Audacity Skrevet 4. desember 2017 #1 Skrevet 4. desember 2017 Heisann, kvinneguiden. Jeg er en sykepleierstudent på 1. året som skriver pleieplan for første gang (4.500 ord.) Jeg har fått noen sider med retningslinjer fra skolen, men har aldri sett hvordan en pleieplan egentlig ser ut eller hatt om det på skolen. Sitter her med en litt sånn "in over your head"-følelse, og håper det finnes noen der ute som kan hjelpe med å forklare litt. I caset vi har fått utdelt har pasienten alle mulige problemer: lavt blodtrykk, høy puls, oksygenmangel, tørr munn, orker ikke stå/stelle seg selv, smerter/tyngdefornemmelse/ødemer i beina, blemme på setet, redusert mobilitet etter hoftebrudd, hjertesvikt etter tidligere hjerteinfarkt, spiser lite, drikker litt mindre enn normalt og lar ikke pleier ("jeg") gå for å hente hjelp (pas. holder igjen i hånden.) - Så, vil dere si at det er den første problemstillingen som må løses? At pasienten holder igjen? - Kan man kombinere punkter i problemstillinger? Som f. eks. "Pas. har høy puls og lavt blodtrykk." - Hva vil dere si er de to/tre mest akutte problemene til pas.? Tenker BT/puls og oksygenmangel. - Skal datasamlingen føres opp i listeform eller i en samlet beskrivende tekst? - Noen andre tanker? All hjelp dere kan gi er helt fantastisk. Denne karakteren er likestilt med anatomieksamen....
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #2 Skrevet 4. desember 2017 Jeg er vernepleierstudent siste året, og vi har aldri skrevet pleieplaner, så vet dessverre ikke noe om det. Men tenker at 4500 ord er en stor oppgave og at du kan skrive mye om de forskjellige plagene. Jeg syns du kan slå sammen enkelte ting ja. I hvilken rekkefølge du løser det, må du bestemme selv. Men du kan gjerne starte med at hun holder igjen. Få også med noe om hvor viktig det er med stillingsforandringer og proteiner for trykksår. Tempurmadrass. (Skrev nettopp praksisoppgave om trykksår ) Jeg vet ikke hva du mener med datasamling, men hvis du mener oppgaven ville jeg skrevet en hel tekst. Anonymkode: 5c718...2ec 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #3 Skrevet 4. desember 2017 53 minutter siden, Audacity skrev: Heisann, kvinneguiden. Jeg er en sykepleierstudent på 1. året som skriver pleieplan for første gang (4.500 ord.) Jeg har fått noen sider med retningslinjer fra skolen, men har aldri sett hvordan en pleieplan egentlig ser ut eller hatt om det på skolen. Sitter her med en litt sånn "in over your head"-følelse, og håper det finnes noen der ute som kan hjelpe med å forklare litt. I caset vi har fått utdelt har pasienten alle mulige problemer: lavt blodtrykk, høy puls, oksygenmangel, tørr munn, orker ikke stå/stelle seg selv, smerter/tyngdefornemmelse/ødemer i beina, blemme på setet, redusert mobilitet etter hoftebrudd, hjertesvikt etter tidligere hjerteinfarkt, spiser lite, drikker litt mindre enn normalt og lar ikke pleier ("jeg") gå for å hente hjelp (pas. holder igjen i hånden.) - Så, vil dere si at det er den første problemstillingen som må løses? At pasienten holder igjen? - Kan man kombinere punkter i problemstillinger? Som f. eks. "Pas. har høy puls og lavt blodtrykk." - Hva vil dere si er de to/tre mest akutte problemene til pas.? Tenker BT/puls og oksygenmangel. - Skal datasamlingen føres opp i listeform eller i en samlet beskrivende tekst? - Noen andre tanker? All hjelp dere kan gi er helt fantastisk. Denne karakteren er likestilt med anatomieksamen.... Har dere hatt om ABCDE-prinsippene? Det er prioritert rekkefølge man skal identifisere problemer. A=airways, B=breathing, C=circulation osv. I caset ditt kommer breathing først med oksygenmangel. Det er det aller første problemet som må løses, fordi det er det viktigste momentet. Hjelper ikke å være ren og pen hvis du ikke får luft. Etter det kommer circulation - altså lavt blodtrykk og ødemer. Det er prioritet nr. 2 Deretter kommer hud/sår, så