AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #1 Skrevet 4. desember 2017 Hei! Sitter med en oppgave nå på høyskolen og innser at det er svært store muligheter for at dette blir stryk. Jeg sitter bom fast og forstår ikke en dritt. Jeg har bare 5 av maks 10 sider, uten kilder. Med kilder har jeg 7, men de teller vel neppe. Jeg synes det er svært lite. Jeg har svart på alle spørsmålene men kunne sikkert svart så mye bedre. Det er fire dager til innlevering og ingen av de andre i klassen har begynnt enda, de jeg er nærmest med har valgt andre oppgaver (vi fikk velge blandt 3). Vi har hatt 2 uker på oss, så jeg ser for meg at hun læreren forventer stort. Kan jeg spørre henne om hva som skjer hvis jeg stryker? Vil jeg kunne få noe veiledning om hva jeg gjorde galt? Oppgaven teller 20%, så den er ganske viktig. Anonymkode: 72e76...7d0
Antoinette Skrevet 4. desember 2017 #2 Skrevet 4. desember 2017 Ja det ville jeg gjort, bra med et klart svar. 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #3 Skrevet 4. desember 2017 Fokuser heller på oppgaven nå, så kan du forholde deg til stryk hvis det skulle skje. Du har kommet halvveis og du har hele fire dager igjen. Jeg ville ikke ha vært spesielt bekymret i ditt tilfelle. Anonymkode: 9d24a...512 4
Duckie Skrevet 4. desember 2017 #4 Skrevet 4. desember 2017 Er problemet at du ikke forstå stoffet eller at du synes du har skrevet for lite? Om du ikke forstår pensum er det sjanse for at du stryker. Om du har skrevet godt, men kort og konsist, er vel ikke det grunn til å stryke. Om du ikke har nådd minimum antall sider vil jeg ha fyllt ut svarene med mer drøfting og satt pensum mer i kontekst. 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #5 Skrevet 4. desember 2017 Hun har ikke oppgitt minimum, bare maximum. Problemet er litt både og. Jeg føler i hovedsak at jeg har skrevet svært lite, og misstenker at jeg har misforstått oppgaven og kanskje ikke forstår oppgaven helt, og jeg vet det er en del av pensumet jeg ikke forstår en dritt av, noe vi egentlig ikke har gått igjennom på det nivået jeg tror hun vil frem til i oppgaven. (Vi skal ha et helt fag i den delen neste semester). Anonymkode: 72e76...7d0
Duckie Skrevet 4. desember 2017 #6 Skrevet 4. desember 2017 Jeg ville ha spurt de du er nærmest med om de kan ta en kjapp kikk på det du har gjort. Ikke lese godt igjennom, men bare for å se om de tror du har misforstått oppgaven. Du har jo en del dager igjen, jeg ville ha satt meg ned og brukt andre kilder enn pensumbøker og hefter, les deg opp på nett så du får andre synsvinkler på ting og forsøk å forstå det du skal skrive om bedre.
DysterPytten Skrevet 4. desember 2017 #7 Skrevet 4. desember 2017 (endret) Hvis hun ikke har presisert sideantall Enn et en maks (noe jeg regner med er for å begrense sin egen arbeidsmengde) ville jeg ikke tatt det så tungt så lenge du har svart godt på oppgavene. Og så ville jeg gått til foreleser å spurt om tips evt annen vinkling osv for å se om de kan hjelpe deg litt på vei. Vet om noen som skrev 4 sider tekst og fikk A, mens noen som skrev 15 fikk D i samme faget. Forståelse og drøfting har mye å si. Endret 4. desember 2017 av DysterPytten 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #8 Skrevet 5. desember 2017 Jeg skrev en 7-8 sider hjemmeeksamen på 24 timer forrige uke, dette greier du! Anonymkode: ddd96...f10 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #9 Skrevet 5. desember 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan jeg spørre henne om hva som skjer hvis jeg stryker? Vil jeg kunne få noe veiledning om hva jeg gjorde galt? Oppgaven teller 20%, så den er ganske viktig. Det er ikke farlig å spørre. Husk at det er studenter som er enda senere ute enn deg. Jeg er høgskolelektor, og jeg foretrekker definitivt at elever kommer til meg dersom de frykter stryk. Jeg ønsker jo at studentene mine skal komme seg gjennom. En ting til: Vi møter på utrolig mye rart. En frustrert student som har en litt tynn oppgave to dager før fristen, faller ikke inn under den kategorien. Anonymkode: e40a9...47c 3
stan Skrevet 5. desember 2017 #10 Skrevet 5. desember 2017 Snakk med læreren. Lærere foretrekker at elevene tar opp problemer, helst så tidlig som mulig. Da er det enda mulig å gjøre noe med det. Lærere ønsker ikke at elevene stryker. 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #11 Skrevet 5. desember 2017 Jeg har sett veldig mye på nettet, og de fleste av kildene kommer derfra. Foreleseren har foreslått en bok fra biblioteket som jeg ikke forstod bæret av. Jeg skal prøve å få de andre til å se på det, men jeg skriver veldig rett på sak. Går fort gjort å bare lese gjennom hele greia. Det gjør sikkert ikke noe heller siden de har valgt andre problemstillinger. Føler nestendet er dumt å be om tips, men det er vel bedre enn å feile. Liksom at jeg spør noe basisk som alle kan. En annen vinkling hadde sikkert hjulpet da. Det verste er at jeg har sittet med den hver dag fra dag 1, minst 15 timer per dag. Det går ut over søvnkvalitet, forholdet med samboeren og arbeidsprestasjon. Det er ikke det at jeg ikke tar det seriøst eller noe, men det er vel slik jeg fremstår når jeg spør om basiske ting og presenterer en tynn oppgave. Jeg fatter ikke at de andre klarer å utsette det så voldsomt, bortsett fra at alle andre har erfaring med feltet. Bruker som regel siste dag på å korrekturlese og å sjekke apa-standarden. Gjør ikke andre folk det? Stryk er rett og slett ikke aktuelt. Jeg aner ikke hvordan håndtere det om jeg stryker. Lurer nesten på hva annet rart dere ser. Føler meg helt på bærtur her.. Anonymkode: 72e76...7d0
Duckie Skrevet 5. desember 2017 #12 Skrevet 5. desember 2017 Du har arbeidet deg selv blind på oppgaven. Send den til noen som kan gi deg en pekepinn på om du er på riktig spor eller ikke, og ta en dag helt fri hvor du gjør noe annet. Så bruker du de siste to dagene til å se over, justere og eventuelt legge til mer fagstoff. Å ta en pause gjør at du ser på oppgaven med nye øyne når du tar den frem igjen og lettere kan vurdere hva som må gjøres.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #13 Skrevet 5. desember 2017 Læreren er der for å hjelpe deg. Så klart ønsker de heller at dere skal ta kontakt og spørre om råd fremfor å stryke dette går nok helt fint. Om det eneste kriteriet var max 10 sider ville jeg ikke bekymret meg så veldig. Prøv å se om noe av det du har kan skrives om, istedet for å skrive "han var en av tidenes største forfattere" kan man skrive "*navn* blir ansett som en av våres største forfattere med *navn på tekst* som sin største bragd" osv. Dette var så klart bare et eksempel, aner ikke om du har mulighet til å skrive om teksten på denne måten eller allerede føler at du har gjort ditt beste med teksten. Anonymkode: c7980...81f
Duckie Skrevet 5. desember 2017 #14 Skrevet 5. desember 2017 Angående å spørre "læreren", det er veldig forskjellig fra situasjon til situasjon. Hadde du gått på ungdomsskole/vgs hadde jeg bedt deg ta det opp med lærer. Er du på universitetet i en klasse med 80 studenter ville jeg ikke ha snakket med foreleser om en eksamensoppgave. Nå vet jeg ikke hvordan det er hos deg, føler du at det går greit å snakke med foreleser/emneansvarlig kan du jo gjøre det, men jeg hadde nok benyttet meg av medstudenter i første omgang.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #15 Skrevet 5. desember 2017 Nå har jeg og en medstudent sett på oppgavene til hverandre og vi har begge fått noen ideer :). Hun synes ikke oppgaven min var spesiellt tynn siden jeg skriver såpass direkte, men må nesten få med en del ting til. Tror det skal gå greit likevel :). Hvis jeg fortsatt sliter i morgen så går jeg til læreren med det. Anonymkode: 72e76...7d0 1
Gjest Catalina Culès Skrevet 5. desember 2017 #16 Skrevet 5. desember 2017 Ja selvfølgelig kan du spør om det!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå