget, men om odelsretten din er i behold kan du innen 6 måneder kreve gården på odel.

Du kan lese en del på denne siden: https://www.advokatenhjelperdeg.no/jus-artikler/den-vanskelige-odelsretten/

Men vil anbefale en advokattime. Mange kommuner har gratis advokathjelp og mange forsikringer har også gratis advokathjelp. Uansett er det nok lurt å bruke noen kroner nå på gode råd.

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, Illuminatum skrev:

Virker ikke trivelig.

Om du har frasagt deg odelsretten konkret i forhold til din søster, står det deg fritt til å kreve gården på odel ved overdragelse til andre. Du kan ikke stoppe salget, men om odelsretten din er i behold kan du innen 6 måneder kreve gården på odel.

Du kan lese en del på denne siden: https://www.advokatenhjelperdeg.no/jus-artikler/den-vanskelige-odelsretten/

Men vil anbefale en advokattime. Mange kommuner har gratis advokathjelp og mange forsikringer har også gratis advokathjelp. Uansett er det nok lurt å bruke noen kroner nå på gode råd.

Vi måtte også undertegne et dokument om at vi trekker "odelssøksmål," dette var for sju år siden +. Hensikten var å hindre at andre i familien skulle kunne kjøpe gården fra henne innen seks måneder var gått. Men, betyr dette at alle mine sjanser er ødelagt?

Det står for øvrig i et annet dokument at jeg fraskriver med odelsrett til eiendommen "i forhold til" søsteren min, så det betyr vel at det ikke er en "generell" fraskrivelse som gjelder i forhold til andre enn henne?

Skrevet

Hvis gården er konsesjonspliktig er det ingenting som heter markedspris. Boplikt er alltid personlig, om den ilegges. Boplikt er et konsesjonsvilkår som kan men som ikke må ilegges ved kosesjonsinnvilgelse. Din mor kan ikke oppfylle noen andres boplikt. Om du har skrevet fra deg odel, så har du antagelig skrevet fra deg odel for all tid- på vegne av deg selv og dine etterkommere. Da har du ikke lenger odelsrett til denne gården. Du kan selvfølgelig delta i en budrunde selv om det skulle være tilfelle. Det er vanlig å bruke landbrukstakstmann, ikke megler. Med god grunn. 

Anonymkode: 25ad5...b9d

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi måtte også undertegne et dokument om at vi trekker "odelssøksmål," dette var for sju år siden +. Hensikten var å hindre at andre i familien skulle kunne kjøpe gården fra henne innen seks måneder var gått. Men, betyr dette at alle mine sjanser er ødelagt?

Det står for øvrig i et annet dokument at jeg fraskriver med odelsrett til eiendommen "i forhold til" søsteren min, så det betyr vel at det ikke er en "generell" fraskrivelse som gjelder i forhold til andre enn henne?

Det er vanskelig å komme med anbefalinger når vi ikke kjenner ordlyden på de forskjellige dokumentene.

Jeg anbefaler virkelig å snakke med en advokat.

• Liker 4
Skrevet

Hvis gården er konsesjonspliktig er det ingenting som heter markedspris. Boplikt er alltid personlig, om den ilegges. Boplikt er et konsesjonsvilkår som kan men som ikke må ilegges ved kosesjonsinnvilgelse. Din mor kan ikke oppfylle noen andres boplikt. Om du har skrevet fra deg odel, så har du antagelig skrevet fra deg odel for all tid- på vegne av deg selv og dine etterkommere. Da har du ikke lenger odelsrett til denne gården. Du kan selvfølgelig delta i en budrunde selv om det skulle være tilfelle. Det er vanlig å bruke landbrukstakstmann, ikke megler. Med god grunn. 

Anonymkode: 25ad5...b9d

Høres deprimerende og håpløst ut. :( 

Vel, min søster skal møte en megler denne uken, så hun skal nok prøve å tyne ut mest mulig cash fra barndomshjemmet vårt. De bor i Bærum, og skal sikkert ha så stor profitt som mulig for å kjøpe seg et statushus der. Hun er en ufordragelig person som i alle år har behandlet moren vår som en tjener, og jeg ønsker ikke at hun skal selge unna gården som min far og farfar bygde. Hun har en annen far, og har slik sett ingen familiær tilknytning til gården bortsett fra at hun bodde der fra hun var 8 til 19 år.

Gården er så vidt jeg vet konsesjonspliktig, altså at jorden skal drives. Per i dag leier søsteren min ut jorden til en annen bonde i bygda. Men at boplikten er personlig får jeg ikke til å stemme, all den tid min søster kjøpte gården men aldri har bodd der - det er mamma som bor der.

Skrevet

Dersom eigar har bebudd garden i 5 (eller var det 10?) år, er eigar fritatt frå buplikta. Dessuten er det ganske vanleg at det vert juksa med slikt dessverre for oss som bur på bygda og berre har ferienaboar... 

Men uansett ope marked eller ikkje så har landbrukseigedomar med konsesjonsplikt lågare takst enn mykje anna rundt. Garden vår som er ganske stor har lågare takst enn to hus vi eig i byggefeltet for å sei det slik. 

Men kontakt advokat med ekspertise på odelstvistar, det er viktig! Ikkje alle advokatar kan så mykje om dette. Så bruk litt pengar på advokat, sjekk ut alle moglegheiter. Dei fleste som svarar her har ikkje juridisk kompetanse, meg sjølv inkludert.

• Liker 3
Skrevet

Dette er advokatmat ts. Kontakt en.

Anonymkode: 096b2...c89

• Liker 6
Skrevet

Har lest alt, søsteren din er en drittkjerring. Kjenner en jurist som er gift med en med odelsrett og selv om hun ikke er advokat så vet jeg hun kan en del om den loven. Skal ta en kjapp prat med henne og høre om du kan få noe svar litt fort.

Anonymkode: 2402e...0c8

• Liker 4
Skrevet

Hadde du barn da du frasa deg odel? 

Anonymkode: 6331b...79a

Skrevet

Hadde du barn da du frasa deg odel? 

Ja, hadde et barn på den tiden, ikke så lang tid etter fikk jeg et barn til.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har lest alt, søsteren din er en drittkjerring. Kjenner en jurist som er gift med en med odelsrett og selv om hun ikke er advokat så vet jeg hun kan en del om den loven. Skal ta en kjapp prat med henne og høre om du kan få noe svar litt fort.

Anonymkode: 2402e...0c8

Hei. Takk. Jeg håper at jeg fremdeles har noen rettigheter her, men ser ganske mørkt på det. Både jeg og broren min er sjokkert over at hun vil legge barndomshjemmet vårt ut på finn.no, selv om vi har sagt til henne at vi er villige til å betale markedspris for den.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, hadde et barn på den tiden, ikke så lang tid etter fikk jeg et barn til.

Kanskje denne artikkelen kan være til hjelp? http://www.hyttemag.no/spørsmål/er-det-lov-å-si-fra-seg-odelsretten

Sitat

Men han kan­ i utgangspunktet bare fraskrive seg odelsretten på egne vegne. De neste i odelsrekkefølgen er hans barn, og disse må altså også fraskrive seg odelsretten skriftlig hvis hele denne slekts­grenen skal bli fri for odel. Hvis noen av barna fortsatt er umyndige, kan han fraskrive odels­retten på vegne av dem, men det kreves da samtykke fra overformynderiet. Slik vil hele søskenflokken med barn kunne fraskrive seg odelsretten. Hvis alle fraskriver seg odelsrett,  vil nye barn som fødes inn i denne delen av familien, ikke overta noen odelsrett.

• Liker 1
Skrevet

Dersom gården ble solgt til henne for underpris, noe som er relativt vanlig i saker med salg av gård til familie, og hun selger til markedspris, er det godt mulig din mor, som har solgt til henne på visse betingelser, og dere søsken, som har skrevet fra dere odel og framtidig arv på visse betingelser - har rett på 60 % av salgssummen hun får om hun selger til markedspris innen ti år. 

Det er verdt å kese kontraktene dere har skrevet under på grundig, og få hjelp av advokat som har erfaring med landbruk. 

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje denne artikkelen kan være til hjelp? http://www.hyttemag.no/spørsmål/er-det-lov-å-si-fra-seg-odelsretten

Interessant. Barna mine er i barneskolealder, altså umyndige, kan de fremme noen som helst krav da? Husker at jeg skrev under kun for meg selv den gange, altså ikke noe om barn ble nevnt. Barn ble kun nevnt i forbindelse med at førstegenerasjons barn får borett til våningshuset.

Skrevet
2 minutter siden, spektralkatt skrev:

Dersom gården ble solgt til henne for underpris, noe som er relativt vanlig i saker med salg av gård til familie, og hun selger til markedspris, er det godt mulig din mor, som har solgt til henne på visse betingelser, og dere søsken, som har skrevet fra dere odel og framtidig arv på visse betingelser - har rett på 60 % av salgssummen hun får om hun selger til markedspris innen ti år. 

Det er verdt å kese kontraktene dere har skrevet under på grundig, og få hjelp av advokat som har erfaring med landbruk. 

Takk, det er noe jeg har lest litt om. Men, det er ikke penger jeg ønsker, men heller at gården forbli i familiens eie - enten at jeg eller broren min kjøper den. Men kanskje det du nevner kan avskrekke henne fra å selge midlertidig.

Skrevet

Det kom ny og forenklet odelslov i 2014. 

Kort sagt får ikke barna dine odelsrett uten at du har stått som eier av gården i minst 5 år. Mener jeg. 

Men igjen- dette er advokatmat 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...