AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #1 Skrevet 4. desember 2017 Hei! Vi har en sønn på 5 (blir 6 i løpet av sommeren) som i mine øyne ikke er skoleklar. Jeg sammenligner med storesøster da hun var på samme alder, og hun kunne lese før hun begynte på skolen, konsentrerte seg da vi jobbet med oppgavebøker, og var generelt flink. Sønnen vår, derimot.... Han kan knapt skrive sitt eget navn riktig - og han har et kort navn... Han tegner som en toåring, i mine øyne.... Han kan kanskje telle til 20, men det er ikke alltid det blir riktig. Hans sterke sider er det sosiale (flink til å få venner, en artig gutt å leke med, som ofte tar initiativ i sosiale settinger). Vi foreldrene er opptatt av at barna skal være flinke på skolen. Har gitt mulighet til å leke med bokstaver og tall - men ikke pushet på når sønnen vår ikke klarer å konsentrere seg. Vi har prøvd en par-tre ganger å la ham også gjøre lekser (enkle oppgavebøker for småbarn) samtidig som storesøster innimellom. Men dette synes han er et ork. Prøver å la ham lære små ord når han kan bokstavene (IS, for eksempel, eller TO) men til og med dette glemmer han, eller er ikke interessert i å svare når vi spør eller ber ham prøve å lese. Vi har ikke villet pushe ham, men nå lurer jeg på hva vi skal gjøre for at ikke overgangen fra barnehage til skole blir for brå. Vet at det ofte er forskjell på modenhet blant gutter og jenter, men har likevel lyst til å hjelpe ham slik at han ikke ligger så langt bak når han starter på skolen i august. I barnehagen er de andre femåringene flinkere med tall og bokstaver enn ham, og de tegner mer figurativt. Anonymkode: 51773...b63
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #2 Skrevet 4. desember 2017 Han trenger da ikke kunne bokstaver, være flink til å telle og tegne, for å begynne på skolen... Det er på skolen han skal lære bokstaver og telling. Det han trenger for å være skoleklar, er å kunne høre etter beskjeder, innfinne seg sosialt, og denslags grunnleggende sosiale ferdigheter. Og det er fremdeles nesten et år til skolestart. Han kan modnes mye på den tiden. Ikke bruk tid på å tvangslære bokstaver og tall, øv heller på ting som vente på tur, gjøre som man får beskjed om, sitte i ro, osv. Anonymkode: 5a475...cf3 17
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #3 Skrevet 4. desember 2017 Han lærer å lese på skolen, la ham være barn så lenge han kan. Synes man kan ha fokus på selvstendighet og ferdigheter som letter hverdagen deres og gir dem selvtillit. Tørke seg, sko og klær de takler selv, det sosiale osv. Det faglige kommer. Anonymkode: 4e6c2...ab1 7
Måbarefåsiat... Skrevet 4. desember 2017 #4 Skrevet 4. desember 2017 Dette er ting han skal lære på skolen. Det skjer også mye fra nå til august neste år. Det beste du kan gjøre er å ikke stresse, mase på ham, sammenligne med søsteren, la ham være sin egen person. 4
Vera Vinge Skrevet 4. desember 2017 #5 Skrevet 4. desember 2017 (endret) Jeg forstår virkelig ikke hvorfor dere stresser med dette nå. Jeg har en gutt som er et halvt år eldre enn ditt barn, ts, og jeg sitter ikke og øver på skriving osv. med ham. Det kunne jeg sikkert gjort, men det er så mye annet han har lyst til å drive med. Han elsker f.eks. å være ute og leker veldig fantasifulle leker med broren sin eller andre barn, hjelper oss voksne med ulike gjøremål osv. I mitt hode er det som om døgnet ikke har nok timer til alt dette og å sitte og skrive og den type ting. Og jeg elsker at han er så aktiv og initiativrik i lek selv, og vil ikke ta for mye tid bort fra det nå som det faktisk er mulig, og han ikke har lekser og andre forpliktelser. Han kan skrive navnet sitt, men ellers aner jeg ikke hva han kan skrive av bokstaver, annet enn at jeg vet han kan kjenne igjen de fleste bokstaver. Likevel er jeg ikke noe bekymret for umodenhet, da modenhet etter mitt syn ikke først og fremst handler om hvor god en 5-åring er til å sitte stille og øve på bokstaver. Jeg er mye mer opptatt av at han er en populær lekekamerat, klarer å sysselsette seg selv uten å bare mase om passiv underholdning fra ipad e.l, og at han klarer å gjøre en del ting selv som har med selvstendighet å gjøre. Det er jo også tre kvart år til skolestart, og i mitt hode veldig lenge i en 5/6-årings liv. Og så syns jeg det blir veldig feil å sammenligne en lillebror med en storesøster. Mange eldstesøsken kan jo være mer fremme på slike ting, og særlig jenter. Mens 5 år gamle gutter kan ha mer maur i rumpa, uten at det er noe galt av den grunn. Og det sier jeg som leste og skrev da jeg var 5 år (ser fra bøker og tegninger at jeg også skrev ganske godt). Jeg hadde for så vidt en del selvtillit på å være skoleflink, men det er ikke det eneste saliggjørende. Endret 4. desember 2017 av Vera Vinge 3
Minlillesky Skrevet 4. desember 2017 #6 Skrevet 4. desember 2017 (endret) 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Vi har en sønn på 5 (blir 6 i løpet av sommeren) som i mine øyne ikke er skoleklar. Jeg sammenligner med storesøster da hun var på samme alder, og hun kunne lese før hun begynte på skolen, konsentrerte seg da vi jobbet med oppgavebøker, og var generelt flink. Sønnen vår, derimot.... Han kan knapt skrive sitt eget navn riktig - og han har et kort navn... Han tegner som en toåring, i mine øyne.... Han kan kanskje telle til 20, men det er ikke alltid det blir riktig. Hans sterke sider er det sosiale (flink til å få venner, en artig gutt å leke med, som ofte tar initiativ i sosiale settinger). Vi foreldrene er opptatt av at barna skal være flinke på skolen. Har gitt mulighet til å leke med bokstaver og tall - men ikke pushet på når sønnen vår ikke klarer å konsentrere seg. Vi har prøvd en par-tre ganger å la ham også gjøre lekser (enkle oppgavebøker for småbarn) samtidig som storesøster innimellom. Men dette synes han er et ork. Prøver å la ham lære små ord når han kan bokstavene (IS, for eksempel, eller TO) men til og med dette glemmer han, eller er ikke interessert i å svare når vi spør eller ber ham prøve å lese. Vi har ikke villet pushe ham, men nå lurer jeg på hva vi skal gjøre for at ikke overgangen fra barnehage til skole blir for brå. Vet at det ofte er forskjell på modenhet blant gutter og jenter, men har likevel lyst til å hjelpe ham slik at han ikke ligger så langt bak når han starter på skolen i august. I barnehagen er de andre femåringene flinkere med tall og bokstaver enn ham, og de tegner mer figurativt. Anonymkode: 51773...b63 Slapp av du Det er store forandringer i alderen 5-6 år. Det kommer etterhvert. Han har vel akkurat blitt 5, noen måneder siden, men likevel.. de har vel førskolegruppe i barnehagen? Der lærer de massevis! Og plutselig knekker han skrive/bokstav/telle koden. Ikke gi han lekser. Skriv ut enkle "følg tallene" oppgaver (blir til figurer om man følger tallene/bokstavene i riktig rekkefølge) som han kan gjøre hvis han vil. Det skal være frivillig, ikke tvang.. Han tar det i sitt eget tempo. Søsteren tar det i sin tempo. Sånn er det bare Endret 4. desember 2017 av Minlillesky
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #7 Skrevet 4. desember 2017 Folk sa før: "Det skjer mye på det siste året i barnehagen!" Men det har ikke skjedd så mye her i gården. Nå har de rundt meg endret det til "Det skjer mye det siste halve året i barnehagen"... Synes bare det er så tydelig nå som barn sender inn fine nissetegninger til avisene, der de skriver navnene sine og "God jul" og slikt.... og dette er barn som er myyye yngre enn gutten vår. Trøster meg med det at for å få venner på skolen spiller det liten rolle om du er skoleflink eller ikke. Anonymkode: 51773...b63
Arkana Skrevet 4. desember 2017 #8 Skrevet 4. desember 2017 Det er nesten ett år til skolestart. Bare slapp av. Det er mye som skjer det siste året før skolestart og det er utrolig hvor modne og skoleklare de blir innen den tid (og jada, unntak vil alltid finnes).
Vera Vinge Skrevet 4. desember 2017 #9 Skrevet 4. desember 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Folk sa før: "Det skjer mye på det siste året i barnehagen!" Men det har ikke skjedd så mye her i gården. Nå har de rundt meg endret det til "Det skjer mye det siste halve året i barnehagen"... Synes bare det er så tydelig nå som barn sender inn fine nissetegninger til avisene, der de skriver navnene sine og "God jul" og slikt.... og dette er barn som er myyye yngre enn gutten vår. Trøster meg med det at for å få venner på skolen spiller det liten rolle om du er skoleflink eller ikke. Anonymkode: 51773...b63 Men det er vel litt typisk at det er de som er spesielt flinke til å tegne som blir oppfordret til å sende inn i avisa også? Man aner jo heller ikke hva slags hjelp de har fått. Og alle må jo ikke tegne heller. Nå skjønner jeg heller ikke hvorfor det er så viktig at barnet er såkalt skoleflink fra 1. klasse heller. Så lenge de henger med, trenger da ikke verken hvordan barnet er nå eller ved oppstart i 1. klasse å si noe om hvordan de bruker evnene sine videre på skolen. Modenheten varierer jo enormt på 1. klassinger. Altså, du kan ha et smart barn med gode evner som ikke klarer å konsentrere seg, men som kommer seg veldig på det området i løpet av 1. klasse. Ts, du høres ut som om hele skolekarrieren avhenger av om den stakkars 5-åringen klarer å sitte stille og tegne fancy tegninger og skrive bokstaver allerede nå! 4
Gjest GoldenLioness Skrevet 4. desember 2017 #10 Skrevet 4. desember 2017 Jeg lærte å lese og skrive på skolen og det gjorde 99 % av resten av klassen min. Skjønner ikke hvorfor du stresser med dette? Poenget med skolen er jo nettopp å lære dette.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #11 Skrevet 4. desember 2017 Sammenligne du barnet ditt med alle andre barn? Barn er forskjellig, og så lenge det ikke er snakk om vanlig utvikling så skal man ikke sammenligne. Altså hvis barnet er 4 år, og ikke går selv så er det noe rart. Men at en 6-åring ikke tegner like pent som søsteren på den alderen har vel ikke noe å si. Han er flink sosialt, og det er en kjemperessurs. Det at barnet ikke kan skrive, og lese før man begynner på skolen er vel ikke så rart. Ikke legg et slikt press på et barn. La han få utvikle seg til sitt beste seg, og ikke prøv å press han til å være søsteren sin. Den sammeligningen din er det som er bekymringsfullt, og ikke at han ikke skriver sitt korte navn. Anonymkode: 216d7...414 1
stan Skrevet 4. desember 2017 #12 Skrevet 4. desember 2017 Det er jo ikke så farlig med lesing og skriving før skolestart. Viktigere er sosiale ferdigheter. Særlig i forhold til grupper og felles aktiviteter. Snakk med barnehagen hvordan de opplever dette. 1
Sorceress Skrevet 4. desember 2017 #13 Skrevet 4. desember 2017 Slapp litt av, og slutt med å sammenligne storesøster og lillebror! De er to forskjellige personer, med ulike behov, interesser og styrker. Det er dessuten en god stund til skolestart, så det er ennå tid til å modnes. Lesing, skriving, regning og sånt kommer han til å lære på skolen. Mer motiverende for mange å ikke kunne for mye av dette ved skolestart. Fokuser heller på praktisk selvstendighet, sosiale ferdigheter og kommunikasjon. Barn trenger å føle seg verdsatt, sett og hørt blant sine venner og jevnaldrende. Til dette trenger de en viss sosial kompetanse og det er en fordel å kunne komme seg relativt raskt ut til et friminutt f.eks. Barn som sliter sosialt, opplever oftere skolearbeidet tyngre generelt.
Ulrikke Skrevet 4. desember 2017 #14 Skrevet 4. desember 2017 Han er gutt, hun er jente. Han modnes mye senere enn henne! (det finnes selvfølgelig unntak, men som regel er det sånn) Blås i bokstaver og tall. Hvis han kan få leseglede er det flott. Finn bøker som engasjerer ham, som han gidder å høre på. Da kommer interessen krypende etter hvert. Men IKKE press ham! Lær ham å kle på seg selv, tørke seg når han har vært på do, å ikke avbryte, vente på tur, dele osv! DET kommer veldig godt med! Alt det andre må dere bare la ligge.... Det er IKKE viktig... Men dette andre som jeg nevner er mye viktigere.... Jeg jobber i småskolen, forresten...
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #15 Skrevet 4. desember 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Vi har en sønn på 5 (blir 6 i løpet av sommeren) som i mine øyne ikke er skoleklar. Jeg sammenligner med storesøster da hun var på samme alder, og hun kunne lese før hun begynte på skolen, konsentrerte seg da vi jobbet med oppgavebøker, og var generelt flink. Sønnen vår, derimot.... Han kan knapt skrive sitt eget navn riktig - og han har et kort navn... Han tegner som en toåring, i mine øyne.... Han kan kanskje telle til 20, men det er ikke alltid det blir riktig. Hans sterke sider er det sosiale (flink til å få venner, en artig gutt å leke med, som ofte tar initiativ i sosiale settinger). Vi foreldrene er opptatt av at barna skal være flinke på skolen. Har gitt mulighet til å leke med bokstaver og tall - men ikke pushet på når sønnen vår ikke klarer å konsentrere seg. Vi har prøvd en par-tre ganger å la ham også gjøre lekser (enkle oppgavebøker for småbarn) samtidig som storesøster innimellom. Men dette synes han er et ork. Prøver å la ham lære små ord når han kan bokstavene (IS, for eksempel, eller TO) men til og med dette glemmer han, eller er ikke interessert i å svare når vi spør eller ber ham prøve å lese. Vi har ikke villet pushe ham, men nå lurer jeg på hva vi skal gjøre for at ikke overgangen fra barnehage til skole blir for brå. Vet at det ofte er forskjell på modenhet blant gutter og jenter, men har likevel lyst til å hjelpe ham slik at han ikke ligger så langt bak når han starter på skolen i august. I barnehagen er de andre femåringene flinkere med tall og bokstaver enn ham, og de tegner mer figurativt. Anonymkode: 51773...b63 På barnets vegne er dette vondt å lese. Gutter blir senere modne enn jenter på flere områder. På andre områder blir gutta raskere modne enn jenter. Så du kan ikke sammenligne gutter og jenter, du kan heller ikke sammenligne to barn, fordi alle barn er unike og spesielle på sin egen måte. La gutten få være barn til han begynner på skolen. Det er en stor prosent av hans livslengde igjen til skoleklokkene skal ringe inn for første gang for dette barnet. Mye kan skje frem til første skoledag. Anonymkode: f86a2...482 3
BerntHulken Skrevet 4. desember 2017 #16 Skrevet 4. desember 2017 Ingen er skoleklare som 5-åring, eller 6-åring for den saks skyld. Man trenger ikke kunne noe som helst før man begynner på skolen, etter min mening. Ikke noe å stresse med, det bare ødelegger utviklingen. Jeg kunne lese og skrive som bare det da jeg begynte på skolen, men jeg var jo nærmere 7 1/2 år den gangen. De yngste nå er 5 år og 8 mnd gamle når de starter skolen, det er altfor ungt. Man burde ha skolestart ved 7 års alder som det var før. Spesielt gutter er ikke utviklet nok til læring så tidlig. 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #17 Skrevet 4. desember 2017 Herregud ikke rart unger opplever mye press og mas og dermed får problemer senere med skole og psyken. La nå gutten være. Gutter modnes senere en jenter. Å det er utrolig dårlig gjort ovenfor han at dere driver å sammenligner han med storesøster "som klarte det og det" Anonymkode: d6b45...37c 1
Hactar Skrevet 4. desember 2017 #18 Skrevet 4. desember 2017 Jeg er bare glad til om ikke femåringen min kan for mye fra før når han begynner på skolen. Han har ikke ro i rompa til å sitte pent i ro og kjede seg, så her har vi ikke drillet ham i faglig kunnskap uten at han har tatt initiativ selv. Jo mer som er nytt for ham på skolen, jo mer interessant blir det for ham å følge med og jo lettere blir det å sitte i ro, tenker jeg.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #19 Skrevet 4. desember 2017 Som de andre sier er det ikke viktig å lese, skrive eller regne før man begynner på skolen. Det dere kan gjøre er å gjøre lesing til noe hyggelig, ved å lese høyt. Finn en interessant bok/serie, med en historie han forstår, men med så mye tekst at han umulig vil klare å lese det selv på et par år. Nybegynnerbøker har enkle setninger, korte ord og lavt ordforåd, og kan derfor være gørrkjedelige (selv husker jeg med gru Otto Monster). Narnia f.eks kan være interessant, eventuelt noe av Anne Cath Vestly eller Astrid Lingren. Dette vil skape leseglede, og gi ham noe å strekke seg etter så han får lyst til å lese selv. Dere kan også jobbe med telling i hverdagen. La ham hjelpe til med å dekke bordet, og finne 1-2-3-4 gafler, 1-2-3-4 kniver etc. Bak sammen, og la ham telle 1-2-3 egg, og måle opp 100g smør sammen med en av dere. I butikken kan dere kjøpe 15 klementiner, og telle alle når dere har dem i posen. Kjøp 1-2-3-4 pakker fint mel og 1-2 pakker grovt mel, slik at dere har 1-2-3-4-5-6 pakker mel. Tell høyt sammen med gutten, og sett alt inn i en praktisk sammenheng. Enda viktigere er å gjøre gutten skoleklar. Det er faktisk ting han må kunne før han skal begynne på skolen. På skolen er det færre voksne enn i barnehagen, så barna får ikke så mye hjelp. Det betyr at han må klare å gå på do selv, han må tørke seg selv så det blir helt rent, han må kunne huske å spyle ned og han må kunne huske å vaske hendene. Det betyr at når han skal ut må han klare å se hva slags klær han bør ha på seg, og han må klare å kle dem på seg selv. Han må også klare å ta dem av selv og legge dem på plassen så de ikke blir borte. Hvis han har blitt våt ute må han klare å skifte til tørre klær og legge de våte så de blir med hjem. Det betyr at når han skal spise må han klare å ta ut matboksen av sekken selv, åpne, spise, hente papir hvis han søler melk, og til slutt rydde opp alt sammen selv og legge matboksen i sekken. Som andre sier, søstra er antagelig tidligere utviklet fordi hun er jente. I tillegg er det ikke sikkert hans fremtid ligger innen akademia. For alt du vet har du en fremtidig bilmekaniker i familien, og det er helt greit hvis det er det han vil. Anonymkode: 455a4...b88
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #20 Skrevet 4. desember 2017 Jeg tenker at dette vil komme etterhvert. Øv gjerne litt mer slik at han kan skrive navnet sitt, men ikke stress med det. Det er viktigere at han kan gå på do selv (tørke seg, vaske hender), kan konsentrere seg noe, vet at man må ta tur når man snakker sammen og er sosial. -lærer Anonymkode: 9d141...c02
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå