Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

vi er prøvere, vi har 5 katter, to er kattunger. De er ikke 12 uker enda.

Jeg har hatt katter siden jeg var liten, vi har alltid hatt katter i familien min (alt ifra 2-5 om gangen). Har kost med dem, de har vært utekatter (og også senere noen innekatter), jeg har jobbet for kattehus (type dyrebeskyttelsen-steder) og når jeg ble voksen har jeg hatt katter selv siden jeg var 24 (er nå 36). Foreldrene min har katter, så den korte tiden jeg selv ikke hadde katter var jeg rundt dem hver gang jeg var hos foreldrene mine. Mine katter har alltid vært innekatter og foreldrene mine har hatt kun innekatter de siste 10 årene. Så (vi) er vant til kattekasser og rensing av disse. Vasker hendene etterpå så klart.

Er jeg "immun" mot den kattebakterien tro? Leser at man kan være det. Jeg føler jo jeg lett kan være det siden jeg alltid har vært kliss oppi katter "alltid".

Mor har også vokst opp med katter (på gård) og ryddet i kattekasser og jeg og søsknene mine (vi er 3) har jo alle klart oss :P 

Jeg tenker at siden jeg har hatt så mange katter og kost masse med dem i alle år, at jeg vasker hendene etter katte-kasse-rensing og har god håndhygiene så er det vel greit?

Anonymkode: e6949...3bb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Toksoplasmose antar jeg du mener, det er en parasitt. 

I Norge er det faktisk veldig få som er resistente mot den. Det kan godt være du ikke er det, selv om du har vært mye med katter. 

Dette kan sjekkes hos legen. 

Jeg ville ikke tatt sjansen. Rådene er å la noen andre håndtere kattedoen, og passe på at du ikke får dem opp i ansiktet, og ikke tar hendene i ansiktet etter å ha vært borti katten. Konsekvensene for fosteret kan være så katastrofale at det ikke er noen grunn til å ta sjansen. 

Anonymkode: e1f2a...e94

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I Norge er det faktisk veldig få som er resistente mot den. Det kan godt være du ikke er det, selv om du har vært mye med katter. 

Jeg ville ikke tatt sjansen. Rådene er å la noen andre håndtere kattedoen, og passe på at du ikke får dem opp i ansiktet, og ikke tar hendene i ansiktet etter å ha vært borti katten. Konsekvensene for fosteret kan være så katastrofale at det ikke er noen grunn til å ta sjansen. 

Du kan ikke bli resistent mot en parasitt. 

Bruk hansker om du MÅ rengjøre kattedo. Om du har eller har hatt parasitten undersøker du enkelt i en blodprøve hos legen. 

Anonymkode: 74bd9...8b6

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bruk hansker om du MÅ rengjøre kattedo. Om du har eller har hatt parasitten undersøker du enkelt i en blodprøve hos legen. 

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

takk for svar - fornuftig nok det dere skriver.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men man kan bli immun mot sykdommen den forårsaker :)

• Liker 3
Skrevet

Slik kan du bli smittet av toksoplasmose

Seksjon 1 Innhold

Du kan bli smittet av toksoplasmose på to måter.

Toksoplasmoseparasitten lever normalt i katters tarm. Parasitten kommer ut med dyrets avføring, og finnes der kattene gjør fra seg. Hvis du tar på et slikt sted, kan du bli smittet. Smitte kan også skje ved inntak av frukt og grønnsaker som er blitt forurenset av parasitter på overflaten. 

Smitten kan også overføres via dårlig vasket, ikke gjennomstekt eller ikke ordentlig kokt mat. Kjøtt kan overføre smitte fordi parasitten i mennesker og andre mellomverter danner cyster i ulike vev, som oftest i muskulatur og i sentralnervesystemet.

Hvis du tidligere vært smittet av toksoplasmose, har man utviklet antistoffer, og det vil ikke være farlig for fosteret dersom du blir smittet på nytt. Hvis du derimot blir smittet for første gang mens du er gravid, kan parasitten overføres til fosteret og skade det. Det er likevel viktig å huske på at ikke alle fostre blir smittet.

I Norge er 80-90 prosent av fertile kvinner smittemottakelige. Om lag 0,2 prosent av de som er mottakelige, smittes med Toxoplasma gondii under svangerskapet. Risikoen for smitte til fosteret er under 5 prosent hvis mor smittes tidlig i svangerskapet, og rundt 70 prosent hvis det skjer sent. 

Risikoen for smitte er med andre ord størst i siste del av svangerskapet, men fostre som smittes tidlig i fosterstadiet er mest utsatt for alvorlig skade. Smitte kan gi alvorlige skader hos barnet, som blant annet nedsatt syn og hørsel, blindhet eller hjerneskader, eller i verste fall føre til abort.

Skrevet

Holder det ikke å vaske hendene godt etter rens av do? Er det SÅ smittsomt? MÅ man ha hansker?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Holder det ikke å vaske hendene godt etter rens av do? Er det SÅ smittsomt? MÅ man ha hansker?

Rådene er nå som de er av en grunn. 

Og er det ikke bedre å være safe enn sorry, som det heter på godt norsk? Som nevnt flere ganger, kan konsekvensene bli veldig store. Hvorfor ta sjansen, når det er såpass enkelt å enten få noen andre til å ta kattedoen, eller bare bruke hansker? Hansker er billige på apoteket, lette å få tak i, og ikke vanskelige å bruke, så jeg ser ikke helt hvorfor akkurat det skal være et problem. 

• Liker 1
Skrevet

Hvis du har katt:

• Unngå å gjøre rent etter den, la noen andre ta seg av dette. Må du gjøre rent, bør du bruke hansker. Vask deretter hendene grundig.
  • Kattekassen må rengjøres daglig. Det tar flere dager før katteavføringen blir smittsom. 
  • Hold katten innendørs

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Rådene er nå som de er av en grunn. 

Og er det ikke bedre å være safe enn sorry, som det heter på godt norsk? Som nevnt flere ganger, kan konsekvensene bli veldig store. Hvorfor ta sjansen, når det er såpass enkelt å enten få noen andre til å ta kattedoen, eller bare bruke hansker? Hansker er billige på apoteket, lette å få tak i, og ikke vanskelige å bruke, så jeg ser ikke helt hvorfor akkurat det skal være et problem. 

Ja, det skjønner jeg. Og enig i better safe than sorry - hvertfall når det er noe så lite som skal til.

Har ikke tenkt å ikke bruke hansker, men jeg er bare nysgjerrig på smittegraden. Har hansker, dette skal jeg bruke, lurte bare på hvor smittsomt dette er. Ser jo nesten ut som det smitter gjennom hud, hansker og vaske hender. Tar flere dager før avføring blir smittsomt, kassen deres rengjøres minst en gang til dagen, av og til to.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det skjønner jeg. Og enig i better safe than sorry - hvertfall når det er noe så lite som skal til.

Har ikke tenkt å ikke bruke hansker, men jeg er bare nysgjerrig på smittegraden. Har hansker, dette skal jeg bruke, lurte bare på hvor smittsomt dette er. Ser jo nesten ut som det smitter gjennom hud, hansker og vaske hender. Tar flere dager før avføring blir smittsomt, kassen deres rengjøres minst en gang til dagen, av og til to.

Hvor smittsomt toksoplasmose er er uten betydning, fordi du vet at det kan smitte og derfor bruker engangshansker dersom du absolutt må gjøre rent kattedoen. Å å gamble med en slik risiko er temmelig uansvarlig. 

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Svært lite smittsomt. 

Legen spurte om jeg hadde tenkt til å spise kattedritt eller sleike meg på fingra etter å ha tatt kattedoen når jeg spurte om hvor bekymret jeg burde være siden jeg har 4 utekatter. 

En feil til man kan gjøre, er å gi katten skylden for smitte, når man like så gjerne kan ha fått den gjennom grønnsaker f.eks. 

Anonymkode: 3d637...578

• Liker 3
Skrevet

Ta forhåndsregler selv om du har vokst opp med katt. Engangshansker ved rens av kattedo, vask av hender etter kos før du tar deg i ansiktet feks. La samboeren din (mannen?) rense kattedo når det lar seg gjøre :) hvis de må vaskes bak på grunn av diaré feks så bruk hansker, helst la samboeren din ta det også. Hadde ikke tatt sjangsen på at det var trygt. Men du kan få sjekket dette hos lege.

Anonymkode: 65f74...be5

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor smittsomt toksoplasmose er er uten betydning, fordi du vet at det kan smitte og derfor bruker engangshansker dersom du absolutt må gjøre rent kattedoen. Å å gamble med en slik risiko er temmelig uansvarlig. 

Bare nysgjerrig. Gambler ikke med noe. Er REN nysgjerrighet. Man kan godt lure på hvor smittsomt noe er når man faktisk HAR dyrene rundt seg. Hadde jeg ikke hatt katt hadde jeg nok vært mer bekymret for det faktum at kjøtt og grønnsaker også har denne "sykdommen", men siden jeg faktisk har katter ville jeg bare spørre litt med tanke på hvordan jeg skal kan og bør oppføre meg rundt dem. Jeg har dem jo fordi jeg liker dem og er er glad i dem, så da lurer jeg på hvor mye oppmerksomhet jeg kan gi dem og ikke. Kun derfor.

Skrevet

Svært lite smittsomt. 

Legen spurte om jeg hadde tenkt til å spise kattedritt eller sleike meg på fingra etter å ha tatt kattedoen når jeg spurte om hvor bekymret jeg burde være siden jeg har 4 utekatter. 

En feil til man kan gjøre, er å gi katten skylden for smitte, når man like så gjerne kan ha fått den gjennom grønnsaker f.eks. 

Anonymkode: 3d637...578

Hahah :P Takk og amen. Hilsen TS.

Skrevet

Ta forhåndsregler selv om du har vokst opp med katt. Engangshansker ved rens av kattedo, vask av hender etter kos før du tar deg i ansiktet feks. La samboeren din (mannen?) rense kattedo når det lar seg gjøre :) hvis de må vaskes bak på grunn av diaré feks så bruk hansker, helst la samboeren din ta det også. Hadde ikke tatt sjangsen på at det var trygt. Men du kan få sjekket dette hos lege.

Anonymkode: 65f74...be5

Ja, enig i det. Lurte mer på om jeg kunne være immun nettopp fordi jeg har omgåtts katter så mye. Samboeren gjør sin del av vasken også, og jeg bruker hansker og vasker hendene.

Skrevet

Bare nysgjerrig. Gambler ikke med noe. Er REN nysgjerrighet. Man kan godt lure på hvor smittsomt noe er når man faktisk HAR dyrene rundt seg. Hadde jeg ikke hatt katt hadde jeg nok vært mer bekymret for det faktum at kjøtt og grønnsaker også har denne "sykdommen", men siden jeg faktisk har katter ville jeg bare spørre litt med tanke på hvordan jeg skal kan og bør oppføre meg rundt dem. Jeg har dem jo fordi jeg liker dem og er er glad i dem, så da lurer jeg på hvor mye oppmerksomhet jeg kan gi dem og ikke. Kun derfor.

I og med at det er veldig vanlig i Norge å ha katt, og det samtidig er veldig uvanlig å være immun mot toksoplasmose, så sier det seg jo selv at det ikke er kjempesmittsomt. 

Men det er heller ikke poenget. Det er namlig fare for at konsekvensene av å bli smittet kan bli kjempestore. 

Du må se konsekvenser i forhold til hvor mye det koster deg å unngå å bli smittet. Det er veldig lett å gjøre forebyggende tiltak som å bruke hansker når man håndterer kattedoen, og i størt mulig grad la noen andre gjøre kattedoaktiviteter. Når konsekvensene av å IKKE gjøre det kan bli så store, i forhold til hvor lett det er for deg å bare følge rådene, er det toskete å ikke bare gjøre det. 

Det er jo også veldig få som faktisk får ryggmargsbrokk selv om mødrene ikke har tatt folat. Betyr det at det er helt greit å droppe folaten? Nope... For igjen er det så enkelt å bare ta den lille, billige pillen, i forhold til konsekvensene om man faktisk får et barn med ryggmargsbrokk. 

• Liker 1
Skrevet

Ja, enig i det. Lurte mer på om jeg kunne være immun nettopp fordi jeg har omgåtts katter så mye. Samboeren gjør sin del av vasken også, og jeg bruker hansker og vasker hendene.

Som sagt, så KAN du være immun, men du kan også ikke være det. Det er veldig mange i Norge som har katt, og ganske få som faktisk er immune. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I og med at det er veldig vanlig i Norge å ha katt, og det samtidig er veldig uvanlig å være immun mot toksoplasmose, så sier det seg jo selv at det ikke er kjempesmittsomt. 

Men det er heller ikke poenget. Det er namlig fare for at konsekvensene av å bli smittet kan bli kjempestore. 

Du må se konsekvenser i forhold til hvor mye det koster deg å unngå å bli smittet. Det er veldig lett å gjøre forebyggende tiltak som å bruke hansker når man håndterer kattedoen, og i størt mulig grad la noen andre gjøre kattedoaktiviteter. Når konsekvensene av å IKKE gjøre det kan bli så store, i forhold til hvor lett det er for deg å bare følge rådene, er det toskete å ikke bare gjøre det. 

Det er jo også veldig få som faktisk får ryggmargsbrokk selv om mødrene ikke har tatt folat. Betyr det at det er helt greit å droppe folaten? Nope... For igjen er det så enkelt å bare ta den lille, billige pillen, i forhold til konsekvensene om man faktisk får et barn med ryggmargsbrokk. 

TS her. Takk for svar. Vet at mange har katt og at det er sjelden, det betyr så lite at det er aldri så sjeldent om du ender opp å være "den uheldige" som får barn med skader (eller det ender med abort) så dette betyr ikke noe for meg, om det er sjeldent eller ikke så gjør jeg det jeg skal og kan for å unngå noe som helst selvfølgelig.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som sagt, så KAN du være immun, men du kan også ikke være det. Det er veldig mange i Norge som har katt, og ganske få som faktisk er immune. 

Jeg hadde et lite håp da, sånn at man har en ting mindre å tenke på og bekymre seg for i prøvetid som har pågått lenge og man vil unngå alt "kjipt" man kan.

Jeg er prøver og vi har prøvd lenge. Håper det klaffer nå siden vi har blitt "innlemmet" i helse Norge nå og får ekstra hjelp. Og da poppet dette bare opp som en bekymring nå som jeg håper det klaffer med baby siden vi får proffhjelp nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...