ernæring. Det at pasienten holder deg igjen å hånda løser du enkelt med å dra i ringesnoren for å tilkalle oppmerksomhet. Her må du ha hjelp, og jeg ville ikke forlatt en slik pasient for å hente hjelp. Jeg ville fått hjelpen inn der pasienten er (ringesnor). Datasamlingen føres opp som listepunkt ja De to punktene høy puls og lavt blodtrykk hører jo sammen i punktet ''sirkulasjon''. Du må også tenke på hva som egentlig er problemet her. Du sier pasienten har et hoftebrudd. Hva er det som gjør at blodtrykket faller og pulsen øker? Pulsen stiger fordi hjertet kompanserer for lavt blodtrykk. Kan det være en indre blødning? Det er et eget punkt. Som sagt over blir oksygen og pust alltid prioritert først, deretter blodtrykk/puls. Går du tilfeldigvis på VID Bergen? Jeg hadde samme oppgave (annet case) mitt første år på Betanien. Det er helt åndssvakt å få en slik oppgave første semester, før sykdomslære og sånt. Det er totalt bortkastet tid og ressurser. Man har ingen forutsetninger etter et halvt år, for å kunne svare på en slik oppgave. Dette caset var veldig krevende, og ligner veldig på en oppgave jeg hadde 2. året ETTER sykehuspraksis... Anonymkode: 69c11...538 4
Audacity Skrevet 4. desember 2017 Forfatter #4 Skrevet 4. desember 2017 1 hour ago, AnonymBruker said: Har dere hatt om ABCDE-prinsippene? Det er prioritert rekkefølge man skal identifisere problemer. A=airways, B=breathing, C=circulation osv. I caset ditt kommer breathing først med oksygenmangel. Det er det aller første problemet som må løses, fordi det er det viktigste momentet. Hjelper ikke å være ren og pen hvis du ikke får luft. Etter det kommer circulation - altså lavt blodtrykk og ødemer. Det er prioritet nr. 2 Deretter kommer hud/sår, så ernæring. Det at pasienten holder deg igjen å hånda løser du enkelt med å dra i ringesnoren for å tilkalle oppmerksomhet. Her må du ha hjelp, og jeg ville ikke forlatt en slik pasient for å hente hjelp. Jeg ville fått hjelpen inn der pasienten er (ringesnor). Datasamlingen føres opp som listepunkt ja De to punktene høy puls og lavt blodtrykk hører jo sammen i punktet ''sirkulasjon''. Du må også tenke på hva som egentlig er problemet her. Du sier pasienten har et hoftebrudd. Hva er det som gjør at blodtrykket faller og pulsen øker? Pulsen stiger fordi hjertet kompanserer for lavt blodtrykk. Kan det være en indre blødning? Det er et eget punkt. Som sagt over blir oksygen og pust alltid prioritert først, deretter blodtrykk/puls. Går du tilfeldigvis på VID Bergen? Jeg hadde samme oppgave (annet case) mitt første år på Betanien. Det er helt åndssvakt å få en slik oppgave første semester, før sykdomslære og sånt. Det er totalt bortkastet tid og ressurser. Man har ingen forutsetninger etter et halvt år, for å kunne svare på en slik oppgave. Dette caset var veldig krevende, og ligner veldig på en oppgave jeg hadde 2. året ETTER sykehuspraksis... Anonymkode: 69c11...538 Tusen takk for en helt super respons, Anonym. Det var noen skikkelig gode tips! Jeg går på VID Bergen, ja. Det er godt å høre at det ikke bare er jeg som syns det er litt vanskelig. (Skrive 4500 ord om sykdomsbehandling og sånt når man har hatt 4 måneder med intens anatomi og Florence Nightingale.) Får bare krysse fingrene for at det går bra. 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #5 Skrevet 4. desember 2017 9 timer siden, Audacity skrev: Heisann, kvinneguiden. Jeg er en sykepleierstudent på 1. året som skriver pleieplan for første gang (4.500 ord.) Jeg har fått noen sider med retningslinjer fra skolen, men har aldri sett hvordan en pleieplan egentlig ser ut eller hatt om det på skolen. Sitter her med en litt sånn "in over your head"-følelse, og håper det finnes noen der ute som kan hjelpe med å forklare litt. I caset vi har fått utdelt har pasienten alle mulige problemer: lavt blodtrykk, høy puls, oksygenmangel, tørr munn, orker ikke stå/stelle seg selv, smerter/tyngdefornemmelse/ødemer i beina, blemme på setet, redusert mobilitet etter hoftebrudd, hjertesvikt etter tidligere hjerteinfarkt, spiser lite, drikker litt mindre enn normalt og lar ikke pleier ("jeg") gå for å hente hjelp (pas. holder igjen i hånden.) - Så, vil dere si at det er den første problemstillingen som må løses? At pasienten holder igjen? - Kan man kombinere punkter i problemstillinger? Som f. eks. "Pas. har høy puls og lavt blodtrykk." - Hva vil dere si er de to/tre mest akutte problemene til pas.? Tenker BT/puls og oksygenmangel. - Skal datasamlingen føres opp i listeform eller i en samlet beskrivende tekst? - Noen andre tanker? All hjelp dere kan gi er helt fantastisk. Denne karakteren er likestilt med anatomieksamen.... Pas.holder igjen hånden. Hvorfor? Redd? Åndenød? Hva kan du gjøre? Ring etter hjelp, ikke forlat pas. priorier i riktig rekkefølge hva du vil hjelpe pas. med. Dvs de tre punktene du nevner, oksygenmangel, høyt blodtrykk og lav puls. Lavt blodtrykk og høy puls henger sammen ja. Finn ut hvorfor og forklar. Hva kan være? Har du noen opplysninger i teksten? (Jeg vil ikke avsløre da du må resonnere deg fram selv.) Hvile tiltak vil du sette inn? Hva er målet? Deretter kommer det andre (det som kan vente til du ikke har akutt situasjon). Løses på samme måte som over. Vis utfyllende at du forstår - i problemstilling, tiltak og mål. Skjønner at det kan være vanskelig når du ikke har sykdomslære, men les om det som oppgis i teksten. Da får du en bedre forståelse av situasjonen og kan lettere angripe problemstillingene. Anonymkode: 31286...26f 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #6 Skrevet 4. desember 2017 8 timer siden, Audacity skrev: Tusen takk for en helt super respons, Anonym. Det var noen skikkelig gode tips! Jeg går på VID Bergen, ja. Det er godt å høre at det ikke bare er jeg som syns det er litt vanskelig. (Skrive 4500 ord om sykdomsbehandling og sånt når man har hatt 4 måneder med intens anatomi og Florence Nightingale.) Får bare krysse fingrene for at det går bra. Ingen problem! Haha, ante jeg det ikke.... Samme trøbbelet som da jeg gikk 1.året altså - enda vi klagde høylytt på oppgaven. Først har man all anatomien på bare noen uker - samtidig som man strever med Florence Nightingale, Kari Martinsen og har fokus på ''det gode stell'' og sengeskift - så på eksamen får man den oppgaven der trykt i trynet som innebærer både sykdomslære, patofysiologi og 2. års pensum (sykepleie til akutt syke). Det er HELT bak mål. Jammen skal de få høre det, at de enda ikke har lært etter utallige klager. Dagens utblåsning PS: har du kjøpt pensum i sykdomslære? Det er veldig nyttig når du besvarer denne oppgaven I tillegg finnes en bok som heter Geriatrisk sykepleie - god omsorg til den gamle pasienten. Vet ikke om den er på pensumlisten lenger, men hvis du ikke har den bør du sjekke biblioteket! Den er svært nyttig Anonymkode: 69c11...538 1
Audacity Skrevet 4. desember 2017 Forfatter #7 Skrevet 4. desember 2017 17 minutter siden, AnonymBruker said: Det er HELT bak mål. Jammen skal de få høre det. Sant så sant. Skal nevne det i denne enden også. 18 minutter siden, AnonymBruker said: Geriatrisk sykepleie - god omsorg til den gamle pasienten. Der traff du midt i blinken! Jeg og "Geriatrisk sykepleie" har blitt bestevenner de siste timene. Både kvinneguiden og boka blir nok redningen her. 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #8 Skrevet 4. desember 2017 58 minutter siden, Audacity skrev: Sant så sant. Skal nevne det i denne enden også. Der traff du midt i blinken! Jeg og "Geriatrisk sykepleie" har blitt bestevenner de siste timene. Både kvinneguiden og boka blir nok redningen her. Ja det er bare å klage, dette er for dårlig 😠 Hehe, kjenner til det! Utrolig god bok masse lykke til på eksamenene som kommer. Anonymkode: 69c11...538 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå