Gå til innhold

Tips til ferie som gleder en på 2 år?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en som blir 2 år når vi skal ha sommerferie neste år, det er mitt første barn, så jeg har null peiling på hva en som akkurat er 2 år forstår. Har lyst til å ha en ferie som barnet gleder seg over. Noen tips? :) ser for meg at tivoli f.eks er litt for tidlig, for det forstår de vel ikke noe av og er vel for små til karuseller. 

Anonymkode: e5684...896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En 2-åring har like mye glede av å se en sau i veikanten som å gå i dyreparken. 

Hunderfossen er overkill for en 2-åring. Jeg var i hunderfossen med nevøene mine da de var 2 og 4. Kjempestas for 4-åringen, men toåringen var for liten til å skjønne noe særlig av det. Han likte aller best å plukke kongler i grøftekanten, og det trenger man ikke betale hundrevis av kroner for å gjøre inne i hunderfossparkområdet... Det er plenty av kongler å plukke helt gratis hjemme. 

Anonymkode: 89d41...9ac

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi dro til Danmark. Leide oss inn på et feriesenter der. Med lekeland og badeland. Ikke Lalandia, tror det var Rønbjerg vi dro til. Vi måtte også reise en del med fly når barnet var så lite, og det var ikke stas, men det var ikke for ferier da. Så danskebåten var mye mer behagelig for alle når man skulle på en ferie.

Ellers trenger du ikke reise langt. En plass barnet kan dyppe tærne i noe vann kanskje bade, sove i telt med dere. Campingvogn en plass. 

Når de er så små så skal det ikke mye forandring til før det er stor stas. Og store flotte reiser kan fort ende opp med å bli mer arbeid og pes enn det er verd.

Keep it simple.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en som blir 2 år når vi skal ha sommerferie neste år, det er mitt første barn, så jeg har null peiling på hva en som akkurat er 2 år forstår. Har lyst til å ha en ferie som barnet gleder seg over. Noen tips? :) ser for meg at tivoli f.eks er litt for tidlig, for det forstår de vel ikke noe av og er vel for små til karuseller. 

Jeg synes Legoland har overraskende mange attraksjoner for de under 4 år. Var der i sommer med vår på 3, han storkoste seg og tok flere små «karuseller» sammen med oss :) kjørte et lite tog som går gjennom parken, så på den fine miniatyrbyen av lego hvor det er flyplass og togbane.. han var i himmelen! Vi var også i Dyreparken som var fantastisk, men jeg tror kanskje barna har mest glede av det fra 3-4 og opp. Ellers er en strand eller et svømmebasseng helt topp uansett hvor det er. 

Anonymkode: eb198...0ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En toåring trenger ikke "attraksjoner", men hyggelige folk, lek, mat, søvn og vante omgivelser rundt seg. Ikke noe å stresse med ennå, for ungen er for liten til å forstå noe av "kvalitetsferie". 

Anonymkode: 2467b...7b1

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En toåring vil nok kose seg så lenge stemningen er avslappet, foreldrene er glade og det er noe nytt for ham å utforske. Jeg ville derfor ikke dratt på en lang ferie for toåringens skyld, kanskje heller en campingtur eller hyttetur. Men hvis dere voksne trenger en ferietur og leter etter noe barnevennlig ville jeg sett etter et sted med lite biltrafikk, lekeplass, en strand og et lite utvalg restauranter og butikker. 

Vi var i Lalandia og på Legoland med vår da han var to år, ettersom vi reiste sammen med litt større barn. Han trivdes veldig godt der og hadde det mye gøy, men hadde det vært bare oss tre ville jeg ventet til han var større, og heller dratt på en koselig campingtur da :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med en ferie på hjemmebane? Reise til stranden, ta med mat osv. En lekeplass og millioner av andre ting som kan finnes på hjemme/området rundt. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere tar Svalbard så vel som Moss?

Anonymkode: edac8...50c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Grille i hagen til besteforeldre.

Anonymkode: edac8...50c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg har sagt det før i en tilsvarende tråd her inne - men hvis foreldrene også ønsker seg litt miljøforandring, ville jeg ha leid et hus i Danmark.

Ikke pga Legoland og sånne ting - men rett og slett fordi jeg stortrives i Danmark, samt at danskene er MYE flinkere på lekeplasser enn det vi er i Norge. Man kan bo i nærheten av vannet, man kan fiske krabber, sykle, bade, gå i dyrepark, grille, gå tur i en skog/langs havet... Ikke helt ulikt det man kan hjemme, på mange måter, men mange ønsker seg miljøforandring i ferien. Danmark er et barnevennlig land!

Når det er sagt, så vil selvfølgelig barnet ha glede av både å være hjemme med foreldre med GOD tid i ferien, samt å reise til Alcudia med lekeplass, barnevennlig strand, basseng og barnevennlig mat. Dere kjenner barnet og hverandre best. Ofte er det sånn at barnet har det flott hvis foreldrene er avslappet og har det  bra (innenfor visse rammer selvfølgelig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Reis der dere vil reise :) Så lenge barnet er så liten, så bryr de seg ikke om hvor de skal eller hva de skal gjøre. Så lenge dere tar hensyn til barnets behov på ferien. Om dere så drar til en storby dere ønsker så finnes det massevis av kjekt for en 2-åring å gjøre. Det kan være så enkelt som å stoppe opp på ulike lekeplasser underveis, ta ham med på båtsightseeing (han vil jo ikke forstå noe, men dere kan snakke med han om sjøen, bølger, la ham kjenne på vannet osv) o.l. 

Dere kommer tidsnok til det stadiet hvor barna vil dra der "alle" andre skal dra, synes det er kjedelig å være i en storby, ønsker stor sandstrand, vil på dyrt tivoli osv. Det er selvfølgelig ikke gitt at man skal på slike ferier, men like greit å spare slikt til barna er så gamle at de kan huske ferien de har vært på :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Ikke bruk tid på parker og dyre attraksjoner. 
Min toåring var veldig glad i vann og vi dro dit vi ville, men med basseng. For oss ble det såkalt sydenferie med barnebasseng. Tipp topp for store og små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stemmer i ang Danmark :) Var der da vesla var 16 mnd i år og vi gjentar neste år. Viktigste for så små er jo bare å få tid med mor og far forsåvidt, men samtidig artig å oppleve noe nytt da. Bare å se en ekte stor båt, få kjenne sand under føttene og plukke skjell i ei bøtte gjorde ferien for vesla, og jeg vil tro omtrent det samme funker til neste sommer også. Samtidig var vi en dag noen timer i en slik liten park med aktiviteter og mange dyr å se på, var moro å være med pappan på hoppeputa, få huske litt og bare løpe litt fritt omkring. Men holdt lenge med en slik dag. Ellers var vel badebassenget vi slang opp på terrassen på de varmen dagene i år en stor hit som ikke krever at man reiser i det hele tatt ;) Plaske og få leke med vann er jo bare det beste som finnes! Drøyer andre typer parker i noen år til slik at hun får noe ut av det. Kan sikkert bli en 4 år iaf før det er vits ser jeg for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår toåring trives veldig godt på syden ferie. Besteforeldrne har leilighet i spania som vi har brukt endel. Basseng, varme og is er det han liker godt i kombinasjon av mamma, pappa, bestemornog bestefar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyr er alltid stas, trenger ikke være dyrepark, det kan like gjerne være åpen gård i nærheten der dere bor eller der dere har lyst på ferie. En toåring er strålende fornøyd over å få plaske i vann i et lite plaskebasseng og å gå på tur på badestranda. Trenger ikke være syden heller :) 

Anonymkode: b2090...d8f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...