Gå til innhold

Trygge sminkeprodukter under graviditeten - tips?

Sommerfugl90

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg har for det meste holdt meg unna sminke så langt under graviditeten, men har påført litt maskara en gang iblant og litt blush. Nå som festsesongen står for tur kan jeg godt tenke meg litt mer sminke, men vil gjerne ha sminke uten hormonforstyrrende stoffer eller andre stoffer som kan være direkte skadelige for barnet i magen.

Har noen tips til ålreit sminke uten skumle ingredienser (gjerne alt fra foundation, øyenskygge, øyenpenner til blush og maskara)? 

Alt av tips tas imot med stor takk :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aldri hørt om at sminke er skadelig for fosteret/ungen.

Anonymkode: f4254...118

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke helt vanlig sminke. Det er ikke farlig for babyen. 

Anonymkode: f1a4b...9b8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble så skremt da jeg hørte om et vippeserum som kunne fremprovosere abort :icon_frown: Mulig jeg er hysterisk, men det får heller bare være.

Ingen gravide som har byttet til "renere" sminke?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid brukt helt vanlig sminke. Og på det vippeserumet står det vel at det er frarådet gravide?

Anonymkode: 971be...863

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Har alltid brukt helt vanlig sminke. Og på det vippeserumet står det vel at det er frarådet gravide?

Anonymkode: 971be...863

Jepp, men det er egentlig fordi en ønsker jo ikke å ta den risikoen det er å teste slike produkter på gravide. 

Anonymkode: 49392...448

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Sommerfugl90 skrev:

Ble så skremt da jeg hørte om et vippeserum som kunne fremprovosere abort :icon_frown: Mulig jeg er hysterisk, men det får heller bare være.

Nei. Her går det som før.

Anonymkode: f4254...118

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Sommerfugl90 skrev:

Men herregud du kan bruke helt vanlig sminke som gravid, du kan også bruke neglelakk og farge håret og barbere legger & armhuler. 

Folk må virkelig slutte å lese mammablogger, hvor plukker dere opp alt dette tullet. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Sommerfugl90 skrev:

"Alt" kan fremprovosere abort ;) Det er veldig mye av det du møter til daglig som har hormonforstyrrende stoffer, alt fra håndsåper og deodoranter til oppvaskmidler og klesvaskemidler. Vi bruker mye neutral og er litt påpasselige med ting som brukes i store kvanta, men litt sminke går helt fint. Og det gjelder både i graviditeten og ellers. 

Følg rådene for gravide på helsedirektoratet sine sider. Du bør se på kildene informasjonen kommer fra. Om du ukritisk skal følge alt du leser på forumer og blogger, kan du i beste fall gjøre deg selv gal, og i verste fall gjøre skade. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestilt endel fra iherb, der kan jeg lese ingredienslistene og styre helt unna de hormonforstyrrende stoffene som jeg også er bekymret for. Vil ha minst mulig av de generelt, ikke bare når jeg er gravid... Har funnet både primer, foundation og mascara jeg er fornøyd med der :) Alt fra e.l.f. Prøvde meg på spsm i en sminkebutikk tidligere i år, om hun kunne anbefale med en foundation uten hormonforstyrrende stoffer. Hun som jobbet der var HELT BLANK på hva produktene inneholder. Orker ikke handle slike steder jeg... snakk om produktkunnskap liksom. Hun visste ikke hvordan hun skulle finne ut av det en gang. Så bruker nettet mye, nettsider der de viser ingredienser, og sjekker opp mot listen av fy-stoffer.  Har mastergrad i miljøgeologi, så vet vel litt for mye om kjemikalier jeg vil ha minst mulig av i kroppen, og i hvertfall når jeg går gravid og også i babyprodukter. Handler ikke så mye om å fremprovosere abort eller store fysiske/mentale skader, er mye mer bekymret for langstideffektene, de små effektene man ikke ser sånn åpenbart, samt coctaileffekten av hva alle fremmedstoffene gjør i kroppene våre når de får virke sammen. Hvilken ingen egentlig vet noe om, annet at det antas at det kan ha negative effekter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, våren14 said:

Jeg har bestilt endel fra iherb, der kan jeg lese ingredienslistene og styre helt unna de hormonforstyrrende stoffene som jeg også er bekymret for. Vil ha minst mulig av de generelt, ikke bare når jeg er gravid... Har funnet både primer, foundation og mascara jeg er fornøyd med der :) Alt fra e.l.f. Prøvde meg på spsm i en sminkebutikk tidligere i år, om hun kunne anbefale med en foundation uten hormonforstyrrende stoffer. Hun som jobbet der var HELT BLANK på hva produktene inneholder. Orker ikke handle slike steder jeg... snakk om produktkunnskap liksom. Hun visste ikke hvordan hun skulle finne ut av det en gang. Så bruker nettet mye, nettsider der de viser ingredienser, og sjekker opp mot listen av fy-stoffer.  Har mastergrad i miljøgeologi, så vet vel litt for mye om kjemikalier jeg vil ha minst mulig av i kroppen, og i hvertfall når jeg går gravid og også i babyprodukter. Handler ikke så mye om å fremprovosere abort eller store fysiske/mentale skader, er mye mer bekymret for langstideffektene, de små effektene man ikke ser sånn åpenbart, samt coctaileffekten av hva alle fremmedstoffene gjør i kroppene våre når de får virke sammen. Hvilken ingen egentlig vet noe om, annet at det antas at det kan ha negative effekter.

Sorry ass, men du kan ikke forvente at ansatte i sminkebutikker skal ha slik detaljkunnskap om produktene som selges der. 

Anonymkode: 49392...448

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Geirfuglen

Det er faktisk greit å være litt forsiktig. Man ser for eksempel en del hormonhermende stoffer som kan gi problemer med fruktbarhet hos guttefostere. 

Jeg ser at det blir latterliggjort litt lenger opp i tråden, men vi omgir oss med ekstremt mange stoffer vi ikke aner konsekvensen av. Huden er vårt største organ, og tar opp disse stoffene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, våren14 skrev:

Takk for svar og gode tips! Har aldri tidligere bestilt fra iherb og heller ikke prøvd sminken fra e.l.f., men ble veldig fristet til å legge inn en bestilling. Finner jeg noe jeg liker kjempegodt kan det hende jeg bytter ut den gamle sminken for godt. 

Jeg tror nok du gjør lurt i å velge sminke som inneholder mindre eller ingen "skumle kjemikalier" selv utenom graviditet og jeg skulle gjerne vært like bevisst selv. Jeg får prøve å lese meg opp, jeg også (riktignok uten mastergraden din da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, Minlillelykke skrev:

Jeg har brukt det vanlige fra clinique og la roche posay. 

Jeg har også tenkt litt på Clinique. La Roche Posay har jeg aldri før testet - takk for tipset! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Alt" kan fremprovosere abort ;) Det er veldig mye av det du møter til daglig som har hormonforstyrrende stoffer, alt fra håndsåper og deodoranter til oppvaskmidler og klesvaskemidler. Vi bruker mye neutral og er litt påpasselige med ting som brukes i store kvanta, men litt sminke går helt fint. Og det gjelder både i graviditeten og ellers. 

Følg rådene for gravide på helsedirektoratet sine sider. Du bør se på kildene informasjonen kommer fra. Om du ukritisk skal følge alt du leser på forumer og blogger, kan du i beste fall gjøre deg selv gal, og i verste fall gjøre skade. 

Man kan helt sikkert bli for forsiktig, men selv om jeg er ganske forsiktig med sminke og hudprodukter er jeg ikke helt hysterisk altså. Følger normalt rådene på helsedirektoratets sider, men er litt skeptisk til sminke ettersom den sitter såpass lenge på huden.

Jeg har også byttet ut håndsåpe og deodorant, og skal tenke meg en ekstra gang om neste gang jeg kjøper oppvaskmiddel og vaskepulver til klær :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det min lege sa var at den viktigste kosmetikkingrediensen det var viktig å holder seg unna i en graviditet er produkter med A-vitamin og retinol.

Noen mener også man skal velge syrefritt, men da de fleste kosmetikkprodukter i Norge inneholder syre så tar jeg ikke veldig hardt på det.

Anonymkode: 6d430...f3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...