Gå til innhold

Mamma har gitt bort juleservise og adventskalender fra barndommen til lillebror uten å snakke med søsteren min og meg først

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Mannen min og jeg er (u)frivillig barnløse.  Grunnen til at jeg skriver det sånn er at på grunn av at mannen min har en ryggmargsskade kan han ikke bli far på "normalt" vis.  Siden ingen av oss har hatt et veldig brennende ønske om å bli foreldre er vi enige om at vi ikke skal verken gå gjennom masse medisinske greier (prøverør e.l.) eller adoptere for å bli foreldre.  Vi har det fint med den avgjørelsen og trives med livet som det er, men vi har jo følt et visst press til å bli foreldre fra omverdenen i årene siden vi ble sammen.  Fra både venner og familie.  

Lillebroren min har to barn som per nå er de eneste barnebarna til mamma og pappa.  I går var vi på kaffe og kaker hos mamma og pappa og jeg stusset litt over at de ikke brukte kaffeserviset de alltid pleier å bruke på denne tiden av året.  Det er et veldig spesielt juleservise som pappa kjøpte med seg noen kuverter av hvert år da han jobbet i England noen perioder da vi var små.  Da jeg nevnte det svarte mamma at det har lillebroren min fått, sammen med "juleboksen" hun brukte som adventskalender for oss og dagbarna sine (det er en gammel metallboks med hengslet lokk som er malt rød og dekorert med nisser).  Da hun skjønte at jeg ble lei meg for at hun bare har gitt disse tingene til broren min uten å snakke med meg først ble hun irritert.  "Herregud, dere har jo ikke barn en gang, så hva skal du med den boksen?  Og dere har jo selv sagt at dere ikke ønsker dere juleservise."

Jeg skjønner jo tankegangen hennes, men begge deler er ting vi er tre søsken som har minner fra og da synes jeg det er dårlig gjort at det bare blir gitt til den til en av oss uten å snakke med de andre.  Lillesøsteren min har ikke barn enda, men hun og samboeren planlegger barn i løpet av to-tre år.  Er jeg urimelig som synes dette er sårt?

Endret av Christiane_W
Skrivefeil
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det stemmer at du har sagt du ikke ønsket det serviset så ser jeg ikke problemet 

• Liker 27
Skrevet

Store problemer i hverdagen. Åssen skal du overleve ?

Anonymkode: 104cb...d55

• Liker 7
Skrevet

Hva med å bli voksen?

Anonymkode: d0828...502

• Liker 7
Skrevet

Mamma er sånn hilsen hun som

har hatt tråder om familie vil ikke møte kjæresten og familie ikke informerer. 

NÅ kommer du til å få mye pes nå!

Anonymkode: 9e311...75a

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er sårt.skjpnner deg godt- Ikke gøy når familien din ikke tenker på dine føleser.

• Liker 2
Skrevet

Jeg forstår at det oppleves sårt når barndomsminner forsvinner fra barndomshjemmet og til noen andre, men dersom dere ikke ønsker juleservice så forstår jeg ikke helt hvorfor du er avhengig av at det skal befinne seg hos din mor og ikke din bror? Og dere trenger jo ikke en arveadventskalender som ikke bli brukt? I min familie har ikke jeg barn men min bror har, og da har jeg sagt til mor at hun gjerne må gi videre adventskalender og miniservice arvet av min mormor til min bror som faktisk bruker det. Jeg vil heller arve noe annet som faktisk bli brukt og trengs hjemme hos meg. 

Anonymkode: c48c6...de1

• Liker 15
Skrevet

Mamma har gitt ting jeg har kjøpt til spesielt til henne fra utlandsturer, til nevøene mine (broren min sin bran):

Uting.

• Liker 1
Skrevet

Serviset vil du tydeligvis ikke ha. Hvorfor skal du plutselig bry deg om det nå? 

Og en slik kalender er vel mer til glede for barn enn voksne, så ja. Din mor har nok rett her + at hun står fritt til å gi det til hvem hun vil. 

Anonymkode: 310fd...7e5

• Liker 12
Skrevet

Det er nå en gang slik at dette er dine foreldre sine ting, som de gjør med som de vil. Ei heller kan man rive en boks i tre og gi en tredjedel til hver av dere. 

Jeg synes det er sært at du blir sur for dette. Om du har sagt du ikke vil ha juleserviset, så er det utrolig merkelig å bli sur for at broren din har fått det. Og om du ikke har barn, hva skal du da med kalenderen?

Jeg har mer forståelse om din yngre søster blir litt lei seg, siden det kan hende hun får barn en dag, og de da ikke får kalender og slikt. Men det er da vel ikke som om foreldrene dine har gitt vekk hele jævla barndommen deres, det er da vel andre barndomsminner som søsteren din kan få, og evt du også om du ønsker dem. 

Hjelpes for et kaos det kommer til å bli den dagen dine foreldre dør, om du tar så på vei allerede nå for en kalender du ikke trenger og et servise du har sagt du ikke vil ha... 

Anonymkode: e8def...2e2

• Liker 15
Skrevet

Hvorfor har hun gitt det til lillebror?

Står ikke at han har barn, 

jeg hadde opplevd det sårt, hvis dette var ting som brukes fast hver jul som du skriver og tradisjonelt ha til pynt eller brukes, hadde blitt stopped på det etter 30 år. uten god grunn.

• Liker 2
Skrevet
44 minutter siden, Christiane_W skrev:

Mannen min og jeg er (u)frivillig barnløse.  Grunnen til at jeg skriver det sånn er at på grunn av at mannen min har en ryggmargsskade kan han ikke bli far på "normalt" vis.  Siden ingen av oss har hatt et veldig brennende ønske om å bli foreldre er vi enige om at vi ikke skal verken gå gjennom masse medisinske greier (prøverør e.l.) eller adoptere for å bli foreldre.  Vi har det fint med den avgjørelsen og trives med livet som det er, men vi har jo følt et visst press til å bli foreldre fra omverdenen i årene siden vi ble sammen.  Fra både venner og familie.  

Lillebroren min har to barn som per nå er de eneste barnebarna til mamma og pappa.  I går var vi på kaffe og kaker hos mamma og pappa og jeg stusset litt over at de ikke brukte kaffeserviset de alltid pleier å bruke på denne tiden av året.  Det er et veldig spesielt juleservise som pappa kjøpte med seg noen kuverter av hvert år da han jobbet i England noen perioder da vi var små.  Da jeg nevnte det svarte mamma at det har lillebroren min fått, sammen med "juleboksen" hun brukte som adventskalender for oss og dagbarna sine (det er en gammel metallboks med hengslet lokk som er malt rød og dekorert med nisser).  Da hun skjønte at jeg ble lei meg for at hun bare har gitt disse tingene til broren min uten å snakke med meg først ble hun irritert.  "Herregud, dere har jo ikke barn en gang, så hva skal du med den boksen?  Og dere har jo selv sagt at dere ikke ønsker dere juleservise."

Jeg skjønner jo tankegangen hennes, men begge deler er ting vi er tre søsken som har minner fra og da synes jeg det er dårlig gjort at det bare blir gitt til den til en av oss uten å snakke med de andre.  Lillesøsteren min har ikke barn enda, men hun og samboeren planlegger barn i løpet av to-tre år.  Er jeg urimelig som synes dette er sårt?

Alvorlig talt, nå får du bli voksen, slutte å sutre og skaffe deg dine egne tradisjoner og egne ting. Di mor er ved sine fulle fem høres det ut til og da gjør hun nøyaktig hva hun vil med sine egne ting. 

Enten ru får barn eller ikke så er det å skape seg sine egne tradisjiner nettopp det som blir tradisjoner. Verken juleboksen eller juleserviset kan deles i tre like biter til hvert av dere barn. Det eneste du oppnår ved å sippe som et lite barn er å lage dårlig stemning, uvennskap og negativitet i ditt eget hode. Lag deg din egen julenoks og kjøp deg ditte eget juleservise. 

Anonymkode: 2a074...dee

• Liker 11
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har hun gitt det til lillebror?

Står ikke at han har barn, 

jeg hadde opplevd det sårt, hvis dette var ting som brukes fast hver jul som du skriver og tradisjonelt ha til pynt eller brukes, hadde blitt stopped på det etter 30 år. uten god grunn.

Jo, ts skriver at lillebroren har to barn, som er eneste barnebarns så langt... 

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jo, ts skriver at lillebroren har to barn, som er eneste barnebarns så langt... 

ja, ok, jeg kan også gjorde den feilen å ikke lese ordenlig :)

Noe som er helt vanlig her, men står for det jeg skrevet. selvom han har unger.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

ja, ok, jeg kan også gjorde den feilen å ikke lese ordenlig :)

Noe som er helt vanlig her, men står for det jeg skrevet. selvom han har unger.

Mener du det er bedre at adventskalenderen ligger ubrukt i et skap hos ts, enn at den blir tatt i aktiv bruk hos broren? For hva skal ts med den når hun ikke har barn? Det blir jo bare til at den da ligger der, og så kan hun kanskje grave den frem og se på den innimellom. Men da mener jeg det er langt bedre at den som bruker det, får det. 

• Liker 9
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Mener du det er bedre at adventskalenderen ligger ubrukt i et skap hos ts, enn at den blir tatt i aktiv bruk hos broren? For hva skal ts med den når hun ikke har barn? Det blir jo bare til at den da ligger der, og så kan hun kanskje grave den frem og se på den innimellom. Men da mener jeg det er langt bedre at den som bruker det, får det. 

Også var det å lese da, både hva ts har skrevet, og jeg :)

Skrevet

Moren burde gitt ts en heads-up men dette hadde jeg ikke gjort en stor sak ut av. 

• Liker 2
Skrevet

Ser ikke problemet. Om hun vil at dette skal gå i arv fremover så må det jo til noen med barn. Og jula er tross alt for ungene.

Anonymkode: 1db9a...fb4

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Også var det å lese da, både hva ts har skrevet, og jeg :)

Men du leser jo bare feil?

• Liker 2
Skrevet

Hei ts :)

Jeg er selv av den sentimentale typen som elsker å ta vare på gamle minner, så jeg forstår deg litt, men her er det bare å la det gå. Det er vel kanskje det du gjør med å lufte ut følelsene på kg i stedet for å lage dårlig stemning i familien.

Adventskalenderen - siden den sikkert ikke har vært i bruk på mange år nå, synes jeg det er helt greit å gi den til barnebarna som faktisk finnes og kan ha glede av den nå, mens besteforeldrene også kan vite om at de har glede av den. Du skal ikke ha barn, og du vet jo heller ikke om din søster får. Det ville jo være synd om adventskalenderen skulle stå ubrukt helt til din brors barn ble for store for den?

Når det gjelder serviset, er det litt uklart. Har du sagt at dere ikke ønsker dere juleservise  (som i nyinnkjøpt i julegave fra mor og far), betyr ikke det at du ikke gjerne vil arve DETTE spesielle juleserviset en dag. Har din mor misforstått deg, og du gjerne skulle hatt dette spesifikke serviset? Da kan jeg skjønne du ble litt lei deg, men ikke lag noe styr...

Om du derimot IKKE ønsker serviset selv, men savner det som en del av julen hjemme hos dine foreldre, så er det vel ikke så viktig, tenker jeg. Du får jo se det hos din bror.

Generelt er det stygt å krangle om arv, enten det er penger eller ting. Hvis det ligger an til sånt hos dere, kan det være greit å ta en prat. F eks fortelle at jeg er glad i mine barndomsminner, så om det er noe gammelt dere tenker å gi bort kan det være fint om dere hører med alle oss tre søsknene først. Men ikke vær sur og furten over det som er skjedd- se heller framover.

Anonymkode: 3b2e8...a02

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...