Gå til innhold

Mor som aldri planlegger og som tar alt på sparket

Anbefalte innlegg

Skrevet

Maten er ferdig, vi er alle klare til å sette oss ned en lørdags kveld før vi skal kose oss med en film og godteri sammen. Så ringer barnas mor. "Jeg har laget middag til oss jeg, kommer dere?"

Vi har planlagt søndagstur sammen, vi har pakket sekker, funnet frem klær og er på vei ut døra. Så ringer barnas mor. "Kommer dere en tur?, bestemor er her på besøk".

Vi skal bestille ferie og funnet en rimelig tur, og hører med mor om det passer at vi reiser. Hun skal se på det. Vi hører ingenting, maser ett par ganger og bestemmer oss for å drite i å ta hensyn til hennes timeplan og går inn for å bestille etter en ukes tid. 10000kr dyrere!

Jeg har MANGE slike eksempler.. Samboeren min vil ikke ta det opp med henne/si at de ikke passer når hun ringer, mens jeg synes det ødelegger hverdagen vår. Uansett hva vi gjør, så må vi ha i bakhodet at barna kanskje skal til moren på besøk.. Vi kan heller aldri planlegge noe.. Hun kan aldri planlegge noe! Alt skal tas på sparket..

Det er hennes egen skyld at barna bor 100% hos oss..

Jeg har bestemt meg for å ta det opp med dama selv.. Tips til hvordan jeg kan gjøre det, uten at hun skal bli forbanna?

Anonymkode: 7795f...566

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ikke tatt det opp, bare sagt til barna og til henne at det ikke passer (i de to eksemplene du nevner). For det passer jo ikke. Ferieturen? Slike ting må dere ha en krystallklar samværsordning på, slik at dere ikke er avhengige av om det passer for henne eller ikke. Barna kan ikke kanskje stikke på besøk når som helst i hverdagen, hvis de er små. Hvis de er store, er det barna som må lage avtaler med dere, og står maten på bordet kan de ikke dra andre steder.

Anonymkode: dc588...e2c

• Liker 12
Skrevet

*grøsse* sånne folk er et mareritt. 

Jeg ville begynt med å si nei, nå passer det ikke. Ringer hun og har laget mat, mens dere sitter og har laget mat hjemme? "Nei, det passer ikke, vi holder på å spise her. Du må nesten gi beskjed lengre tid i forveien om du vil de skal spise hos deg". Gjenta og gjenta, til hun lærer. 

Og dette er det far som bør ta opp. Om du tar det opp, kommer det nærmest garantert til å bli bråk, uansett hvordan du ordlegger deg. 

Anonymkode: 40df9...b3c

• Liker 17
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Maten er ferdig, vi er alle klare til å sette oss ned en lørdags kveld før vi skal kose oss med en film og godteri sammen. Så ringer barnas mor. "Jeg har laget middag til oss jeg, kommer dere?"

Vi har planlagt søndagstur sammen, vi har pakket sekker, funnet frem klær og er på vei ut døra. Så ringer barnas mor. "Kommer dere en tur?, bestemor er her på besøk".

Vi skal bestille ferie og funnet en rimelig tur, og hører med mor om det passer at vi reiser. Hun skal se på det. Vi hører ingenting, maser ett par ganger og bestemmer oss for å drite i å ta hensyn til hennes timeplan og går inn for å bestille etter en ukes tid. 10000kr dyrere!

Jeg har MANGE slike eksempler.. Samboeren min vil ikke ta det opp med henne/si at de ikke passer når hun ringer, mens jeg synes det ødelegger hverdagen vår. Uansett hva vi gjør, så må vi ha i bakhodet at barna kanskje skal til moren på besøk.. Vi kan heller aldri planlegge noe.. Hun kan aldri planlegge noe! Alt skal tas på sparket..

Jeg har bestemt meg for å ta det opp med dama selv.. Tips til hvordan jeg kan gjøre det, uten at hun skal bli forbanna?

Hvorfor har dere barna 100%? Det høres veldig ut som om det er der problemet ligger. Når hun ikke har noen egne faste dager vil hun naturlig nok prøve å få de dagene hun kan få, uansett hvordan dette gjøres på.

Anonymkode: a7545...c1a

• Liker 2
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har dere barna 100%? Det høres veldig ut som om det er der problemet ligger. Når hun ikke har noen egne faste dager vil hun naturlig nok prøve å få de dagene hun kan få, uansett hvordan dette gjøres på.

mor ønsket dette til tider selv, levde livet med ny kjæreste. så det endte med at barna (som er gamle nok til å bestemme selv) valgte å bo hos oss hele tiden..  Barna bestemmer dette selv, og vi blander oss ikke oppi det..

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

mor ønsket dette til tider selv, levde livet med ny kjæreste. så det endte med at barna (som er gamle nok til å bestemme selv) valgte å bo hos oss hele tiden..  Barna bestemmer dette selv, og vi blander oss ikke oppi det..

Jeg ville kanskje ha begynt litt forsiktig med å faktisk si nei til henne av og til når hun spør. "Vet du hva, det høres veldig hyggelig ut, men vi er på vei ut / har en avtale / er ikke hjemme" hva som helst egentlig. Hun har ikke rett til å bli sur, da kan dere evt avtale noen faste dager hvis det er i orden for barna.

• Liker 6
Gjest NotNaomi
Skrevet

En får vel lære barn at en avtale er en avtale. Har dere planlagt noe,så gjennomførs det. Er jo helt merkelig at faren her ikke kan si fra! Hva er så vanskelig med å be moren avtale/gi beskjed ihvertfall et par dager i forveien?? 

Vet ikke om det er så lurt om du sier noe.. Det er jo de som er foreldre. Tafatt og dumt av faren å ikke kunne si noe. 

Skrevet

Ville faktisk ikkje tatt det opp med ho direkte, det kan bli trøbbel - eg ville gjort som andre her anbefaler, å avvise ho når ho kjem med desse impulsive ideane sine. Og passe på å få inn at det er lettere dersom det blir planlagt eit par dagar i forveien.

• Liker 5
Skrevet

Hvis mor ikke klare/vil planlegge så må dere lære henne det. Om dere alltid gir dere vil hun bare fortsette. Dere må lage den sprerren selv.

Hvis dere har barna 100% har ikke mor noe fast? Jeg tenker at det kan være løsning. At selv om dere har barna mest kan hun ha noe fast. Ringer hun på et tidspunkt det ikke passer må dere si det. Nei, i dag passer det ikke. Vi skal på kino i dag, og har bestilt billetter, men de kommer til deg på lørdag. 

Jeg får står det kan være frustrerende om man ikke har noen rammer på det. For da vil hun ringe til dere hver gang det passer fir hun, og det blir slitsomt for dere å leve sånn. Selv om dere har barna mest, så har dere et liv dere også. Det må hun respektere. Hvis det passer kan slik spontanitet være velkommen, men blir vanskelig å lage ryddig samvær av slikt. Så dere må finne en balanse som funker for alle. 

Anonymkode: cd3fb...d23

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjenner dessverre litt til dette i forhold til mine stebarns mor/familie. Hos oss handler det om dårlig planlegging og informasjon. Da barna var yngre fikk de telefon feks 1. juledag om selskap hos bestemor (når det var hos oss de skulle være, kan legge til at det begge veier var både greit og koselig med juleselskap selv om vi opprinnelig delte jul/nyttår annet hvert år) i utgangspunktet helt ok om det hadde vært gitt beskjed i alle fall noen dager før jul. Har bare lært oss å leve med det, og nå er barna så store at de både sier fra selv og skjønner at man faktisk har spikra planer særlig i høytider. 

Trådstarter får bare be far sende mor beskjed om å være flinkere til å spørre i god tid.... Og håper at det når inn...

Anonymkode: ac1f3...5e5

• Liker 1
Skrevet

Man får velge sine kamper, tenker nå jeg. Man kan ikke planlegge ALT på forhånd, innimellom kommer bestemødre på besøk uten at de har meldt fra 3 uker i forveien. Er det ikke da greit at ungen stikker på besøk eller er denne turen i skogen spikret i stein? Hva med å heller se mulighet for tur alene med mannen heller enn at mor ødelegger planene dine? Det samme gjelder forsåvidt middag en lørdag også, men jeg skal innrømme jeg hadde vel heller nytt en frikveld med mannen heller enn å klage...

Ferier er det greit å få en ordning på. Lag en fast avtale og helt ærlig, det er lov å spørre flere ganger om man trenger svar asap... 

Anonymkode: 7e183...bfb

• Liker 2
Gjest Coolaid
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skaff deg litt baller og si på en høflig måte" huff, det var dumt, vi har akkurat satt oss ned for å spise nå..." eller, "oi, hadde jeg vist det litt på forhånd så kunne vi fått det til...nå er vi akkurat på farten.." 

Det er lov å si at ting ikke passer på så kort varsel. Når det gjelder planlegging av ferie så begynn veldig tidlig og si at dere må ha tilbakemeldig innen en viss dato. 

Det er helt greit at personer lever på en slik måte at de "tar ting på sparket", men det betyr også at de går glipp av ting eller gjør det vanskelig for seg selv når de involverer andre mennesker. La dem lære selv. Det dummeste noen kan gjøre er å gi etter for det, da skaper man kun et problem for seg selv. 

Skrevet
På ‎04‎.‎12‎.‎2017 den 12.46, AnonymBruker skrev:

Innihampen irriterende. Å holde alle muligheter åpne hele tiden, hadde ikke jeg klart å leve med.

Anonymkode: f91d8...eba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...