Gjest Polybios Skrevet 4. desember 2017 #1 Skrevet 4. desember 2017 Er det gjerrig av meg synes dere at jeg ikke gidder å bruke mer en maks 300 kr på julegaver ?
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #2 Skrevet 4. desember 2017 Om det gjelder til alt av relasjoner, så synes jeg du er gjerrig, ja. Til venninner, gamle tanter og slikt, er 300 helt greit, og jeg gir til og med for mindre enn det. Men til tantebarn og egne foreldre, synes jeg det er litt smågjerrig. Det kommer selvsagt an på hva du får igjen, da. Anonymkode: 39a04...333
Arkana Skrevet 4. desember 2017 #3 Skrevet 4. desember 2017 I ordet gjerrig ligger det jo noe negativt. Det er en overdreven sparsommelighet i forhold til inntekt, man nekter å bruke penger på andre selv om man har mer enn nok selv, men er samtidig mer enn fornøyd med å få fra andre. Hvis du ikke har råd til mer enn 300 kr i julegave er du ikke gjerrig. Har du god råd og i tillegg velger å gi så lite selv til svært nær familie så ville jeg nok tenke at du var litt gjerrig. 6
Fraggzy Skrevet 4. desember 2017 #4 Skrevet 4. desember 2017 Jeg gir vanligvis ikke for så mye engang. Hvorfor skal man absolutt bøtte ut penger på hverandre i julen? Det er bedre å finne noe man tror at mottageren liker enn noe man vet at koster mye penger. 18
Leo Skrevet 4. desember 2017 #5 Skrevet 4. desember 2017 Da er jeg også gjerrig! Alle jeg kjøper gaver til har alt de trenger og råd til å kjøpe det de har lyst på. Noe de også gjør. Derfor synes jeg det blir meningsløst å kjøpe ting for tusenvis av kroner som et slags symbol på kjærlighet og omtanke selv om jeg har råd til å gjøre det. De gavene jeg har kjøpt og skal kjøpe kommer derfor til å koste mindre enn 300 kroner stykket og være ting som brukes opp fremfor å bli liggende og slenge. For eksempel en flaske vin, en god spekepølse osv. 5
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #6 Skrevet 4. desember 2017 Nei, syns ikke du er gjerrig. Vi har over 30 stykker å kjøpe julegaver for. Foreldre og besteforeldre får dyrere gaver, men de bruker også store summer på våre gaver. Søsken får for 300 kr. Alle andre får for ca 150-200 kr. Har inntrykket av det er ca hva de andre bruker også. Men gir det man har råd til, og ser ingen grunn til å ruinere seg økonomisk bare for en dag i året. Anonymkode: 2980f...6bf 5
Eliza Doalot Skrevet 4. desember 2017 #8 Skrevet 4. desember 2017 4 timer siden, Polybios skrev: Er det gjerrig av meg synes dere at jeg ikke gidder å bruke mer en maks 300 kr på julegaver ? Pr gave, eller for alle gavene til sammen? Hvis førstnevnte: nei, det er i utgangspunktet ikke gjerrig, men om det er en helt annen sum enn du pleier å gi for, og får igjen for, ville jeg kanskje tatt en prat med dem du utveksler gaver med for å avklare forventning. Hvis sistnevnte: der kommer an på hvor mange som skal dele 300 Kr, men med mindre det er veldig få, så ser jeg en risiko for at det kan fremstå som gjerrig, ja.
Gjest Polybios Skrevet 4. desember 2017 #9 Skrevet 4. desember 2017 1 minutt siden, Eliza Doalot skrev: Pr gave, eller for alle gavene til sammen? Pr gave
Måbarefåsiat... Skrevet 4. desember 2017 #10 Skrevet 4. desember 2017 300,- er ikke å være gjerrig. 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #11 Skrevet 4. desember 2017 Nei, jeg synes ikke du er gjerrig, og det gjelder uansett hvor mye penger du har eller ikke har, og hvor mye gavene du selv får koster. Det forundrer meg at mange synes å være så opptatt av verdien på gaver. Er det ikke tanken som teller? Vi lever i overflod, og de fleste av oss har det vi trenger, likevel er folk opptatt av å sammenligne verdi på gaver de kjøper til hverandre?? Selv kjøper jeg julegaver jeg vet andre trenger,og kommer til å sette pris på, og jeg er ikke opptatt av at verdien må være av en viss størrelse. Jeg har ikke kjempegod råd, men ikke dritdårlig heller. Uansett passer det meg ikke å bruke veldig mye penger på gaver. Jeg trenger pengene mine til andre formål. Selv har jeg aldri dyre gaveønsker, om jeg har noen i det hele tatt. Jeg liker bedre å gi bort gaver enn å få selv, og når jeg får gaver er jeg aldri opptatt av hvor mye de er verdt. Vel, hvis ikke jeg forstår at det er en skikkelig dyr ting, da. Sånt gjør meg forlegen. Folk får gi det de føler for, og hvor mye de kan eller vil legge i gaver til andre er det ingen som har noe med. Dette julegavestyret er pokker meg skammelig. Folk har glemt hva det hele handler om, og det er søren meg bare trist. Anonymkode: ae524...927 8
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #12 Skrevet 4. desember 2017 Jeg lager alke julegaver og bruker ingenting på det. Alikevel blir det fine gaver, så nei jeg synes ikke du er gjerrig. Anonymkode: a9623...f24 2
Påkrevd Skrevet 4. desember 2017 #13 Skrevet 4. desember 2017 Umulig å si. Har du 100 000 eller 1 000 000 i inntekt? Uansett er det helt feil å verdsette gaver i antall kroner. Jeg setter mye mer pris på et par hjemmestrikkede raggsokker fra bestemor enn et par ulvang sokker til kr. 300. De hjemmestrikkede varmer så mye mer enn føttene. 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #14 Skrevet 5. desember 2017 Gjerrig? Det er vel helt spørs på hvem du spør. Noen bruker tusenvis av kroner mens andre bruker snaue hundrelappen. Anonymkode: a3771...57d
Gjest making.a.mess Skrevet 5. desember 2017 #15 Skrevet 5. desember 2017 På 4.12.2017 den 9.59, Polybios skrev: Er det gjerrig av meg synes dere at jeg ikke gidder å bruke mer en maks 300 kr på julegaver ? En gave 200 her. Men jeg bruker endel mer på mannen og barna mine. Det er sånn det må bli når man har stor familie, hvis ikke strekker ikke pengene til.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #16 Skrevet 5. desember 2017 På 4.12.2017 den 9.59, Polybios skrev: Er det gjerrig av meg synes dere at jeg ikke gidder å bruke mer en maks 300 kr på julegaver ? 300 er mye om man har mange å kjøpe til. Noen mener man skal gi etter hva du har råd til. Mange har god råd, og vil ikke merke om man gir gaver til 2000 kr stk,men de fleste gjør ikke det. Er du pensjonist eks vil 300 kr til alle veldig dyrt. Gjerrig er så negativt. Det er de som ikke vil bruke penger på andre, uansett hvor god råd de har. Det er de som plukker av tikronerstilbud hele året, og pakker det inn til jul. Jeg har 16 nære i familie. Det blir dyrt om alle skal få 300 hver. Jeg kjøper noe hele året. Begynder i januar. Da er det billig. Jeg er ikke gjerrig, men økonomisk Anonymkode: dc432...038 2
John_Felipe Skrevet 5. desember 2017 #17 Skrevet 5. desember 2017 On 04/12/2017 at 9:59 AM, Polybios said: Er det gjerrig av meg synes dere at jeg ikke gidder å bruke mer en maks 300 kr på julegaver ? Er ingen fasit på hvor mye man skal gi og vi alle mennesker er forskjjelige. Noen syns sikkert gaver er xtra viktig. Hold deg til 300 du, men kanskje informere de du skal veksle gaver med at du kun skal bruke 300kr pr gave? Syns ikke du er gjerrig i det hele tatt, du gir hvertfall gaver right? det kunne vært mye verre Man kan få mye fint for 300. God jul!
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #18 Skrevet 5. desember 2017 Kom du forresten fram til en fasit for hvor mye du skal bruke, TS? Anonymkode: a3771...57d
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #19 Skrevet 5. desember 2017 Da kan du jo bare la være å gi julegaver når du ikke har råd til mer Anonymkode: b8cb5...2d7
Gjest Polybios Skrevet 5. desember 2017 #20 Skrevet 5. desember 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Kom du forresten fram til en fasit for hvor mye du skal bruke, TS? Anonymkode: a3771...57d 300 kr
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå